Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor philip schmidt » wo dec 16 2015 11:10 am

Ik maak regelmatig wedstrijdfoto`s van mijn club, Nikon D 7100 met lens Sigma 50-500, geen probleem, bij avondwedstrijd wel een probleem met juiste afstelling, ene foto scherp en duidelijk volgende onscherp en niet duidelijk, onderwerpstand op scene, iso op 4000, wat doe ik fout, heb het ook geprobeerd op automatisch, de verlichting is niet optimaal onder de twee honderd lux, graag een nuttig advies. Met dank philip
philip schmidt

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 16 2015 11:21 am

Beste Philip,
Welkom op het forum.
De combinatie die je noemt lijkt me een lastige opgave
-niet veel licht (en waarschijnlijk ongregelmatig verdeeld over het veld)
-waarschijnlijk storende elementen in de achtergrond.
-te lange lens met beperkte lichtsterkte (nog afgezien van het fabrikaat, grin)
Gelukkig ben je niet bevreesd op de ISO knop een slinger te geven, maar dat helpt de scherpstelling niet.
re: ene foto scherp...
Ik vermoed dat de scherpstelling e.e.a door de matige omstandigheden gewoon niet bij kan houden.
Gaat het beter op kortere afstanden, en met een lichtsterkere lens ?
Er zijn redenen waarom professionals langs de lijn zitten met D4 kamera's en lenzen als de 300mm f 2.8 en langer.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor philip schmidt » wo dec 16 2015 11:46 am

Hallo Gijs, bedankt voor je reactie, ik fotograveer ook met een kleinere lens Nikor 70-300, ik denk de suggestie van een sterkere lens wel zin heeft echter moet het budget in de gaten houden het is hobby matig wat ik doe toch wil je de foto`s optimaal krijgen en produceren, we blijven bezig. groet philip schmidt
philip schmidt

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Vincent » wo dec 16 2015 11:46 am

Sowieso een onmogelijke vraag zonder voorbeelden voorzien van de gebruikte instellingen...

Want als we niet weten hoe je werkt dan kunnen we ook niet adviseren. Collega fotograaf had onlangs per ongeluk zijn D4s op AF-S staan langs de ijsbaan. Het probleem van de onscherpe platen was toen eenvoudig op te lossen, maar alleen omdat we toen konden zien welke instellingen hij gebruikte. Soms is het zo simpel, vaak niet :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Wilci » wo dec 16 2015 12:28 pm

Sportfotografie kan overdag met vrijwel elk modern fototoestel goed gekiekt worden. De echte problemen beginnen bij binnensporten en avonds of, in deze donkere dagen de 2e helft van een middagwedstrijd. (zon onder 16.15!)

Uiteindelijk heb je dan een minimaal 2.8 objectief nodig om, ondanks de hoge iso-instelling, toch nog tot een fatsoenlijke sluitertijd te komen. Afhankelijk van de snelheid van de bewegingen in de verschillende sporten is een 1/640 en 1/800 toch wel minimum. Zie bijgaande foto van vorige week, de voet en de hand zijn duidelijk onscherp.
Verder bij het afdrukken letten dat je dit zo stabiel mogelijk doet. Met een 300mm uit de hand flink zwaaien geeft sowieso onscherpte.
Ongevraagd advies: koop een 70-200 mm 2.8. Een goede 2e hands VR1 is al prima en geeft gelijk die professionele look in je foto’s. (Dit fantastische objectief koop je uiteindelijk toch als je in sportfotografie je hobby hebt.) Sportfotografie is overigens heel leuk om te doen! :wink: (vind ik)

1/640, f3.2 en 5000 iso
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 16 2015 1:35 pm

Beste Phillip
re: kleinere lens Nikor 70-300,
Gelet op de lichtsterkte heeft die lens waarschijnlijk soortgelijke problemen.
Niet voor niets worden lenzen met die lichtsterkte vaak omschreven als mooi-weer-lenzen. (goed voor buiten, met goed licht, maar lastig als het duister wordt)
Er zijn lenzen die het leven (binnen, etc.) gemakkelijker maken, maar of die binnen het budget passen ?
Zoals hierboven al vermeld, probeer eea. met een lichtsterkere lens (evt. van een korter en vast brandpunt) of wacht op beter licht.
Als betalend NCN lid mag je natuurlijk de NCN glasdag (of andere bijeenkomst met vele Nikon lenzen) niet missen, dé gelegenheid om eens te proberen en advies in te winnen.
Groeten, Gijs
PS
-voor professionele butgetten maakt Nikon een 200mm f 2.0, ideaal voor binnen.
-op een DX kamera lijkt me 500mm een hele hand vol, zelfs onder optimale omstandigheden.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Kristian » wo dec 16 2015 1:49 pm

Met je objectief van 50-500 ga je niet tot nauwelijks goede platen opleveren bij avond wedstrijden. Daarentegen is Iso 4000 al zo hoog dat je met een D7100 al behoorlijke problemen krijgt met je scherpte. En dan hebben we het nog niet eens over je Diafragma F4.5 / F5.6 die je dan al hebt...

Bij de scene stand denk ik al gelijk... o oooww. Het is namelijk zo dat je camera dan alles bepaald en dat bevorderd de foto ook niet met deze lastige situatie.

Opzich kun je je prima redden met een D7100 zonder al te hoge iso. maar als je echt vaak sportplaten wilt maken dan heb ik als tip, Kijk mits je budget het toelaat naar een nieuwe 70-200 Vrll of kijk anders naar een 2e hands type 1 of 2.

En ja Wilci, sportfotografie is heeeeel leuk om te doen!!! :D
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor philip schmidt » wo dec 16 2015 2:48 pm

Beste clubleden ik ben al weer wat wijzer geworden, ja een nw. lens 70-200 is mooi maar ongeveer 950,00 een beetje duur. Avond foto`s voetbal doe ik niet zo veel maar wat Wilci al aangeeft eind van de middag wordt het benauwd, de bijgaande foto van Wilci vind ik toch heel mooi, als ik er op termijn niet uitkom kom er nog op terug, ben ook niet zo jong volgend jaar tachtig de langste tijd zit er op, heb in de begin jaren vijftig nog een doka gehad bij een papoea familie in het toenmalige Ned. Nw. Guinea maar dit terzijde, fijne gezellige feestdagen en goed komend foto jaar
philip schmidt

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Kristian » wo dec 16 2015 2:54 pm

Voor een amateur moet je ook niet naar de foto van Wilci kijken, dan word je jaloers. als ik kijk naar een D4S en (ga er vanuit) 400mm f2.8. Dan schrik je van de prijs hoor!

Succes met fotograferen philip.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor philip schmidt » wo dec 16 2015 3:26 pm

Bedankt Kristian, maak elke week toch nog wel twee honderd voetbal foto`s, voor de jongens de mooie doen ze downloaden voor hun plakboek, allemaal bedankt voor advies en tips, philip schmidt mijn site adres www.philipschmidtsportfotografie.com
philip schmidt

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Vincent » wo dec 16 2015 4:08 pm

Mooi dat je de link geeft want de foto's op jouw website tonen, door de ingebedde EXIF data, gelijk jouw probleem... Sluitertijden van 1/50-1/100 is vragen om problemen. Zelfs als je onderwerpen stil staan... Ik ben nooit zo snel met het adviseren van meer geld uitgeven, maar als ik jouw settings zie dan zit je echt al ruim over de limiet van jouw huidige setup. Bijvoorbeeld deze foto:

Camera NIKON D7100
Focal Length = 170mm
Aperture = f/5.6
Exposure = 1/80s
ISO = 4000


Dan moet je echt al minimaal 3 á 4 stops gaan winnen om consistent scherpe platen te krijgen... Die eerste 2 stops ben je al kwijt door die f/5.6 t.o.v. f/2.8. En dan kom je dus nog tekort...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor gijs sandberg » wo dec 16 2015 4:46 pm

Philip,
Eens met dj/vincent.
Met die instellingen en bewegende onderwrpen, moet je niet meer dan enkele procenten scherpe foto's verwachten.
Een budget-minded tip: kijk eens uit naar een 50 1.8 of 85 1.8 AF-D lens, vaak tweedehands voor weinig te koop.
Die lenzen worden zelden door professionals gekocht en/of misbruikt,
en bezitters van een D3nnn/D5nnn Nikon kunnen er niet veel mee (die hebben AF-S lenzen nodig).
Voordelen: compact, betaalbaar, lichtsterk en een stuk makkelijker sjouwen dan de genoemde 200mm f 2.0 :D
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Nikkormaat » wo dec 16 2015 9:29 pm

Hallo Philip. Je vindt € 950 te duur. Op het forum wordt een 70-200 f2.8 VR1 aangeboden voor € 800. Komt dat meer in de buurt van jouw budget?
viewtopic.php?f=5&t=62591
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor Braincake » do dec 17 2015 9:29 am

Wat heb je voor autofocus instelling?
Staat die op 1 punt of op meerdere punten?

Mijn ervaring is dat als je hem op meerdere punten hebt ingesteld, bijvoorbeeld 5, dat er dan op het moment dat het geselecteerde autofocuspunt niet gemeten kan worden, er één van de vier andere punten wordt genomen.
Bij sport-situaties kan ik me voorstellen dat dat het verschil kan zijn tussen scherp en onscherp.

Wel apart vind ik dat er gezegd wordt dat dit aan de ISO van 4000 kan liggen.
Als je in RAW schiet zonder ruisreductie in de camera heeft dat echt nul effect op de scherpte van de foto.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instelling; voetbal bij kunstlicht,

Berichtdoor philip schmidt » do dec 17 2015 10:15 am

Ik ben sinds gistermiddag even afwezig geweest op deze site, nu weer aanwezig ben blij verrast met al de positive informatie, ga het èèn en ander verwerken de raderen werken niet zo snel meer, tussen door ook nog mantelzorger dus weinig tijd voor het èèn en ander maar doe men best beste Nikon vrienden tot later, groet philip schmidt
philip schmidt

Clublid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten