Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor henkk » di okt 27 2015 6:59 pm

1) zie mijn onderschrift: de technologie van de DX sensors ook op FX niveau toepassen
2) de kwaliteiten van m'n AW100, o.a. backlit sensor en allerlei kunstjes t/m het herkennen van een kattenkop, ook bij DSLR toepassen
3) software met ten minste de kwaliteiten van CNX2 die niet voor elke nieuwe camera geüpdate hoeft te worden

Hans, heb je binnenkort een afspraak met Nikon Japan dat je dit allemaal vraagt?

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor EdvandeZilver » di okt 27 2015 7:19 pm

De camera's zo ontwerpen dat er met soft / firmware updates nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd en niet alleen bugfixes.

En ik wil een gadget. Een (verwisselbare) digitale achterwand voor de F3.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Gerdje » di okt 27 2015 7:49 pm

De Nikon D4S Kan XQD geheugen aan .
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Nikkormaat » di okt 27 2015 7:51 pm

Burst vanuit Liveview en de simpele afstandbediening ML-L3 op een bijvoorbeeld de D750. Dat kan nu uitsluitend met de duurdere afstandsbedieningen, zoals de Nikon MC-DC2. Volgens mij zou die mogelijkheid met een firmware update al moeten kunnen, net als het gebruik van de elektronische sluiter wat nu uitsluitend op de D810 kan. Die combinatie lijkt mij ideaal voor een trillingsvrije burst.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gvdnberg » di okt 27 2015 9:44 pm

Universele vatting, zodat alle objectieven passen met behoud van alle functies.
Verwisselbare sensor met gecombineerde elektronica, zodat de camera aangepast kan worden aan de beoogde taak.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Reest » di okt 27 2015 10:30 pm

Capture NX 3
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 27 2015 10:55 pm

Gert,
re: Universele vatting
Is de F vatting niet goed genoeg?
Of wil je soms Nikonos lenzen op een Nikon One gebruiken?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor ArendV » di okt 27 2015 11:18 pm

Skippy schreef:Lef.

Lef om met aansprekende ontwerpen het afkalven van de verkopen tegen te gaan.


Precies, dan zetten ze ook de angst voor kannibalisme van hun huidige DSLRs overboord.

Nikon heeft alle technologie aan boord - via derden of uit eigen huis - om met een D5/D500 (DX) te komen die net zo inslaat als destijds de D3/D300 introductie.
Als ze de fase detectie autofocus op de sensor van de Nikon 1 weten te verbeteren bij weinig licht dan kunnen beide camera's spiegelloos zijn (al verwacht ik dat de D5 nog wel een spiegel zal hebben).

Op mijn wensenlijstje staat vooral een mooie opvolger van de Nikon Coolpix A met een snellere autofocus, een uitklapbaar LCD en verlichte knoppen (en niet persé FX en dus goedkoper dan de Sony RX1R II, wel een erg mooie camera overigens).
Tussen mijn huidige camera's is dit nog steeds mijn favoriete camera en blijf ik blij verrast door de NEFs die hij produceert. Natuurlijk is één brandpuntsafstand en een langzame autofocus een beperking bij het vastleggen van acties op afstand (dat is ook mijn excuus om meerdere camera's te gebruiken).
Maar op zich kom ik weinig tekort bij mijn huidige Nikons (en Sony's), ikzelf ben nu de grootste beperking. Dus de grootste vraag is meer, wat heb ik zelf nog niet als fotograaf en dat is veel (daarom is het blijven leren ook zo leuk) !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor D. Haaksma » wo okt 28 2015 8:20 am

1)
Goede macroringen met behoud van functies.
Heel veel mensen houden zich met macro bezig, maar bij Nikon is het een stiefkindje.
De macro-flitserset is super maar erg kwetsbaar, gammel haast.

2)
Een echte update van hun systeemcamera's.
Dan stappen er niet zo veel over op Fuji.

Als ze blijven volharden in hun huidige koers prijzen ze zich over een aantal jaren voor een groot deel uit de (consumenten - hobbyisten-)markt.
Veel (semi)pro's hebben er al een systeemcamera bij. Veelal geen Nikon.
Deze camera's zullen een groot deel van de huidige spiegelreflexen gaan vervangen.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Frankie » wo okt 28 2015 8:44 am

Een blivend grote groep trouwe klanten. Dat gaat hun marketingstrategie veranderen, ook al heeft dat wat tijd nodig. Die mooie systeemcamera komt er echt wel.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo okt 28 2015 10:01 am

Kom nog even terug op USB-3. In de handleidingen van de D40x, D600, D7200 en D750 vermeld Nikon steeds High Speed USB. Ten tijde van de D40x was USB -2 de high speed versie van de USB-1.
Met een zoekmachine kom ik tegen dat de D800 wel usb 3 zou hebben en de D750 niet:
http://www.dpreview.com/forums/post/55086435
Zal de vraag eens elders stellen.
De DS-Ri2 heeft wel weer een USB-3 aansluiting, maar die camera wordt alleen door professionals gebruikt. :P

Ik heb geen afspraak in Japan. Tot 2009 kwam ik er regelmatig, maar alleen bij het archief e.d. Niet bij de ontwerpers. Overigens in het verleden kende ik geen enkele Europeaan waar men bij Nikon Japan naar luistert. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Nikon leest wel mee op dit forum!
Van heel veel wensen weet ik wel het antwoord, te duur. Een opklapbare Ai ring, zoals op de Df, is duur, want dan moet ook in de camera alle signalen zowel elektronisch alsmede ook mechanisch worden doorgegeven. Nikon kan het wel, en laat dat dan met de Df ook wel zien. Maar het is wel iets wat Nikon eigenlijk wel eens vaker doet. Op 14 januari 2005 werd er nog een nieuwe meetzoeker camera, de SP L.E. geïntroduceerd.
Het gaat mij om zaken waarbij Nikon achter loopt op de concurrenten.

Een blijvend firmware update programma is meer iets voor Sigma, die hebben dat nodig. En helaas, ook Nikon moet er misschien maar eens aan, maar daar schrijf ik al over als ik weer eens een camera aan de tand voel.

Een reeks vaste brandpunt objectieven. Eenvoudig, goed, stevig, licht en relatief betaalbaar, een beetje zoals de Ltd reeks van Pentax of de Fuji XF.

Lijkt wel wat, maar Nikon als al lang geleden een andere weg ingeslagen. Een AF-S 20 f/1,8 G ED, AF-S 28 f/1,8 G, AF-S 35 f/1,8 G ED, AF-S 50 f/1,4 G, allen voor FX en voor DX: AF-S DX 35 f/1,8 G, AF-S Micro 40 f/2,8 IF DX G en AF-S DX Micro 85 f/3,5G ED VR. Wel veel kunststof maar behalve de AF-S motor, weinig slijtage. Kunststof in een objectief heeft Nikon rond 1979 geleerd met de E serie objectieven. En ja, ze kunnen niet tegen een zware tik of laten vallen. Het voordeel van alle hier genoemde objectieven is weer typisch Nikon. Een DX objectief past en werkt op een FX camera, de camera past zich aan. En omgekeerd, een FX objectief werkt ook op een DX camera. Kom daar maar eens om bij andere merken. Dat wil ik niet kwijt.

Een verwisselbare zoeker.
Dat was mechanisch, dat is voorbij, de lichtmeter gegevens uit de zoeker worden nog wel doorgegeven maar meer kan niet. Het zou nu heel duur worden om een losse zoeker, met AF, met lichtmeting, met flitsinformatie enz. te maken. Maar zeg nooit nooit. De enige fabrikant die het zou aandurven om weer een camera met verwisselbare zoekers te maken is Nikon. Soms hebben ze wel lef.


Lef om met aansprekende ontwerpen het afkalven van de verkopen tegen te gaan.
Niet dat Nikon nu altijd voor aan gelopen heeft. Maar ze hebben wel en regelmatig lef getoond en doen dat nu niet meer. Heb het idee dat de marketeers er nu belangrijker zijn dan de designers. Een leuk idee van een ontwerper wordt veelal afgeblazen door de penningmeester. En nu zoekt de penningmeester hulp bij de relatief goedkope marketeer. En soms helpt een marketeer. De Europese "I AM ' strategie heeft goede vruchten afgeworpen. Ook in de USA gebruikt men tegenwoordig "I AM". De groei alleen door marketeers laten gebeuren is zo 2005. En zo goedkoop. Op het gebied van flitsers heeft Nikon voor aangelopen. Zo van de SB-24 tot en met de SB-700. De latere SB910 heeft enkele verbeteringen ten opzichte van de SB-900 maar is niet nieuw. Weet niet wat er nog in het vat zit, maar ben wel jaloers op een recente Canon flitser. Hé die staat nog niet in m'n ST (start topic).

En Capture NX 3.
Die discussie is hier al vaker gevoerd. Mijn oplossing, blijf m'n huidige camera nog heel lang gebruiken, zodat ik ook Capture NX 2 kan blijven gebruiken.

Goede macroringen met behoud van functies. Heel veel mensen houden zich met macro bezig, maar bij Nikon is het een stiefkindje.
Zal ik toevoegen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 28 2015 10:30 am

Beste Hans
re: 10:01
Verslapen of lang nagedacht over deze reactie ? :o
Diverse argumenten
Ja er zijn veel dingen die wij liefhebbers willen, maar economisch onverantwoord zijn.
Zo was er elders op dit forum iemand die zich afvroeg waarom Nikon geen 20mm 1.4 lens maakt.
Dat kan Nikon ongetwijfeld wel, maar er zijn vodoende alternatieven nieuw te koop
(en ik ben tevreden met mijn oude f 4.0 en f 8 variaties :P ).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo okt 28 2015 12:16 pm

He, heb zelf ook een f/8 20 millimeter Ais van Nikon, heel weinig gebruikt.

Verslapen? Had me niet verslapen, was al vroeg begonnen, maar daarna de PC op pauze gezet en boodschappen gedaan.
Scherp: meestal zijn mijn reacties in dit forum tussen 06 en 09 uur.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JaapV » wo okt 28 2015 2:26 pm

Reest schreef:Capture NX 3

Hear, hear!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor oud0001 » wo okt 28 2015 4:53 pm

Camera's verkopen zonder fouten! De QC is belabberd. Men betaald behoorlijk geld voor spullen met problemen.
Dat verhoogt de betrouwbaarheid en het vertrouwen van de klant niet bepaald. Dat beschaamd het vertrouwen van de klanten zelfs.

Een mirrorless camera met APSC sensor van hoge kwaliteit en dan 3 jaar geleden.

Ik, en vele anderen met mij, hebben al een systeem er bij. Dat ga ik niet meer omdraaien. Daar is het te duur voor.
Vele zaken kun je maar 1 keer goed doen en vele malen verkeert. Tja, zucht.
oud0001




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten