Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Léon Obers » za jan 02 2016 10:27 pm

JanJacob schreef:Zaterdag a.s. ga ik een exemplaar van dit geruchtmakende objectief aanschaffen als het een beetje meezit. Ik hoop op niets anders dan een af-versie van de door mij zo geliefde Voigtlander Nokton. En zo te lezen komen ze aardig overeen.

Inmiddels heb je die Nikkor 58mm/1.4
Omdat je tevens een Voigländer Nokton 58mm/1.4 hebt, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een vergelijking waarbij je vanuit zelfde situaties/standpunten omwisselt van objectief. (In voorbeelden de EXIF-gegevens laten zitten is dan wel prettig om net de nuances in gebruikte diafragma te kunnen bestuderen).

Met wat ik hier zie aan wat dichterbij genomen opnamen, mis ik eigenlijk net de scherpte op het punt van scherpstelling, waar ik onderwerpen graag toch met een wat hogere scherpte had willen zien. Een en ander met wat ATOR goed beschreven en onderbouwd eerder opmerkte < HIER >

Vincent ( @djunclesam ) gaf al aan dat dichterbij minder goed uitpakt met deze lens, en je minimaal onderwerpen met iets grotere afstand zou moeten inzetten om het beter tot zijn recht te doen laten komen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Skippy » za jan 02 2016 10:58 pm

De makke van de Nikkor 58mm f1.4G vind ik dat andere "bijzondere" objectieven als de Panasonic Leica 42.5mm f1.2 en Fuji 56mm f1.2 wel scherpte op het punt van scherpstelling plus een heel mooie beeldoverdracht en onscherpte weten te combineren. Dat zou dan toch mijn voorkeur hebben. Aan de andere kant heb ik bewondering voor fotograferen zoals Frankie en Djunclesam die de bijzondere karakteristiek van de 58mm goed weten te benutten. Hier https://photographylife.com/reviews/nikon-58mm-f1-4g trouwens een interessante review met fraaie foto's van de Nikkor 58mm f1.4G waar het karakter van de 58mm prima wordt beschreven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor JanJacob » zo jan 03 2016 1:07 am

Leon, Ik heb de Nokton tweemaal aangeschaft en tweemaal teleurgesteld verkocht. Ik kan niet overweg met handmatige focus op moderne Nikon camera's. Iedere keer LiveView moeten gebruiken werd frustrerend. Toch een fantastisch objectief. Op een oude Minolta X300 gaat het prima, maar die heeft dan ook een 'split prism'.

Op basis van ervaring met beide kan ik gemakkelijk zeggen, dat de Voigtlander zeker op korte afstand scherper is (alhoewel er een verschil zat tussen mijn eerste en mijn tweede, waarbij de tweede een stuk beter presteerde). De onscherpteweergave van de Nikon is echter vele malen minder afleidend. Ik moet nog zoeken naar de afstand waarop de Nikon voor mij 'werkbaar' wordt, met welk diafragma etc. en zal daarvan later vast nog verslag doen.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor JanJacob » zo jan 03 2016 9:01 pm

Even op klikken en inzoomen op Flickr. Dit is van vrij dichtbij op f1.4. Wel verscherpt in Lightroom (50).

AfbeeldingDSC_6814-2 by Jan-Jacob Luijendijk, on Flickr
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Skippy » zo jan 03 2016 10:38 pm

Ook bij deze foto mis ik scherpte. Had je het focuspunt op het oog? Wellicht toch wat (front)focus i.c.m. de camera.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor NielsO » ma jan 04 2016 12:27 pm

JanJacob schreef:Even op klikken en inzoomen op Flickr. Dit is van vrij dichtbij op f1.4. Wel verscherpt in Lightroom (50).


Voor mij is deze foto echt super scherp. Heb even gekeken op je flickr account en het 6000x4000 jpg bestand gedownload.
Je ziet wel dat je net naast het oog hebt scherp gesteld. Maar dat is bijna niet te zien.
Zal je ook even volgen op flickr ;) (in de hoop dat jij mij ook volgt :D )
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Marten » ma jan 04 2016 12:54 pm

Dat is hij ook.
Dit objectief kan ook vol open voldoende scherpe foto's produceren. Het internet geeft genoeg voorbeelden. Wel even de AF fijnafstelling correct (laten) zetten. Ja, een 85mm 1.4 is vol open scherper. Maar er was toch meer dan alleen die kwantificeerbare DxO criteria voor optische kwaliteit?
Wat veel moeilijker is, is om het objectief goed tot zijn recht te laten komen. De "drie-dimensionale weergave" en de fraaie beeldvoordracht zo goed mogelijk te benutten. M.a.w. het te gebruiken waarvoor het gemaakt is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Léon Obers » ma jan 04 2016 1:49 pm

Ik heb de foto ook gedownload. De scherpte ligt iets meer naar achteren, meer naar de punt van het oog met traanbuisje.
Met extra bewerking kun je met trucjes het microcontrast en scherpte ter plaatse sterker accentueren. Komt het meer los. Maar ja, met extra bewerking kun je ook bij andere objectieven aan de beeldvoordracht sleutelen om die beter tot hun recht te laten komen. Nu zul je weinig objectieven tegenkomen met die boterzachte achtergrondonscherpte. Ik denk echter dat met goed gekozen objectieven en extra beelbwerking resultaten van veel objectieven dichter bij elkaar komen te liggen dan de mythe eromheen van dit objectief IMO wil doen laten geloven.

Als ik heel eerlijk ben heeft geen van de hiervoor geplaatste voorbeelden op de vorige pagina's mij kunnen bekoren in de wijze van beeldvoordracht. En dat zit hem dan niet in de onscherpte, want die is fraai. Maar met name door het gebrek aan scherpte, te weinig 3-D effect op het punt waarop is scherp gesteld om het onderwerp te laten loskomen.
Ieder natuurlijk zijn persoonlijke voorkeur. En als het je wel aanspreekt moet men het vooral blijven inzetten. Zelf ben ik er niet van overtuigd (nog steeds niet).

Een objectief wat ikzelf slechts eens enkele minuten in handen heb gehad ooit bij een bezoek op de Photokina, waarbij mij de beeldvoordracht bij elke willekeurige opname die je ermee maakte wel verbaasde in positieve zin, was een Zeiss 135mm f2 Apo Sonnar.
OK ander brandpunt, maar ik hoefde helemaal geen foefjes toe te passen om het beeld te krijgen die mij aanspraken. Die kwamen zo uit de camera.
Er is nog een oud draadje, met die voorbeelden: viewtopic.php?p=562851#p562851
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Flandria » do jan 07 2016 10:42 am

Ik deel volledig je mening Léon m.b.t. dit objectief.
Ik noem het gemakshalve 'karakter'.

Het objectief heeft mooie eigenschappen maar mist -in mijn ogen- karakter wat 'm bijzonder maakt.
Dat heeft niks met Nikon te maken, Nikon heeft zat objectieven die wel karakter hebben.
Met karakter bedoel ik niet perfect.
Voor mij zijn de MF50/1.2 en AF-D85/1.4 de objectieven met karakter en deze zijn verre van perfect.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » do jan 07 2016 10:48 am

Flandria schreef:Het objectief heeft mooie eigenschappen maar mist -in mijn ogen- karakter wat 'm bijzonder maakt.


Opmerkelijke opmerking Michael!

Dit objectief heeft veel tegenstanders die hem voornamelijk gebrek aan scherpte verwijten.
En veel voorstanders die hem roemen om zijn karakter.

Een 'tegenstander' die hem gebrek aan karakter verwijt ben ik nog niet tegen gekomen behalve hier :clap:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Flandria » do jan 07 2016 11:13 am

Gevoel is altijd subjectief en ik heb nog nooit wat gehad met 'massa' ;-)

Serieus, voor het geld vind ik 'm niet speciaal (genoeg).
Om dezelfde reden heb ik mijn AF-S35/1.4 van de hand gedaan.
Voor jou genoeg rode lap om het tegendeel te bewijzen lijkt me zo.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Vincent » do jan 07 2016 11:17 am

Flandria schreef:Serieus, voor het geld vind ik 'm niet speciaal (genoeg).


Dat kan uiteraard met ieder objectief :wink: Over smaak valt ook hier niet te twisten :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor ArendV » do jan 07 2016 11:24 am

Flandria schreef: op 26 Nov 2013, 02:59
Een zeer begeerlijk objectief.
Heb deze afgelopen vrijdag kunnen en mogen testen.
Karakter, scherp en fraai.


Meningen kunnen en mogen worden bijgesteld :)
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Flandria » do jan 07 2016 11:38 am

Klopt Arend dik 2 jaar terug en veel wijzer inmiddels, daardoor kan ik er nu beter een oordeel over vellen.
Gebruik je het langer en vergelijk je het met andere objectieven dan kan je mening idd worden bijgesteld.
Zeker als je ziet dat andere fabrikanten niet stil zitten en je soms voor minder geld gelijkwaardig of beter zit.
Wellicht scoort dit objectief top op de langverwachte D5 :D
Flandria



Onderwerp:

Re: Nieuw de AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G

Berichtdoor Marten » do jan 07 2016 12:07 pm

Bijstellen? Ik zou zeggen 180 graden draaien.
Waarmee de relatieve betekenis van persoonlijke meningen over objectieven maar weer eens is aangetoond.
Geef mij dan maar de kwantitatieve DxO testen. Beperkt qua betekenis, maar minder veranderlijk.
Maar nog beter: gewoon afgaan op je eigen beoordeling.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten