Belichting bij fotograferen van eten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Braincake » di nov 17 2015 9:09 am

Samen met mijn vriendin maak ik voor kerst een tijdschrift met onze lekkerste recepten erin.
Hiervoor wil ik uiteraard zelf de foto's maken, maar het is me opgevallen dat het fotograferen van eten met kunstmatige belichting helemaal niet zo makkelijk is...
Natuurlijk licht wordt in de meeste tutorials over "food photography" als beste optie aangegeven, maar ik kook alleen 's avonds en kan dus ook pas fotograferen als het al donker is.
Daarom moet ik het met kunstmatig licht doen.

Ik heb inmiddels al een kleine softbox (Lastolite Ezybox Speed-Lite) besteld voor mijn flitser (SB700), want zonder dat heb ik gemerkt dat het erg lastig is om mooie resultaten (zonder harde schaduwen) te krijgen.
Afgelopen weekend heb ik de beste resultaten gekregen door de flitser met diffuser aan de ene kant iets boven het eten te plaatsen en een wit reflectorscherm aan de andere kant, maar een "coverpage foto" is het nog niet echt...

Is er hier iemand die misschien tips heeft hoe ik dit het beste zou kunnen doen met één flitser?
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor RVK » di nov 17 2015 9:24 am

Hallo

Als je even je e-mail adres via PB stuurt dan heb ik een white paper over dit onderwerp, geschreven door verschillende vakfotografen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Braincake » wo nov 18 2015 10:21 am

Bedankt!

Inmiddels gisteren met flitser en softbox een eerste (voor mij best goede) foto gemaakt:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 18 2015 1:04 pm

Ik zou geen zwarte of donkere ondergrond nemen, maar het allemaal wat meer licht en helder houden zodat het allemaal wat "luchtiger", maar vooral frisser en kleurrijker wordt als algemene indruk van een foto. Met betrekking tot kleur van de gerechten zelf mijn volgende opmerking.

Je hebt IMO het eten voor fotografie te lang gekookt/gebakken waardoor de kleuren minder intens en fris overkomen.
Boontjes moeten feitelijk "minder gaar" zijn, daarmee toont het groen beter op kleur.
(Daar houdt ik zelfs rekening mee als ik kook om te eten, en niet om te fotograferen. Ik stoom groenten, met nog net een "byte" aan knapperigheid. Smaak blijft dan ook het meest behouden. OK is iets anders als wokken of in de pan klaarmaken).
Het gaat bij fotografie om de kleur en of het er aantrekkelijk en smakelijk uitziet. Je hoeft gefotografeerd voedsel niet op te eten.

Idem met de saus / ui en worteltjes ??
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Skippy » wo nov 18 2015 1:38 pm

Qua kleur ook een tip om groente na het koken even te laten schrikken onder de koude kraan dan blijft de frisse groene kleur behouden.
Verder vind ik bij de geplaatste foto de alom aanwezige saus niet fraai ogen. Het wordt zo een typisch Hollands "prutje" i.p.v. een mooi gepresenteerd gerecht.
En wellicht eens een eenvoudig maar fraai plat schaaltje gebruiken i.p.v het obligate kommetje.
Als er bestek in beeld gebracht wordt kun je overwegen bestek te gebruiken met meer karakter dan standaard bestek.
Wij hebben zelf Sola Bali, zie hieronder. Combineert prachtig met Aziatisch eten.
Afbeelding
Er valt ook heel veel te leren van echt goede kookprogramma's op TV zoals mijn favoriet Masterchef Australia.
Niet alleen qua koken maar ook qua opmaak en presentatie van de gerechten.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Braincake » wo nov 18 2015 2:00 pm

Léon Obers schreef:Ik zou geen zwarte of donkere ondergrond nemen, maar het allemaal wat meer licht en helder houden zodat het allemaal wat "luchtiger", maar vooral frisser en kleurrijker wordt als algemene indruk van een foto. Met betrekking tot kleur van de gerechten zelf mijn volgende opmerking.

Je hebt IMO het eten voor fotografie te lang gekookt/gebakken waardoor de kleuren minder intens en fris overkomen.
Boontjes moeten feitelijk "minder gaar" zijn, daarmee toont het groen beter op kleur.
(Daar houdt ik zelfs rekening mee als ik kook om te eten, en niet om te fotograferen. Ik stoom groenten, met nog net een "byte" aan knapperigheid. Smaak blijft dan ook het meest behouden. OK is iets anders als wokken of in de pan klaarmaken).
Het gaat bij fotografie om de kleur en of het er aantrekkelijk en smakelijk uitziet. Je hoeft gefotografeerd voedsel niet op te eten.

Idem met de saus / ui en worteltjes ??


Ik moet zeggen dat ik de donkere achtergrond niet eens zo heel slecht vindt.
Maar ik heb nog een paar andere ondergrondjes, dus ik zal bij de volgende foto eens wat uitproberen.

In dit geval moest ik het eten wel opeten (het was mijn avondeten gisteren) dus ik heb er niet echt extra nog op gelet dat het eten er kleurrijk uitziet. Wel een goede tip om hier in het vervolg beter op te letten.
Het is trouwens wel een een openbaring om te horen dat het fotograferen van eten ook betekent dat het eten op een bepaalde manier voor de foto moet worden bereid, hier had ik zelf nooit aan gedacht :P
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Braincake » wo nov 18 2015 2:03 pm

Skippy schreef:En wellicht eens een eenvoudig maar fraai plat schaaltje gebruiken i.p.v het obligate kommetje.
Als er bestek in beeld gebracht wordt kun je overwegen bestek te gebruiken met meer karakter dan standaard bestek.
Wij hebben zelf Sola Bali, zie hieronder. Combineert prachtig met Aziatisch eten.


Goede tips!
Wb. het platte schaaltje, wat denk je van deze (al twijfel ik een beetje over het scherpstelpunt / de scherptediepte)?

Afbeelding

Ik heb zelf niet zulk interessant bestek, maar ik het is een goed idee om eens naar de kookwinkel te gaan en een klein setje te kopen van iets wat interessant oogt.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Skippy » wo nov 18 2015 2:19 pm

Kijk, dat oogt al veel beter. Geeft ruim blik op het gerecht, het schaaltje/kommetje is immers ondersteunend en niet leidend.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Sandor Gora » wo nov 18 2015 3:44 pm

blader eens door een Allerhande?
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Brutus » wo nov 18 2015 4:59 pm

In diezelfde Allerhande en in andere kooktijdschriften zie je ook dat op het moment veel gewerkt wordt met oud ("rustiek") bestek en oude borden.

... Kringloopwinkel?

Sorry.
Dat is geen antwoord op je vraag.
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/10_tips_voor_het_fotograferen_van_eten.asp
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 18 2015 7:02 pm

Braincake schreef:Het is trouwens wel een een openbaring om te horen dat het fotograferen van eten ook betekent dat het eten op een bepaalde manier voor de foto moet worden bereid, hier had ik zelf nooit aan gedacht :P


Lees dan ook eens wat praktische wetenswaardigheden hier:
viewtopic.php?p=624267#p624267

En in de reacties ervoor- en erna kun je wellicht ook nog wel wat tips tot je nemen met betrekking tot technische benadering bij food fotografie.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do nov 19 2015 6:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor Alex » wo nov 18 2015 7:51 pm

De enige keer dat ik bij een food fotosessie aanwezig was, concludeerde ik dat het eten vooral niet om te eten was, maar louter voor de foto. Ook wel eens gehoord dat airbrushen niet geschuwd wordt.

Tip voor de boontjes : voeg wat zuiveringszout toe als je gaat koken (natriumbicarbonaat) dan blijven de boontjes mooi groen van en je kan het gewoon eten.

De eerste foto zou ik losse stukjes paprika deels in de saus drukken. Ik vind die sauslaag over alle groente niet fraai of appetijtelijk.

Succes
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor jettiny » wo nov 18 2015 9:51 pm

Momenteel werk ik in een drukkerij waar ook een afdeling fotografie is ondergebracht. Zij fotograferen veel gerechten en daarbij worden koks en stylisten ingezet om alles perfect in balans te brengen. Voedsel wordt inderdaad niet gaar gekookt en altijd weggegooid. Ik loop daar regelmatig binnen en kijk mijn ogen uit.
Ze maken de foto's voor de Emte en Sligro die op de reclamefolders afgebeeld worden. Gooi de reclame niet weg maar probeer de foto's te analyseren. Als achtergrond/ondergrond hebben zij diverse platen van een vierkante meter. Veel planken, laminaatsoorten enz. Worden ingezet, kijk maar eens. Een schijf van een boom schuin gezaagd en netjes geschuurd en gelakt doet het ook goed voor foodfotografie. Succes :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor paulg » do nov 19 2015 11:50 am

ik zou niet te close up fotograferen en de omgeving ook iets interessanter maken. Niet alles is geschikt om dichtbij te fotograferen :)
check eens http://www.tarteletteblog.com/ deze site.
Zij heeft ook een goed boek over foodphotography geschreven.
Bekijk de app van saveurs eens. vind ik goede foto's je kan ook het blad kopen wel de franse versie.
Groet Paul
D7000, D80 met grip, af nikkor 28-85mm 3.5-4.5, tamron70-300 f4-5,6 DI VC usd, tamron 17-50 2.8 ,cokin P, Lensbaby Composer. sb 700,sb 24 nikon f2,8 macro 60mm
Gebruikersavatar
paulg

Forumlid
Berichten: 138


Locatie: Delfgauw
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Belichting bij fotograferen van eten

Berichtdoor RVK » do nov 19 2015 12:18 pm

Let wel op je scherpte, productfoto's zijn over het algemeen over het gehele product scherp.

Kijk maar als voorbeeld naar bovenstaande foto van bestek in tegenstelling tot jouw foto van de gehaktballen.

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten