Basisset primes

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Basisset primes

Berichtdoor Letsgo » vr jan 29 2016 6:34 pm

Beste forumlezers,

Ik gebruik bijna altijd een van mijn zoomlenzen. Reden: gemak en gewoonte. Ik heb enkele primes die ik vaker wil gaan gebruiken.
Ik vraag mij wel eens af uit welke brandpuntsafstanden een basis set primes zou moeten bevatten.
Zelf heb ik: 28/50/85. Misschien is 20/35/50/85 idealer. Mogelijk ook en kwestie van smaak / wat je gewend bent.

Ik ben dan ook benieuwd naar wat jullie als ideale basis set zien! Ik hoor graag :)
Nikon D800, F4 zooms, F1.8 primes
Letsgo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Stormbringer » vr jan 29 2016 7:43 pm

Het is maar wat je 'basis' noemt... Zelf heb je 3 objectieven als basis maar misschien is 4 stuks beter als basis? Waarom niet 6? :D

Ik doe zelf 90% met de 35mm en 85mm, dus dat is mijn basis. Voor de rest heb ik nauwelijks primes echt nodig (hooguit de 24mm af en toe), maar in een overbodig luxe wereld wil ik nog wel de 24mm, 200mm, 500mm en 800mm.
Gebruikersavatar
Stormbringer

Forumlid
Berichten: 81


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor gijs sandberg » vr jan 29 2016 7:51 pm

Beste L,
Welkom.
re: kwestie van smaak
Eens, anderen kiezen wellicht 24/50/105, en het hangt af van wat je er mee wilt.
Gelet op de resolutie van jouw kamra moet je de best beschikbare lenzen kiezen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor plincky » vr jan 29 2016 7:52 pm

Ik heb zelf 20/35/50/85 alle f1.8G.
Maar vraag is meer wat je zelf ermee doet natuurlijk.
Ik heb de 20mm omdat ik geen zoom heb met groothoek, maar gebruik ik heel weinig.
Over het algemeen gebruik ik de 35 en 85mm. en 70-200.
Ik heb ook de D800 gehad en gebruikte toen ook de 28/50/85mm. prima combi.

Kijk wat je hebt en wat kom je tekort? Als je jezelf dit soort vragen gaat stellen dan mis je over het algemeen niks.
Koop vooral geen objectieven omdat ze in een bepaald "rijtje"zitten. Als je veel sport doet en de 24-70 en 70-200 hebt, betekend dat niet dat je ook de 12-24 moet hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Letsgo » vr jan 29 2016 10:19 pm

Tuurlijk, je lenskeuze is afhankelijk van wat je er mee gaat doen. Grosso modo kan ik bijna altijd uit met mijn 24-120.
Ik ben nieuwsgierig naar wat de fervente prime gebruikers als must have beschouwen. That's it.
Veel mensen kiezen bijv. voor een 35mm, sommige voor een 28mm. Het is zeker een kwestie van smaak, als ik de woorden van Gijs hergebruiken mag.
Nikon D800, F4 zooms, F1.8 primes
Letsgo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Marten » vr jan 29 2016 10:31 pm

"Een kwestie van smaak".... natuurlijk.
Net zo'n dooddoener als... "over smaak valt niet te twisten"... Maar waarom bestaat er dan zoiets als "goede smaak" en "slechte smaak" ?
Mijn smaak: 24mm, 35mm, 58mm, 85mm allen 1.4
Maar: niets moet, dus ook geen "must have".
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » vr jan 29 2016 10:57 pm

Bijna klaar:

24mm 1.4G
58mm 1.4G
85mm 1.8D
105mm 2.8G

Misschien nog een 14mm of iets dergelijks, en ooit de 85mm vervangen voor een 1.4G
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Patrick » vr jan 29 2016 11:26 pm

Ik heb het rijtje 28-50-85. Mooie vervanger van een 24-70...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor iJoost » vr jan 29 2016 11:30 pm

Als je met een serie primes een soort van onhandige zoomlens probeert te maken, dan begrijp je het denk ik niet helemaal.
(Dan kun je het misschien toch beter gewoon bij zoomen houden zelfs. ;-)

Je moet er eigenlijk wat anders tegen aan kijken. Elke vaste brandpuntsafstand heeft namelijk zijn eigen karakter, zijn eigen dingen waar ie goed in is, waar je rekening mee moet houden, waar je je voordeel mee kunt doen en wat wel of niet bij jouw manier van fotograferen past. Je moet ze stuk voor stuk leren kennen en er proberen uit te halen wat erin zit. Als je het zo benadert, dan maakt het niet uit of je er maar een bij je hebt en ook niet welke je bij je hebt. Ze zijn namelijk allemaal goed bruikbaar voor elke situatie. Als je maar weet hoe. En daar ligt 'm de uitdaging en ook de lol.

Natuurlijk heb je dan nog wel je persoonlijk voorkeur voor bepaalde brandpuntsafstanden. Maar dat hou je altijd. Die liggen je gewoon het beste. Daar is niets mis mee. En dat kan ook veranderen in de tijd (naarmate je nieuwe dingen erbij leert).

Dus ik zou zeggen, begin maar eens met eentje. En pas over een tweede gaan denken als je die eerste goed onder de knie hebt. Een hele serie meeslepen omdat je een bepaald bereik wilt "dekken" is (behalve misschien in een studio) onzin. Zo werkt dat niet, als je begrijpt wat ik bedoel...

Overigens wil ik best even noemen welk ik dan heb, als zoomloze kwast zijnde. Maar ik heb in de regel hooguit twee daarvan bij me. En welke twee dat zijn hangt er maar helemaal van af hoe mijn muts staat...
Even kijken: 18, 25, 35, 50, 50, 85, 85, 100
Mijn voorkeur ligt steeds meer aan de korte kant, 18 mm en 25 mm. Maar aan de andere kant is die 100 mm ook een genadeloos stuk glas.
iJoost



Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Vincent » za jan 30 2016 6:29 am

iJoost schreef:Als je met een serie primes een soort van onhandige zoomlens probeert te maken, dan begrijp je het denk ik niet helemaal.


+1 dat noem ik altijd prime zoomen :wink:

Aan de andere kant, bij een hobby is een onhandige keuze uit principe natuurlijk niet altijd een probleem. En als je dan gewoon graag een reeks prime objectieven wilt hebben wie zijn wij dan om het af te raden!?

Maar ga je het rationeel proberen te onderbouwen dan moet je wat mij betreft inderdaad een goede reden hebben om primes te prefereren boven het gemak van zooms. Diafragma van 1.4/1.8, gewicht en het karakter van de het beeld van sommige primes zijn voor mij goede argumenten. Maar er zijn ook een aantal primes die dusdanig onrustige onscherpte hebben dat je dan beter gewoon een goede zoom kunt nemen.

:D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Letsgo » za jan 30 2016 1:43 pm

Dank voor jullie reacties, leuk om te lezen!!

Ik ben verder gaan zoeken op internet, zie hier:

1) Ergens op de site van Ken Rockwell heeft hij geschreven:
If you want to make a system out of these, get just the 20, 35, 50 and 85, or just the 24, 50 and 85, or just the 28, 50 and 85, or whatever.
The 20 and 24 are so close that you should never carry both at the same time, nor should you carry the 24 and 28 or the 28 and 35 at the same time.
These are too close to each other; Nikon makes these all so you have a choice.


2) Voor de fun heb ik een rijtje eindscores van DxO op een rijtje gezet.
DxOMark Score on D800E
Nikkor 85 F1.4G 44
Nikkor 85 F1.8G 44
Nikkor 24 F1.8G 42
Nikkor 24 F1.4G 37
Nikkor 35 F1.8G 36
Nikkor 35 F1.4G 36
Nikkor 28 F1.8G 36
Nikkor 50 F1.4G 36
Nikkor 50 F1.8G 34
Nikkor 20 F1.8G 34

Als je beiden combineert dan zou een minimale prime set bestaan uit een 24MM en 85MM.

Nikkon heeft (te) veel mogelijkheden waardoor het lastig kiezen is!

Overigens; ik ben erg blij met de 300/4 PF, erg fijne lens als je op reis bent. Persoonlijk vind ik dit geen brandpunt voor een basis set.
Nikon D800, F4 zooms, F1.8 primes
Letsgo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Stormbringer » zo jan 31 2016 4:59 pm

Ik ben het niet eens over dat de 20mm en 24mm te veel op elkaar lijken. Natuurlijk, ze lijken meer op elkaar dan 24mm en 85mm, maar ik zou persoonlijk nooit blij worden van een week lang een 20mm gebruiken terwijl ik wel met 24mm uit de voeten zou kunnen.

Verder vind ik dat je absoluut niet moet kijken wat anderen vinden. Heel mooi wat Ken vindt, maar hij fotografeert op een andere manier en waarschijnlijk ook nog eens andere onderwerpen dan jij. En dat geldt voor iedereen. Persoonlijk vind ik bijv. 50mm niets terwijl dit het meest populaire objectief is (misschien was het anders geweest als het niet altijd het best beschikbare en goedkoopste objectief was).

Wat betreft DxO, ze maken hele mooie tests, maar je moet denk ik niet een lens kiezen omdat het de scherpste is. Als je portretfotografie doet koop je geen 20mm als dat de scherpste lens was bijvoorbeeld. Verder ben ik wel lyrisch over de 85/1.4G, ik heb hem sinds hij uitkwam dagelijks in gebruik en het is veruit mijn lievelingslens. Uiteraard zijn de andere lenzen ook ragscherp (met die paar nieuwe f/1.8 lenzen heb ik geen ervaring, maar ik heb er de volle vertrouwen in).
Gebruikersavatar
Stormbringer

Forumlid
Berichten: 81


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor henkk » zo jan 31 2016 6:12 pm

20, 50 en 105 mm met een DX en een FX body.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Letsgo » zo jan 31 2016 8:31 pm

Werken met primes betekent meer creatieve mogelijkheden. En, in meeste gevallen, hogere kwaliteit glaswerk. De beperking van het feit dat je niet alle brandpunten tot je beschikking hebt betekent dat je creatiever aan het werk moet gaan. Anders kijken / zoeken naar een oplossing.

Met de wetenschap dat die 24/1.8 zo'n toppertje is, heb ik mij vandaag laten verleiden om 28 in te gaan wisselen voor de 24. Nu even financiële pijn, maar meer plezier op de lange duur. In 1.8G kwaliteit is het dan nu 24/50/85.

Ik ben het wel met djunclesam eens dat: Diafragma van 1.4/1.8, gewicht en het karakter van de het beeld van sommige primes zijn voor mij goede argumenten.
Nikon D800, F4 zooms, F1.8 primes
Letsgo

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor joebat » za feb 06 2016 2:28 pm

Hallo,

Als prime heb ik de 14, 35 en 50 mm. Hopelijk komt er later de 85 bij. Het meeste gebruik ik de 35 mm en de 50 als "portretlens". De 14 heeft het meeste gebruik bij een bezoek aan een stad of museum-kerk.

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten