DE fotorugzak ??

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

DE fotorugzak ??

Berichtdoor D. Haaksma » vr nov 06 2015 2:42 pm

Druk doende geweest met een fotorugzak uit te zoeken die aan mijn wensen voldoet.

Conclusie: De ideale fotorugzak ( voor mij) lijkt niet te bestaan.

Toch maar eens jullie mening vragen.
Hopende op de gouden tip.

Wat zoek ik?
Een behoorlijk ruime rugzak.
Ik heb twee Lowepro's Nature trekker AW II 's.
Waarvan ik er een als rugzak gebruik, de andere tijdens de reis als opslag van body's en objectieven en hulpmiddelen.
De eerste vul ik in de regel met het materiaal wat ik meen te moeten gaan gebruiken voor het onderwerp waar ik op af ga.

Ik zoek een rugzak waarbij ik na gebruik niet voor een deel alles onder de smurrie heb zitten.
Veel in de natuur onderweg, soms meerdere dagen achtereen.
De Lowe-pro's leg je bij voorkeur op hun rug zodat je bij het materiaal kan als je hem open-ritst.
Met het gevolg dat de draagbanden en het rugpand in de rozooi liggen.
Zet je dat ding op zijn bodem dan weer uitkijken dat de inhoud er niet uitvalt als de voorzijde opengaat.
Waarbij ook de "deksel" ,het voorpand, weer in de prut ligt.
Zoals ik hem het meest gebruik.

Ik zoek dus (om maar in wasmachine termen te spreken) een soort ruime bovenlader.
Wat ik tot nu toe gevonden heb en zou voldoen is in de regel te klein. Zelfs voor mijn Fuji set, laat staan voor de Nikon uitrusting.
Een om mij heen draaiende tas werkt niet, dat is een probleem bij het klauteren en klimmen.

Het is een longshot, ik weet het, maar je weet ooit nooit waar een ander mee komt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor JaapV » vr nov 06 2015 2:51 pm

Lowepro Flipside AW400 Slechts 120-130 euro.

Sorry, niet goed gelezen dat "om je heen draaien" niet werkt.
Maar als dat niet kan dan wordt het écht een long shot.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor Nikkormaat » vr nov 06 2015 3:12 pm

Een bovenlader kun je vergelijken met een ruimte vergelijkbaar met het begrip pijpenlade. Als je achterin of jouw geval onderin moet zijn, moet je eerst alles wat daarboven ligt verwijderen. Zo'n bovenlader wordt al gauw een "verdwijnpunt", omdat er van alles omlaag zakt. Ik ben er voor mijzelf nog niet helemaal uit, maar volgens mij en misschien voor jou is de LowePro Tactic 350 of 450 een redelijk alternatief. Je kunt de meest gebruikte camera met oblectief van boven en zijkant bereiken. Als je lenzen wil wisselen dan leg je de rugzak op de voorkant om te openen. Dan kan het deel tegen jouw rug in elk geval minder vuil worden. Je kunt ook nog eerst de ingebouwde regenhoes over de voorzijde trekken. Tenba heeft iets vergelijkbaars, maar die spreekt mij minder aan. Ik hoor graag van je hoe jouw ervaringen zijn.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op vr nov 06 2015 5:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor Vincent » vr nov 06 2015 3:22 pm

Ik ben als eerste benieuwd wat je allemaal mee wenst te nemen. Hoeveel fotoapparatuur moet er mee, grootste lens, etcAls je zegt meerdaags, moet er dan ook ander spul mee naast fotoapparatuur??

Ik zat dan namelijk eerder te denken aan active fotorugzakken. Draagcomfort en pasvorm zijn namelijk ook belangrijk als je langere stukken loopt. Dan denk ik eerder aan merken al Click Elite, F-stop etc. Die zijn voorzien van een regenhoes waardoor je de tas eenvoudig neer kunt zetten zonder dat de tas zelf vies wordt (of je fotospullen), en een aantal modellen hebben een opening aan de rugzijde waardoor alles netjes schoon blijft (behalve de regenhoes). Afhankelijk van het model kan daar heel veel of niet zoveel in.

Ik heb bijvoorbeeld zelf de Click Elite Contrejour en die heeft al regelmatig in de sneeuw en modder gelegen op de regenhoes.

JaapV schreef:Maar als dat niet kan dan wordt het écht een long shot.


Daarom vraagt hij het ook :wink: en beter iemand die specifiek is dan een brede vraag zonder wensen waar je feitelijk weinig advies kunt geven behalve wat je zelf fijn vindt werken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 06 2015 3:34 pm

ik gebruik tegenwoordig inderdaad een flipside 400, echter gebruik ik nooit de mogelijkheid om te draaien.
ik leg hem gewoon op de grond, en het rugpand ligt boven omdat je dat moet openritsen.
er zit wel een heupband aan dus klimmen en klauteren gaat prima, zelf afgelopen zomer ook gedaan en geen enkel probleem meegehad.

Wel even kijken naar de post vn Vincent want het is wel handig om te weten wat je allemaal mee wilt nemen natuurlijk.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor JaapV » vr nov 06 2015 4:25 pm

djunclesam schreef:Daarom vraagt hij het ook :wink: en beter iemand die specifiek is dan een brede vraag zonder wensen waar je feitelijk weinig advies kunt geven behalve wat je zelf fijn vindt werken...

Aaah! " :wink2: "
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor RVK » vr nov 06 2015 4:42 pm

Ik ken het probleem , zelf ook van alles uitgeprobeerd. Nadeel van een heleboel rugzakken is inderdaad dat je ze plat moet neerleggen waarbij ze bv in het natte gras liggen.
Daarom ben ik naar een bovenlader gegaan, die zet je op je schoenen en kan dan van bovenuit spullen wisselen. Uiteraard blijft het moeilijker om de onderste spullen uit de rugzak te halen

Ik ben uitgekomen bij de Manfrotto backpack 20, die tot nu toe goed voldoet. Er is ook een backpack 30 en 50 (grotere uitvoeringen) maar de 20 heeft afmetingen die tot nu toe elke luchtvaartmaatschappij accepteerde en die doen de laatste tijd nogal moeilijk.
Vooral als dikte wordt steeds minder geaccepteerd.

Ik heb er een D750 met 24-105, 70-200/2.8, 150-600, macrolens, 50/1.4 en 15/3.5 in compleet met verrekijker, zaklamp en klein grut zoals accu's, handschoenen, draadontspanner, etc..

Ik heb ook nog een waterdichte Lowepro, waar veel meer in kan maar die is wel erg groot en zwaar en moeilijk het vliegtuig in te krijgen,

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor ReneG » vr nov 06 2015 4:43 pm

Ik neig ook naar de ProTactic of als 2e de Flipside. Het draaien hoef je niet te gebruiken (al doe ik het wel, zeker in de stad). Ik heb de flipside 400 en 500 (groot!) en de ProTactic 450. Allen openen naar de rug, liggen op de rug (en niet op de draagbanden of het gedeelte dat naar je rug toe zit) en hebben een regenhoes. Ideel voor werken 'vanaf de 'grond' wat ik vaak doe.

Het grote verschil zit in indeling, toegang en gewicht. Bij de flipsides opent het hoofdcompartiment uitsluitend naar je rug toe, bij de ProTactic ook maar heb je daarnaast links, rechts en bovenop nog een opening. Je bent veel flexibeler qua indeling en oegang. Er zitten ook genoeg verdelers bij om hem elke keer anders in te richten. (Tip: Als je een opening niet wilt gebruiken omdat er iets achter zit, maak je die dicht met een kleine tie-wrap). Verder is de ProTactic met afstand de lichtste fotorugzak die ik ooit heb gehad. Het lege gewicht is denk ik de helft van mijn flipsides en andere rugzakken.

Een voordeel van de ProTactic is ook dat het ding letterlijk bedekt is met bevestigingslussen, zowel voor Lowepro tassen maar ook standaard mountaineer spul. Wat ik nog wel eens doe is er een extra accessoirestas, flitsertas, waterfles-tasje of lenstas aan hangen als ik net wat ruimte te kort kom. Zeker een de zijkant is dat geen probleem. Je breidt feitelijk je rugzak uit. Doet denken aan militaire ontwerpen, vandaar ook de naam ProTactic denk ik.

De ProTactic heeft één groot compartiment. De Flipside heeft twee extra open zijvakken (handig voor drinken etc.) en een klein rugcompartiment voor klein spul. Bij de ProTactic kun je er een extra tasje o.i.d. aan hangen. De bevestigingen van de ProTactic zijn daarentegen weer flexibeler (door alle lussen kun je letterlijk alle kanten op met eventuele 'aanhangsels'). Er zit ook een accessoiretasje bij. Ook biedt de ProTactic door het nieuwe ontwerp relatief meer binnenruimte dan de oudere modellen met een vergelijkbare grootte. Vandaar denk ik ook ProTactic 450, zit qua inhoud precies tussen de flipside 400 en 500 in.

Het draagcomfort is van beide uitstekend, al vind ik de heupriem van de ProTactic een tikje smal. Wel is die eenvoudig te monteren/demonteren, bij de flipside is die vast. De ProTactic 'ademt' door de webbing nog iets beter dan de FlipSide (maar beide zorgen niet voor een zwaar bezwete rug). De vorm is ook verschillend. De flipside is wat smaller en dieper, waar de ProTactic wat platter maar breder en ook 'strakker'. De flipside is iets meer 'schildpad' zo je wilt en je blijft iets makkelijker aan takjes etc. hangen, met de ProTactic is het wat makkelijker bewegen door bossen etc.

Als ik het zo lees sluit de ProTactic denk ik beter aan bij je wensen, maar ik zou de slipside ook zeker niet uitsluiten. De grotere fotowinkels hebben ze meestal allemaal wel op voorraad.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 06 2015 6:42 pm

mooi verhaal Rene, ik ga die protactic ook maar eens bekijken :-)

overigens heb ik de flipside toen via ebay besteld voor 5 of 6 tientjes,
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor JvdKooij » vr nov 06 2015 6:46 pm

hmmm zo te zien kan ik dan net zo goed mijn lowepro runner 450 aw houden ipv verkopen.
maar die vind ik toch te groot.

ik houd het lekker bij mijn flipside.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor D. Haaksma » vr nov 06 2015 6:47 pm

Tof clubke hebben we toch.

De Click Elite Contrejour zou het best wel eens kunnen worden.
Voldoet in ieder geval aan veel van mijn wensen. :clap:
Dat ding kon ik nog helemaal niet. Zo zie je maar.

M.b.t. de mee te nemen spullen, ik ben voor een groot deel overgestapt op Fuji, waarmee ik met de min of meer met mijn vergelijkbare Nikon-outdoor-uitrusting al 7 kg heb bespaard. Voornamelijk gewicht body's - objectieven en statieven, incl. macro spullen.

Voor het statische indoor (camper) tabletop- en microscoopfotografie blijf ik ons merk trouw :wink2:

In ieder geval deze en een paar andere die genoemd worden de komende weken nog eens uitvoerig gaan bekijken.
Ben zeer benieuwd of er nog meer van die gebruikers ervaringen opdagen.

Ook die ProTactic staat mij wel aan Rene. Ziet er ook goed uit, nog eens nader bezien.
Laatst gewijzigd door D. Haaksma op vr nov 06 2015 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor Highlander » vr nov 06 2015 6:51 pm

Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid de Flipeside 500AW daar past meer in dan je kunt tillen.

Misschien dat dit ook wat is ??
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=62055
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor Nikkormaat » vr nov 06 2015 7:24 pm

+1
Tof clubke hebben we toch
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor Frans » vr nov 06 2015 8:37 pm

Ik gebruik al een tijdje de Protactic 450.
Nadeel, althans voor mij, is dat het draaien bij deze rugzak niet werkt zoals bv bij de flipside.
Dit omdat de heupriem aan het rugpand vastzit en niet aan de zijkant van de rugzak.
Verder een erg fijne rugzak.
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DE fotorugzak ??

Berichtdoor ReneG » za nov 07 2015 1:03 pm

D. Haaksma schreef:Ook die ProTactic staat mij wel aan Rene. Ziet er ook goed uit, nog eens nader bezien.


Er is ook een 350 voor als je nog kleiner/lichter wil, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sonsan en 24 gasten