D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ArendV » di jan 12 2016 9:49 am

@ Leon, er staat iets meer over de electronische VR in 4.2 van de D500 Technology Digest die al eerder in dit draadje voorbij is gekomen.
Het werkt alleen met video en is nog effectiever in combinatie met een Nikkor VR objectief. Die "Hybrid VR image stabilization" wordt ook aangegeven in de link die jij geplaatst hebt over hoe het werkt in compactcamera's.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Cyrus » di jan 12 2016 9:57 am

Ik vraag mij af of Nikon het zich met deze techniek (dubbele opnamen en resultaat verrekenen) niet onnodig ingewikkeld heeft gemaakt. Sony en Olympus hebben de techniek van 5-assige actieve beeldstabilisatie van de sensor in huis, die techniek werkt met gyroscopen en beweging van sensor in tegengestelde richting, om de beweging op te heffen.

Hun stabilisatie werkt ook bij het nemen van foto's én in je zoekerbeeld / liveview, ook vóór de daadwerkelijke opname. Ook bij die merken werkt dat systeem trouwens samen met eventuele VR in de objectieven.

Aangezien Nikon z'n sensors bij Sony betrekt, zou het dan niet simpeler zijn geweest om dan de sensors inclusief stabilisatie-techniek aan te schaffen?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor bjornc » di jan 12 2016 7:28 pm

En dan alle klanten van Nikkor VR objectieven te zeggen: Bedankt voor de aanschaf van die dure objectieven, nu kan het ook met objectieven zonder VR.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JerryBig » di jan 12 2016 7:32 pm

Misschien dat de nieuwe 18-55 daarom ook zonder VR geleverd wordt.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Cyrus » di jan 12 2016 7:55 pm

@Bjorn: nee, hoezo? Bij Sony en Olympus werken beide systemen samen waardoor de winst in stops alleen maar groter is. Los daarvan: bij Nikon zijn nagenoeg alle primes (nog) zonder VR. En er zijn natuurlijk ook genoeg uitstekende Nikkors zonder VR in omloop. Die objectieven zouden allemaal ook profiteren van een in-body VR á la Sony en Olympus.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor bredewoldski » di jan 12 2016 10:37 pm

@Leon Ik zou dus in theorie met de D500, mijn Sigma 150-600 automatisch kunnen laten kalibreren op 4 afstanden en op 4 brandpunten en dan al die gevonden waarden (16) wegschrijven met het Sigma-dock naar de lens. Een betere oplossing lijkt me niet mogelijk of zie ik dat verkeerd?
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Braincake » wo jan 13 2016 9:26 am

Cyrus schreef:Sony en Olympus hebben de techniek van 5-assige actieve beeldstabilisatie van de sensor in huis, die techniek werkt met gyroscopen en beweging van sensor in tegengestelde richting, om de beweging op te heffen.

Hun stabilisatie werkt ook bij het nemen van foto's én in je zoekerbeeld / liveview, ook vóór de daadwerkelijke opname. Ook bij die merken werkt dat systeem trouwens samen met eventuele VR in de objectieven.


Wordt dat trouwens mechanisch gedaan of elektronisch zoals bij de iPhone 6? :shock:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Cyrus » wo jan 13 2016 9:36 am

De techniek in essentie mechanisch: de sensor wordt bewogen in tegengestelde richting ten opzichte van geregistreerde beweging. Met dat zelfde mechanisme wordt ook eventueel stof van de sensor geschud, dat laatste zit overigens ook al tijden in de Nikon dSLRs.

De Electronic VR die Nikon nu in de D500 introduceert, werkt volledig elektronisch.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Braincake » wo jan 13 2016 12:50 pm

Interessante techniek, zoiets! :D
Dat elektronische ook, maar dat betekent wel dat ze óf een grotere sensor hebben, óf minder oppervlakte van de sensor wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » wo jan 13 2016 1:03 pm

Volgens mij word het ook zo door Nikon omschreven, ze gebruiken bij die VR techniek niet de hele sensor.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Braincake » wo jan 13 2016 2:15 pm

Ah ja, het volgende staat ook op de website: " Image area will be slightly smaller in DX-based movie format."
En het lijkt alleen te werken bij video: "the D500’s electronic Vibration Reduction function² reduces the effects of camera shake in the horizontal, vertical and rotational directions during hand-held movie recording"

Als dat echt alleen voor video het geval is, dan is het wel een zinloos argument voor fotografen om vanwege die functie de D500 te kopen :roll:
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor evelakes » wo jan 13 2016 2:25 pm

Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor John'47 » wo jan 13 2016 9:32 pm

Ja hoor, die had ik al in dit draadje gepost, zoals je had kunnen zien
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor evelakes » wo jan 13 2016 10:52 pm

John'47 schreef:Ja hoor, die had ik al in dit draadje gepost, zoals je had kunnen zien


Oh sorry niet zo snel gezien.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Léon Obers » do jan 14 2016 12:36 am

bredewoldski schreef:@Leon Ik zou dus in theorie met de D500, mijn Sigma 150-600 automatisch kunnen laten kalibreren op 4 afstanden en op 4 brandpunten en dan al die gevonden waarden (16) wegschrijven met het Sigma-dock naar de lens. Een betere oplossing lijkt me niet mogelijk of zie ik dat verkeerd?

Het Sigma-dock staat los van de methode die Nikon gebruikt om AF te fine-tunen. Zijn twee verschillende systemen.
Omdat de Sigma waarschijnlijk meer uitgebreid is (in ieder geval wel in de oude situatie met eerdere AF-fine tuning in Nikon camera's), lijkt me die Sigma methode te prefereren. Maar ik zou eerst eens afwachten wat er aan gebruiksaanwijzing komt hoe het nieuw op de D500 werkt, dat AF fine-tunen om een daadwerkelijk vergelijk mogelijk te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten