Heel klein maar zo mooi!

Onderwerp:

Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Belinda » za okt 24 2015 10:57 pm

Dit mooie kleine spul kwam ik tegen op Landgoed Elswout.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Groetjes Belinda
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Skippy » za okt 24 2015 11:00 pm

Foto 4, 5 en 6 heel fraai Belinda. Bij foto 2 mis ik de scherpte.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Johan v. V. » za okt 24 2015 11:03 pm

Ja, die druppeltjes staan er fraai op! Eerlijk gezegd mis ik ook bij 1 en 3 scherpte. Wat is dat toch lastig!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Belinda » zo okt 25 2015 12:19 am

Scherpte blijft lastig. Foto 2 is idd niet helemaal scherp. foto 1 en 3 vind ik zelf scherp genoeg, Het was ook de bedoeling om een heel klein stukje scherp te hebben en dat de rest wat dromerig.
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor FritsS » zo okt 25 2015 10:37 am

Erg fraai Belinda. Die mosjes op foto 4,5 en 6 heten volgens mij Purpersteeltjes. Kijk maar eens in Wikipedia. :wink:
Heel gave plantjes voor macro foto's.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor gisela » zo okt 25 2015 7:33 pm

De mosjes zijn prachtig ,de scherpte ligt op de juiste plaats ,en vormt een mooi geheel met de compo , helemaal top .

De scherpte bij de 2 sloeltjes is er zeker wel ,maar persoonlijk had ik de scherpte liever op de rand van het hoedje gezien dan er boven op , deze paddenstoeltjes glimmen nogal , als je hier de scherpte boven aan het hoedje hebt , is de kans op uitbijten erg groot ,en krijg je het idee (misschien) dat de foto niet echt scherp is ,bij een volgende foto-serie zou je kunnen proberen de focus zowel op de rand als ook op het hoedje te leggen ,je ziet dan het verschil zelf wel ,probeer ook eens verschillende diafragma's , en paddenstoeltjes fotograferen is beslist niet makkelijk ,je ligt vaak in de onmogelijkste positie's je foto te maken . :)
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Belinda » zo okt 25 2015 11:22 pm

Frits, dankje.

Gisela, Ik begrijp wat je bedoelt. dank voor je tips. binnenkort nog maar eens doen. Het is niet makkelijk maar ik vind de uitdaging leuk en kan echt genieten van al dat mooie kleine spul in het bos. En ja je wil niet weten in welke posities ik lig om een foto te maken.

Groetjes Belinda
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Gemarne » zo feb 07 2016 11:28 am

gisela schreef:De mosjes zijn prachtig ,de scherpte ligt op de juiste plaats ,en vormt een mooi geheel met de compo , helemaal top .

De scherpte bij de 2 sloeltjes is er zeker wel ,maar persoonlijk had ik de scherpte liever op de rand van het hoedje gezien dan er boven op , deze paddenstoeltjes glimmen nogal , als je hier de scherpte boven aan het hoedje hebt , is de kans op uitbijten erg groot ,en krijg je het idee (misschien) dat de foto niet echt scherp is ,bij een volgende foto-serie zou je kunnen proberen de focus zowel op de rand als ook op het hoedje te leggen ,je ziet dan het verschil zelf wel ,probeer ook eens verschillende diafragma's , en paddenstoeltjes fotograferen is beslist niet makkelijk ,je ligt vaak in de onmogelijkste positie's je foto te maken . :)


Beste Gisela, Ik fotografeer ook wel paddestoelen en zit er met mijn scherpte ook wel eens naast. De tips van jou vind ik zeer waardevol. ik ga er ook eens meer op letten om de rand van de hoed scherp te krijgen. En paddestoelen zijn er nu nog steeds :). Ik zit nog niet zo lang op dit forum en ben nu even aan het kijken welke foto's er gepost zijn vandaar mijn late reactie.
Gemarne

Clublid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor henkk » zo feb 07 2016 5:51 pm

Heel mooi! Mijn favoriet is foto # 5. Zo veel 'glas'-bolletjes zo dichtbij met daarin weer beelden. De compositie van # 4 is trouwens ook heel goed gelukt!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor GJ57 » zo feb 07 2016 6:21 pm

https://www.facebook.com/groups/6588846 ... 4/?fref=nf Ik denk dat je hier ook veel leuke / goede reacties krijgt. Ik geniet in elk geval van de fotos van je.
D3100 VR 18-55 VR55-300 en Nikkor AF-S 40mm F2.8 DX Micro G
Gebruikersavatar
GJ57

Forumlid
Berichten: 172



Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor D. Haaksma » zo feb 07 2016 6:43 pm

De soort is Hypnum cuprssiforme of in het Nederlands gesnaveld klauwtjesmos.
https://www.flickr.com/photos/bryopix_f ... 8512482947

fout, zie mijn volgende post.
Laatst gewijzigd door D. Haaksma op zo feb 07 2016 6:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor D. Haaksma » zo feb 07 2016 6:49 pm

Hmm, niet goed gekeken. Ik moet mezelf even corrigeren.
Het is Rhynchostegium convertum, ( Boomsnavelmos) de omhoog wijzende top van het hulkje, (kapje over het kapsel - snavel)) geeft de doorslag.
https://www.flickr.com/photos/bryopix_f ... 8537470213
Sorry.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor Belinda » ma feb 08 2016 12:06 am

Dank je Dick voor je informatie. Ook even een kijkje genomen op flickr. Wat een prachtige foto's. Is dit je hobby of je werk?
Gebruikersavatar
Belinda

Clublid
Berichten: 499


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heel klein maar zo mooi!

Berichtdoor D. Haaksma » ma feb 08 2016 7:54 am

De hobby is-zijn de mossen, in combinatie met mijn fotohobby is het een en ander uit de hand gelopen.
Met ons groepje binnen de KNNV Eindhoven inventariseren we o.a. voor Natuurmonumenten - Brabants Landschap dit t.b.v. het beheer en ( niet in het minst) omdat we dat leuk vinden.
Intussen is bij mij het dubbeltje omgevallen richting het fotograferen van die kleine plantjes, waarbij ik zoveel mogelijk de kenmerken van de soorten probeer vast te leggen.
Een soort digitaal herbarium en als hulp voor het determineren van soorten.
Ik sluit mij helemaal aan bij de titel van je draadje "Heel klein, maar zo mooi"
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten