Heb ik een grip nodig?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor kel » di feb 02 2016 11:49 am

Vorige week heb ik voor het eerst mijn 70-200, 2,8 gebruikt [op mijn mijn D7200]. Het gewicht en hanteren viel me 100% mee.
In 8 jaar tijd heb nog nooit met een lege camera-batterij heb gestaan, 99% van mijn foto's maak ik in 'liggend' formaat en continu-opnames maak ik alleen in de sprint van een wielerkoers of bij een penalty achter het doel.

Mijn vraag: mis ik dan een grip [MB-D15] voor een beter evenwicht van lens en body?
D90, D7200 | 20 mm 2.8D | 50mm 1.4D | 70-200 2.8G ED VRII | 70-300mm 4.5-6.3 ED VR DX | 18-105mm 3.5-5.6 ED(2x) | SB900
kel

Clublid
Berichten: 49


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor remoss » di feb 02 2016 12:09 pm

Zo aan je relaas te lezen: nee, je mist het nog niet, het viel je immers 100% mee.

Echter, als je een grip gaat gebruiken zal je al snel zeggen "had ik het maar eerder gedaan" ;)
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Vincent » di feb 02 2016 12:14 pm

Er is geen beter voorbeeld van NAS dan iets niet missen en dan vragen aan anderen of je het zou moeten missen? :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor justme » di feb 02 2016 1:39 pm

als je bi/tri-ceps in je linkerarm groter zijn dan je rechterarm, zou ik een grip erbij nemen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Wilci » di feb 02 2016 1:58 pm

Met een 70-200 heb je met een grip wat meer houvast. Op mijn D700 zit de grip standaard voor het serieuze werk, op vakantie/dagtripjes haal ik hem er af. De D700 + 24-85VR is mijn vakantiecombi. In de grip zit een houder voor een batterij van de D3 zodat ik meer frames/sec kan schieten.

Tot nu toe heb ik met al mijn camera's tav batterijgebruik zelden (ooit?? Kan me niet herinneren) een reservebatterij moeten pakken. Daarvoor heb je naar mijn ervaring geen grip voor nodig. (nb. batterijverbruik D7200 weet ik niet!)
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 02 2016 2:01 pm

Kel,
Eens met bovenstaande opmerkingen, ik vermoed een geval van N.A.S.
Aan de andere kant: als je bang bent voor een lege accu kan een grip van pas komen:
Steek de grip, geladen met lithium of alkaline batterijen in de tas, voor het geval dat.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Highlander » di feb 02 2016 2:01 pm

Ik zou niet zonder kunnen, ik heb nog al grote handen en heb zonder grip de camera alleen met wijs en middelvinger vast.
Met de grip doen ook de ringvinger en de pink mee, ik heb dus veel meer houvast.
De balans met de D7000 met grip en de 70-200 is naar mijn mening beter.
Op basis van meer batterijpower heb ik net als jij nog nooit een batterij helemaal leeg gehad, en een extra batterij in de tas neemt minder plaats
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Bob42 » di feb 02 2016 10:18 pm

Puur NAS lijkt me. Ik heb ook nog nooit met een lege accu gestaan en een grip voegt alleen maar gewicht toe wat mij betreft. Voor mij dus mooit meer een grip.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Marwo » di feb 02 2016 11:09 pm

Nee, want het viel 100% mee. Dus niets aan de hand toch...
Ik gebruik ze, net zoals Chris beschrijft, omdat ik grote handen heb, 1.92 meter lang ben en zo'n 100 kilo weeg..
Zo'n gripje weegt voor mij niets en is enkel maar goed houvast... :P
Oh ja, er kan nog een accu in. Maar die kan je ook los in de tas of broekzak meenemen..
Als je het niet nodig hebt, lekker je centen in je portemonnee houden.. ;)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo feb 03 2016 11:16 am

Met een acculading kun je een dagje foto's maken, voor het evenwicht lijkt me niet nodig. Ik heb net als @Marwo en @Highlander grote handen en behoor tot de kleine groepje mensen die het gewicht fijn vind. Sinds ik een grip heb maak ik meer staande foto's. Als mijn camera op een statief komt gaat de grip van mijn camera af. Je neemt een grip eigenlijk om persoonlijke redenen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Flandria » do feb 04 2016 1:02 pm

Als je grip op je aankopen wil hebben, kopen.
Flandria



Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Vincent » do feb 04 2016 1:15 pm

Flandria schreef:Als je grip op je aankopen wil hebben, kopen.


Ik ben overigens ook niet principieel anti-grip. Maar TS geeft eerst alle redenen waarom hij er geen nodig lijkt te hebben en vraagt dan aan ons of hij er wel een moet kopen. Dat vind ik een rare redenering.

Dat een grip voordelen kan hebben voor een groep fotografen en in sommige situaties lijkt me verder evident en niet ter discussie staan hier.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor ATOR » do feb 04 2016 2:09 pm

De grip die ik nodig dacht te hebben voor mijn D800E ligt na één keer gebruiken ergens opgeborgen. Maar het gevoel dat ik hem toch heb, was het geld dubbel en dwars waard...

nee niet echt :P

Voor mijn D7000 had ik wel een grip omdat mijn handen groter waren dan mijn camerabody. Ik hield de camera met lens dan feitelijk maar met twee vingers vast, een grip loste dat op. Ik gebruikte trouwens altijd alleen maar de accu in de grip. Het is teveel gedoe om elke keer de grip eraf te halen om de accu in de body te vervangen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Flandria » do feb 04 2016 4:10 pm

djunclesam schreef:
Flandria schreef:Als je grip op je aankopen wil hebben, kopen.


Ik ben overigens ook niet principieel anti-grip. Maar TS geeft eerst alle redenen waarom hij er geen nodig lijkt te hebben en vraagt dan aan ons of hij er wel een moet kopen. Dat vind ik een rare redenering.

Dat een grip voordelen kan hebben voor een groep fotografen en in sommige situaties lijkt me verder evident en niet ter discussie staan hier.



Mijn opmerking was hilarisch bedoeld en verre van serieus, "als je grip op NAS wilt hebben moet je een grip kopen".
Begrip voor Grip, zeg maar...grip je? :lol:
Flandria



Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Marten » do feb 04 2016 4:13 pm

Nee.
Een accu in je achterzak en je bent het heertje.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten