24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Onderwerp:

24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Replay » di jan 12 2016 8:46 pm

Als het nieuwe jaar is begonnen dan is er de laatste jaren voor mij maar één plek om te zijn: 24H Dubai. 
Dit jaar wordt de elfde editie verreden en voor mij is het ondertussen al de achtse keer dat ik aanwezig ben. Ik zal jullie zoveel als mogelijk op de hoogte houden en verslag doen van mijn ervaringen tijdens dit evenement. Ik heb dit al eens meer gedaan maar ik kan niet beloven of het door de drukte weer echt up-to-date blijft. Ik doe mijn best.

Het begon al in oktober met het zoeken naar klanten waarvoor ik de fotografie wil verzorgen. Maar door de jaren heen zijn er ook voor Dubai een aantal teams die steevast gebruik willen maken van mijn fotografie. Gaandeweg het evenement dichterbij kwam kreeg ik nog een paar aanvragen van teams en kon ik mijn hotel al vrij vroeg in oktober boeken. "Da's mooi." Ik maakte gebruik van de 60% vroegboekkorting. Nadat de vlucht en huurauto ook waren geboekt, was het wachten op de dag dat ik zou vertrekken.
 Voor vertrek nog even de deelnemerslijsten en tijdschema uitprinten en een planning maken van mijn ronden die ik langs het circuit wil maken.

Op zondag 10 januari is het zover. De vlucht zou 6,5 uur duren maar ik denk dat de piloot ook een racecursus heeft gevolgd. We zijn er al in 6 uur. Maar omdat ik in de middag vertrek is het in Dubai al middernacht als ik aankom. Het is extreem druk bij de douane en na een uur kan ik mijn huurauto ophalen.
Daar hebben ze alle tijd van de wereld en het duurt... en duurt...en duurt..
Maar dan toch kom mijn huurauto voorrijden. "Wauw, een heuse Chevy!" Nouja, een Chevrolet Spark, hahaha. Het is een klein autootje maar hij zuipt als zijn grote familieleden. Maar natuurlijk meer dan genoeg om hier te kunnen rondrijden. Ik ben er blij mee.
Mijn hotel heb ik weer geboekt in dezelfde wijk waar ik altijd zit, nabij de Skihal en de Mall of the Emirates. Da's een fijne plek om te zijn en maar op plm. 15 minuten vanaf circuit. Maar het was nog niet eens eenvoudig om dat te vinden. Met wat vertraging kom ik om 2:30 uur in mijn hotel aan. Ik ben inmiddels al een hel dag op en .... klaarwakker. Om 3:30 uur is het mooi geweest en zoek ik mijn bed op.



Maandag 11 januari

Na een korte nacht ben ik al vroeg wakker. "Wat ga ik doen?"
Vorig jaar waren we met drie man en dan is het leuk om de stad in te gaan. Dit jaar ben ik alleen en de stad ken ik onderhand wel.
 Deze dag heb ik besloten om naar Abu Dhabi te gaan. Da's ongeveer 1,5 uur rijden. 
Er vallen mij een paar dingen op dit jaar. Het is drukker geworden in Dubai, betaald parkeren heeft ook hier zijn intrede gedaan en het lijkt wel duurder dan voorheen. Maar één ding is hetzelfde gebleven. Het vele getoeter van de automobilisten.
Naarmate ik verder van Dubai af ben en dichter bij Abu Dhabi kom, wordt het steeds rustiger op de weg. Op sommige stukken ben ik maar de enige op de weg maar de vele snelheidscamera's verhinderen mij om te gaan racen. 
Ondanks dat ik niet zo van de pretparken ben had ik besloten om naar Ferrari World te gaan in Abu Dhabi.
Ik had geen idee wat ik kon verwachten maar op tv zag het er mooi uit. Oké, het is een pretpark met een razendsnelle achtbaan maar ik was niet onder de indruk van het geheel. Dan hebben ze het in Kaatsheuvel beter voor elkaar. 
Ik loop nog wat rond, pak een terrasje en kijk om me heen en denk: "Eigenlijk vind ik er niks aan. Zonde van mijn geld.

Maarja, het alternatief was ook niet veelbelovend.
Afbeelding

Afbeelding

Ze proberen er toch nog een Italiaanse sfeer te maken.
Afbeelding

Op de terugweg kon ik het niet laten om toch even op het circuit te gaan kijken. Er is niet veel actie en de organisatie is druk bezig om de voorbereidingen te treffen voor de aanstaande dagen.
 Terug in het hotel kijk ik door de foto's van Ferrari World maar die zijn net zo inspiratieloos als het park.
 Misschien kan ik vanavond nog iets doen als het donker is.
 Nadat ik in de Mall wat gegeten heb pak ik mijn statief en ga naar de brug waar ik wel eens meer ben geweest. Drie jaar geleden was het een bouwplaats en met veel geklauter kon ik toen op die gammele brug komen. Dat is nu wel anders. Lang blijf ik er niet. Het ging maar om een plaatje.


Afbeelding


Dinsdag 12 januari
Er wordt op de deur van het hotel geklopt. Het is de schoonmaker. "Euh,wat,welk, hoelaat is het?"
Het is al 11:00 uur en ik heb mijn ontbijt gemist. De rust had ik echt even en de nacht heeft me goed gedaan.
Maar in de Mall kan je prima ontbijten en die is op loopafstand. Onderweg tref ik weer een nieuw fenomeen. "Hey, Mister. New Iphone 6. For you special price!" Duh... nu staan ze hier ook al hun telefoons op straat aan te bieden zoals je b.v. in Spanje en andere Mediterrane landen ziet.
"Ga weg, ik moet jouw telefoon niet."
Op de terugweg naar het hotel kom ik diezelfde gast weer tegen. "Hey, je laat het hé." 
Maar wat doe je als je hier al acht jaar komt en je de stad al hebt verkent? Ik ga lekker eens kijken op het circuit. 
Daar zijn de teams hun containers aan het uitladen en de pitboxen aan het inrichten. Ook maak ik kennis met enkele nieuwe klanten en met de rijders. Dan weten ze in ieder geval wie er steeds bij hun over de vloer komt. 
Ondertussen worden de auto's aan een technische keuring onderworpen en komen er steeds meer teams binnen.
Ik doe mijn rondje en pak hier-en-daar een drankje en een hapje, klets wat bij en maak wat foto's. 
Pff, dit gaat helemaal nergens meer over. De inschrijflijst voor dit evenement is helemaal vol. D.w.z. dat er 100 auto's staan ingeschreven. En zeker niet de minste, nieuwe Mercedes AMG GT3's, een paar nieuwe Audi R8 LMS-en, dikke Porsches, Ferrari's, Lambo's en een hele stapel BMW's. Ohja, ook een paar Mercerdes SLS-en, maar die zijn we ondertussen wel gewend. Sommigen daarvan hebben hun eerste kilometers nog niet gemaakt. Dat belooft wat voor de eerste trainingen.
"Hey Roel, heb je je eigen stickers ook bij?" Jazeker. "Ok, plakken dan maar." Dus vanaf nu rijden er ook twee auto's mee met mijn naam op de auto. Tevens ook maar meteen een sticker geplakt van het magazine. Dan krijgen ze wel een extra plaatsje in de publicatie. :lol:

Afbeelding

Ik blijf de rest van de dag wat op circuit maak nog een babbeltje met de perschef. Ik denk dat mijn P1 parkeerkaart daarmee al is bevestigd. Anders dan moet ik de auto op P2 parkeren en dat is niet recht voor het perscentrum. We wachten af want morgen dan kan ik mijn accreditatie pas ophalen en de parkeerkaart. Ik ben benieuwd.
 De dag eindigt met het versturen van enkele foto's voor klanten die het thuisfront op de hoogte willen houden,alsmede voor het versturen van persberichten.

Nieuwe Mercedes AMG GT3.
Afbeelding

Afbeelding

Met een goed gevoel sluit ik de dag af. Die was veel beter dan de saaie dag van gisteren en het kan alleen maar beter worden.



Voor de thuisblijvers. Het wordt vrijdag vanaf 11:00 uur NL-tijd live uitgezonden op MotorsTV en via de Livestream (http://www.24hseries.com/live)

Wordt vervolgd....
 


Laatst gewijzigd door Replay op zo jan 24 2016 2:19 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Robert » di jan 12 2016 9:13 pm

Gaaf Roel. En we gaan er weer voor zitten, chips erbij en een drankje :prost:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor marcel.b » di jan 12 2016 9:15 pm

Heerlijk om dit weer te zien Roel!!
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Bak » di jan 12 2016 9:22 pm

Ik kijk weer uit naar de foto's. Mooie inleiding zo.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Replay » di jan 12 2016 9:24 pm

Haha, zoals ik al schreef: Ik doe mijn best. Mijn klanten hebben prioriteit. Als ik niet de mogelijkheid heb dan maak ik het thuis af.
Ik heb volgens mij al een keer 24H Le Mans en 24H Dubai vorig jaar niet verslagen aan jullie. Dus het verslag komt weer. Anders raken jullie verveeld :wink:
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Bak » di jan 12 2016 9:41 pm

U is een goed mensch...
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor JvdKooij » di jan 12 2016 10:02 pm

Gaaf Roel, ik vind je verhalen altijd geweldig!
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Roy Kersbergen » di jan 12 2016 10:12 pm

Altijd leuk om te volgen ;)
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor JaapV » di jan 12 2016 10:24 pm

Mooie serie altijd!
Nog niet verkocht aan Netflix? :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor LJ-Jochem » di jan 12 2016 11:05 pm

Ik zit weer klaar om dikke platen te kijken met dito verhaal! :D
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor jan » di jan 12 2016 11:07 pm

Leest en kijkt weer lekker weg. Kom maar op met het vervolg :D
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor MarcB » di jan 12 2016 11:23 pm

Mooi om te zien! Ik kijk uit naar de rest [emoji4]
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (update 1)

Berichtdoor Replay » wo jan 13 2016 8:23 pm

Woensdag 13 januari

Zo, de foto's zijn verstuurd. Nu dus even de tijd om hier verder te gaan. 
De dag begon met.... regen. Ja, dat kan hier ook. Donkere wolken pakten zich samen boven de Perzische Golf en dreigden verder landinwaarts te gaan. Toch viel het in eerste instantie mee maar na een klein half uur begon het op het circuit ook te regenen. En als het regend hier, dan gaat dat meestal niet om een miezer buitje. Na een 20 minuten klaarde het op maar de zon bleef achter de wolken verstopt. 
Ik meld me in het perscentrum om mijn accreditatie op te halen en me te installeren aan mijn tafel. Ik moet natuurlijk altijd op een hoek zitten zodat ik mijn spullen naast me op de grond kan leggen. :lol: Tijdens zo'n evenement wordt het meestal druk en voor je het weet zit je met de ellebogen tegen elkaar. Nee, da's niets voor mij. Tevens wil ik ook bij het raam zitten zodat ik van binnenuit de actie ook nog kan zien. Dat heeft helemaal niets met nieuwsgierigheid te maken maar ik wil toch wel weten wat er buiten gebeurd.
Na mijn rondje door de boxen en nog even bij de keuringen geweest te zijn is het tijd voor de eerste ,niet officiële, trainingen. Deze is in twee groepen verdeeld. Een snelle groep en een langzamere groep.
De trainingen voor de langzamere groep gaat eigenlijk zonder problemen voorbij maar wanneer de snelle jongens de baan op gaan is het vrijwel meteen raak. 
Er is een code rood. Iedereen terug naar de pitboxen. Er staat op het circuit ergens een hagelnieuwe Lamborghini in brand. Dat begint al goed, er zijn amper vijf minuten verstreken.
Nadat de code rood is opgeheven gaat het weer los. Maarja, met zoveel snelle mannen op de baan én een baan die nog een beetje nat is, kan een ongeval niet uitblijven.
Een nieuwe code rood dient zich aan wanneer er een Mazda V8 hard van de baan gaat. Het lijkt er op dat hij gespind en rondom vanalles heeft geraakt. De auto wordt binnen gebracht en de schade is aanzienlijk. Ik denk dat het nu al einde oefening is. Ik vind dat altijd een beetje triest, zeker omdat nog maar één coureur heeft gereden en de anderen nu lijdzaam moeten toezien hoe hun 24H Dubai al eindigt.


Afbeelding

Nu gaan we voor de derde keer van start. Ik ga met de huurauto langs de baan maar er is geen sfeer. Dan bedoel ik eigenlijk te zeggen: Er is geen licht. Beetje somber met bewolking. Ja, daar heb ik niet veel aan. Dan komen er ook nog een paar regendruppels naar beneden en ... Ja, je raadt het al..... de training wordt wéér onderbroken. Nu klapt er een Porsche hard in de bandenstapel en de hulpdiensten zijn meteen ter plekke om polshoogte te gaan nemen.
Ik bekijk het even en ben er wel van overtuigt dat die morgen weer rijdt.


Afbeelding

Ik trek verder en zie dat er nog enkele hekken dicht zijn. Hmm, ik kan niet verder. Da's balen. Ik besluit om terug te gaan naar de pitstraat en tegelijk dat ik dat denk, zie ik de zon toch nog even door de wolken komen. Ik draai om om toch nog een zonnige foto te nemen. Het stelt allemaal niet veel voor maar we doen het er maar mee.



Afbeelding

Eenmaal terug in de pitstraat maak ik mijn rondje langs de klanten, pik een pitstopje mee en praat wat met ze om te weten hoe de sessies zijn verlopen.
Achter de pitbox staat de uitgebrande Lamborghini. Iedereen is druk in de weer met het demonteren van bodywork en andere zaken. De brand was in het motorcompariment en het ziet ernaar uit dat de auto alsnog van start kan gaan op vrijdag. Die zal dan wel vanuit de pitstraat moeten starten omdat ik denk dat die niet de kwalificatie zal gaan rijden. De monteurs hebben aardig wat werk te doen.

Door de vele vertragingen is de laatste sessie van de dag een groot vraagteken. Wordt er nog gereden en zoja, hoelang? De sessie zou twee uur duren maar nu voor alle deelnemers tegelijk.
Dat wordt dringen op de baan. Met maarliefst 100 deelnemers ( min drie want die zijn plat) zal het voor de snelle rakkers een slalomrace worden.
Het is wel mooi,zoveel auto's op de baan, maar ik dit gaat nog een enerverende race worden, m.n. wanneer de duisternis invalt. 
Dat zien we dan wel weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer de trainingen zijn afgelopen ruik je dat de koks aan het werk zijn. Mmmm, daar gaat je maag van knorren. Lang hoef ik niet te zoeken want ik heb de keuze uit twee tafels waar ik kan aanschuiven. Als je door de dag links en rechts hebt lopen snacken dan is een gezonde Hollandse maaltijd een mooie afsluiting van de dag. Natuurlijk is iedereen geïnteresseerd in de foto's maar die komen daarna wel wanneer ik in de persruimte alles ga afhandelen.
Dat is nu gebeurt en in mijn hotelkamer heb ik het laatste verstuurd. Mijn dag zit er op en het is tijd om even rust te pakken. 
Morgen weer een drukke dag met veel rijtijd op de baan en een avondkwalificatie, die geheel in het donker verreden zal worden.



Wordt vervolgd.....

Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor marcel.b » wo jan 13 2016 8:35 pm

Smullen hoor , heerlijke platen !
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Robert » wo jan 13 2016 9:27 pm

Gaaaf :thumbup:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten