Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » vr okt 09 2015 1:53 pm

Hallo,

sinds kort heb ik een D750 (naast mijn DX camera). Iets valt me daarbij op. Mijn 50mm f/1.8G en 85mm f/1.8G lenzen lijken veel kritischer te zijn qua scherpstelling/hebben soms moeite met scherpstelling. Waar ze op de DX camera (een D7100) eigenlijk altijd nagenoeg meteen scherpstellen en de focus vinden, lijken ze op de D750 daar moeite mee te hebben.

Vandaag zag ik dat ook weer. Er was niet heel veel licht, maar op zich meer dan voldoende voor scherpstelling (denk kantoorverlichting) in AF-S mode met focus priority. Toch merk ik met enige regelmaat (vandaag ook weer) dat hij af en toe subtiel gaat 'hunten' (ik zie dan aan de focusindicator dat hij steeds de pijltjes voor en achter speelt) of dat hij er niet uit komt en weigert af te drukken. Dat is soms nogal hinderlijk. Bij een tweede poging lukt het dan meestal wel, maar dan is soms een 'moment' weg. In AF-C uiteraard geen problemen want daar geldt shutter priority. Op de D7100 (DX) ook niet.

Nu heb ik niet het idee dat er technisch echt problemen zijn. Met mijn f/2.8 zooms werkt alles nl. perfect, ik zie dit alleen bij de f/1.8 lenzen. Is dit een eigenschap van Fullframe? Kan het zo zijn dat de camera bijvoorbeeld door de mindere scherptediepte op FX net iets meer moeite heeft of net wat kritischer is qua scherpstelleen?

Nogmaals, ik heb niet het idee dat er iets stuk is, maar het valt wel op en is soms wat lastig.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 09 2015 3:29 pm

Misschien dat de scherpstelling op zichzelf iets kritischer is?
De scherpstelveldjes zijn die groter of kleiner dan bij DX? Indien kleiner is het misschien ook kritischer?
Verder speelt natuurlijk wel een rol dat een 50mm op een DX camera als een matige tele werkt, en op een FX camera als een "normale" kijkhoek.
Dus de onderwerpskeuze is wel anders. Daarin merk je misschien dan ook een ander gebruik wat daarin gerelateerd is?

Heb je op fora naar vergelijkbare onderwerpen gezocht, want eigenlijk zou ik door de bank genomen toch niet echt grote verschillen verwachten.
Controleer ook eens of er een firmware update is. Daar willen dit soort issues ook wel eens verholpen zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » vr okt 09 2015 4:01 pm

Hoi Léon,

ik kan niets uitsluiten. In dit geval was het onderwerp een persoon en ik stelde gewoon op ge ogen scherp. ik kan niet echt beoordelen of de scherpstelpunten zelf kleiner/anders zijn; Ze zijn wel relatief compacter (de dekking van scherpstelpunten in de zoeker is aanmerkelijk kleiner). Dat zou denk ik wel betekenen dat een scherpstelpunt minder pixels afdekt, maar dat maakt voor de AF (via de optische viewfinder) vermoed ik niet uit? Mogelijk wel in Liveview?

Qua fora: Niets specifieks gevonden tot nu toe
Qua firmware: Ik heb de nieuwste FW.

Verder zat ik ruim buiten de minimale scherpstelafstand (meer dan 2 meter). Ik heb ook geen 'probleemgeval' waar een recall voor loopt, ik heb het serienummer al via de Nikon site gecheckt.

Ik ga dit ook nog wel een keer met Group AF of 9-punts AF proberen, dan mag hij zelf uit meerder scherpstelpunten kiezen, kijken of hij er dan wel uit komt. Wel opvallend dat dit uitsluitend met de primes gebeurt...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 09 2015 4:57 pm

Nu schiet me er wel even iets te binnen, enkele jaren terug, dat er ook meldingen waren dat met name wat lichtsterke objectieven meer moeite hadden met scherpstellen dan minder lichtsterke. Volgens mij heeft Lloyd Chambers daar indertijd wel wat over geschreven in diens blog, van met name Nikkor 24 en 35mm F1.4 objectieven. Heb zo even niet de URL's en berichten bij de hand, maar kun je zelf wel opzoeken. (Ik moet zo weg, heb nu geen tijd om het zelf op te zoeken).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » vr okt 09 2015 5:44 pm

Bedankt. Ik ga er zondag even achteraan (ik heb vanavond en morgen helaas geen tijd). Thx!
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Patrick » vr okt 09 2015 5:52 pm

Over welke DX camera hebben we het?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » vr okt 09 2015 7:33 pm

D7100 (staat er ergens in). Maar die werkt prima. Op de D750 heb ik af en toe dat hij wat moeilijk doet met scherpstellen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Vincent » vr okt 09 2015 9:46 pm

(foto)Sensor grootte heeft er sowieso niets mee te maken als je niet in liveview scherpstelt omdat er een aparte sensor in de camera zit om mee scherp te stellen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor a vgastel » za okt 10 2015 9:47 am

Zou met de hand scherpstellen,doe je wanneer de autofocus het laat af weten.Als er heel wenig licht isof wanneerhet contrast te laag is om scherp te stellen.Het kan ook gebeuren dat de objecten in de zoeker dicht op elkaar zitten,terwijl ze in het echt op afstand van elkaar staan.
Wanneer er extreem weinig scherptediepte is.


Tip
Gebruik eens meerdere scherpstelpunten ,in theori zou je dan nog een punt pakken.

Info
http://www.oogenoptiek.nl/wordpress/sch ... rpstellen/
Laatst gewijzigd door a vgastel op za okt 10 2015 10:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor emdeklerk » za okt 10 2015 10:02 am

Sinds het autofocustijdperk is aangebroken zijn de matglazen sowieso niet meer heel geschikt om met de hand op scherp te stellen. Iets wat Nikon destijds, ik meen met de introductie van de F90, ook netjes heeft aangegeven. Ik denk dat het monteren van een "echt" matglas, van één van de onafhankelijke leveranciers als Katzeye betere resultaten zal geven.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor jfbat » za okt 10 2015 12:39 pm

Aangezien het probleem gaat over scherpstellen met AF, denk ik dat een ander matglas geen soelaas gaat bieden...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor ReneG » za okt 10 2015 7:17 pm

Inderdaad... met de hand scherpstellen is geen enkel probleem, dat gaat prima. Maar voor veel van de soorten fotografie die ik doe leent handmatige scherpstelling zich niet.

Dat gezegd hebbende, vandaag de halve dag in een studio gestaan. De 50mm gaf geen enkel probleem, de 85mm had een enkele hickup (doch niet storend). Wel meer dan voldoende instellicht. Ik hou het in de gaten en ga e.a. maandag eens verder uitzoeken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Remco H » za okt 10 2015 8:19 pm

emdeklerk schreef:Sinds het autofocustijdperk is aangebroken zijn de matglazen sowieso niet meer heel geschikt om met de hand op scherp te stellen. Iets wat Nikon destijds, ik meen met de introductie van de F90, ook netjes heeft aangegeven. Ik denk dat het monteren van een "echt" matglas, van één van de onafhankelijke leveranciers als Katzeye betere resultaten zal geven.

In dat geval kun je je afvragen wat je aan een peperdure Carl Zeiss Otus 85mm f/1.4 (of 55m f/1.4) hebt. :frown:
Al valt dat natuurlijk te proberen, door handmatig te scherpstellen met de AF-S Nikkor 85mm f/1.4G. Je hebt in ieder geval die aanduiding onder het beeld in de zoeker. Als het beeld scherp is, gaat dat rondje aan, linksonder. Je zou dan zeggen: dat werkt toch ook.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor emdeklerk » za okt 10 2015 9:54 pm

Misschien is handmatig scherpstellen toch wel een kunst. Als ik zo rondkijk op dit forum hebben veel mensen er nogal problemen mee. Wat deels te wijten is aan de mindere matglazen.En ik denk dat iemand die een Otus koopt wel weet wat hij doet, degenen die dat niet weten onderscheiden de mindere resultaten toch niet.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Scherpstelling met F/1.8 prime op FX camera

Berichtdoor Léon Obers » za okt 10 2015 10:59 pm

Degene die het geld heeft om een een Zeiss Otis te kopen, heeft waarschijnlijk ook geen probleem om een Katzeye of ander specifiek matglas erbij aan te schaffen om makkelijker daarmee handmatig scherp te stellen.
Bij de twee-jaarlijkse Photokina op de stand van Zeiss, zitten doorgaans al Katzeye matglazen in de demo-camera's die ze daar gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten