Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma okt 26 2015 10:57 am

27-10-15 zal deze lijst bijwerken met latere ideeën. Compleet zal het wel nooit worden. De nummering is toevallig en geeft geen bepaalde volgorde aan.

Mijn aanleiding: regelmatig zie ik bij de concurrenten van Nikon producten verschijnen, waarbij ik denk: waarom heeft Nikon dat niet. In het verleden heeft Nikon meerdere baanbrekende ontwerpen in de markt gezet, en dat schijnt over te zijn. Waarschijnlijk is er naast een bezuiniging op Quality + Control, ook een bezuiniging doorgevoerd op Design. Een mindere Q+C valt elke gebruiker direct op, maar minder innovatie, dat duurt wat langer. Heb het idee dat de Nikon marketeers er nu belangrijker zijn dan de designers. Een leuk idee van een ontwerper wordt veelal afgeblazen door de penningmeester. En nu zoekt de penningmeester hulp bij de relatief goedkope marketeer. En soms helpt een marketeer best wel. De Europese "I AM ' campagne heeft goede vruchten afgeworpen. Zelfs in de USA gebruikt men tegenwoordig "I AM". De groei alleen door marketeers laten gebeuren is zo 2005. En zo goedkoop. Op het gebied van flitsers heeft Nikon een lange tijd voor aangelopen. Zo van de SB-24 tot en met de SB-700. De latere SB910 heeft enkele verbeteringen ten opzichte van de SB-900 maar is niet nieuw. De nieuwste Canon 430EX III-RT loopt Nikon voorbij op het gebied van gemak.

Het gaat me in dit lijstje met name om zaken, die andere bedrijven wel hebben. Ben dus niet op zoek naar Capture NX 3. Nikon had met NX 2 zeer goede foto bewerkingssoftware. De concurrentie (camera-fabrikanten) had zoiets niet. En dat gaat nu met Capture NX-D ook op voor Nikon. Ben ook niet op zoek naar toekomstwensen zoals de f/1,4 200 mm

Afbeelding
1. Een nieuwere SD kaart aansluiting met dubbele contacten, zodat een snelle kaart zoals een Sandisk Extreme Pro met 280 MB p.s. ook die snelheid kan halen. Een echt snelle SD kaart is handig als er een Nikon camera komt met HD 4 of 8 K, in plaats van1080P met een H.264 codec. Waarom is er nog geen Nikon camera met 4 of 8 K?

2. USB-3 in alle nieuwe camera's, niet alleen in de D8xx serie. (zie hieronder de opmerking van Ator)

3. Waar blijft de D4xs en de D820 met wifi.

4. Een F-7. Alhoewel de F-6 is nog maar 11 jaar in productie is sinds 2004. De fameuze F-3 was 25 jaar lang in productie.

5. Een opvolger van de D100, D200, D300 en D300s. Een fatsoenlijke serieuze DX camera.

6. Alle sensoren van het kruistype zoals bij de Canon 7D mark II.

7. Een Mirrorless interchangeable-lens camera (MILC's), of te wel een systeem camera. Nikon heeft wel een Nikon ONE serie systeem camera’s, doch die hebben een te kleine sensor van slechts 1 Inch, of te wel 12,8 x 9,60 mm. Een Coolpix A had dan wel een DX sensor (15,6 x 23,6 mm) doch was binnen één jaar alweer uit de winkel vertrokken. Een eerste adviesprijs van de Coolpix A was 1099 euro. Binnen een jaar gedumpt voor iets meer dan 400 euro. Waar blijft een MILC met FX of DX opname formaat.

8. Een camera waarmee je geluidloos kunt werken (niet zoals semi filmen wat bij de D4(s) wel kan. Maar gewoon geluidloos in plaats van zachtjes. Stond enkele weken geleden samen met een andere fotograaf ergens te werken. Vroeg iemand van de organisatie: wil de mijnheer met de Nikon camera, 5 meter naar achteren gaan staan. Hij zag (wist) dat mijn buurman een Canon 5D M III had.

9. De vibratie onderdrukking. Contax was uniek in de beginjaren van de trillingsonderdrukking. Bij Contax zat de trillingsonderdrukking in de camera en met alle oudere Contax objectieven had je dan ook het gemak ervan. Je hoefde geen nieuwe objectieven te kopen. Als Nikon fan was ik daar jaloers op. Op dit moment gebruikt Nikon drie assen: X, Y en Z om te corrigeren. http://www.nikon.com/about/technology/rd/core/software/vr_e/index.htm
Een Olympus OM-D E-M5 Mark II geeft een stabilisatie over vijf verschillende assen, in de camera. Het grote voordeel van deze beeldstabilisatie in de camera is dat het werkt met ieder objectief.

10. 9. af-s objectieven met diafragma van f/1.2, zoals bv een Canon EF 50mm f/1.2L USM.

11. Goede macroringen met behoud van functies. Heel veel mensen houden zich met macro bezig, maar bij Nikon is het een stiefkindje. Nikon heeft een goede set macro-objectieven, maar daarnaast is er niet veel. Een balg geschikt voor AF-S objectieven, zeg een CPU balg, waarbij de sturing middels een kabel gaat, zo moeilijk is dat toch niet. Alhoewel ik geen fabrikant ken die wel een AF balg nog in het programma heeft. De vraag: wat heeft Nikon nog niet, gaat dus hier niet op.

12. Een flitser zoals de Canon Speedlite 430EX III-RT, draadloos flitsen is mogelijk door middel van infra-rood, zoals bij Nikon, maar ook met een radiofrequentie. En is slechts iets duurder dan een SB-700.

13. De camera's zo ontwerpen dat er met soft / firmware updates nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd en niet alleen bugfixes. Bedrijven als Fuji laten zien dat een update geschikt is nieuwe functionaliteit toe te voegen of oude functionaliteit te verbeteren.

14. Een serie AF objectieven zonder AF-S. Zelfs al zou Nikon 10 jaar garantie geven op de Silent Wave Motor, het ding gaat wel stuk. Ben gewend dat m'n AF en AF-D objectieven zonder enige service al zo'n 25 jaar uitstekend werk verrichten. Maar nieuw is een AF-D objectief bijna niet meer leverbaar. Er zijn nog steeds wel 16, 24, 105 DC, 135 DC en 180 mm AF-D f/2,8 objectieven leverbaar, en dat zijn allen oude ontwerpen. Elk nieuw ontwerp heeft AF-S, en dat beperkt de levensduur. AF-S geeft een snellere AF werking dan AF (D). Dat is weer zo 2008. In 2010 verscheen de AF-S 85 f/1,4 met een tragere AF werking dan de oude AF-D 85 f/1,4. Nikon kijk eens naar de Limited reeks van Pentax of de Fuji XF, die zijn dan wel alleen geschikt voor DX of kleiner, maar dat is het probleem niet.

15. De mogelijkheid om U1,U2 of geheugenbanken A, enz te gebruiken zijn er wel. Maar heb je een keer de twee groene knoppen nodig, dan ben je de opgeslagen instellingen kwijt. Er is een mogelijk om de opgeslagen instellingen te kopiëren naar een fotokaart, maar handig is dat niet.

16. Als je serieus gaat filmen, dan kun je allerlei apparatuur aan de camera hangen, extra opslag, een grotere monitor, een afstandsbediening voor de opname, scherpstelling, diafragma, etc, etc. Camera Control Pro 2 is er niet echt voor geschikt. En alles gaat via een kabel. Dat is het zwakke punt. Maak een demonteerbare satelliet en breng daar alle kabelaansluitingen op aan. De aansluitingen op de camera zijn kwetsbaar.

17. Naast de afdruknop is het meest gebruikte knopje voor mij de lichtmeter correctie knop. Handig is dat ding niet. Maak er een deurkruk van. Lekker groot en je ziet aan de stand van de kruk hoeveel correctie je hebt toegepast. Overdrijven helpt soms. maak van het knopje een instelwiel van - 5 tot +5, met een rood waarschuwingslampje als de correctie staat ingesteld. Een Coolpix P7000 heeft zo'n wiel, het bestaat al.

18. Meer camera's met een beweegbare monitor.

Wat Nikon wel heeft zijn klanten die nooit tevreden zijn :) .
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op zo nov 01 2015 9:47 am, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor justme » ma okt 26 2015 10:59 am

9. af-s lenzen met diafragma van f/1.2
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor ATOR » ma okt 26 2015 11:29 am

De D8xx en D750 hebben USB 3, dus dat is er al een tijd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor MarcvanZuylen » ma okt 26 2015 11:37 am

Een koppeling waarmee je de lenzen ook op een Sony A7II kunt gebruiken met AF.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Matthijs » ma okt 26 2015 1:32 pm

De ingebouwde beeldstabilisatie in de body..
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Highlander » ma okt 26 2015 3:17 pm

Landerd schreef:Een koppeling waarmee je de lenzen ook op een Sony A7II kunt gebruiken met AF.


En waarom zou Nikon die moeten maken :huh:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hans Braakhuis » di okt 27 2015 7:34 am

Matthijs schreef:De ingebouwde beeldstabilisatie in de body..


Stond eerst wel op m'n lijstje, zal het er weer bij zetten.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor a90 » di okt 27 2015 8:25 am

een 135mm 1.8 afs..
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor philippe » di okt 27 2015 9:35 am

1 Een blijvend firmware update programma, ook voor oudere modellen, ongeveer zoals dit: http://nikonrumors.com/2015/01/08/nikon-to-announce-a-new-firmware-download-program-on-january-19th-including-several-improvements-for-the-d750-d810-d800-d800e-d610-and-d600-cameras.aspx/, en ook om flexibel in te spelen op vragen van de gebruiker, ofwel gewoon open platform...

2 Een reeks vaste brandpunt objectieven.
Eenvoudig, goed, stevig, licht en relatief betaalbaar, een beetje zoals de Ltd reeks van Pentax of de Fuji XF.
Geen onbetaalbare en veel te grote hoogvliegers met een extreme lichtsterkte en veel kunststof (zie de 58mm G), maar gemaakt zoals Nikon in 't verleden heeft bewezen dat te kunnen (metaal?).
Geen stap achteruit wat de technologie betreft, AF, VR en Nano mogen er zeker in, compact en casual, degelijke Pro/sumer dus.

3 En als ze daarbij nu een mooie, degelijke en van een handelbaar aantal pixels voorziene Full-frame MILC maken, zonder teveel toeters en bellen, dan is dat hemel op aarde voor de serieuze fotograaf!
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 27 2015 10:00 am

Beste Hans,
Enkele centen:

-optie tot batterijvoeding op alle modellen, nu alleen op b.v. een D810 via de extra grip, maar niet op een D3/D4.

-verwisselbare zoekers

-opklapbare Ai-ring op meer modellen, nu alleen op de Df.

-mechanische (of anderszins permanent inschakelbare) Mirror-up voor fish-eyes en astro-fotografen.

Groeten, GIjs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Vincent » di okt 27 2015 11:40 am

Je spreekt jezelf echt ontzettend tegen als je in 1 reactie zegt:

philippe schreef:Geen onbetaalbare [..] hoogvliegers [...] en veel kunststof


maar ook

philippe schreef: [...]goed, stevig, licht en relatief betaalbaar [...]


Het mag dus niets wegen, niets kosten en moet heel stevig zijn. Laat kunststof daar nu net juist het ideale materiaal voor zijn... :wtf:

Daarnaast snap ik echt nog steeds niet wat het probleem met kunststof is. De huidige generatie kunststoffen zijn uitstekend geschikt om objectieven van te maken. Beter dan metalen.

Nostalgie is prima hoor, vooruitgang nog meer!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor ATOR » di okt 27 2015 12:07 pm

Philippe, is de vrij complete reeks f/1.8 primes van Nikon niet precies waar je het over hebt: goed, stevig, licht en relatief betaalbaar? Ze zijn beter dan wat Nikon vroeger maakte.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Skippy » di okt 27 2015 3:18 pm

Lef.

Lef om met aansprekende ontwerpen het afkalven van de verkopen tegen te gaan.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor philippe » di okt 27 2015 3:24 pm

Zoveel reacties zeg!

- Niks kosten zei ik niet, wel "relatief betaalbaar", kleine nuance...
- Ik vraag me soms af of die 'hoogvliegers' wel zo onmisbaar zijn. Even terzijde: toen ik nog met Leica werkte (M5) dan was ik super gelukkig met de Summicron reeks (en Tele-Elmarit), ik heb nooit de noodzaak voor een Summilux ondervonden...
- Wat ik tegen kunststof heb is dat het, naar mijn bescheiden mening, minder duurzaam, omvangrijk (= afmetingen) en onaangenaam werken is, maar dat laatste is natuurlijk persoonlijk.
- Inderdaad die reeks G F1.8 primes zijn optisch schitterend, en zijn wellicht een valabel antwoord, ik heb er enkele.
- Die manuele Ai objectieven zijn zeer, goed, alleen zijn de huidige digitale camera's niet zo geschikt voor vlot manueel scherpstellen. Daarbij, zet ze eens naast de moderne G objectieven, en je ziet zo dat m'n voorkeur gaat naar de Ai bouwwijze...
Maar, hoe kunnen constructeurs als Pentax en Fuji wel schitterende (metalen-) objectieven bouwen die relatief betaalbaar, goed, compact, licht en mooi zijn?
Een kruising tussen de 'Ai' bouw en de 'G' optiek, wat denken jullie daarvan?
Mijn persoonlijke norm voor een prime lens is dat deze gemakkelijk in de achterzak van een jeans moet kunnen, je weet wel: "In the heat of the fight"...

Misschien had ik een 4 de puntje moeten toevoegen en vragen naar originele wisselbare matglazen om het manueel scherpstellen beter te maken, Nikon was daar destijds goed in.

Geen probleem met de vooruitgang, zeker niet, maar wanneer gaan we 'echt' vooruit?
Tenslotte, met wat zijn we nu eigenlijk bezig? Laten we roeien met de spanen die we hebben, bij Nikon zijn ze zeker niet stom en het komt wel goed.
Laatst gewijzigd door philippe op di okt 27 2015 5:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hasselbox » di okt 27 2015 3:28 pm

Goede gratis software waaraan ik zo gehecht raak dat ik nooit meer iets anders wil. :?
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten