Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor odevries » do jan 28 2016 10:39 am

Beste Nikon fotografen,

Ik heb een mooie 2e hands DX lens op het oog (Nikkor 17-55 2.8) en ik vroeg mij af of deze lens de komende jaren zijn waarde zal behouden? Op dit moment is full frame voor mij financieel niet haalbaar, maar mocht die kans zich wel voordoen is de aanschaf van deze lens nu wat gemakkelijker met de wetenschap dat ik hem altijd weer voor rond dezelfde prijs kwijt kan.

Cheers, Oane
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor BlackBox » do jan 28 2016 11:05 am

Waarde behouden is misschien wat teveel gevraagd, maar het helpt als Nikon zijn normale prijzen verhoogt ;-)
Daarnaast is het natuurlijk de vraag voor welk bedrag je welke kwaliteit koopt
Een klein verfloos plekje aan de buitenkant kan de aankoopprijs al drukken
Net als het beroerd beschrijven op eBay (zo heb ik de mijne gekocht)

Ik ervaar de lens als een kwaliteitsproduct
Hij past bij veel camera's en dus ligt daar ook de toekomst
Door de nieuwe typen zie je meer aanbod van bijv een 300 of 300s en hoger
Er is dan ook nog geen eind aan de vraag naar een DX
Daarom denk ik dat ook de vraag voor deze lens nog wel even blijft
Laatst gewijzigd door BlackBox op do jan 28 2016 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
BlackBox



Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor Hasselbox » do jan 28 2016 11:11 am

Voor dezelfde prijs zal je hem nooit meer verkopen tenzij je hem zelf tweedehands kocht.
Voor een nieuw gekocht exemplaar ben je al rond de 25 % kwijt als je de winkel verlaat.
Da's mijn ervaring.

Gr Hasselbox
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor ArendV » do jan 28 2016 12:05 pm

Met de huidige nieuwprijs van de Nikkor 17-55/2.8 schrijf je snel meer dan 50% af binnen een paar jaar.

Maar jij bent van plan tweedehands te kopen en dan voorkom je al een flink stuk van de afschrijving. Maar de waarde loopt nog steeds terug.
Een paar jaar geleden was je toch al gauw rond de 800 Euro kwijt voor een goed tweedehands exemplaar, nu hoef je niet meer dan 650 Euro te betalen.
De bodemprijs is moeilijk te schatten, maar als je hem over een paar jaar voor 550 Euro kunt verkopen dan heb je veel plezier gehad voor 100 Euro.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor odevries » do jan 28 2016 8:14 pm

ArendV schreef:De bodemprijs is moeilijk te schatten, maar als je hem over een paar jaar voor 550 Euro kunt verkopen dan heb je veel plezier gehad voor 100 Euro.


En hier heb je ook helemaal gelijk aan natuurlijk.

Bedankt voor jullie reacties, erg informatief. Ik heb een op het internet gezien voor 550 euro excl. verzendkosten, maar de omschrijving was nogal karig. Ach het heeft niet haast ik vermaak me prima met mijn F3 op dit moment :)
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor ATOR » do jan 28 2016 8:49 pm

De nieuwprijs vind ik hem totaal niet waard maar ik heb zelf met veel plezier jarenlang met een tweedehands 17-55 f/2.8 gewerkt en hem voor nauwelijks minder dan de aankoopprijs weer verkocht aan iemand die er hopelijk ook alweer een paar jaar plezier van heeft. Een nieuwe 18-55 kitlens had me meer gekost :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor Willem v D » vr jan 29 2016 6:46 am

Helaas zie ik er geen toekomst in....
Met de nieuwe d500 mis ik nog een nieuwe pro dx zoom lens,
als deze er is, dan zal deze er zijn met vr
Hierdoor zakt de waarde van dit oude model nog een stuk.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar de sigma 17 50 mm os of de tamron zonder stabilisatie.
Zeker al het gaat om een d3x00 of d5x00 model, dan is de nikon gewoon te groot en lomp
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zal de Nikkor 17-55 2.8 zijn waarde behouden?

Berichtdoor odevries » za jan 30 2016 8:06 pm

ATOR schreef:De nieuwprijs vind ik hem totaal niet waard maar ik heb zelf met veel plezier jarenlang met een tweedehands 17-55 f/2.8 gewerkt en hem voor nauwelijks minder dan de aankoopprijs weer verkocht aan iemand die er hopelijk ook alweer een paar jaar plezier van heeft. Een nieuwe 18-55 kitlens had me meer gekost :D


Haha dat is zeker fijn. Als het alleen om een lens ging had ik allang een aangeschaft alleen moet er ook nog een body bij aangeschaft worden. Ben er bijna wel over uit dat ik de d7200 wil hebben maar het blijft toch een hele uitgave alles bij elkaar.
Cheers, Oane

-----
Mijn Flickr pagina
Gebruikersavatar
odevries

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten