24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Patricksplanet » wo jan 13 2016 10:40 pm

Heel leuk om dit te volgen en autosport is altijd +1! Keep up the good work :)
D5200
Gebruikersavatar
Patricksplanet

Forumlid
Berichten: 7


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Genster » do jan 14 2016 10:04 am

Superrrr :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor DannySan » vr jan 15 2016 8:44 pm

Echt waar, je kunt zo verslaggever worden!
*pakt een luie stoel, een blikje cola met ijs en wat chips en blijft dit volgen: top Roel!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor P. Posthumus » vr jan 15 2016 9:03 pm

Geweldig leuk om te lezen, en foto's zien er ook goed uit. Bedankt voor t delen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
P. Posthumus

Forumlid
Berichten: 186


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Replay » vr jan 15 2016 9:14 pm

Hallo allemaal, helaas geen tijd om het verslag ter plekke verder te maken. Ik ga er thuis aan verder. Sorry.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 15 2016 9:50 pm

Mooi verhaal, gave foto's!!!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor arjan916 » za jan 16 2016 1:37 pm

Goed om weer een (foto)verslag van je te zien.
K ben benieuwd naar het vervolg zodra je thuis bent en gelegenheid hebt.
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Henk » zo jan 17 2016 12:20 pm

Heel gaaf Roel. Leuk dat je ons laat meegenieten :thumbup: 8)
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Marwo » zo jan 17 2016 10:04 pm

Echt mooi, Ik heb mooie herinneringen aan 24 uur races... Porsche stuurde mij ooit (begin jaren 80) een doos met boeken, omdat ik hun renstal, had gefotografeerd. Die renstal had ik in met modelbouw opgezet en gefotografeerd...
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Marwo » zo jan 17 2016 10:07 pm

Dus als je ooit hulp nodig hebt in Le Mans, nodig ik mij bij deze uit.... ;)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (update 2)

Berichtdoor Replay » di jan 19 2016 9:33 pm

Ok, we gaan weer verder.

Donderdag 14 januari

Vandaag is de dag dat er veel gereden wordt, alle deelnemers zullen gaan deelnemen aan de trainingen en kwalificaties. Vanaf 11:30 uur is er volop actie op het circuit. 
Ik zorg dat ik op tijd aanwezig ben om nog even bij mijn klanten langs te gaan. Steel hier en daar een ontbijtje en met een volle maag kan ik aan het werk.
De Mazda die gisteren een harde crash meemaakte is inmiddels volledig gestript en de monteurs zijn de auto weer aan het opbouwen. Her en der wordt er naar onderdelen gezocht en verschillende autobedrijven in Dubai worden bezocht. Er mist nog een onderdeel van de stuurbekrachtiging maar zonder dat dele kan er morgen ook gereden worden. Het zal alleen een zware opgave worden om de auto 24 uur op de baan te houden. De monteurs hebben vrijwel de hele dag nog werk en zullen in de nacht ook nog wel moeten doorgaan. 


Afbeelding

Ik begin de sessies eigenlijk altijd met een rondje pitstraat. Dan kan ik namelijk al een aantal pitstops fotograferen van mijn klanten omdat veel rijders dan al hun rondjes gaan rijden. 
Dan heb ik alvast zo'n beeld omdat tijdens de race vaak een stint van 1,5 tot 2 uur verreden wordt. 
Wederom wordt er weer in twee groepen gereden om de deelnemers toch een beetje ruimte te geven.
Na deze sessies is er een break van een uur.

Afbeelding

Kan ik even mooi in het perscentrum rusten en foto's van de eerste trainingen versturen. Daar krijg ik ook mijn langverwachte P1 parkingkaart. Vanaf nu kan ik mijn auto voor het perscentrum zetten i.p.v. helemaal aan het einde op de bezoekersparkeerplaats. Dat scheelt een hoop op en neer lopen. Energie die ik beter in het fotograferen kan stoppen. Ook had ik in deze tijd een groepsfoto gepland van de rijders met monteurs en hun auto's. Dit wil ik voor de pitbox doen omdat zij twee auto's hebben. De ander klanten doe ik op de startgrid. Jawel, alles goed afgesproken en na vele malen hun er aan herinnert te hebben mag het niet lukken. Met coureurs kan je geen afspraken maken. Twee rijders ontbreken. 
Ik baal daar altijd van omdat dit ten koste van mijn planning gaat.

Na de pauze is er rijtijd van twee en een half uur voor alle klassen tegelijk. Dat vraagt om problemen. Uiteraard blijft een code rood en de vele codes 60 niet lang uit. 
Ik maak een rondje langs de baan en ga volgens schema van punt naar punt. Naarmate de avond dichterbij komt, wordt het licht ook steeds mooier. Ik zoek mijn plekje langs de baan om de rijders in het gezicht te fotograferen. Dat zij dan tegen de felle zon inkijken zal mij een zorg zijn. Ik wil mijn plaatjes.
 Ik ben eigenlijk te vroeg op die plaats maar wil die plek niet afgeven. Je kan in Dubai namelijk niet overal zomaar langs de baan gaan staan omdat er rondom het circuit hoge hekken staan. Op veel plaatsten is er een soort luik of gat in het hek waardoor je kan fotograferen. Ik denk dat ik het beste plekje heb en blijf daar wachten op mijn moment. Dat wachten duurt ruim een uur maar was de moeite waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tevreden met mijn foto's ga ik na de sessie terug naar het paddock. Veel tijd is er niet omdat tussen deze sessie en de avondkwalificatie maar slechts een half uur zit. In die tijd wil ik ook nog eten en mijn kaartje leegmaken. Hoe ga ik dat doen? Op mijn weg naar het perscentrum passeer ik één van mijn klanten. De kok heeft net een soort van lopend buffet neergezet. Ook hun monteurs worstelen met de korte tijd tussen de twee sessies en kunnen dus tussentijds even een hapje eten pakken. Er wordt mij een bord aangereikt, dat ik rijkelijk vul met allerlei lekkernijen. Ok, misschien een beetje teveel maar beter dan te weinig. Met mijn bordje loop ik in het perscentrum en mijn collega's kijken mij verbaasd aan. Tsja, zo kan ik eten én meteen mijn kaartjes leeg maken.
Ik breng het bordje straks wel terug.

Inmiddels is het mooie licht verdwenen en volledige duisternis slaat in. Ik ga naar een plaats langs de baan waar je gloeiende remschijven kan fotograferen. Maar de keuze om te gaan eten heeft mij de das om gedaan. Het enige gat in het hek is door drie fotografen bezet en ik heb dus pech. Ik loop verder en merk dat op het andere plekje niemand staat. Maar dat is na een bocht waar geen remschijven meer opgloeien. Een ander bijkomend probleem op Dubai is dat er zeer weinig omgevingslicht is en er ook nauwelijks verlichting langs de baan is aangebracht. Het is echt pikdonker waardoor het fotograferen ook moeilijk wordt.
De enige oplossing is om gebruik te maken van het licht dat door de auto's wordt aangeboden. 
Het resultaat valt me een beetje tegen en ik loop terug naar de plek die ik eerst wilde aan doen. De fotografen zijn inmiddels weg en ik heb het luik in het hek voor mij alleen. Ondertussen is het al helemaal donker en scherpstellen is haast niet meer mogelijk. De enige kans die je hebt is wanneer er een groep aankomt en je op een auto kan scherpstellen die wordt verlicht.

Afbeelding

Afbeelding


Lang blijf ik niet en wil ook nog in het donker door de pitlane lopen. Dat is in het donker een mooie plaats om te zijn en tevens heb ik dan van mijn klanten ook al pitstops in het donker. Dat geeft mij tijdens de race wat meer ruimte. Zo'n pitlane geeft in het donker net een andere sfeer dan overdag.


Afbeelding

Afbeelding

Deze kwalificatie is om 20:00 uur afgelopen en de teams trekken zich terug in de boxen. De auto's worden klaargemaakt voor de dag van morgen. Om 10:30 uur is er nog een warm-up van een half uur waarna om 14:00 uur de race van start zal gaan.
 Nog even een paar foto's versturen en om 21:30 uur ga ik terug naar mijn hotel. Na een douche en een bezoekje aan de Mall is het tijd om naar bed te gaan. Morgen om 7:00 uur gaat de wekker alweer.



Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Peter » di jan 19 2016 9:37 pm

top, wat een foto's man !
het verhaal maakt het helemaal compleet, dank
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Replay » di jan 19 2016 9:43 pm

Dank. Ik doe het nu nog steeds in delen,per dag,omdat ik eigenlijk een beetje in tijdnood zit en niet alle dagen ineens kan doen. Maar de rest komt ook.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor Highlander » di jan 19 2016 9:44 pm

Weer mooie foto`s Roel, en een fijne manier van schrijven :clap:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016

Berichtdoor w.wind » di jan 19 2016 10:51 pm

Erg blij dat je het met ons wil delen :thumbup:
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten