D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Patrick » za jan 16 2016 8:07 pm

bredewoldski schreef:Ik heb zelf ook een fuji de X-E1 al een oudje... Maar die AF houd mijn dochter op haar fietsje met zijwieltjes nog niet bij :lol:

Dat verbaast me niet. Maar de meer recente modellen hebben daar echt geen moeite mee.

Voor puur sport zou ik nu nog voor een DSLR kiezen. Maar hoe lang nog?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Michele » zo jan 17 2016 12:57 am

JvdKooij schreef:als je gesponserd wordt wil je graag zeggen wat ze willen horen natuurlijk.

ik ken die jongens en die doen dit werk niet met Fuji als 't niet zou marcheren. Dan heb je namelijk geen inkomen....
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Vincent » zo jan 17 2016 11:38 am

Ze laten precies geen foto's zien waar optimaal presterende AF ècht belangrijk is. Een hoop stilstaande en panningshots, en auto's ver weg. Als dat je stijl is dan voldoet deze prima blijkbaar.

Maar ik heb nig geen voorbeelden gezien van close up snelle actie, liefst nog in het donker. Zo ver is mirrorless ook gewoon nog niet. Het komt wel, in een paar jaar is Dslr ook daarvoor misschien achterhaald. Maar nu zeker nog niet. Graag trouwens, want dan kunnen die lompe zware dingen op MP :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Michele » zo jan 17 2016 1:15 pm

Je weet hoe hard WEC gaat neem ik aan?
Het is een net even andere manier van werken dan met een dslr maar 't gaat prima. Alleen merk je bij panning dat de elektronische zoeker niet altijd de opnamesnelheid kan bijhouden.

Zie voor 't werk van Bogaerts deze link: http://fujifilm-x.com/photographers/en/ ... gaerts/#01
Zie voor 't werk van Rourke deze link: http://fujifilm-x.com/photographers/en/john_rourke/#01
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Vincent » zo jan 17 2016 5:01 pm

Michele schreef:Je weet hoe hard WEC gaat neem ik aan?


Die discussie hebben we volgens mij vaker gehad :wink2: Ook op de 2 links die je geeft zie ik geen foto's die de AF op zijn maximum testen. Maar begrijp me niet verkeerd, ik zeg dus nergens dat het makkelijke platen zijn he!! Ik zeg alleen dat ze geen 'bewijs' zijn dat het AF systeem snel genoeg is voor alle actie, in vergelijking met een dslr. W

Absolute snelheid is zelden relevant voor een AF systeem. Het gaat om relatieve snelheid tov afstand, diafragma en lengte van je lens. Pak met een 400mm eens het hoofd van een hardloper beeldvullend dan kan die trage loper iseens een gigantische uitdaging zijn voor een camera :wink: Bij een vliegshow gaan vliegtuigen nog veel harder, maar zijn de vliegtuigen vrijwel altijd veel verder weg. Diafragma beetje knijpen en je vangt eventuele traagheid makkelijk op met je scherpte diepte. Ik zie geweldige foto's van vliegshows met 70-300mm lenzen e.d.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Etienne2 » ma jan 18 2016 4:42 am

Is elke discusie over de D500 niet een beetje voorbarig?
Mvg.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » ma jan 18 2016 12:03 pm

Inderdaad. Maar is dat bezwaarlijk? :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ReneG » ma jan 18 2016 1:54 pm

Bij racen geloof ik wel dat de AF dat trekt. Ik heb wel eens motorcross, carts etc. gedaan met een D3100, ook geen ster qua AF, maar dat was geen enkel probleem qua AF. Dat gaat ook niet zo gruwelijk hard en je kunt vrij goed anticiperen op de beweging van het onderwerp. Vliegtuigen gaan sneller, maar als je genoeg luchtshows hebt gedaan wordt dat ook steeds makkelijker. Als je goed anticipeert op bewegingen (vaak kan dat) en je hebt wat ervaring met het onderwerp in kwestie, dan kun je vaak met een minder snelle AF ook prima resultaten bereiken.

Het wordt een ander verhaal met roofvogels of politiehonden die op korte afstand op volle snelheid op je af stormen of als je onvoorspelbare bewegingen hebt (bijv. binnen sport). Dat zie ik mirrorless systemen (met misschien een uitzondering van de Nikon 1 series) nog niet voor elkaar krijgen. En hoe korter je afstand tot het onderwerp, des te zwaarder de AF het krijgt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Etienne2 » vr jan 22 2016 8:02 am

Ik ben echt benieuwd wat de D500 in de praktijk werkelijk vermag.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor John'47 » za jan 23 2016 3:33 pm

ik kreeg net een mailing van de fotowinkel waar ik mijn spullen koop..


Afbeelding
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ben42 » do jan 28 2016 6:22 pm

Wat betreft AF, als je op een circuit een raceauto volgt, volstaan 3 metingen om een redelijke voorspelling te doen waar de auto op een iets later tijdstip zich zal bevinden. (2 metingen voor de snelheid, een derde meting is nodig om de versnelling of vertraging ook binnen de voorspelling te halen).

Voor een hardloper of andere sporten, geld dit in mindere mate, de bewegingen zijn minder constant, daarbij geld ook nog een keer dat een hardloper ook nog vertikaal beweegd en hierdoor zal het focus punt zich niet continu op dezelfde plaats (sensor) bevinden, dit maakt het scherpstelen op een hardloper lastiger.

Het scherpstellen op een (onrustige) rally wagen zal ook lastiger zijn dan het scherpstellen op een circuit ook al ligt de snelheid dan veel lager.

Ben
(Een en ander heb ik afgeleid uit folders uit het verleden waarin predictive scherpstelling werd beschreven. Of scherpstelling nu nog steeds rekening houd met versnelling kan ik niet bevestigend of ontkennend beantwoorden).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Karel Giesen » do jan 28 2016 10:44 pm

Goh, niemand teleurgesteld dat de sensor 'maar' 20 Mp heeft??? Mag hopen dat die onzinnige megapixelrace bij Nikon is afgelopen!

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Etienne2 » vr jan 29 2016 8:16 am

Karel
ik deel je mening.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Matthijs » vr jan 29 2016 10:40 am

+1 Karel, ik gebruik mijn D300s (12MP) liever dan mijn D7100 (24MP). Veel kwaliteitsverschil merk ik niet. Alleen op hele grote crops!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » vr jan 29 2016 12:32 pm

Karel Giesen schreef:Goh, niemand teleurgesteld dat de sensor 'maar' 20 Mp heeft??? Mag hopen dat die onzinnige megapixelrace bij Nikon is afgelopen!
Groet,
Karel

Dank voor deze nuttige bijdrage.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten