Peter Boer
Hierbij enige reacties van mij op de reacties die ik kreeg van forumdeelnemers.
De D600 had last van 2 problemen die je volgens mij los van elkaar moet zien: olievlekjes en stofvlekjes. In berichten op diverse forums wordt gesuggereerd dat de olievlekjes afkomstig zijn van de sluiter; Nikon zou geprobeerd hebben dat probleem in de D610 op te lossen door een andere sluiter te monteren. De stofvlekjes in het linkerboven kwadrant zien er net zo uit als de welbekende typische D600 spikkels die je op veel andere forums tegenkomt (volgens sommige suggesties afkomstig van het zoekerhuis); dat probleem lijkt nog niet opgelost in mijn D610.
Het is inderdaad normaal dat er in de loop der tijd stofdeeltjes op een sensor terecht komen, maar niet zo kort na de aanschaf, niet zoveel deeltjes als nu het geval is, niet op één specifieke plaats op de sensor en niet op de manier waarop ik de camera gebruik (geen lenswisselingen, alleen een Nikkor AF-S 24-120 mm f/4 G ED VR die altijd op de camera zit). Het probleem is groter dan je op grond van normaal gebruik bij een nieuwe camera mag verwachten.
De zichtbaarheid van de stofvlekjes is wel degelijk afhankelijk van het gebruikte diafragma. Ik heb dat zelf geconstateerd. Bij kleine openingen (f 22, f 16) komt het licht vrijwel uitsluitend recht van voren en werpen de stofdeeltjes scherpe schaduwen op de sensor, bij wat grotere openingen (f 11, f

Ik lees dat sommige gebruikers zelf de sensor af en toe schoonmaken. Dit wordt in de gebruikershandleiding echter afgeraden en ik ben bang dat ik daarmee mijn recht op garantie verspeel. Pas als Nikon zou adviseren zelf af en toe de sensor schoon te maken en daar ook een standaardmethode (richtlijn) voor zou publiceren en daar een kitje voor op de markt zou brengen (want iedereen doet het nu op zijn eigen manier), zou ik het aandurven om zelf de sensor schoon te maken. Ik heb wel geprobeerd om de sensor met een blaasbalgje zonder kwastje schoon te blazen zoals in de handleiding beschreven staat, maar dat hielp niet.
Tenslotte zou ik graag ter illustratie een foto met het typische spikkelpatroon willen laten zien aan de forumdeelnemers, maar als nieuwe deelnemer aan de forumdiscussies weet ik niet waarnaartoe ik die moet uploaden (op de NCN website kan ik het niet vinden). Kan iemand me helpen?
Naschrift (16-11-2015). Mijn oorspronkelijke bericht hierboven heeft een onverwacht felle discussie opgeleverd. Het lijkt erop dat sommige lezers mijn verhaal niet goed begrepen hebben, daarom geef ik hier nog een korte verduidelijking. Mijn punt was niet dat er nooit verontreinigingen op de sensor terecht zouden horen te komen (ik laat even in het midden of dat nu olie of stof is), want dat is per definitie onvermijdelijk. Mijn punt was wel of dat bij mijn D610 sneller en en in ernstiger mate het geval was dan je mag verwachten bij een nieuwe camera (vooral als je nooit van lens wisselt).
Het is natuurlijk niet zo dat er na 9000 clicks plotseling verontreinigingen op de sensor zaten en daarvoor helemaal niet. Al na een paar weken (circa 500 clicks) verschenen de eerste zwarte stipjes. Omdat je in het algemeen niet veel foto’s van egaalblauwe luchten maakt met f 16 of f 22 viel het aanvankelijk ook niet zo op. Je denkt dan: op een paar foto’s zitten wat stofjes, die retoucheer ik wel weer weg. In de maanden erna kwamen er geleidelijk aan wat meer stipjes bij, maar op een gegeven moment werden het er opeens in korte tijd behoorlijk veel en zat er een zwerm van zwarte stipjes in het linkerbovenkwadrant.
Dat het bewegen van de lenselementen een vacuüm kan creëren dat stof uit de camerabehuizing kan aanzuigen en dat het sensoroppervlak statisch geladen kan worden door sluiterbewegingen geldt niet alleen voor de D600/D610, maar voor alle camera’s. Voor geen enkele andere camera echter wordt het probleem door zoveel gebruikers en zo kort na de aanschaf gerapporteerd als voor de D600/D610. Dat het probleem voor de D600 vaker is gerapporteerd dan voor de D610 is niet verwonderlijk, omdat de D610 een nieuw model is dat als opvolger van de D600 nog niet zo lang op de markt is.
Inmiddels heeft mijn fotohandelaar de camera naar Nikon Beverwijk opgestuurd en daar is hij onder garantie schoongemaakt. Na een paar dagen had ik hem al weer terug; hierbij mijn dank aan Nikon voor deze goede service.