Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » vr okt 16 2015 11:26 am

Ik houd mij bezig met microscoopfotografie met opvallend licht, met name van de ontwikkeling van inheemse amfibieën van onbevrucht ei tot volwassen dier, dus de stadia ei, celdeling, ontwikkeling van embryo's (waaronder gastrulatie en neurulatie), larven, metamorfose, volwassen dier. De foto's zijn van stilstaande objecten die per serie digitaal gestacked worden.
Tot nu toe gebruik ik voor stilstaande beelden de Nikon Coolpix 4500 die veel voordelen heeft voor microscoopfotografie.

Omdat ik ook bewegende objecten wil gaan fotograferen en de fotoseries stacken, ben ik me aan het oriënteren inzake een geschikte (Nikon) camera.
Daartoe moet ik in korte tijd veel beelden kunnen schieten en wegschrijven, zonder op- en neerklappende spiegel.
Wie kan mij helpen bij de juiste camerakeuze met de volgende eigenschappen:
-Voldoend aantal pixels (>1824x1026)
-Verwisselbare lens (gebruik vaak zonder lens)
-Ca 20 beelden/sec opnemen en wegschrijven
-Geen bewegende spiegel
-Afstandsbediening met draad of draadloos (lijkt triviaal, maar de Coolpix 8400 heeft dat b.v. niet)
-Live view
-Hoge ISO waarden
-Focus handmatig op oneindig stellen
-Aansluiting externe flitser (die dus ook 20x/sec moet kunnen flitsen)

Er worden geen eisen gesteld aan gezichtsherkenning en dat soort zaken; bovenstaande is wat ik heb kunnen verzinnen.
Laatst gewijzigd door Ben op ma okt 19 2015 7:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 16 2015 9:06 pm

In het boek over Nikon Fullframe-camera's is beschreven dat de D4s in geluidloze Liveview tot 24 jpg / sec gaat. De 810 heeft en elektronische sluiter. Bij de eerste opname gaat de mechanische open en sluit pas na de laatste opname. maar die haalt 'slechts 7 beelden / sec
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » za okt 17 2015 4:33 am

Is bij microscoopfotografie de effectieve beelddiagonaal om beeld vast te leggen relatief gezien niet erg klein?
In die zin heb je waarschijnlijk minder aan een camera met een full frame formaat sensor omdat de benutting dan slechts gedeeltelijk is van het totaal sensor-oppervlak, en kom je beter uit met een DX-formaat sensor of micro four third sensor.

Welke camera tegenwoordig dan erg geschikt zijn, kun je voor oriëntatie misschien dan beter de volgende expliciete gebruikersgroep bekijken en daar je vragen stellen:
http://www.photomacrography.net/
Daar komen de meest vooraanstaande "microscoop-fotografen" bij elkaar.

Andere bron bijv.:
http://www.krebsmicro.com/

Een camera die voor "DX" formaat tegenwoordig ongeveer de meeste aantal pixels heeft, elektronische sluitertijden e.d. is een Samsung NX1
Kan tot 15 beelden per seconde in RAW wegschrijven. Alleen is de buffer in die snelheid beperkt.
http://www.samsung.com/nl/consumer/phot ... X1ZZZBZBNL
http://www.samsung.com/nl/consumer/phot ... oto-camera

Een stuk goedkoper met dezelfde beeld-sensor als de Samsung NX,1 maar een aantal minder mogelijkheden (die voor microscoopfotografie mogelijk minder van belang zijn) is de Samsung NX500
Kan minder aantal beelden per seconde in RAW wegschrijven, en ik dacht dat de buffer wat meer beperkt was.
Maar zou je dieper moeten bestuderen.
http://www.samsung.com/nl/consumer/phot ... X500ZBMINL

Met dat soort camera's die standaard WiFi aan boord hebben en erg uitgebreide apps voor gebruik op een smartphone of tablet met time-laps functies, LiveView e.d. zijn dat camera's die IMO meer te bieden hebben dan Nikon, juist in combinatie in het gebruik met microscopen. (Het eigen LCD scherm van de camera is tevens een touch screen).
Juist met de eigen ingebouwde time-laps functies zou je makkelijk tot een werkwijze kunnen komen om handmatig bij een microscoop de focus te verstellen en dan de opeenvolgende opnamen te maken t.b.v. focus stacking. Je hoeft dan niet moeilijk achterop het scherm van de camera te kijken, maar doet dat meer comfortabel van een tablet naast de microscoop, met functies van de camera bij de hand om die te verstellen.

Maar wellicht hebben ze op dat eerder aangehaalde forum nog andere adviezen.

Voor Nikon zijn er overigens ook wel mogelijkheden om apps te gebruiken op een smartphone of tablet.
Bijv. DSLRDashboard. Maar WiFi is zeker niet bij elke camera standaard geïntegreerd, en moet je daar weer extra WiFi blokjes bij aansluiten of draadloze kleine routers.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » za okt 17 2015 8:18 am

Bedankt voor de adviezen, ik ga de voorgestelde camera's grondig bestuderen.

Wat ik niet heb vermeld is de reden waarom de Nikon Coolpix 4500 zo populair was bij microfotografie; bij scherpstellen en zoomen blijft de voorste rand van het objectief op z'n plaats (alles gebeurt van binnen), zodat wanneer de camera met een adaptor op de microscoop is geschroefd, bij het inzoomen (om b.v. vignetting te voorkomen) deze op z'n plaats blijft. Hierdoor blijft de afstand van het object tot het beeldvlak gelijk. Was dat niet het geval dan zou de camera zichzelf omhoog en omlaag werken. Bij de Nikon 8400 heeft men dat opgelost door een adaptor te maken met een 'dome' waarin het objectief zich vrijelijk kan bewegen, maar dat is niet fraai. Natuurlijk is bij deze gedateerde camera's het aantal beelden per seconde beperkt en de 8400 heeft (ja, hoe bestaat het) geen afstandsbediening, alleen in combinatie met de selftimer.
Het zou dus mooi zijn als de nieuw aan te schaffen camera een 'bewegingsloze' lens zou hebben; deze zal dan waarschijnlijk een klein zoombereik hebben, maar dat is geen bezwaar

Er zijn overigens ook een paar camera's die vanwege de prijs afvallen.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » za okt 17 2015 12:01 pm

Nu is een Nikon Coolpix 4500 wel heel erg gedateerd, en er is inmiddels veel meer mogelijk om de wijze van fotograferen te vergemakkelijken + een kwalitatief beter beeld over te houden. Alleen als je een camera wilt met een vast ingebouwd objectief (compactcamera) waarbij bij scherpstelling de afstand hetzelfde blijft, zul je daar specifiek op moeten gaan zoeken. De hiervoor besproken camera's betreffen allen camera's met verwisselbare lenzen.

Als het gaat om de beste optische kwaliteit en aanverwante technieken om het beste beeld te krijgen is dat eerder aangehaalde forum ook een bron aan goede informatie.
De mensen daar hebben dat diepgaand uitgezocht.
http://www.photomacrography.net/

Zomaar een draadje op dat forum. Dan weet je in wat voor gezelschap je daar zit:
http://www.photomacrography.net/forum/v ... hp?t=28680
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » za okt 17 2015 1:46 pm

Dank je wel.
Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf is een camera body met de vereiste eigenschappen ook goed; ik gebruik dan gewoon geen objectief maar een van de het bij de microscoop behorende foto-oculairs. I.p.v. inzoomen verwissel ik dan van oculair.
Ik zal ik zeker mijn vraag ook op http://www.photomacrography.net/ stellen; ik ben daar al een poosje geregistreerd.
Zodra ik een geschikte camera gevonden heb (b.v. een spiegelreflex met halfdoorlatende spiegel of een 'instant' camera met superieure eigenschappen), dan meld ik dat op het forum, maar wellicht heb ik daarvoor nog aanvullende vragen.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 17 2015 4:49 pm

Als je met een opgeklapte spiegel met burst wil werken kun je de draadloze afstandbediening MC-DC- 2 voor Nikon camera's gebruiken.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... _s~zj~PP9l
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » za okt 17 2015 5:07 pm

Wordt dan de hele serie in één keer weggeschreven zonder dat de spiegel op en neer klapt?
Ik heb begrepen dat dat niet kan, maar het zou mijn probleem wel mooi oplossen.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor oud0001 » ma okt 19 2015 5:44 am

Ik denk dat een webcam betere diensten gaat doen. Ze worden er ook speciaal voor gemaakt. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » ma okt 19 2015 1:02 pm

Ben schreef:Wordt dan de hele serie in één keer weggeschreven zonder dat de spiegel op en neer klapt?
Ik heb begrepen dat dat niet kan, maar het zou mijn probleem wel mooi oplossen.

Ik snap de oriëntatie op een spiegelreflexcamera eigenlijk helemaal niet. IMO alleen maar "onhandig" voor dat specifieke gebruiksdoel waar jij het voor wilt inzetten.

Met o.a. de volgende wens aan snelheid kom je er met een spiegelreflex daar niet aan uit.
Ben schreef:-Ca 20 beelden/sec opnemen en wegschrijven

Er is geen enkele Nikon reflex camera die deze snelheid heeft.
Dit soort snelheden zou overigens ook alleen in JPG-formaat kunnen, niet in RAW-formaat.
Maar dat vind je waarschijnlijk met die snelheden dan niet het grootste bezwaar.

Bijv. de eerder genoemde Samdung NX1 kan tot 15 beelden per seconde opnemen en wegschrijven.
Afhankelijk van de snelheid van het geheugenkaartje bij JPG-formaat in die snelheid tot pakweg een totaal van 90 opnamen. (In RAW tot 25 beelden).
Daarna gaat het langzamer omdat de buffer van de camera dan vol gelopen is en de balans in snelheid wordt verstoort.

De helft zo goedkope Samdung NX500 kan echter een veel grotere snelheid aan, alleen is daar het maximaal achter elkaar op te nemen aantal opnamen dan slechts 30 stuks. Die kun je verdelen over bijv. 2 seconden lang 15 beelden per seconden opnemen. Maar zelfs dus ook gedurende 1 seconde in die seconde tot 30 beeldjes opnemen.

De Nikon spiegelloze camera Nikon 1 J5 kan zelfs zonder gebruik van autofocus een snelheid aan tot 60 beelden per seconde. (Keus uit 5, 10, 20, 30, 60 bbs).

Dus er zijn nogal wat opties die voor het specifieke gebruiksdoel beter aansluiten en meer opties bieden dan een spiegelreflex IMO.
Weet niet wat spiegelloze camera's van bijv. Sony, Fuji, Olympus, Panasonic e.d. aan mogelijkheden bieden. Maar daar zou je ook nog eens kunnen kijken.


Dat staat dan nog los van mogelijkheden van een flitser die je erbij moet zoeken, die deze hoge opeenvolgende aantallen flitsen in die snelheid kan afgeven (te vergelijken met stroboscopisch flitsen).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Nikkormaat » ma okt 19 2015 8:35 pm

Wordt dan de hele serie in één keer weggeschreven zonder dat de spiegel op en neer klapt?
Ik heb begrepen dat dat niet kan, maar het zou mijn probleem wel mooi oplossen.

Ik heb het zonder lens maar ook zonder die afstandbediening (want die heb ik nog niet) met 6 beelden per sec op mijn D750 geprobeerd. De spiegel blijft keurig omhoog, zolang ik foto's blijf maken terwijl ik de sluiter zie ratelen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di okt 20 2015 8:23 am

Bij de wat duurdere reflexcamera's, klapt in Live View, de spiegel omhoog en blijft daar staan, de sluiter ratelt wel.
Met een D4S heb je de mogelijkheid om in de stand geluidloos te werken met 12 of 24 opnamen (continue hoge snelheid). Pagina 60 van de gebruiksaanwijzing.

Je vragen zijn zeer specifiek, stel ze eens aan de Nederlandse NPS coördinator: Roeland Koene. Te vinden via https://www.iamheretohelp.nl/.
Wordt eens lid van de NPS en leen dan een D4S.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Léon Obers » di okt 20 2015 7:29 pm

Ik denk niet dat de TS een Nikon D4s overweegt. Zelfs in de verste verte niet:
"Er zijn overigens ook een paar camera's die vanwege de prijs afvallen."

Bovendien zijn er andere camera's die absoluut beter voldoen voor het specifieke gebruiksdoel dan een D4s.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Skippy » di okt 20 2015 11:23 pm

Léon heeft al de nodige goede tips gegeven. Ik heb een MicroFourThirds objectief gevonden waarvan tijdens zoomen en scherpstellen de lengte gelijk blijft nml. de Olympus 12-50mm. Zie http://www.photozone.de/m43/827-olympus1250f3563ez Zeker i.c.m. een Olympus EM5II, EM10II of E-M1 die (met de laatste firmware) beschikken over Focus Stacking en Focus Bracketing, zie https://www.ephotozine.com/article/olympus-om-d-e-m1-e-m5-ii-firmware-upgrade-brings-focus-stacking-28131
Laatst gewijzigd door Skippy op wo okt 21 2015 9:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke camera kies ik voor een speciaal doel?

Berichtdoor Ben » wo okt 21 2015 7:37 am

Hoewel ik nog niet alle goede adviezen heb kunnen evalueren, lijkt deze tip een doorbraak.
Ik heb lang (kennelijk niet lang genoeg) gezocht naar een camera die focus bracketing heeft en dacht dat die niet bestond, maar kennelijk is er wel een.
Ik ben erg benieuwd hoe focus bracketing zich gedraagt in samenhang met een microscoop.
Wat je wilt is dat met zeer kleine tussenstappen binnen een gekozen afstandsbereik er snel een aantal foto's wordt gemaakt waarbij de focus steeds een stapje verlegd wordt. Ik ben werkelijk heel erg benieuwd of dat goed werkt. De volgende stap is dan om naar andere zaken te kijken, zoals aansluiting van een stroboscoopflitser en andere balangrijke en minder belangrijke eigenschappen.
Tot zover dank aan alle goede tipgevers; ik begin door de bomen het bos te zien.
Ben

Forumlid
Berichten: 9


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten