D7200, goede keuze?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » di nov 24 2015 11:36 pm

Hallo lieve forummers,

Ik heb echt even jullie advies nodig!
Ik heb de afgelopen jaren ontzettend gespaard door op de kleintjes te letten en vind het eigenlijk tijd worden om mijzelf daarvoor te belonen.

Ik fotografeerde sinds mijn 14e met de 1000D van mijn moeder, ben toen na 2 jaar overgestapt op de d3200 die ik voor mijzelf heb gekocht.
Ben inmiddels 19 en heb dus enkele jaren gefotografeerd met dit toestel. Inmiddels een 35mm 1.8f lensje erbij gehaald, maar begin toch steeds meer tegen bepaalde dingen aan te lopen.

dingen waar ik tegen aan loop
- De grote gaten tussen de ISO's
- Ruis vanaf ISO800
- Het feit dat de body geen sneltoetsen beschikt voor het met M fotograferen, alles kost extra tijd, zeer vervelend.
- hetzelfde geld voor de afwijkende auto-kleurbalans. Vooral binnenshuis een probleem en omslachtige manier van handmatig aanpassen
- Weinig opties om mee te spelen
- AF dots.. beperkte mogelijkheid met af-punten en wijken vaak af in zware omstandigheden voor de body.
- Door de afwijkende punten is vaak in donkere omgevingen de scherpte flauwtjes

Ik hoop deze punten te verbeteren bij een nieuwe body, maar mijn vraag is, hoe goed is de D7200? Is het de moeite waard na de D3200?
Is het een logische stap of kan ik beter gelijk gaan voor fullframe? Mijn budget is zoals een student op kamers die zichzelf financiert. Dus mager.
Fotografie is naast reizen mijn passie en heb er veel voor over, maar zie door de bomen even het bos niet meer voor een goede en logische keuze..

Help :shock:
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo nov 25 2015 6:40 am

De D7200 is een iets nieuwere camera, scheelt bijna een jaar met je D3200. Maar zoveel in kwaliteit zal dat niet uitmaken. Met de D3200 kom ik zo tot maximaal 3200 ISO, zonder dat ik de ruis als storend ervaar. Met de D7200 kom ik één stop hoger. Er zijn wel meer verschillen tussen een D3200 en een D7200. Dubbele instelwielen, bracketing, 51 scherpstelvelden, gevoelige scherpstelling tot -3 LW, 15 AF kruissensoren, lijken voor jouw van belang. Ook de D3200 heeft een mogelijkheid om handmatig de witbalans van de camera te meten en op te slaan. Iets meer middels een menu (bldz 72 handleiding) dan bij een D7200, maar het is goed te doen.

Het feit dat je ruis ervaart bij 800 ISO, last hebt van een afwijkende kleurbalans, zelfs in de gaten hebt dat de locatie van een AF punt in de zoeker ook maar een benadering is van het werkelijke AF punt in de camera; je bent zeer kritisch. Of er is wat mis met je D3200.

Ik zou daar eerst eens naar kijken. Heb je de laatste updates zoals Firmware C:1.04. Doe eens een complete reset. (herstel de set-up opties).
Of op zoek naar iemand anders met een D3200.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Willem v D » wo nov 25 2015 7:15 am

Als budget toch een rol speelt... kies dan een d7100.
Het verschil is zeer klein met een d7200
en het geld dat je over houdt kan je in een andere lens steken.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo nov 25 2015 9:10 am

Ik ben zelf onlangs overstap gemaakt van D3200 naar D7200 me grip. Tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad, de grip heb je eigenlijk niet nodig wel makkelijk en je kan het later ook aanschaffen. Het grootste verschil zit voornamelijk in de bedieningsgemak, naar mijn mening is de D7200 makkelijker te bedienen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor ReneG » wo nov 25 2015 10:45 am

Ik zou ook de D7100 overwegen tenzij je verwacht veel aan actiefotografie etc. te doen (primair vanwege de buffer). Verder zijn ze (op wat details na) veelal vergelijkbaar.

Over de individuele items:
- De grote gaten tussen de ISO's
Wat bedoel je met gaten? Dat het volle stops zijn? Dat is in ieder geval op de D7x00 instelbaar, maar op een D3x00 meen ik ook?

- Ruis vanaf ISO800
De D7x00's zijn wel wat beter maar niet zo heel veel beter. Waarschijnlijk is dit meer een kwestie van belichting, instellingen en evt. nabewerking dan een beperking van de sensor. Ik had ooit een D3100 die ik probleemloos op ISO1600 kon fotograferen, mits correct gebruikt. ISO800 op een D3200 moet geen probleem zijn.

- Bediening en opties...
Zonder meer veel beter op de D7x00's.

- AF dots.. beperkte mogelijkheid met af-punten en wijken vaak af in zware omstandigheden voor de body.
- Door de afwijkende punten is vaak in donkere omgevingen de scherpte flauwtjes
Ik twijfel er niet aan dat je afwijkingen en 'flauwe' scherpte hebt (we noemen dat vaak 'wollig'), maar je omschrijving is wat vaag (no pun intended). In heel donkere omstandigheden krijgt elk AF systeem het zwaarder. Een D7x00 kan dat beter aan maar alleen op specifieke scherpstelpunten. Zou het verder kunnen dat je vanwege de ruis op een zo laag mogelijke ISO probeert te werken? Dat leidt er vaak toe dat mensen sluitertijden opzoeken/gaan gebruiken die, al dan niet in combinatie met de volle opening van een lens, niet zo'n scherpe foto's oplevert. Maar zonder voorbeeldfoto's is dat lastig te beoordelen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 12:20 pm

hier een link van een aantal recente foto's :)
http://lottekarsten.weebly.com/fotografie1.html
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 12:26 pm

ReneG schreef:Ik zou ook de D7100 overwegen tenzij je verwacht veel aan actiefotografie etc. te doen (primair vanwege de buffer). Verder zijn ze (op wat details na) veelal vergelijkbaar.

Over de individuele items:
- De grote gaten tussen de ISO's
Wat bedoel je met gaten? Dat het volle stops zijn? Dat is in ieder geval op de D7x00 instelbaar, maar op een D3x00 meen ik ook?

- Ruis vanaf ISO800
De D7x00's zijn wel wat beter maar niet zo heel veel beter. Waarschijnlijk is dit meer een kwestie van belichting, instellingen en evt. nabewerking dan een beperking van de sensor. Ik had ooit een D3100 die ik probleemloos op ISO1600 kon fotograferen, mits correct gebruikt. ISO800 op een D3200 moet geen probleem zijn.

- Bediening en opties...
Zonder meer veel beter op de D7x00's.

- AF dots.. beperkte mogelijkheid met af-punten en wijken vaak af in zware omstandigheden voor de body.
- Door de afwijkende punten is vaak in donkere omgevingen de scherpte flauwtjes
Ik twijfel er niet aan dat je afwijkingen en 'flauwe' scherpte hebt (we noemen dat vaak 'wollig'), maar je omschrijving is wat vaag (no pun intended). In heel donkere omstandigheden krijgt elk AF systeem het zwaarder. Een D7x00 kan dat beter aan maar alleen op specifieke scherpstelpunten. Zou het verder kunnen dat je vanwege de ruis op een zo laag mogelijke ISO probeert te werken? Dat leidt er vaak toe dat mensen sluitertijden opzoeken/gaan gebruiken die, al dan niet in combinatie met de volle opening van een lens, niet zo'n scherpe foto's oplevert. Maar zonder voorbeeldfoto's is dat lastig te beoordelen.

Met gaten bedoel ik de keuzemogelijkheden. Je hebt 100, 200, 400, 800,1600 en 3200.. Maar ja mogelijk gebruik ik de iso's verkeerd, ik wil liever zo laag mogelijk te werk gaan omdat ik altijd met een f2 werk en kom dus liever niet aan de iso 800 of hoger.

En tja, het levert ook geen grote problemen op als ik met 1600 schiet, maar ik vind het gewoon niet mooi en erger me aan de kleine ruisontwikkelingen op de achtergrond.
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 12:28 pm

Gerard de Zwaan schreef:Ik ben zelf onlangs overstap gemaakt van D3200 naar D7200 me grip. Tot nu toe heb ik er geen spijt van gehad, de grip heb je eigenlijk niet nodig wel makkelijk en je kan het later ook aanschaffen. Het grootste verschil zit voornamelijk in de bedieningsgemak, naar mijn mening is de D7200 makkelijker te bedienen.

Dus jij hebt nooit spijt gehad? Het is de kwaliteit echt waard?
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 25 2015 12:44 pm

Beste LK,
re: is de kwaliteit
Wat bedoel je daarmee ?
-ergonomie is ook een kwaliteit
-ga er van uit dat een D7200 een slag degelijker is dan de D3nnn serie.
re: ISO gaten
Niet zeuren, al sinds 1959 gaat de instelling van diafragma en sluitertijden bij Nikon in hele stappen, de stapjes ertussen zijn zelden nuttig.
re: Weinig opties
Wat zoek je nog meer?
Bedenk dat iedere volgende kamera ingewikkelder wordt, bij een topmodel als D4s krijgt men ca 700 pagina's aan handboeken
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Rigollem » wo nov 25 2015 1:01 pm

LK_Photography schreef:ik wil liever zo laag mogelijk te werk gaan omdat ik altijd met een f2 werk en kom dus liever niet aan de iso 800 of hoger.

Beetje meer scherptediepte en ISO lager is toch zo geen drama...
D7200, Sigma 17-50MM f/2.8, Nikon 50mm f/1.4, Tamron 70-300, SB-900
Rigollem

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Patrick » wo nov 25 2015 1:12 pm

Volgens mij kan je gewoon de tussenliggende ISO waarden gebruiken hoor. Als het nu niet werkt, even in het menu zoeken. Je kan volgens mij kiezen tussen derde, halve en hele stops.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor ReneG » wo nov 25 2015 1:15 pm

LK_Photography schreef:Met gaten bedoel ik de keuzemogelijkheden. Je hebt 100, 200, 400, 800,1600 en 3200.. Maar ja mogelijk gebruik ik de iso's verkeerd, ik wil liever zo laag mogelijk te werk gaan omdat ik altijd met een f2 werk en kom dus liever niet aan de iso 800 of hoger.

En tja, het levert ook geen grote problemen op als ik met 1600 schiet, maar ik vind het gewoon niet mooi en erger me aan de kleine ruisontwikkelingen op de achtergrond.


Die keuzemogelijkheid heb je i.i.g. wel op de D7100.

Voor wat betreft de ISO, ik denk dat je je daar toch een beetje overheen moet zetten. Beoordeel ruis sowieso niet op 100% en gebruik evt. ruisreductie-tools. Ruis is meestal pas een probleem als er veel donkere delen in een foto zitten en de belichting net niet helemaal klopt. Wat in slecht of weinig verlichte ruimtes nogal snel het geval is (de camera probeert dan vaak de belichting op te halen). Vaak is het een kwestie van bewust onderbelichten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 25 2015 1:28 pm

Eens met René,
De 3nnn en 5nnn serie hebben niet de optie om ISO-stapgrootte in te stellen.
Voor degenen die het willen zit het op kamera's vanaf de D7000, maar ik zie het nut er niet van in.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor LK_Photography » wo nov 25 2015 1:51 pm

Oke wat zouden jullie mij eerder aanbevelen.
Nog even doorgaan met de D3200 en een 85mm 1.8f aanschaffen
of wel gaan voor de D7200.

Glas of bodie?
D7200 || 35mm prime 1.8f ||
LK_Photography

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7200, goede keuze?

Berichtdoor Dennis_k » wo nov 25 2015 2:10 pm

Als je puur voor bedieningsgemak gaat, dan wel. De stap tussen de D3XXX en de D7XXX vond ik een hele grote. Ik gebruik ook de tussenstappen van de iso waarden niet (of heel nauwelijks)
Ga je voor de overweging van de sensor dan zou ik eerder investeren in glaswerk.

Ik heb de overstap gemaakt voor puur bedieningsgemak en zou nooit meer terug willen.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/
Dennis_k

Forumlid
Berichten: 210


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten