Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Ad B » vr jan 08 2016 8:01 am

Hoi,

nee, dit gaat niet over een koning met straffe regels... :mryellow:
Over 4 weken gaan we naar Finland, Lapland, 300 km boven de poolcirkel.
Moet ik speciale maatregelen nemen om mijn camera werkend te houden?
afgelopen week vroor het daar nog 30 à 40 graden... :o
Ik weet dat ik mijn batterijen onder mijn kleding moet dragen, om de capaciteit een beetje goed te houden.
En verder...?

ik ben beter bekend met vakanties met wat zand, korte broeken en 30 graden boven nul 8)
Bij voorbaat dank.
Ad B

PS ik heb in dit gedeelte van het forum wat rondgesnuffeld, maar de onderwerpen gaan dan meestal over noorderlicht e de manieren van fotograferen.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor CaptainHook » vr jan 08 2016 9:21 am

Je spullen uiteraard niet laten bevriezen buiten. Dus niet laten liggen in de auto oid.
En oppassen met temperatuurswisselingen binnen <-> buiten. Dat kan condensafzettingen opleveren, zowel uitwendig, als inwendig.

Bij hele lage temperaturen zullen onderdelen als b.v. een LCD van je camera, trager of niet meer reageren. En, als er eenmaal (te)veel condens ergens tussen/in zit, zou het kunnen gebeuren dat door een koudeschok er zaken vastvriezen die normaliter zouden moeten kunnen bewegen. Ook smeermiddelen worden taaier bij hele lage temperaturen; m.a.w. gangbaarheid van bepaalde onderdelen kan moeizaam worden.

Vooral ook opletten dat je met je eigen uitwasemende adem niet onbedoeld vocht naar binnenbrengt in je apparatuur.

Metalen statieven (dus geen carbon), voelen ontzettend koud aan en zeker bij een aluminium statief zitten gauw je vingers vast aan het diepvriesalu.
Bij dit soort omstandigheden leer je die neopreenbedekking van je statiefpoten waarderen. :thumbup:

En als je dan die fabeltastische foto's gemaakt hebt, NIET VERGETEN voldoende backups, zo snel mogelijk, op verschillende media te maken, zodat je thuis (en wij hier :wink: ) er ook nog van kunt genieten.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor ReneG » vr jan 08 2016 9:44 am

Schrik dus niet wanneer je lenzen ineens wat stroever gaan lopen. ;)

Wel een vraag mijnerzijds: Wat doe je tegen die condensafzetting? Ik laat e.a. gewoon maar een half uur acclimatiseren. Of zijn daar betere methodes voor? Ik heb wel eens van een fotograaf gehoord die in de vrieskou gewoon zijn spullen buiten liet liggen terwijl hij een uurtje naar binnen ging. Zijn er nog andere trucs?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 08 2016 10:12 am

Ik moest gelijk aan dit artikel van Nando Harmsen denken. Misschien heb je er iets aan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Wilci » vr jan 08 2016 10:53 am

Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Vincent » vr jan 08 2016 2:18 pm

MarcoEos70D schreef:Ik moest gelijk aan dit artikel van Nando Harmsen denken. Misschien heb je er iets aan.


Boeiend project maar persoonlijk heb ik in de vrieskou nog nooit last van condesnvorming gehad. Uiteraard wel toen ik daarna weer naar binnen ging :wink:

En ik heb echt nachten met -25 en overdag met -18 op het ijs gestaan, dat je statief ervan bevroor, maar mijn camera nog helemaal schoon van condens en ijs :wink:
Afbeelding

Bij terugkomst gewoon alles in de tas laten zitten en die dicht laten, dan gaat het acclimatiseren langzaam genoeg dat er geen condens optreed. Haal je hem gelijk uit de tas dan kun je sowieso een tijdje geen foto's maken :|
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Frank Roelofs » vr jan 08 2016 2:25 pm

Voor wat betreft het warm houden van de accu. Is het niet mogelijk om een soort van warmte elementje in houder van de accu die in een grip gaat te bouwen? Die dan via draad gevoed wordt met een accu die je onder je kleding kunt dragen.
:idea: :?:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor JanJacob » vr jan 08 2016 2:51 pm

Lijkt me risicovol en moeilijk om de hele accu te omvatten ivm beperkte ruimte.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor ReneG » vr jan 08 2016 5:13 pm

Dan zou ik eerder een accu onder je kleding dragen en de camera direct met een kabel vanuit die accu voeden? Dan hoef je niet met warmte-elementjes etc. te spelen. Er zijn camera's met een voedingsaansluiting, maar ik weet niet of die 220 nodig hebben.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor ben42 » vr jan 08 2016 7:32 pm

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar heb wat opgepikt van wat poolfotografen.
O
Buiten is het extreem koud en daarmee ook extreem droog.
Binnen is het meestal wat warmer en vaak ook vochtiger.

Dingen om niet te doen zijn:
Camera mee naar binnen nemen en dan lenzen gaan wisselen.
Buiten op of in de camera ademen als je aan het wisselen bent. Condens van het ademen bevriest onmiddelijk op het oppervlak van de camera. Aan de buitenkant van de camera is dit niet een heel groot probleem, omdat het ook snel weer verdampt in de extreem droge lucht, binnen in de camera is het wel een probleem.

Wat kun je wel doen.
Ik heb begrepen dat buiten wisselen van lenzen wel kan, maar dat het bij dergelijk temperaturen gewoon lastig is.
Als je de camera mee naar binnen neemt in een plastic zak, zo luchtdicht mogelijk zodat de camera in een zeer droge omgeving eerst op temperatuur kan komen. (Andersom niet doen, dus niet luchtdicht van warm/vochtig naar buiten. In de kou onmiddelijk de camera weer uit de zak halen).
Verder kun je de camera in een diepvriestas doen, buiten gebruiken binnen beschermen tegen temperatuur wisselingen en ook de het vocht in de lucht.
Van een pool fotograaf heb ik begrepen dat ze bij het kort naar binnen gaan de camera buiten liet om deze niet onnodig op te warmen. (Kon daar wel, in die kou zouden asociale mensen niet zo lang overleven).

Misschien een idee om grote ziplock zakken mee te nemen, hier de camera luchtdicht in te verpakken (terwijl je buiten bent in de extreme kou en extreme droge lucht). Daarna de ziplock in een diepvriestas om geen temperatuur shock op je camera te krijgen.
Het wisselen van objectieven (en accu's) zoveel mogelijk buiten in de droge lucht.

Als extra optie zou je ook een waterdichte camera kunnen meenemen, dan ben je redelijk beschermd tegen het vocht. Of die camera's tegen de extreme koude kunnen dat is dan weer de vraag. Meer een compacte waterdichte camera zou je dicht op het lichaam kunnen dragen.

Heel veel plezier en heel veel succes,
Laat van je horen.
En zoals bij alle internet berichten moet je ook mijn berichten niet zomaar geloven.
(Voor een deel omdat mijn geheugen ook maar een mechanisme is om te overleven, niet om dingen accuraat te onthouden).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 08 2016 10:51 pm

Als je de fotoapparatuur perse warm wil houden, kunt je misschien gebruik maken van batterij-verwarmde sokken die je in buitensportwinkels kunt kopen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Ad B » za jan 09 2016 4:26 pm

Hoi,

dank voor de adviezen.
Ik ga er mijn lering uit trekken.
Wat ik tot nu toe weet...
* Mijn reserve batterij(en) onder mijn buitenjas dragen, zodat ze wat warmer blijven en daardoor een beter vermogen blijven leveren.
* Condensvorming voorkomen door mijn camera in een "vrieszak" in mijn fototas doen en rustig binnen op temperatuur laten komen.
Daarna pas gaan kijken hoe de foto's zijn...
* Met mijn blote pootjes :wink2: van metaal afblijven, omdat je er zo gehecht aan raakt... (Ook gedeelten van camera en lenzen zijn van metaal)
Dus ik moet verschillende soorten handschoenen en wanten meenemen.
* Goed op m'n vrouw letten... (zij let ook goed op mij...)
* Genieten!

Ad B
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor NielsO » za jan 09 2016 4:45 pm

Nikon is heeft er pas geleden nog een hele documentaire over laten maken.
Bekijk eens http://www.iamsacha.nl.
Hier staan allerlei tips en trucs op voor koudere gebieden.

Niels
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorzorgsmaatregelen foto apparatuur strenge vorst.

Berichtdoor Nikkormaat » do jan 14 2016 9:46 pm

Ik weet niet of het effect heeft, maar ik kan mij voorstellen dat die Neopreen hoezen voor over objectieven van die siliconenrubber hoezen voor bodies een isolerende werking hebben.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten