Allereerste bedankt voor de linken naar de uitleg en de 2 filmpjes.
Ik heb ze alle 3 doorgelezen en bekeken, ook het belichte of synchronisatie op het tweede gordijn (wat mijn camera niet kan) was interessant om te zien.
Zoals ik het heb begrepen flits ik tegen mijn tweede gordijn aan welke al een stuk op weg is om te sluiten.
Zoals Elja Trum in de eerste link al schrijft, bij studio fotografie kan de sluitertijd makkelijk een stuk omlaag.
Ik heb ook gemerkt dat dit ook zo klopt en uiteindelijk heb ik ook een nette scherpe foto gekregen welke ik voor ogen had.
En het klopt wat djunclesam schrijft, als ik 1/200 of lager aan houdt is er totaal geen probleem.
Nu snap ik ook meer het begrip high-speed camera.
@Hans, dat uitproberen en testen deed ik inderdaad eerst niet, ik was teveel gefocust op slagen.
Maar ik volg nu een cursus bij "school voor fotografie" in Breda van 6 lessen, en je moet juist de fouten opzoeken en proberen.
Ook het ontleden van foto's, ik moet zeggen dat je daar veel van leert en je gaat al snel er anders tegen aan kijken.
Dit probleem met dat flitsen zat ik al langer tegen aan te kijken, alleen wat begreep ik van sluitertijd, ja er gaat iets open en dicht.
2 gordijnen in mijn camera, wist ik veel

Er zaten al leuke foto tussen welke ik maakten, maar eigenlijk waren dit lucky shots.
Nu ik langzamerhand meer begrijpt begint het leuker te worden.