Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor Vincent » ma nov 23 2015 11:38 am

LK_Photography schreef:[qZo ervaren ben ik ook gewoon niet!


Zo zijn we allemaal begonnen. Als ik mijn bewerkingen van vroeger zie dan snap ik ook niet waar ik mee bezig was :lol: Maar er zitten een hoop enthousiaste mensen hier die een ander met problemen/onduidelijkheden graag willen helpen. Ik kan alleen maar adviseren: maak daar gebruik van. Er zit hier zoveel kennis en kunde op het forum, het is echt zonde om daar niets mee te doen.

En na een tijdje wordt je zelf een expert user en ga je jouw kennis weer doorgeven, dus voel je niet gegeneerd om aan het begin veel dingen te vragen!! :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 23 2015 1:21 pm

1 van de redenen waarom ik graag gebruik wil maken van dit forum, wil gewoon graag verder leren en er meer uit halen. :)
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor joebat » ma nov 23 2015 4:54 pm

Als je op google Topaz ingeeft kom je op de site terecht. Daar is voldoende uitleg beschikbaar om een idee te vormen van de programma's. Ieder onderdeel is te downloaden en 30 dagen gratis te gebruiken als proefversie. Als je het niet aanschaft kan je het achteraf niet meer gebruiken. Het wordt wel een plugin in Ps of PSe, waar je onder Filters het kan selecteren.

Volgens mij heeft je d3200 voldoende mogelijkheden, alleen zal het aan de persoon achter het toestel liggen, wat ik ook nog dikwijls ervaar als een foto te veel ruis heeft. De oorzaak is foute belichting. Ik neig meer en meer om foto's te nemen in M zodat ik zelf alles manueel bepaal. In het begin iets moeilijk ma wordt na een tijdje een routine. Dat je ken twee instelwieltjes hebt is volgens de meeste een probleem. Scheelt misschien enkele tiende seconden, maar je bent ook geen pro als je voor een d3200 kiest ..... :roll:
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor fransST » di nov 24 2015 12:13 am

Ik probeer inderdaad in raw te schieten, maar mijn Ps heeft die update om NEF te behandelen kennelijk niet... .


Als je in RAW fotografeert kun je met het gratis Nikon programma View NX je foto's bewerken en naar JPG converteren. Ik vind View NX vaak makkelijker dan PS.

Je kunt daarna je foto's nog in PS verder bewerken.

De flitser SB600 kun je inderdaad niet met je D3200 draadloos aansturen maar kan - volgens mij - wel door een andere flitser aangestuurd worden. Als dat zo is, is dat volgens mij geen weggegooid geld.

Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Gebruikersavatar
fransST

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Lommel
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » di nov 24 2015 1:38 pm

joebat schreef:
Volgens mij heeft je d3200 voldoende mogelijkheden, alleen zal het aan de persoon achter het toestel liggen, wat ik ook nog dikwijls ervaar als een foto te veel ruis heeft. De oorzaak is foute belichting. Ik neig meer en meer om foto's te nemen in M zodat ik zelf alles manueel bepaal. In het begin iets moeilijk ma wordt na een tijdje een routine. Dat je ken twee instelwieltjes hebt is volgens de meeste een probleem. Scheelt misschien enkele tiende seconden, maar je bent ook geen pro als je voor een d3200 kiest ..... :roll:


Dus je zegt dat iemand die een goedkopere (d3200) neemt als camera, nooit een pro kan worden omdat ie eerste instantie voor zo'n camera kiest? Vind ik een beetje kort door de bocht :D Had op mijn 16e nou eenmaal nog geen geldoom en nu nog steeds niet als 19 jarige. Dat ik nu tegen bepaalde dingen aanloop omdat ik eerder voor een goedkopere camera ging is toch niet zo raar? Waarom zou ik mijzelf niet mogen upgraden in apperatuur en iemand die gelijk voor iets duurs gaat wel? :egeek:

Als je echt alles met een d3200 zou kunnen, waarom heeft dan niet iedereen die verder wil in fotografie nog een goedkopere camera? :D
Ben erg benieuwd naar je toelichting!
Laatst gewijzigd door LK_Photography op di nov 24 2015 1:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » di nov 24 2015 1:39 pm

fransST schreef:
Ik probeer inderdaad in raw te schieten, maar mijn Ps heeft die update om NEF te behandelen kennelijk niet... .


Als je in RAW fotografeert kun je met het gratis Nikon programma View NX je foto's bewerken en naar JPG converteren. Ik vind View NX vaak makkelijker dan PS.

Je kunt daarna je foto's nog in PS verder bewerken.

De flitser SB600 kun je inderdaad niet met je D3200 draadloos aansturen maar kan - volgens mij - wel door een andere flitser aangestuurd worden. Als dat zo is, is dat volgens mij geen weggegooid geld.

Frans.


Bedankt voor de tip frans! :D
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor joebat » di nov 24 2015 6:56 pm

LK_Photography : dat maak jij er misschien van, maar dat heb ik niet gezegd. Als je de trend leest op dit en andere fora, zal een amateur fotograaf die zich enigzins al verder gevorderd voelt geen d3200 aanschaffen als primair toestel, hoogstens als backup of voor de vrouw :oops: : Te weinig mogelijkheden en te weinig toeters en bellen. Ik heb niet gezegd dat een d3200 gebruiker geen pro kan worden, een kleine nuance :P
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » di nov 24 2015 7:56 pm

Nouja en daar begin ik de laatste tijd dus steeds meer tegen aan te lopen..
Al die toeters en bellen begin ik te missen :x
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 2:08 pm

hierbij een simpele onbewerkte foto als voorbeeld zoals beloofd.
2.8f iso1600 s160

http://oi67.tinypic.com/2lve8uh.jpg
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor joebat » wo nov 25 2015 7:18 pm

Maar je wist toch, toen je die d3200 aanschafte dat die toeters ontbraken :crazy:

Kan aan mij liggen, maar begrijp het toch niet goed. Al wat ik nodig heb kan ik dadelijk gebruiken. Door het ontbreken van het tweede wieltje, als je in M werkt, moet je hier en knopje extra indrukken : zie het probleem niet. De iso heb ik aan de Fn-toets toegekend en alleen als ik in de auto-iso moet inschakelen moet ik in het menu duiken. OP het scherm achteraan kun je ook zonder veel poespas zaken wijzigen, wat misschien net iets langer duurt dan op een body met toeters, maar ja, ik ben geen prof die met fotograferen mijn geld moet verdienen.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 7:35 pm

Tja, ik was 16. Neem aan dat iedereen ergens moet beginnen? Ik wist dat het een (goed)instapmodel was om lekker te oefenen tot zover het kan.
Nu enkele jaren verder vind ik dat ik toe ben aan wat nieuws om mij verder te ontwikkelen, want ja..ik wil hier later graag wel mijn geld mee verdienen als is het een fijn zakcentje voor erbij.

Fotografie is een uit te hand gelopen passie geworden waar ik mijn creativiteit in kwijt kan, maar wat nu steeds moeizamer gaat omdat mijn ideeën groter en groter worden.
Ik snap niet zo goed waarom je op een beetje cynische manier probeert wijs te maken dat ik een 'domme' keus heb gemaakt en daar bij moet blijven omdat ik daar nu eenmaal voor gekozen heb? Is dit omdat je zelf tot een NikonD3200 bezit?
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor JurjenF » wo nov 25 2015 7:57 pm

Uit het hele verhaal begrijp ik dat er in de post-processing nog veel voor je uit halen valt : belichting goed krijgen, ruis in de hand houden en op een ander stand dan Auto of P fotograferen en doorkrijgen wat de gevolgen van welke instelling zijn. Als je dat helemaal in de pocket hebt valt er waarschijnlijk wel winst te behalen uit een aanschaf van een upgrade body. Voor nu zou ik mij niet gek laten maken en het beste uit je huidige D3200 halen. Geld uitgeven kan altijd nog. Of Sinterklaas c.q. Kerstman moet nog een 'zak' geld overhebben........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor joebat » do nov 26 2015 8:17 pm

Van cynisme is hier geen sprake. Iemand als dom bestempelen is zeker mijn bedoeling niet. Maar wie doet geen stommiteiten ? Ben de eerste om dat toe te geven, maar het is ook een leerschool. Wat Jurgen schrijft is zeker waar : de foto zo uit je body kan voldoen, maar meestal is er toch een beetje werk aan. Zie dat onder de knie te krijgen, leer met de 3200 en maak pas daarna een keuze of upgraden nodig is. Niet het toestel en de toeters tellen, maar de persoon die het knopje indrukt en dat wordt soms vergeten.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor DannySan » zo nov 29 2015 8:51 pm

Hoi LK,

ik haak even in; de 'discussie' proberende even over een andere boeg te gooien.
Met een D3200 kun je prachtige foto's maken, en met het glaswerk wat je hebt ook; maar er zijn situaties waarbij het moeilijker zal zijn.
Wat ik hier een beetje lees zit dat vast op de bruiloft die aanstaande is?
Maar even een stapje terugnemend; hoe zit je zelf in je kennis van camera-gebruik? Krijg je echt de hoogst mogelijke kwaliteit uit je D3200? Schietende in RAW en je belichting helemaal 'spot-on'?
Daarna in de nabewerking alles uit het beeld halen wat er in zit?

Ik kan dat niet beoordelen nu hier, zittende achter mijn pc'tje.
Wellicht heb je wat voorbeelden die je wilt posten hier (liefst of full size, inclusief exif) zodat we 'mee' kunnen kijken met beelden waarvan je zelf zegt "Kijk, hier ben ik niet tevreden over want..."

Ikzelf ben begonnen met een D3100, ook een prima camera; maar ik merkte dat ik bij te weinig licht en/of te hoge gewenste sluitertijd (sportfoto's) merkte dat de camera het 'niet meer bij kon houden'.
Ook niet met het gebruik van de juiste instellingen, goed glas en de goede nabewerking; en toen ben ik overgestapt met mijn body.

Een bruiloft is niet 'standaard'; is het overdag in een mooie zaal met veel ramen en lichtinval, en je hebt een mooie plek dan zul je geen enkel probleem hebben.
Maar moet je daarna in een hele duistere bijzaal de felicitaties vastleggen en is er zo weinig licht dat je geen focus-lock krijgt en als je afdrukt en je kijkt terug dat het lijkt alsof ze in een mistbank staan; tja zo ver uitelkaar kán het liggen.
Dus wellicht kunnen we het over een andere boeg gooien dan het nu gaat, en eens kijken hoe we je kunnen helpen?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe meer uit mijn D3200 halen...

Berichtdoor LK_Photography » ma nov 30 2015 7:12 pm

Ben blij dat je hetzelfde hebt meegemaakt Dannysan, dit is namelijk precies waar ik tegen aan loop.
Ik heb mijn trouwe d3200 verkocht aan mijn ouders en haal binnenkort een d7200 op. Het is in ieder geval fijn dat je met een duurdere body kan concluderen dat als de plaatjes niet goed zijn, het aan jezelf ligt.

Heb veel nagevraagd aan bekenden die ook in dit wereldje zitten en ze gaven me gelijk dus heb de overweging uiteindelijk genomen om mijzelf in materiaal te upgraden en zo verder te leren. :)
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten