welke laptop

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

welke laptop

Berichtdoor PB » di jan 19 2016 8:46 pm

Ik ben van plan een laptop te kopen voor foto bewerking op vakantie en op cursusen welke zouden jullie aan raden mag tot € 1500,00 kosten
Een goede foto behoeft geen bewerking.
Gebruikersavatar
PB

Forumlid
Berichten: 39


Locatie: swolgen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor DWE » di jan 19 2016 9:05 pm

Hoi PB,

Als het gaat om fotografische bewerkingen, raad ik je een MacBook-Pro aan. Ik weet niet of je al bekend bent met Apple en of je überhaupt geïnteresseerd bent in Apple. Echter is dit, de beste laptop voor het bewerken van foto's in (hoge) kwaliteit :) .

Je geeft aan de laptop te willen gebruiken voor vakantie en cursussen. 13" lijkt me dan groot genoeg.
MacBook-Pro lijkt me een prima oplossing voor jou. Dit is de meest standaard variant die, met de specificaties van tegenwoordig, voor het bewerken van foto's op vakantie en cursussen prima moet functioneren.
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Wilci » wo jan 20 2016 11:09 am

Wil je in Windows werken dan is BTO een prima alternatief. Je kan zelf je specs bepalen, dus net zo snel of beter als Apple, maar een stuk goedkoper. Later upgraden is heel gemakkelijk voor alle componenten. Eventuele reparaties zijn snel. Bedrijf zit in IJsselstein. Deze laptop is wel zwaarder.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Etienne2 » wo jan 20 2016 11:55 am

Macbook pro
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Avado » wo jan 20 2016 12:01 pm

Absoluut Macbook Pro
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Geert Huizing » wo jan 20 2016 12:10 pm

MacBook
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft. ;)

Flickr
Gebruikersavatar
Geert Huizing

Forumlid
Berichten: 523


Locatie: N-H
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Daniel1975 » wo jan 20 2016 8:18 pm

En waarom Macbook?
Ik heb er zelf ook 1 (al 2,5 jr) maar ben absoluut niet overtuigd. Als je altijd met Windows hebt gewerkt is het niet altijd even logisch en de hardware is duur en nier opwaardeerbaar.
Er zijnabsoluut pluspunten (beeldscherm, geen virussen) maar denk er wel heel goed over na.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Sandervb » wo jan 20 2016 8:51 pm

BTO is zéker een goede optie.
Ik heb er zelf nu 3 jaar 1 en nog absoluut geen spijt.
Tijdens de Lightroom cursus stond hij naast een laptop met een gekalibreerd scherm en het scheelde niet heel erg veel (natuurlijk is kalibreren beter)
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor CaptainHook » wo jan 20 2016 9:36 pm

Volgens mij is de (vraag)stelling van de TS verkeerd/te beperkt..."Ik ben van plan een laptop te kopen voor foto bewerking". :think:
Je hebt idd een computer nodig voor fotobewerking en dat zou een laptop of desktop (of tegenwoordig zelfs een tablet) kunnen zijn.

Het voornaamste lijkt me WAT versta je precies onder fotobewerking? En welk(e) software pakket(ten) ga je daarvoor gebruiken?
Als de keuze voor de te gebruiken software is gemaakt (of al aanwezig is), dan kun je daar vervolgens het juiste stuk computerhardware bij zoeken. :idea:
Dan kun je namelijk de hardware specificaties toespitsen op de gebruikte bewerkingssoftware en de specifieke dingen die je wilt gaan doen. Werk je b.v. met de enorme bestanden die Nikon D8xx series aanmaakt, dan kan het van belang zijn daar nadrukkelijk rekening mee te houden. Of vind je werkelijke kleurweergave en resolutie van het display erg belangrijk?

Kijkende naar wat NU verkrijgbaar is, wat het mag/kan kosten? Toekomstige uitbreiding? Backup mogelijkheden? Schermweergave? Calibratie? Aansluitmogelijkheden van randapparatuur? Extra opslag? Garantie? Onderhoud? Te verwachten groei aan opslag t.b.v. het verwerken van de foto's, etc, etc.

M.a.w. een iets complexere vraag, waar niet het simpele antwoord op is: Koop een [merk XYZ]. :|
Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr jan 22 2016 9:29 am, 2 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor M@rcel » wo jan 20 2016 9:45 pm

Daniel1975 schreef:En waarom Macbook?
Ik heb er zelf ook 1 (al 2,5 jr) maar ben absoluut niet overtuigd. Als je altijd met Windows hebt gewerkt is het niet altijd even logisch en de hardware is duur en nier opwaardeerbaar.
Er zijnabsoluut pluspunten (beeldscherm, geen virussen) maar denk er wel heel goed over na.


Een advies geven dat iemand er over na moet denken is eentje die niet verkeerd is, maar waar moet over nagedacht worden? Zou mooi zijn als je jou ervaringen, zowel positief als negatief, zou vertellen.

De macbook is naderhand niet aan te passen qua intern geheugen, maar als je minimaal 8GB hebt en dat heeft de macbook, dan is dat veelal meer dan voldoende. In elk geval voor mij met mijn 45MB foto's. De harde schijf is niet meer nodig om te upgraden, foto's doe je verstandig aan om extern op te slaan. Als je een goed beeldscherm hebt, dan is de videokaart vaak ook voldoende genoeg voor snelheid.

Mijn advies zou meer zijn: minimaal HD scherm, USB3.0, SSD schijf en 8GB geheugen. Welk merk en besturing (windows of apple) is meer smaak en gevoel.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke laptop

Berichtdoor Senorjeff » vr jan 22 2016 4:37 am

Zoek in ieder geval een laptop met een IPS scherm zou ik willen zeggen. Dat geeft het beste je beeld weer, ook in een andere kijkhoek wat je al snel hebt als je met een laptop werkt. Zoek een laptop met genoeg RAM. Ik hou het niet helemaal bij maar volgens mij is 8 gig tegenwoordig al redelijk standaard in de wat higher end klasse. Videokaartje is niet reuze belangrijk. SSD schijfje helpt ook wel aardig in de snelheid. Persoonlijk zou ik voor een windows machine gaan, gewoon omdat dan gewoon meer bang for your buck krijgt. Maar iedere zijn eigen keuze natuurlijk ;)
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Senorjeff

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten