Sigma 105 of Tamron 90 Macro objectief
Sigma 105 of Tamron 90 Macro objectief
Beste Leden,
Ik ben opzoek naar een macro lens voor mijn D3200 body.
Mijn doel is om insecten te gaan fotograferen. Ik twijfel echter tussen de sigma 105 en de tamron 90 mm.
Het schijnt dat de tamron iets scherper is en dat de sigma met de 105 mm fijner is voor insecten.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Ga deze week ook in de winkel testen.
Alvast bedankt
Ik ben opzoek naar een macro lens voor mijn D3200 body.
Mijn doel is om insecten te gaan fotograferen. Ik twijfel echter tussen de sigma 105 en de tamron 90 mm.
Het schijnt dat de tamron iets scherper is en dat de sigma met de 105 mm fijner is voor insecten.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Ga deze week ook in de winkel testen.
Alvast bedankt
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sigma 105 of Tamron 90 Macro objectief
Kijk eens op deze site om een indruk te krijgen over de objectieven. Zelf zou ik voor de Tamron gaan i.v.m. de 5 jaar garantie
http://slrgear.com/reviews/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcel
http://slrgear.com/reviews/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcel
Sony RX100 Mark4
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beide prima objectieven. Ga ze eens vasthouden in een goede winkel en kijken welke jou persoonlijk het meest aanspreekt.
Ja precies, ga dat zeker doen. De prijs is redelijk gelijk en de scherpte dat zal ook wel geen wereld van verschil zijn.
Denk zelf alleen dat voor insecten etc. de 105 mm net meer geeft dat de 90 mm
Denk zelf alleen dat voor insecten etc. de 105 mm net meer geeft dat de 90 mm
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat is een paar cm naar voren of achteren. Dat zal het verschil niet maken.
De truc bij insecten is ze te belagen als ze nog koud of vochtig zijn. Vlinders bijvoorbeeld kunnen 's morgens vaak nog niet vliegen.
De truc bij insecten is ze te belagen als ze nog koud of vochtig zijn. Vlinders bijvoorbeeld kunnen 's morgens vaak nog niet vliegen.
- jacobus
- Forumlid
5 jaar garantie is toch echt wel iets om over na te denken als beide objectieven gelijk zijn .
Marcel
Marcel
Sony RX100 Mark4
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Misschien heb je nog iets aan dit draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... o&start=15
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... o&start=15
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Probeer ook in de winkel het verschil in hoe soepel de scherptering draait en hoe groot de slag van oneindig naar de meest dichtbije stand is. Tijdens mijn zoektocht naar een macrolens heb ik ervaren dat een stroef draaiende ring er voor zorgt dat je makkelijk van de ene in de andere out of focuspositie doorschiet. Hoe groter de slag van de ring, des nauwkeuriger kun je de focus instellen. Neem ook iets mee naar de winkel om op de focussen b.v een klein doosje met tekst of een dood insect. Succes
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het is zo simpel; veelvuldig organiseert deze club iets voor macro fotografen. Zelf heb ik er meerdere bezocht en dan de Sigma's, naast de Tokina's en Tamrons gehouden.
Op grond van lawaai en onnauwkeurige scherpstelling (hunten) vallen deze objectieven voor mij af.
M'n Nikkor 105 AF is gekocht in 1990 (tweedehands) voor zo'n omgerekend 500 euro. Is nog nooit voor service weg geweest. Reken even uit wat dit objectief mij gekost heeft en stel dan de actuele inruilwaarde op 250 euro. Verwacht niet dat dit objectief mij de volgende 40 jaar in de steek zal laten.
Maak ook zelf eens zo'n rijtje voor wat betreft de aanschafprijs, service kosten en afschrijving van de andere merken.
Zeiss werd al genoemd, ook daar heb je geen onderhoud en afschrijving. Afgelopen weekend weer meerdere Zeiss verrekijkers in m'n handen gehad, 100 jaar oud en beter dan vele actuele. En in die tijd was er nog geen coating!
Op grond van lawaai en onnauwkeurige scherpstelling (hunten) vallen deze objectieven voor mij af.
M'n Nikkor 105 AF is gekocht in 1990 (tweedehands) voor zo'n omgerekend 500 euro. Is nog nooit voor service weg geweest. Reken even uit wat dit objectief mij gekost heeft en stel dan de actuele inruilwaarde op 250 euro. Verwacht niet dat dit objectief mij de volgende 40 jaar in de steek zal laten.
Maak ook zelf eens zo'n rijtje voor wat betreft de aanschafprijs, service kosten en afschrijving van de andere merken.
Zeiss werd al genoemd, ook daar heb je geen onderhoud en afschrijving. Afgelopen weekend weer meerdere Zeiss verrekijkers in m'n handen gehad, 100 jaar oud en beter dan vele actuele. En in die tijd was er nog geen coating!
- jacobus
- Forumlid
Zo"n geluid uit de hoek van Hans is natuurlijk wel prettig, je gaat er toch over na denken wat hij schrijft.
Marcel
Marcel
Sony RX100 Mark4
Gisteren toch maar na testen de sigma 105 gehaald.
ik moet zeggen een top lens alleen wel weer een hele andere manier van fotograferen.
Heb nog moeite om uit te hand stil te houden. Best zware lens en VR zit er niet op alleen OS.
ik moet zeggen een top lens alleen wel weer een hele andere manier van fotograferen.
Heb nog moeite om uit te hand stil te houden. Best zware lens en VR zit er niet op alleen OS.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat is hetzelfde! 

Ja klopt ! Heb alleen het idee dat het beeld minder word bevroren als bij andere lenzen met VR
Ik heb ook heel sterk het idee als ik scherp heb gesteld en maar iets naar voren of naar achteren beweeg dat alweer de complete scherpte weg is.
iemand hier toevallig ook ervaring mee.
De OS staat wel aan.
iemand hier toevallig ook ervaring mee.
De OS staat wel aan.
-
- Forumlid
Dat is standaard met macro, je hebt maar een paar mm of minder scherpte diepte als je 1:1 foto's maakt.
Het maakt niet uit of dit nou nikkor sigma of tamron is.
Bij macro is een statief een must wil je goede foto's maken.
Het maakt niet uit of dit nou nikkor sigma of tamron is.
Bij macro is een statief een must wil je goede foto's maken.