Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » wo jan 07 2015 7:12 am

Verstandig, Roy!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » wo jan 07 2015 7:43 am

M.i. ook de verstandigste keuze. Mij is ook altijd geleerd bij twijfel niet doen.

Het is inderdaad een leerzaam draadje geworden, wellicht hebben anderen er ook wat aan.

Misschien dat ik inderdaad de S9300 een keer vervang maar ook dit is geen slechte compact.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor André » wo jan 07 2015 2:23 pm

Redblockman schreef:@Cees die X-E1 is juist leuk omdat deze als je even rond zoekt te vinden is voor 750 euro dat is met de dual kit van 18-55 en 55-230...
Ja je loopt het risico op een valse start idd, maar als deze lenzen je aanstaan dan krijg je met die dual kit de camera praktisch gratis. Zodoende kan je aan het concept knabbelen zonder veel uitgegeven te hebben aan zaken die je later niet gebruikt en zonder nu veel op te moeten geven en een hele grote sprong te moeten maken ineens.
De overstap naar de X-T1 is denk ik veel ingrijpender. Maar het is Roy zijn keuze en hij moet zich er happy bij voelen.


Heb ik ook gedaan. Mijn vrouw wilde graag de X-T1 met de 18-55 en de 55-230. Ik heb toen de X-T1 als body gekocht. Dat scheelde 400,-- Vervolgens een X-E1 kit gekocht voor 749,-- en de body gelijk doorverkocht voor 350,--

Moraal van dit verhaal. Ik had voor de prijs van een X-T1 kit (Body + 18-55) gratis de uitstekende 55-230 gratis bij. Ik blij, vrouw blij en de kopen van de X-E1 blij, zeg maar een win-win-win situatie.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor nielsmans » za okt 17 2015 2:44 pm

Het is inmiddels al een oud draadje, maar ben zelf aan het overwegen de overstap te maken. Dus met interesse gelezen. Maar wat mijn opvalt Roy is dat jij inmiddels een Sony A7II gekocht hebt? Terwijl je toch eerder neigde naar fujifilm. Vanwaar de ommekeer?
nielsmans

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: Rijswijk
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor jfbat » za okt 17 2015 11:55 pm

Ik kan me voorstellen dat toen zich de mogelijkheid voordeed om meteen over te gaan op wat momenteel toch wel de topserie binnen het mirrorless segment is, Roy die kans aangegrepen heeft.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Remco H » ma okt 19 2015 11:28 pm

De Sony α7-serie vind ik best interessant, en ik verdiep mij er wel in. Een lager gewicht maakt de drempel om te gaan fotograferen flink lager, heb ik gemerkt (door de Nikon Coolpix A). Maar een Sony α7 met objectieven naast mijn Nikon D700 gaat nogal prijzig worden. Die Carl Zeiss-objectieven zijn echt wel een stuk duurder, als je Nikon-objectieven als norm neemt. (Bijv. een Zeiss Batis 25mm f/2 voor € 1.340,-, en een Zeiss Loxia 35mm f/2 voor € 1.170,-) En als ik bezie met welk plezier ik de laatste tijd met vaste brandpuntobjectieven fotografeer, heb ik bepaald niet de neiging te denken dat ik er met zoomobjectieven wel ben.
Een Sony α7 in plaats van mijn Nikon spiegelreflexcamera is sowieso niet mijn idee. Voor de Sony α7 zijn aanmerkelijk minder objectieven. Een Dikke Bertha erop schroeven, voor het geval ik veel wensen gerealiseerd heb en eens gek ga doen, is er dan beslist niet bij.

Maar het moet gezegd worden dat ze bij Sony interessant bezig zijn! Dan denk ik bijvoorbeeld ook aan de Sony DSC-RX1(R).
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » di okt 20 2015 9:25 pm

Wat jfbat zegt is 1 van de redenen waarom ik voor de A7II heb gekozen en niet voor Fuji. Ik heb voor mijzelf uiteindelijk ' na wat vergelijkend warenonderzoek te hebben gedaan' bepaald dat het echt Full Frame moest worden als ik al af zou stappen van Nikon. De Sony steekt daar op dit moment met kop en schouders bovenuit (mijn mening). Na het zien van verschillende resultaten was het voor mij duidelijk, de Sony A7II is mijn camera. Tevens was IBIS op de Sony ook nog iets wat ik graag wilde.

Ik heb hem nu een paar maanden in gebruik en ben nog steeds erg blij met mijn keuze. Ik heb de Sony A7II met 24-70 F4 in een tasje zitten met 2 extra accu's (accuduur is een nadeel bij mirrorless camera's) en merk dat ik veel vaker mijn camera mee neem.
Laatst gewijzigd door Roy Kersbergen op wo okt 21 2015 8:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Remco H » di okt 20 2015 10:56 pm

En voor wie eventueel wel graag spiegelloos gaat, maar de Sony α7 toch niet helemaal zijn ding vindt... Ik lees net iets over een nieuwe Sony α7-concurrent. En wel van Leica. Zie hier:
Leica introduces SL system with Typ 601 full-frame mirrorless camera and lenses
Nou ja, concurrent? Het is inderdaad ook een spiegelloze camera met volledige kleinbeeldsensor. Qua prijsstelling zal het wat minder op die Sony lijken. Maar ach, dat is maar eenmalig, toch? Die prijs vergeet je na de aankoop. Dan ga je fotograferen, en er vooral jááárenlang plezier van hebben. :mryellow:
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » di okt 20 2015 11:02 pm

Die Leica is mooi maar gezien de prijs alleen voor professionals of vermogende amateurs interessant. Zeker omdat de sensor binnen 3 jaar verouderd zal zijn. Waar blijft trouwens de modulaire camera met op te waarderen sensor ...?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor JaapV » wo okt 21 2015 10:46 am

:lol: :lol:
Was het maar waar, Skippy.
Maar "think big"-marketingmensen stellen zich bij het woord "modulair" liever de bekende uitstalling voor van bodies, omgeven door alle passende objectieven, flitsers en andere parafernalia. Zeker niet het vervangbaar maken van onderdelen binnen elk van die zaken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » wo okt 21 2015 11:24 am

Skippy schreef:Waar blijft trouwens de modulaire camera met op te waarderen sensor ...?


Ricoh had met de GXR een mooie poging daartoe, maar dat lijkt helaas geflopt...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Vincent » wo okt 21 2015 11:39 am

Nikon heeft in 2010 een patentaanvraag gedaan voor een verwisselbare sensor.

Probleem lijkt me meer dat zodra de sensortechnologie een stap gemaakt heeft en je wilt upgraden, je vaak meer dan de sensor moet vervangen om het allemaal soepel te laten werken. Dan ga je ook gelijk richting verwisselbare processing borden e.d.

Dan lijkt een geheel nieuwe body me niet veel duurder en kunnen ze gelijk de layout aanpassen indien nodig/gewenst :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » wo okt 21 2015 11:56 am

Technisch lijkt het me ook lastig. Het ding moet natuurlijk wel exact op de goede plek komen. Dat zal niet meevallen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Remco H » wo okt 21 2015 11:20 pm

De Leica SL heeft een prijs meegekregen van € 7.015,- (zie bijvoorbeeld hier). Daar heb je zeker twee Sony's voor, bijvoorbeeld de α7S II en de α7R II. Heb je gelijk de duurste twee, en de keuze tussen zeer lichtgevoelig en zeer hoge resolutie. Een α7 II kost veel minder, maar die loopt wat achter bij de concurrentie met ruis op hoge ISO-waarden. De Nikon D750 is daar bijvoorbeeld beter in.
Verder zullen de Leica-objectieven wel stevig duurder zijn dan de concurrentie. Als het net zoiets gaat worden als bij de Leica M, wordt het een peperdure hobby!

De naam SL doet denken aan de Leicaflex SL. Hier een interessant verhaal daarover:
The Leicaflex SL: The Camera That Almost Bankrupted Leitz (No, It Wasn’t the M5!)
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor John'47 » do okt 22 2015 6:38 am

De Leica SL is dan ook niet als hobby-toestel ontwikkeld volgens het persbericht van de fabriek. De prijs voor de standaard zoomlens is 4300 (2,8-4. 24-90mm)
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten