Dia film

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
miesnert

Dia film

Bericht door miesnert » ma nov 19 2007 3:50 pm

Hallo allemaal,

iemand heeft hier op mijn werk een hele doos dia films gevonden (kodak Elite chrome 100 iso.
En Kodak Ektachrome 64T Colour reversal film.

Ik neem ze vandaag mee naar huis. Ik heb nog nooit dia film gebruikt, en heb er een paar vraagjes over.

1. Kan ik de Elite chrome gebruiken om te crossen?
2. Wat is een colour reversal film?
3. En als laatste, kan ik als ik dia film heb laten ontwikkelen deze
vervolgens laten afdrukken? Ik kan ze volgens mij wel laten
digitaliseren, dus dan zou ik ze ook moeten kunnen laten afdrukken
volgens mij, maar kun je een dia ook rechtstreeks op fotopapier
afdrukken?

Dank jullie hartelijk voor de (altijd) wijze woorden die zeker komen zullen.

groet,

Sander

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma nov 19 2007 4:02 pm

Volgens mij is (dia) film maar een beperkte tijd goed houdbaar en bruikbaar. Staan er geen datums op ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma nov 19 2007 4:04 pm

idd, als je ze in de koelkast hebt gevonden gaat het wel goed, maar dat betwijfel ik :D
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 19 2007 4:08 pm

Kijk eerst of de film niet (te ver) over de verloopdatum is. Anders is het alleen om te experimenteren. Zeker als je niet weet of de films altijd koel bewaard zijn.

1. Crossen? Gaat dat met een crossbike of zo?
2. Colour Reversal Film betekent Kleur Omkeer Film, dat is dus gewoon diafilm (in tegenstelling tot Kleur Negatief Film)
3. Je kunt een dia laten afdrukken, maar dat is duurder dan vanaf een negatieffilm. Vroeger ging het op Cibachrome of met een tussennegatief, tegenwoordig wordt het geloof ik vaak ingescand en digitaal geprint.
Voor rechtstreeks afdrukken op fotopapier moet je dus ook Kleur Omkeerpapier hebben, zoals Cibachrome of Kodak C-14. Anders krijg je een negatieve afdruk... Maar volgens mij wordt dat niet of nauwelijks meer gebruikt.

Succes, E.M. de Klerk

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 19 2007 4:14 pm

Crossen is ipv de gebruikelijke dia ontwikkelaarE6, deze te ontwikkelen in C-41.

En je raadt het al, dan krijg je negatiefjes met kleurvervreemding.

Heb ik vroeger veel gedaan, veel experimenteren en proberen, wat ik je ook met deze film zal adviseren.

Frank van de Garde
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank van de Garde » di nov 20 2007 8:56 am

Kleurgamma in Amsterdam maakt voortreffelijke prints van dia's. Je kunt ze daar ook meteen laten digitaliseren als je ze laat ontwikkelen. Wel prijzig,
Maar een uitstekend lab. http://www.kleurgamma.com/

miesnert

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 4:09 pm

Hoi,

ik ken kleurgamma idd. Vind het iets te prijzig, ik ga meestal naar keycolor waar ik tot op heden voor negatief film heel tevreden over ben. Iets minder duur en (vind ik) erg mooie afdrukken.

Ik ga zeker experimenteren met de diafilms, eerst met eentje om te kijken of ze het uberhaupt nog doen, zo ja, dan met meer.
Ik zal de resultaten hier op de site plaatsen.
Ben benieuwd.

Sander

R.Ouwens

Bericht door R.Ouwens » do nov 22 2007 6:50 pm

Als je gaat Cross developen (mooi werkwoord..) zou ik beginnen met die Elite chrome, niet de Ekta, ik weet dat ik vroeger de beste resulaten behaalde met die Elite. Ekta geeft teveel paars. Lees: één grote paarse moddervlek.
Overigens moet je in je belichting bedenken dat de doortekening in hoog minimaal wordt, uitgebeten hoge lichten zijn niet te voorkomen.
Ik heb dit soort experimenten altijd erg leuk gevonden. Veel plezier!

miesnert

Bericht door miesnert » do nov 22 2007 11:06 pm

Dank je, gaat wel lukken denk ik.
Plezier heb ik altijd tijdens het fotograferen. Sterker nog, ik vergeet de wereld en tijd. Het kan opeens uren later zijn terwijl ik bezig ben terwijl het lijkt alsof er een kwartiertje voorbij is gegaan! Fotograferen is echt te gek!!!

Komt wel goed uit ook, want van de elite chrome heb ik zo'n twintig rolletjes en van de ekta maar vier.

GdP

Bericht door GdP » vr nov 23 2007 1:00 am

Heel veel plezier er mee Sander!

Gerrit

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”