Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wie voldoet voor jou aan het mooiste kleurenpalet

Edrocket
2
6%
richhanz
0
Geen stemmen
jur001
3
9%
FritsS
1
3%
moerman
1
3%
Alex
3
9%
Vero
1
3%
Peter
2
6%
hmsbiker
0
Geen stemmen
Nikonsmurf
0
Geen stemmen
WillemFocus
2
6%
Highlander
8
23%
Genster
0
Geen stemmen
vriefoto
3
9%
L-J-Jochem
1
3%
Sandor Gora
0
Geen stemmen
sled9e
0
Geen stemmen
alexblok
3
9%
josti
1
3%
Belinda
4
11%
Jolanda
0
Geen stemmen
Esther
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 35

Onderwerp:

Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » vr okt 02 2015 1:44 pm

Beste allemaal, het is weer tijd voor de poll van opdracht 25: " Een mooi kleurenpalet"
let op:
Door een vermistte foto moet ik de poll opnieuw doen.
Mag ik iedereen vragen opnieuw te stemmen?


1. Zoals altijd: je mag je stem onderbouwen: het hoeft niet.
2. Iedereen bedankt voor het meedoen (veel inzendingen weer) en de nieuwkomers: welkom.
3. De harde kern doet het al: die maken de foto's in de lopende maand. Probeer het ook eens. Het motiveert om erop uit tegaan en is goed voor de hersens :wink: je moet ergens over nadenken.
4. Maar kom je er echt niet toe dan mag uit het archief best een keertje.

Toi toi toi.

Linkje naar de foto's:http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=61947
Linkje naar de volgende opdracht: viewtopic.php?f=61&t=62283
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » vr okt 02 2015 1:46 pm

Mijn persoonlijke criterium is meestal: welke zou ik aan de muur willen hebben en is er rekening gehouden met de compositie. Mits bloedstollend mooi :lol: ga ik over het algemeen voor de foto die gemaakt is in de lopende maandopdracht. Let op: dit is een persoonlijke motivatie. Daar gaan we:

Ed:
Mooie foto en heerlijke kleuren, ik dacht dit is 'm maar je hebt concurrentie, kanshebber.

richhanz: gezellige plaat. Maar ik mis hier een echt kleurenpalet, Ofwel een hoeveelheid aan kleuren.

jur001: lekkere lange sluitertijd foto. Mooie kleuren.

Frits S: mooie kleuren, compositie had voor mij beter gemogen, maar je hebt misschien bewust de hoofdtooi erop willen zetten. Daardoor klopt voor mij de compositie niet en die weeg ik altijd mee in mijn beoordeling.

moerman: mooie kleuren, mooi boeket, alles zit er in, maar de compositie had beter gekund.

Alex: mooi, alle kleuren erin voor mij en mooie comp; kanshebber.

Vero: mooi, maar beperkt, kleurenpalet. Maar wel weer creatieve foto. Ik twijfel of ik de vorige foto niet mooier vond. Ik zou ook graag een grotere foto zien ondanks dat je al groter bent gegaan. Deze ziet er voor mij iets te verscherpt uit.

Peter: Zeer kunstzinnige foto met een groot pastel kleurenpalet. Kwam binnen hier; kanshebber

hmsbiker: leuke foto, in zo'n auto wil je wel rondrijden. Mooie kleuren ook. Jammer van raam linksonder.

Nikonsmurf: alle kleuren zitten erin, dat wel. Het is een mooie straatfoto (dus andere waarde) maar hij komt hier niet echt binnen als we het over een kleurenpalet hebben. Persoonlijke smaak, zegt verder niets.

WillemFocus: BAM, die kwam binnen: nu nog een keer een verse foto en niet uit het archief :wink: . Toch: kanshebber

Highlander: letterlijk een kleurenpalet. Alles zit er in aan kleuren. Kanshebber

Genster: hier wordt je vrolijk van. Mooie kleuren ook. Maar net niet wat onder mijn kleurenpalet valt.

vriefoto: sfeervolle nazomerfoto. Dreiging inderdaad. Veel kleuren. Mooie compositie, maar net niet die veelheid aan kleuren.

Jochem: prachtige combi van kleuren, maar dan op fijner niveau. mooie symmetrie en mooie bewerking.

Sandor: super dat je toch weer een verse foto hebt weten te produceren. Mooi kleurenpalet en actualiteit.

sled9e: mooie kleurenpalet, spat eraf, maar een beetje rommelig ogend door de strepen die er doorheen lopen.

alexblok: mooi kleurenpalet en deze hal leent zich daar prima voor. De vallende lijnen storen hier niet.

josti: creatieve uitbeelding van de herfstkleuren in een waaier. Kleuren passen helemaal bij elkaar en lopen over. Goed bedacht. Ik ga alleen voor een iets ander kleurenpalet. Maar verder: OK.

Belinda: BAM! die kwam ook binnen. Kanshebber

Jolanda: Ook een schoenenfan Jolanda? Ik ook :) Lekkere uitstalling maar te weinig kleurenspectrum voor mij.

Esther: mooie abstracte foto! kanshebber! wel wat vuil op je sensor of lens

Dit weekend mijn keuze.
Groet, Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor LJ-Jochem » vr okt 02 2015 2:28 pm

En weer voor Chris (Highlander)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » vr okt 02 2015 5:03 pm

Heel veel fraais. Dit keer ook veel creatieve invalshoeken. Ik heb zelf wat verzaakt. Mijn ideeen heb ik niet kunnen uitvoeren.
Mijn keus gaat echter zonder enige twijfel naar Josti. Een prachtig uitgevoerde foto met overduidelijk een speciaal palet: herfstkleur. Echt een topper voor mij!

Ed
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Vero » za okt 03 2015 12:03 pm

Wat een geweldige inzendingen weer! Omdat ik mijzelf niet goed genoeg vind zal ik hier niet mijn mening geven over iedere foto :)
Echter is Peter's foto wel mijn grote favoriet. Een sprookjesachtige kleurrijke foto om in weg te dromen!
Het was wel even twijfel tussen hem, Alexblok en Jr001.
Vero

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Esther » za okt 03 2015 8:23 pm

Wat een prachtige foto`s weer!
Mijn favorieten....

edrocket, misschien het onderste gedeelte bijsnijden zodat de foto rustiger eindigt, verder top!
vero, sprankelende foto en origineel idee, mooi! Kan wellicht wat scherper? Ik vind het ook moeilijk om commentaar te geven omdat ik een beginner ben, bedoel het wel goed hoor..
Peter, prachtige foto met een triest verhaal helaas.
Genster, ondanks dat wielrenners niet mijn favorieten mede weggebruikers zijn (sorry) vind ik dit clubje super. Vooral de interactie van de 2 dames in het centrum van de foto vind ik geweldig.
sled9e, prachtige kleuren en beweging in de foto.
josti, heel mooi, kleurrijk en scherp.
Belinda, de kleuren spatten er vanaf! Sterke foto! Voor mij de winnaar..
Groetjes...Esther
Gebruikersavatar
Esther

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

josti

Berichtdoor josti » za okt 03 2015 9:26 pm

Erg leuk om al de verschillende interpretaties bij het thema te zien. Hier weer een poging om onder woorden te brengen wat ik van de verschillende inzendingen vind.


EdRocket: bij dit schot voor de boeg had ik al gelijk het idee dat het een winnaar was. Maar je kreeg een hoop concurrentie..top 5

richhanz: spreekt mij in het kader van het thema minder aan.

juroo1: leuk gemaakt. Ik hou wel van foto's met een lange sluitertijd. toch mis ik iets, kan het alleen niet onder woorden brengen. Misschien iets te rommelig.

FritsS: de gezichtsuitdrukking van de dame maakt dat ik deze minder aansprekend vind. Wel kleurrijk en een goed idee voor dit thema.

moerman: kleurrijk maar rommelig

Alex: top 5 voor mij. Door de compositie werd mijn aandacht wat langer vastgehouden. Mooi losgemaakt van de achtergrond

Vero: zoals altijd mooi verzorgde inzending. Goed gevonden en knap uitgevoerd. Wel een beetje beperkt kleurenpalet voor dit thema

Peter:prachtig kleurenpalet in pasteltinten. Mooie rustige uitstraling, waarje al snel een drukke rommelige foto zou verwachten. Top 5

hmsbiker: kwam laatst in Amsterdam iets soortgelijks tegen.Foto is wat rommelig. Er staat teveel op wat ik niet zou willen zien.

nikonsmurf: mooi perspectief een aardig kleurenpalet in de spiegeling, dat er van mij meer uit had mogen knallen.

Willem Focus: mooi en creatief gemaakt. goede compositie voor deze foto. Top 5.

Highlander: je was mij voor qua idee. Goed uitgevoerd en een fraaie compositie gemaakt. Top 5.

Genster: leuk idee voor dit thema. goed uitgevoerd, maar spreekt mij niet zo aan.

Vriefoto: mooi beeld met voldoende kleur voor het thema. Toch mis ik iets..een spelend kind?

LJ-Jochem: mooie interieuropname die echter het thema voor mij te klein laat zien. Het glas in lood dat je bedoeld voor het thema vind ik te klein in beeld. Een close-up daarvan zou beter bij het thema passen.

Sandor Gora: de foto is inderdaad wel kleurrijk, maar blijft voor mij steken op het vakantiekiekjes niveau. Leuke herinnering waarschijnlijk, maar voor mij geen topper

Sled9e mooi abstract beeld. Spreekt mij wel aan, ben wel benieuwd hoe je hem gemaakt hebt.

Alexblok de ondertussen wereldberoemde markthal. Strakke plaat, maar van deze hal is meer te maken met betrekking tot het onderwerp

josti: mijn eigen inzending. Mijn idee werd al uitgevoerd door Highlander, dus op zoek naar wat anders. De herfst kwam maar niet tot ik aan het eind van de maand bladeren vond om mijn tweed idee vorm te geven.

Belinda: leuke opname die mij wel aanspreekt. Zit in mijn top 5

Jolanda: voor mij een wat onrustig beeld met een summier kleurenpalet.

Esther: ook deze abstract foto spreekt mij aan. Hoewel onscherpte de bedoeling is, had hij van mij iets minder onscherp gemogen.

Nog eens kijkend naar de inzendingen gaat mijn stem deze maand naar Alex.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » za okt 03 2015 10:53 pm

Mijn stem uiteindelijk naar Belinda.
Lekkere frisse plaat.
Peter, jij een hele goede tweede.

Gr.
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Jan en Yuul » zo okt 04 2015 12:04 pm

Ondanks dat ik al gestemd had, kreeg ik nu weer de mogelijkheid. Dat lijkt mij niet juist, of wel???

Groet,

Jan ( van Yuul :) )
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo okt 04 2015 3:28 pm

Jan en Yuul,
Klopt. Eerste stemming is eruit gehaald. Er misste nog een foto.
Dus als je stemt dan graag weer je eerste keuze :thumbup:

Groet,
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor vriefoto » zo okt 04 2015 4:14 pm

Het beoordelen op uitsluitend het kleuren pallet vind ik nogal problematisch.
Jur001 heeft m.i. de nodige, realistische dynamiek met veel kleuren in de foto weten te leggen, dus " nr.1" .
Alle andere hebben wat mij betreft de 2e prijs.
Gefeliciteerd, althans wat mijn beoordeling betreft dus!!!!

Met vriendelijke groet Harry Vriefoto
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor edrocket » ma okt 05 2015 2:20 pm

Even een toelichting

Mijn eigen foto: het leuke van de opdracht is dat je (ik) gedwongen wordt een foto maken bij het gegeven thema/onderwerp. Deze maand heb ik verzaakt en een foto uit mijn archief gepakt (en ook nog eens geen exif erbij. Jammer ; )

Richhanz: persoonlijke invalshoek is leuk, beginnende Indian Summer ook, maar als geheel niet de meest aansprekende.


Jur: dit soort lange onderwerpen boeien mij niet zo. Vaak meer de truc dan de compositie. Gezien de hoge kwaliteit van zijn eerdere bijdragen vind ik dit een mindere.

FritsS kleurrijk, maar net niet door de compositie. Kleuren hadden meer mogen knallen.

Moerman: de sfeer in de foto spreekt me aan, vooral de zachte donkere achtergrond. Stapje naar links misschien, zodat de kleur iets meer in beeld komt en de knopjes uit het beeld van de linkerbloem gaan.

Alex: een topper. Wat een heerlijke chaos aan kleuren. Er valt veel te zien. Ik vraag me wel meteen af of het vignet is aangebracht of door flitsen komt.

Vero: herkenbaar Vero  Ik hou wel van dit soort fotografie. Qua kleurenpalet past het minder bij de opdracht.

Peter: lange tijd favoriet geweest. Impressionisme ten top. Ik heb er helemaal niets op aan te merken. Links en rechts ingehaald door Alex en Josti.

Hmsbiker: lekkere trabant met leuke kleuren. Heb je bewust het kleurpaletje linksboven meegpakt?

Nikonsmurf: als het om de binnenkant van de hal gaat, was een polarisatiefilter misschien handig geweest (denk ik).

Willem focus: goed gevonden.

Highlander: mooi uitgevoerd. Wel erg letterlijk aan de opdracht voldaan.

Genster: erg leuk idee

Vriefoto: lekker knallende plaat. Goed het licht gepakt. Misschien had ik het houten huisje eraf gelaten. Maar ja… ik heb de foto niet gemaakt 

Jochem: wat maak jij scherpe platen zeg! En mooi! (zelfs je logo ; ) ) Prachtig! Mooi vastgelegd, alleen het bovenste deel van het glas in lood mist wat tekening.

Sander: tóch nog een bijdrage.. Ik zou misschien depaarse vlag hebben weggecropt en een deel van de mensen aan de onderkant.

Sled9e: abstract leent zich goed voor deze opdracht. Goed gevonden, leuk gedaan.Hoe?

Alexblok: foto waar ik blij van word. Goede uitvoering van de markthal. Topper.

Josti: wauw! Sereen. Bijna melancholisch. Rare associaties, maar dit beantwoordt voor mij aan de opdracht. Composite, kleur en uitvoering: perfect. Ik had zelf steeds het idee iets te doen met één kleur en deze foto raakte dat gevoel bij meteen. Winnaar voor mij.

Belinda: kleurrijk, had misschien wat ‘zonniger’ gemogen.

Jolanda: misschien was het juist de bedoeling dat de roze schoen daar stond. Het benadert bijna wat ik bij Josti schreef over één kleur. Het palet aan bruinen had m.i. helemaal mooi uitgekomen zonder de roze.

Esther: abstract, zonnig, maar zo te zien een behoorlijke crop waardoor het wat onrustig wordt.

Voor mij moest het Alex of Josti worden. Josti werd het.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Peter » wo okt 07 2015 9:49 pm

ik kon het niet laten om op Willem te stemmen, de keuze was dit keer moeilijk. De foto van Willem is geniaal bedacht en fraai bewerkt.
De schoenen vielen af, helaas dames :wink:
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Maandfoto 25 - Beoordelen foto's

Berichtdoor Mieke53 » zo nov 01 2015 12:50 am

Highlander: van harte met het winnen van het verbeelde onderwerp: "een mooi kleurenpalet".
Een plaatsje in de eregalerij volgt. :clap: :thumbup:
Dank allemaal weer voor jullie stemmen.
Groet, Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten