D90, welk objectief heb ik nodig?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Markyy100 » wo jan 20 2016 11:23 am

Hallo,

Wij hebben ongeveer een jaartje een Nikon D90 thuis.
Ik korfbal zelf en vind het ook mooi om er foto's van te maken. Hier zou ik dus meer van willen leren!

De lens die wij nu hebben is niet goed genoeg. Ik kom niet dichtbij genoeg en ik krijg de foto's niet helemaal scherp.
Het budget voor een betere lens ligt niet heel hoog. Zijn er dan nog mogelijkheden? En zo ja, welk lens moet ik dan nemen?

Het gaat dus om foto's maken in een sporthal en zomers buiten.
Voorbeeld van een foto die ik zelf zou willen maken: https://www.oypo.nl/BABAFE27EFE1D532

Ik hoor het graag! :)
Markyy100

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 20 2016 11:48 am

Mark,
Helaas, voor niets gaat alleen (soms) de zon op.
Ik geef toe, korfbal heb ik nog niet erder geprobeerd.
De combinatie van sport en binnen vraagt om lichtsterk glas, en dat kost geld.
re: niet helemaal
Een voorbeeld kan verhelderend zijn, ligt het b.v. aan scherpstelling, beweging of iets anders.

Om te onderzoeken kan je e.e.a. proberen met een zwengel aan de ISO knop, dat helpt soms, (mogelijk ten koste van enige ruis).
Wees blij dat je een D90 hebt, die kan overweg met vrijwel allle AF-D en AF-S lenzen, mogelijk vind je een betaalbare lens als de 80-200 2.8 af-d.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor becas » wo jan 20 2016 1:08 pm

Ik zou ook zeggen een betaalbare 80-200mm AFD. Al weet ik niet of de AF van die lens snel genoeg is.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 20 2016 1:50 pm

L.S.
re: lens snel genoeg
Ik heb mijn twijfels, zeker icm. een Dnn kamera.
Maar ach, gelet op de gemelde budget-beperkingen moet je ergens beginnen...
(een AF-S 200 f2.0 is natuurlijk leuker, maar of de fotograaf daarmee snel genoeg kan bewegen is weer een ander punt van twijfel)
Groeen, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 20 2016 2:49 pm

Mark,
Als ik de lichtsterkte lees gaat bij mij het licht al uit :shock:
Groeten, Gijs
ps re: wij nu hebben
Welke is dat ?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Jur » wo jan 20 2016 3:42 pm

Ik zou eerder denken aan een AF-D 85mm f/1.8 of AF-S 85mm f/1.8 en eventueel naderhand wat croppen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Wilci » wo jan 20 2016 3:54 pm

Er zijn inderdaad maar paar goede keuzes voor sport en dat is de 80-200mm f2.8 AFs en de 70-200 2.8 VRI (of een VRII maar die is duurder)

Goede gebruikte kosten rond de 1000 euri. Ja, het is veel geld maar ook: je hoeft ze nooit meer in te ruilen want voor sport is er weinig anders beter in dit bereik. Je hebt dus je hele leven (nouja dat is wat lang misschien) maar wel heel lang plezier van deze professionele lenzen.

Natuurlijk kun je ook iets goedkopers nemen maar uiteindelijk koop je toch deze. Kun je beter gelijk maar doen. Daarnaast houden deze objectieven hun waarde. Eenmaal gewent aan de professionele look van je foto's wil je niets anders.
Overigens zat ik jaren terug ook met de combi D90 en een 70-200mm en dat beviel mij toen prima.
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor JanJacob » wo jan 20 2016 4:12 pm

Een Tamron 70-200 (maar dan wel de vc usd-versie!!) kan een alternatief zijn, al is de eerder voorgestelde 85mm ook een goed idee (je kunt alleen niet zoomen).

Die 70-300 van Tamron is een prima objectief, op punten beter dan de Nikon versie. Snelle actie vastleggen wordt bij weinig licht lastig met zo'n lens.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Patrick » wo jan 20 2016 4:25 pm

En daarom wellicht niet zo'n goed advies. Voor buitensport: prima. Binnenkort is altijd vechten met weinig licht. En met een camera als de D90 kan je ook geen enorme ISO waarden kiezen. Dus heb je lichtsterk glas nodig, wat sowieso aan te raden is.

Ik zou inderdaad ook kijken naar een mooie tweerings AF 80-200 2.8D. Of wellicht een Sigma 70-200 f2.8. Daar zijn diverse versies van.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jan 21 2016 6:57 am

Je wilt meer inzoomen, dus een objectief met een meer tele bereik.
Reeds genoemd de Tamron 70-300.
Ook Nikon heeft er een goedkope variatie van gehad. De prijs in de winkel was 100 euro. Beroerde kwaliteit, daarom niet meer leverbaar. Hetzelfde (beroerde kwaliteit) voor de goedkope Tamron.

Zelf zou ik voor de AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR. Wat duurder dan de andere merken, maar geen lawaai, geen zoeken naar het scherpstelpunt.

Zoek eens met: "AF-S 70-300 site:www.nikon-club-nederland.nl"
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Jur » do jan 21 2016 1:49 pm

De genoemde 70-300mm objectieven zijn in de zaal vrijwel onbruikbaar door de zeer beperkte lichtsterkte. Naar mijn mening heb je in de zaal niet eens zo heel veel tele nodig, zeker niet als je als mede-korfballer dicht op het speelveld kunt zitten. Ik blijf bij mijn suggestie voor een 85mm; het niet kunnen zoomen hoeft geen groot nadeel te zijn en bevordert bovendien de snelheid van werken. Een goede AF-D 85mm f/1.8 is vaak al rond de € 200,- te krijgen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D90, welk objectief heb ik nodig?

Berichtdoor Willem v D » do jan 21 2016 4:19 pm

Je geeft ook aan dat je een beperkt budget hebt,
Wat is beperkt?
Een gebruikte 70 of 80 200mm f2.8 heb je pas/al vanaf €400

Dit lijkt veel maar bedenk wel dat als je deze lens dan weer gaat verkopen krijg je ongeveer het zelfde bedrag terug.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten