Sluitertijd met flitslampen.

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor signxpress » wo feb 10 2016 4:25 pm

Ik heb even ter test iets gefotografeerd, het is geen mooi product en ook geen mooie foto, het ging mij puur alleen om het testen/spelen met mijn flitslampen.
Als ik met ISO100, Diafragma 16 en een sluitertijd van 1/400 een foto maakt met 2 flitslampen, dan is ± de helft van de foto zwart.
Maak ik dezelfde foto met een sluitertijd van 1/320, dan wordt de zwarte balk minder en 1/250 nog minder en zo verder.
Waar ligt dit aan?
Is dit de spiegel die te snel of traag opklapt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslapen.

Berichtdoor Sharkey » wo feb 10 2016 4:35 pm

Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslapen.

Berichtdoor Vincent » wo feb 10 2016 4:46 pm

Syncspeed van de D5300 = 1/200s.

Dus 1/200s of langzamer instellen en je hebt nergens last van. Diafragma op f/11, lampen uitmeten en schieten maar :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Léon Obers » wo feb 10 2016 7:20 pm

Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Ronald Jan » wo feb 10 2016 8:14 pm

Misschien heb je hier wat aan?

https://www.youtube.com/watch?v=9J-3Jhj-Oss
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Hans Braakhuis » do feb 11 2016 7:31 am

Geweldige test, gewoon een keer uitproberen.
En er zijn ook camera's die high-speed kunnen flitsen. Zoals een D80 en hoger, met een SB-500 en hoger. Als je het nodig hebt, kan het wel.
Hoe je met lampen high-speed flitst, geen idee. Wat staat er over in de gebruiksaanwijzing?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor signxpress » do feb 11 2016 8:29 am

Allereerste bedankt voor de linken naar de uitleg en de 2 filmpjes.
Ik heb ze alle 3 doorgelezen en bekeken, ook het belichte of synchronisatie op het tweede gordijn (wat mijn camera niet kan) was interessant om te zien.
Zoals ik het heb begrepen flits ik tegen mijn tweede gordijn aan welke al een stuk op weg is om te sluiten.
Zoals Elja Trum in de eerste link al schrijft, bij studio fotografie kan de sluitertijd makkelijk een stuk omlaag.
Ik heb ook gemerkt dat dit ook zo klopt en uiteindelijk heb ik ook een nette scherpe foto gekregen welke ik voor ogen had.
En het klopt wat djunclesam schrijft, als ik 1/200 of lager aan houdt is er totaal geen probleem.
Nu snap ik ook meer het begrip high-speed camera.

@Hans, dat uitproberen en testen deed ik inderdaad eerst niet, ik was teveel gefocust op slagen.
Maar ik volg nu een cursus bij "school voor fotografie" in Breda van 6 lessen, en je moet juist de fouten opzoeken en proberen.
Ook het ontleden van foto's, ik moet zeggen dat je daar veel van leert en je gaat al snel er anders tegen aan kijken.
Dit probleem met dat flitsen zat ik al langer tegen aan te kijken, alleen wat begreep ik van sluitertijd, ja er gaat iets open en dicht.
2 gordijnen in mijn camera, wist ik veel :crazy:
Er zaten al leuke foto tussen welke ik maakten, maar eigenlijk waren dit lucky shots.
Nu ik langzamerhand meer begrijpt begint het leuker te worden.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor emdeklerk » do feb 11 2016 7:19 pm

Ik zal ongetwijfeld wel weer zeer vervelend en/of confronterend zijn, maar leest iemand nog wel eens een handleiding of gewoon een simpel, elementair fotoboek? Zodat men minimaal op de hoogte is van een elementair gegeven als de flitssynchronisatietijd van een camera vóór men gaat werken met bijvoorbeeld flitslampen?
Sorry bij voorbaat voor mijn waarschijnlijk zeer aanvechtbare mening.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Michele » za feb 13 2016 12:36 am

nee hoor, groot gelijk.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor signxpress » za feb 13 2016 9:23 am

Vervelend??
Confronterend??
Ik denk dat het je mening is en dat is ieder zijn goed recht.
Ik denk er iets anders over, maar we hoeven het niet met elkaar eens te zijn om een borreltje te kunnen drinken.
Anders zal niemand meer zijn of haar mening meer mogen hebben.

De handleiding staat niet veel daar over in, ik ben een Nederlander en Nederlanders zijn eigenwijs en lezen pas de handleiding als er paniek is.
Ik heb geen elementair fotoboek, we leven in 2016 en mijn elementair fotoboek is internet.
Dat er 2 gordijnen zijn, dat mij camera een syncspeed van 1/200 heeft en flitssynchronisatietijd mijn probleem was wist ik niet.
Dankzij een aantal leden hier op dit forum heb ik een duw in mijn rug gekregen waar ik verschrikkelijk dankbaar voor bent.
Ik heb deze linken gevolgd, gelezen en bekeken, en vervolgens het een en het ander opgezocht, want nu weet ik namen, termen en zo voor en weet ik waarop ik moet zoeken.
Met deze informatie ben ik gaan oefenen, stoeien en heb ik resultaten bereikt.
Daarbij kan ik overal online en in verloren momenten dingen opzoeken, met een boek kan ik dat niet.
Daarbij is dit forum er ook dat we elkaar helpen en ik probeer ook van mijn kant hulp te bieden, dit zal nog niet overweldigend zijn, maar gaande weg ik meer leert zal ik ook mijn kennis hier delen.
Tsja, misschien ben je het niet eens met mijn mening, maar de wereld zit raar in elkaar en als we elkaar eens tegen komen in een bar nemen we een lekkere borrel ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor emdeklerk » za feb 13 2016 12:19 pm

"De handleiding staat niet veel daar over in, ik ben een Nederlander en Nederlanders zijn eigenwijs en lezen pas de handleiding als er paniek is. / Ik heb geen elementair fotoboek, we leven in 2016 en mijn elementair fotoboek is internet."

1. in de handleiding staat ALLES wat je hierover weten wil.
Overigens vind ik het vrij beledigend voor de Nederlanders die wel gewoon de handleiding lezen. Wat een onzin.
Maar ik denk dat je bedoelt dat de gemiddelde macho de handleiding niet leest.
2. ook toen je paniek had heb je de handleiding niet even gepakt, dus je spreekt jezelf nu al tegen.
3. "mijn elementair fotoboek is internet"... Dan hoop ik maar dat je de 98% trash op internet goed kunt onderscheiden van de 2% echt nuttige informatie. Maar ja, dat vereist wel enige voorkennis van de materie.

I rest my case, om voor de verandering maar even een Engelse term te gebruiken.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor signxpress » za feb 13 2016 12:50 pm

In mijn handleiding sta er niet veel over in, misschien heb ik slechte lampen gekocht.
Veel mensen lezen de handleiding niet, vaak is deze ook niet up to date, met een gezonde verstand kan je veel informatie terug vinden.
Ik heb het niet over facebook info als informatie bron.
Ik ben niet in paniek geraakt, voor mijn was het een interessante fout wat optrad en het was interessant om dit uit te zoeken.
Een mening is een mening en ieder mag deze hebben en uiten, graag opbouwend, want afkraken is makkelijk en dat kan iedereen wel.
Dat je mijn als macho bestempeld is een persoonlijke aanval en niet netjes, ook geloof ik niet dat ik je in mijn vorige bericht hebt beledigd.
Ik snap dan ook niet waarom ik deze belediging mag ontvangen, is het dat je het niet met me eens ben?
Of heb ik je wat aangedaan, zo ja, dat verneem ik dat graag zodat ik me kan verdedigen of excuseren.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Peter » za feb 13 2016 4:57 pm

Genoeg op de man gespeeld, het is de discussie zelfs niet eens waard
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor Léon Obers » ma feb 15 2016 8:56 pm

signxpress schreef:De handleiding staat niet veel daar over in, ik ben een Nederlander en Nederlanders zijn eigenwijs en lezen pas de handleiding als er paniek is.

Ik ben ook een Nederlander en lees doorgaans een handleiding het allereerst nog voordat ik een product gekocht heb. :lol:
Zeker met die enorme toeters en bellen wat er tegenwoordig allemaal opzit en honderden pagina's aan "handleiding", wil ik van tevoren weten waar ik aan toe ben en of het product voldoet aan mijn wensen en eisen nog voordat ik een camera gekocht heb. 8)
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sluitertijd met flitslampen.

Berichtdoor signxpress » di feb 16 2016 6:19 am

Oke, oke, veel Nederlanders dan, niet allemaal ;-)
In de handleiding van de lampen staat niet zo veel, ja nu achteraf staat er wel hierover iets, maar dat had ik niet zo begrepen.
Nu snap ik dat gedeelte helemaal :thumbup:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten