Gebruik Ringflitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Tokkie » di jan 12 2016 10:41 am

Ik maak zeer regelmatig foto's op tentoonstellingen van Kippen.

Ik heb een D300 en gebruik hiervoor altijd een 17-70 objectief van Sigma.
Omdat in deze hallen niet heel erg veel licht is kom ik meestal meestal een paar stops te kort, en heb dus te lange sluitertijden.
Mijn ISO staat dan meestal al op 1000.
De afstand tot de dieren is meestal 30-50 cm.
Ik wil eigenlijk niet flitsen met mijn camera flitser of met mijn SB700 omdat ik dan te felle foto's krijg.

Nou vraag ik mij af of als ik een ringfiltser aanschaf waar van ik de lamp kan instellen of ik hiermee wel het gewenste effect zou krijgen.

https://youpic.com/image/5951364
Tokkie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Ingmar » di jan 12 2016 11:30 am

Eric....Uh..te felle foto's, die link laat niet echt een te fele foto zien. Maar goed de kracht van de flitser kun je ook terugregelen en met TTL zou je toch een mooie uitgebalnceerde plaat kunnen krijgen. De vraag is echter ook of het wenselijk is om op zo'n korte afstand te gaan flitsen om de dieren niet te laten schrikken bedoel ik.
Diffusor er op of via het kaartje flitsen zou ook een uitkomst kunnen bieden.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Tokkie » di jan 12 2016 1:34 pm

Ingmar,

De foto van de link is na bewerking.
Ik heb zo de foto's niet bij de hand.
maar omdat het met een diafragma van 2.8 genomen is heb ik maar een gering scherpte diepte en zijn ze dus vaak onscherp.

https://youpic.com/image/6600139

Zoals deze
Tokkie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor the_cyberspace » di jan 12 2016 3:12 pm

Als ik die 2 foto`s bekijk lijkt mij dat je op de laatste foto op een verkeerd punt hebt scherp gesteld. De kip zelf is niet geheel scherp, de rest erom heen wel vind ik.
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Ingmar » di jan 12 2016 3:20 pm

Meer licht of hogere iso stelt je in staat om een kleiner diafragma te gebruiken en zodoende meer scherptediepte te hebben. Het licht wat je beschikbaar hebt kun je niet beinvloeden dus zul je een flitser moeten gebruiken. Ik zou je adviseren om gewoon eens met die SB-700 in TTL het bounce kaartje te gebruiken en evt. flitskracht wat te verlagen door flits compensatie toe te passen. Bovendien zou het makkelijker zijn voor ons als je de foto's bv. op flickr zet waar wat makkelijker toegang te krijgen is tot de EXIf data.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor justme » di jan 12 2016 3:38 pm

volgens mij wil hij ook niet een geringe scherptediepte, maar wordt hij tot nu toe daartoe gedwongen.

dus idd, (gepast) inflitsen met sb-700.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor ATOR » di jan 12 2016 3:56 pm

Met een kleine softbox op je sb-700 krijg je licht dat veel meer diepte geeft aan je kippen dan met een ringflitser.
Als de achtergrond, zoals de kooi hier, niet mooi is zou ik het beeld zonder flits één of zelfs twee stops onderbelichten, en het flitslicht correct belichten. Hou daarbij je ISO zo laag mogelijk.

Bij een lelijke achtergrond zou ik de scherpte diepte lekker klein houden.

Let op de minimale scherpstelafstand van je objectief, als je te dichtbij komt kan hij niet meer scherpstellen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Boem » di jan 12 2016 4:10 pm

Maar toch, de scherpte zit nogal een stuk achter de kip, zo te zien. Wat is eigenlijk de minimale scherpstelafstand van je lens?
verder kun je, op 17mm, in principe ook wel met een iets lagere sluitertijd (en dus groter diafragma) toe. Als de kip niet te snel beweegt, tenminste.

Overigens kun je de flits ook juist gebruiken om alleen (delen van) de kip te belichten, en niet wat daarachter zit. Maar in elk geval, als je wilt flitsen dan zou ik eens gaan stoeien met de flitsinstellingen van je camera en flitser. Daar lijkt mij voorlopig zit meer heil in te zitten dan in het aanschaffen van een ander type flitser.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Boem » di jan 12 2016 4:11 pm

Sorry, te langzaam getypt zie ik...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Tokkie » di jan 12 2016 8:42 pm

dank voor jullie adviezen ik zal idd eens de mogelijkheden van mn flitser gaan uit testen
Tokkie

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jan 13 2016 5:59 am

Lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf
en dan met name bij diffusor. Op pagina 13 ev.

En je hebt een D300 met een commander menu om je Nikon flitser draadloos aan te kunnen sturen. Je hebt alles al om perfecte flitsfoto's te maken. Een ringflits is echt niet nodig.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik Ringflitser

Berichtdoor Stormbringer » wo jan 13 2016 2:55 pm

Die "felle foto's als je flitst" zie ik niet echt terug...

Ik vind juist het onderwerp ongeveer een stop te donker t.o.v. de achtergrond. Met andere woorden, ik zou juist een stop harder flitsen in het geval van je twee voorbeeldfoto's. En inderdaad, een softbox of ringflitser zou het wat zachter/natuurlijk maken (let op dat je dan niet meer verre objecten kunt inflitsen). Maar dat zou ik pas doen als je het gewone 'naakte' flitsen onder de knie hebt. Je zou ook de flitser met je D300 inderdaad op afstand aan kunnen sturen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet praktisch is tijdens zo'n tentoonstelling.

Verder lijkt mij de achtergrond in het algemeen goed belicht met je camera-instellingen, dus dat zou ik ongeveer zo laten. Let inderdaad wel waar je focust, want bij de tweede foto zit je er naast.
Gebruikersavatar
Stormbringer

Forumlid
Berichten: 81


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten