Tips voor je foto-website

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » ma okt 26 2015 7:40 pm

Niet helemaal mee eens met de bewering dat de beste site er een is die je zelf (in code) bouwt. Heb je het over website-generators zoals het 'legendarische' FrontPage (om het allerslechtste voorbeeld ooit te noemen), ja die introduceren veel bagger. De meeste tools die websites genereren doen dat. Ik heb er veel gebruikt maar kan ook prima zelf een site van scratch bouwen, al doe ik dat zelden.

Maar een CMS is toch wel een ander verhaal. Zeker iets als WordPress. Er zit wel wat overhead in, maar veelal is dat geoptimaliseerd. Ze presteren ook niet slecht en worden voor hele grote deployments gebruikt. En het opbouwen van een site op basis van een CMS is vele malen sneller dan het maken van een website van scratch. Het is ook veel toegankelijker voor leken. En het is eenvoudiger om e.a. veilig te houden.

Ik geef zonder meer toe dat het bouwen van een eigen website je nog meer controle geeft en dat je er veel van leert. Maar de beste sites? De meeste professionele websites zijn absoluut niet van scratch opgebouwd maar tegenwoordig veelal op een bestaand CMS gebaseerd.

(W3Schools is overigens een leuke site maar bevat ook heel veel slechte en verouderde (als in niet meer W3C compliant) code-voorbeelden).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » ma okt 26 2015 8:23 pm

Daar ben ik het ook niet mee eens.
Precies wat Rene ook al zegt: een CMS is veel sneller op te zetten en er zijn veel plugins voor.
Ook bescherming tegen inbrekers en spammers is out-of-the-box beschikbaar bij een CMS.

Het kennen van de programmeertalen helpt echter wel bij het customizen van een CMS.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor EdvandeZilver » ma okt 26 2015 8:48 pm

Handig om te zien welke delen van je website (te) traag laden.
https://www.dotcom-tools.com/website-speed-test.aspx
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor dogo » di okt 27 2015 9:34 am

Een website bouwen vanaf scratch, dus met Frontpage (liever niet) of Dreamweaver (m.i. de beste) is naar mijn mening achterhaald, erg onhandig en vreselijk arbeidsintensief. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Er zijn heel leuke Templates te koop in HTML, Wordpress, Joomla etc. op internet voor bedragen variërende van $ 20 - 1000 en soms zelfs gratis. Deze Templates kan je helemaal naar wens aanpassen.
Er zijn ongelooflijk goede website bouwers die deze Templates aanbieden, ik zou zeggen: laat deze mensen het werk doen waar ze goed in zijn, koop het, gebruik het en pas het aan naar jouw eigen wensen.
Ik ben van mening dat er op het gebied van websites helemaal niets origineels meer te maken/bouwen is van "scratch" door welke website bouwer dan ook, alles is al bedacht, uit ontwikkeld en te downloaden, ev. tegen betaling.
Je ziet trouwens ook vaak dat een heleboel websites van (grote) bedrijven in min of meerdere mate op elkaar lijken.
CMS is tegenwoordig THE thing to do, absoluut! Ik heb vele jaren met HTML en Dreamweaver mijn websites gemaakt/gecustomized, sinds ik een paar jaar geleden met Wordpress ben gaan werken, is het werk vele malen makkelijker geworden.
Het is wel zo dat kennis van HTML en PHP (bij mij maar in beperkte mate aanwezig, maar blijkbaar meer dan genoeg) wel heel erg helpt om je Wordpress website te customizen, Wordpress gebruikt heel veel PHP en (natuurlijk) ook HTML.
Een website hebben is één, bezoekers trekken is duidelijk nummer twee, dat kan voor een heleboel hobby fotografen wel eens tegenvallen. Want wat moet je nu eigenlijk met een website die 2 bezoekers per week trekt :roll:
Maar het blijft uiteraard leuk om een website te hebben en onderhouden.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor BlackBox » di okt 27 2015 9:50 am

Ik heb niet gezegd dat het "from scratch" zou moeten
Wat ik betoog dat het hebben van kennis over code m.i. essentieel is
Als er dan iets (raars) gebeurt kan je het eenvoudiger vinden en verklaren

Dat argument hangt samen met hoe mijn brein werkt
Ik wil begrijpen wat er gebeurt, anders word ik kribbig

Ik ben dan ook met serieus fotograferen begonnen door camera's uit elkaar te halen
Van D70 via D80 naar D300
BlackBox



Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 10:13 am

dogo schreef:Een website bouwen vanaf scratch, dus met Frontpage (liever niet) of Dreamweaver (m.i. de beste) is naar mijn mening achterhaald, erg onhandig en vreselijk arbeidsintensief. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Er zijn heel leuke Templates te koop in HTML, Wordpress, Joomla etc. op internet voor bedragen variërende van $ 20 - 1000 en soms zelfs gratis. Deze Templates kan je helemaal naar wens aanpassen.
Er zijn ongelooflijk goede website bouwers die deze Templates aanbieden, ik zou zeggen: laat deze mensen het werk doen waar ze goed in zijn, koop het, gebruik het en pas het aan naar jouw eigen wensen.
Ik ben van mening dat er op het gebied van websites helemaal niets origineels meer te maken/bouwen is van "scratch" door welke website bouwer dan ook, alles is al bedacht, uit ontwikkeld en te downloaden, ev. tegen betaling.
Je ziet trouwens ook vaak dat een heleboel websites van (grote) bedrijven in min of meerdere mate op elkaar lijken.
CMS is tegenwoordig THE thing to do, absoluut! Ik heb vele jaren met HTML en Dreamweaver mijn websites gemaakt/gecustomized, sinds ik een paar jaar geleden met Wordpress ben gaan werken, is het werk vele malen makkelijker geworden.
Het is wel zo dat kennis van HTML en PHP (bij mij maar in beperkte mate aanwezig, maar blijkbaar meer dan genoeg) wel heel erg helpt om je Wordpress website te customizen, Wordpress gebruikt heel veel PHP en (natuurlijk) ook HTML.
Een website hebben is één, bezoekers trekken is duidelijk nummer twee, dat kan voor een heleboel hobby fotografen wel eens tegenvallen. Want wat moet je nu eigenlijk met een website die 2 bezoekers per week trekt :roll:
Maar het blijft uiteraard leuk om een website te hebben en onderhouden.


Dat denk ik ook.
Voor mijn werk heb ik de laatste tijd aan een embedded webserver gewerkt die veel data verwerkt, daar zie ik nog wel het voordeel van helemaal custom bouwen, maar voor het presenteren van je bedrijf of (foto)hobby is het inderdaad behoorlijk tijdsintensief en je kan je dan afvragen of het al die moeite waard is.

Mijn website trekt niet mega veel bezoekers, maar het is wel leuk om te zien dat mensen je website bekijken.
Wat wel helpt om bezoekers te trekken is (naast SEO optimalisatie) regelmatig een blog post publiceren.
1x per week iets nieuws om te lezen kan er voor zorgen dat mensen terug komen.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor justme » di okt 27 2015 10:18 am

het nadeel van bezoekers meten, is dat je niet weet wat ze ervan vinden, of wat hun doel is geweest ( en of ze gevonden hebben wat ze zochten )

en inderdaad, houd je site actueel. er is niets dodelijker dan een statische website ( voor bepaalde doelgroepen dan )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 10:25 am

Misschien dan toch een kritiek topic voor websites aanmaken? :shock:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor dogo » di okt 27 2015 10:50 am

BlackBox schreef:Wat ik betoog dat het hebben van kennis over code m.i. essentieel is

Essentieel m.i. niet echt, er zijn hele volksstammen met mensen die een website bouwen in Wordpress, Joomla etc. die de ballen verstand van HTML, PHP etc. hebben maar toch een redelijke website met veel bezoekers, blogs etc. in elkaar weten te zetten. Echter, kennis van de codes is wel ontzettend, vreselijk, erg, onwijs :D handig om je website te maken/customizen.
SEO is voor een website basis eis nr. 1, Rich Snippets kunnen tegenwoordig ook erg helpen voor het trekken van bezoekers, daar zijn ook handige plugins voor.
Maar naast je website zal je (als amateur of pro) fotograaf toch ook veel foto's moeten publiceren op Flickr, 500px, e.a. bekende foto websites liefst met links naar je website. Alleen je website hebben is absoluut onvoldoende voor het genereren van bezoekers en ev. verkopen van foto's.
Braincake schreef:Misschien dan toch een kritiek topic voor websites aanmaken? :shock:

Dat hebben we nu toch al? Dit topic dus, of bedoelde je toch iets anders?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor ReneG » di okt 27 2015 11:03 am

wiebeterpstra schreef:het nadeel van bezoekers meten, is dat je niet weet wat ze ervan vinden, of wat hun doel is geweest ( en of ze gevonden hebben wat ze zochten )

en inderdaad, houd je site actueel. er is niets dodelijker dan een statische website ( voor bepaalde doelgroepen dan )


Klopt als een bus, mits dat je doel is. Zoals gezegd, in mijn geval is er geen doelgroep. Ik ben er ook niet mee bezig maar heb n.a.v. dit draadje even mijn 'stats' bekeken. Ik zit rond de 300-400 unieke bezoeken per maand. Dat is zo'n 12 bezoekers per dag (en ik heb mezelf uitgesloten :mryellow: ). Maar de site is er vooral voor persoonlijk gebruik. Ik hoef er niets te verkopen, ben niet op zoek naar naamsbekendheid of zo.

Desondanks krijg ik wel af en toe reacties, veelal via mail. Dat varieert van mensen met positief commentaar op de foto's tot mensen die om advies vragen (zo had ik laatst iemand die me om reistips voor Parijs vroeg). Dat vind ik wel grappig.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 11:28 am

dogo schreef:
BlackBox schreef:
Braincake schreef:Misschien dan toch een kritiek topic voor websites aanmaken? :shock:

Dat hebben we nu toch al? Dit topic dus, of bedoelde je toch iets anders?


Hmm, weet ik niet, ik dacht dat dit meer voor technische tips was ofzo.
Ik kan wel nog een topic aanmaken eventueel?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor justme » di okt 27 2015 11:38 am

Je topicstart is daar toch aardig duidelijk in.

Wellicht stuur ik je, voor je gevoel, een anderen kant op met mijn reacties. Maar het gaat er mij meer om de bewustwording van alle technische mogelijkheden, en wat het werkelijke toevoegt voor je klant/bezoeker.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor MauritsD » di okt 27 2015 1:23 pm

Ik zweer bij jAlbum. Niks zelf technisch moeten opzetten, 100% genereren en heel veel standaard templates en features,
Werkt ook nog eens goed met tablets en mobieltjes.
Enige is dat het alleen voor foto albums bedoeld is.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 1:33 pm

Dat ziet er inderdaad ook best gelikt uit!
Is dat ook te integreren in een ander soort website?

Iemand hier trouwens die de "web gallery" functie van Lightroom gebruikt?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips voor je foto-website

Berichtdoor Braincake » di okt 27 2015 1:34 pm

wiebeterpstra schreef:Je topicstart is daar toch aardig duidelijk in.

Wellicht stuur ik je, voor je gevoel, een anderen kant op met mijn reacties. Maar het gaat er mij meer om de bewustwording van alle technische mogelijkheden, en wat het werkelijke toevoegt voor je klant/bezoeker.


Klopt!
Dat lijkt mij ook het doel voor hier, technische mogelijkheden bespreken. :thumbup:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten