Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » do okt 29 2015 10:12 am

Matthijs
re: over de Nikon 200mm 2.8
Zoals anderen al meldden: de charmante , betaalbare 180 2.8 in vele varianten.
Ik geef toe: sinds de komst van 2.8 80-200mm en varianten is die 180 2.8 bij velen wat uit beeld geraakt.
Maar ach wellicht iets te gefixeerd op andere merken ? :oops:
Aan de andere kant: mensen die een 200 2.0 hebben willen vaak niet meer anders.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do okt 29 2015 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor emdeklerk » do okt 29 2015 10:14 am

Df is prachtig, maar door overbodige toeters en bellen te duur.
Is mede daarom geen digitale Nikkormat.
Een dergelijke camera zou niet duurder mogen zijn dan pakweg 1.000 Euro.

En ik ben het met dhr. Sandberg eens dat een professionele Nikon met verwisselbare zoekers heel goed zou kunnen. Nee, niet als mirrorless camera, maar waarom geen digitale F4 of F5?

(Heb van de week voor een te geven workshop macrofotografie weer eens een F2 opgetuigd met de 6x zoeker, het M-matglas, de FB-4 balg en de 5,6/135mm EL Nikkor. Had ook nog wat andere objectiefjes bij me zoals de 3,5/55mm, de 2,8/60mm AF en wat EL-Nikkors, Rodenstockjes en Schneidertjes... De deelnemers wisten niet wat ze zagen. Er is qua zoekerbeeld geen enkele vergelijking met een digitale camera mogelijk, en al zeker niet met een DX-camera.)

nagekomen: nu had ik even niet het zicht op de door Patrick opgevoerde 4/70-200mm... hiaat in de productkennis...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Skippy » do okt 29 2015 10:26 am

Leuk al die wensen voor niche producten maar laten we niet vergeten dat een product normaal gesproken winstgevend moet zijn. Kleine aantallen tegen een lage prijs voor een beperkte doelgroep past daar niet bij.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor EdvandeZilver » do okt 29 2015 11:38 am

emdeklerk schreef:"Wat heeft Nikon (nog) niet?"

Een digitale Nikkormat.
Volkleinbeeld en zonder toeters en bellen.
Dus gewoon een camera om te fotograferen.
Inderdaad: met omklapbaar AI-nokje.
Simpeler kan het niet.
...



Ik noemde het al, 'n gadget. Ooit zijn er serieuze pogingen ondernomen.
http://www.siliconfilm.com/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Léon Obers » do okt 29 2015 12:01 pm

"Wat heeft Nikon (nog) niet?"

Een full frame digitale "mirrorless" systeemcamera.
Zelfs Leica bouwt er inmiddels een in de stijl van ongeveer een Sony A7 II (24 megapixels):
http://www.dpreview.com/articles/744820 ... es-default

Leica moest wel, want vele adepten van het Leica-glas kochten inmiddels een Sony-camera om daar hun Leica-glas op te zetten..
Maar of die Leica een alternatief is betwijfel ik als ik de omvang (en gewicht) van het geheel zie.
http://www.dpreview.com/articles/744820 ... 01?slide=2
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor jfbat » do okt 29 2015 6:20 pm

Hans Braakhuis schreef:Een blijvend firmware update programma is meer iets voor Sigma, die hebben dat nodig. En helaas, ook Nikon moet er misschien maar eens aan, maar daar schrijf ik al over als ik weer eens een camera aan de tand voel.

Dan bekijk je het vanuit het oogpunt van fouten en/of problemen oplossen. Bedrijven als Fuji laten echter zien dat je het ook kunt gebruiken om functionaliteit toe te voegen of te verbeteren.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Matthijs » do okt 29 2015 6:47 pm

@Allen die gereageerd hebben om mijn reactie:

Ik wilde graag met een 200mm 2.8 een 2x extender gebruiken, ik weet van andere mensen (niet met nikon maar met een ander merk.) die ontzettend scherpe en gedetailleerde platen kunnen schieten!
Maar, een 400mm f/5.6 (net zoals Canon) zou helemaal mooi zijn!
En een zoom niets voor mij, het is mij namelijk verteld dat een zoom + extender geen goede beelden oplevert.

Waarom geen 200 f/2.0/300 f/2.8?: te duur..
En waarom geen 300mm f/4?: te trage AF.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 29 2015 6:55 pm

Hoi jfbat.
Dat is precies wat ik bedoel.
Burst vanuit Liveview en de simpele afstandbediening ML-L3 op een bijvoorbeeld de D750. Dat kan nu uitsluitend met de duurdere afstandsbedieningen, zoals de Nikon MC-DC2. Volgens mij zou die mogelijkheid met een firmware update al moeten kunnen, net als het gebruik van de elektronische sluiter wat nu uitsluitend op de D810 kan. Die combinatie lijkt mij ideaal voor een trillingsvrije burst.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor MarcvanZuylen » do okt 29 2015 6:58 pm

Highlander schreef:
Landerd schreef:Een koppeling waarmee je de lenzen ook op een Sony A7II kunt gebruiken met AF.


En waarom zou Nikon die moeten maken :huh:



Dat was niet de vraag van dit topic. Er werd gevraagd wat Nikon (nog) niet heeft. En zo'n koppeling hebben ze (nog) niet.

Waarom ze die zouden moeten maken? Omdat die er zeker gaat komen, al dan niet van Nikon. Dus willen ze daar nog iets aan verdienen zouden ze kunnen beslissen om er zelf een te maken.

Sony heeft met de A7II een heel mooi apparaat op de markt gebracht en die gaan zeker nog door met ontwikkelen. We zitten hier wel op een Nikon-forum maar dat wil niet zeggen dat we verplicht zijn tot alleen maar de aanschaf van Nikon-producten. Op dit moment vind ik de optie voor een geweldige body waar ik zowel de beste NIkon-lenzen alsook de beste Canon-lenzen (en andere merken) op kan gaan gebruiken een hele interessante optie.

Ik begrijp je achterliggende gedachte van je opmerking wel, want waarom zou Nikon iets op de markt brengen waardoor het mogelijk is om hun lenzen voortaan ook op andere merken body's te kunnen gebruiken, maar van de andere kant,....lang zal het niet duren voordat een andere fabrikant met zo'n koppeling zal komen.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 29 2015 7:35 pm

Waarom kunnen wij onze digitale camera's op de DF na niet gewoon met een draadontspanner gebruiken?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » do okt 29 2015 7:44 pm

Beste N,
re: gewoon met
Om vele chinezen gelegenheid te geven goedkope snoertjes de wereld rond te sturen.
Overigens ontbeert de Df de fool-proof Leica-klok aansluiting die Nikon in 1959 al had op de F.
Overigens passen sommige van die budget snoertjes ook op een Df.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JvdKooij » do okt 29 2015 9:37 pm

Matthijs schreef:En waarom geen 300mm f/4?: te trage AF.


De afs versie is niet echt traag te noemen hoor
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr okt 30 2015 9:30 am

Meerdere aanvullingen in het ST (start topic) gedaan.
Om even terug te komen op de USB 3 aansluiting. Uit een mailwisseling met Nikon blijkt dat in de gebruiksaanwijzing van de camera is terug te vinden welke USB een camera heeft:
USB 2.0 wordt aangeduid als HighSpeed;
USB 3.0 aangeduid als SuperSpeed.
Of te wel alleen de D800, D810 serie heeft USB-3. Het is niet de standaard.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JvdKooij » vr okt 30 2015 9:43 am

eerlijk gezegd maakt me het niet uit welke USB interface er in een camera zit, ik gebruik toch een externe kaartlezer, en die is gewoon USB3.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Remco H » vr okt 30 2015 4:55 pm

Wat heeft Nikon niet (nog niet)
  • Een AF-On knop op de D610 en de D750. De Canon EOS 6D, 7D (Mk II) en 70D hebben dat wèl. :problem:
  • Verder zat ik wel eens te denken aan een AF-S 70mm f/1.4G. Of als dat wat te gortig is, misschien een AF-S 70mm f/1.8G? Het gat tussen 50mm en 85mm is best wel fors.
  • Een nieuwe AF-S 28mm f/1.4G? Een AF-S 20mm f/1.4G? Leica heeft naast de 24mm ook een 21mm en een 28mm in die lichtsterkte voor de M.
Aan de andere kant: nuchterheid is natuurlijk veel goedkoper.
Ik las laatst: "My personal choice for modern primes under 100mm today would comprise of: 20mm f/1.8G, 35mm f/1.8G, 50mm f/1.8G and 85mm f/1.8G for budget and 24mm f/1.4G, 35mm f/1.4G, 50mm f/1.8G and 85mm f/1.4G for high-end, which would probably cover 99% of my photography needs." (Bron)
Maar het eerste punt vind ik wel van belang. En dat tweede punt mag van mij ook wel. Punt drie is dan nog het minst belangrijk voor mij.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten