D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Marten » vr feb 12 2016 4:36 pm

Tuihanti schreef:Als de kostprijs te hoog wordt haakt de klant af. Dat betekent nog minder units verkopen en nog minder omzet en nog grotere problemen.
Een beetje ondernemer snapt dat.

Nikon niet, denk je?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor oud0001 » vr feb 12 2016 4:38 pm

Blijkbaar niet, want zij gooien de prijzen juist omhoog.
oud0001



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Marten » vr feb 12 2016 4:51 pm

Denk toch dat de werkelijkheid iets gecompliceerder is. :D
Misschien is er wel sprake van een relatief inelastische vraag
Reken maar dat ook Nikon onderzoek naar de prijselasticiteit van de vraag gedaan heeft.
En als er sprake is van een "luxe goed" zoals Vincent hiervoor aangaf, dan neemt de vraag zelfs toe bij stijgende prijzen..... (Rolex, Rolls Royce)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor oud0001 » vr feb 12 2016 5:04 pm

Het kan zijn dat het complexer ligt, maar daar heb je als klant geen boodschap aan. Als klant kijk je naar het product en of je de prijs passend vindt en de garantiehandeling goed functioneert. De rest boeit de klant werkelijk voor geen meter.
oud0001



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » vr feb 12 2016 5:08 pm

Nikon, zorg er alsjeblieft voor dat zelfs ik een D500 kan kopen

Jaap, maak je over mij geen zorgen, die D500 kan zelfs ik wel betalen :D Gelukkig zonder er ook maar een moment echt over na te moeten denken, maar ik besef ook dat er vele zijn die dat niet kunnen. En inderdaad, de camera, laat staan de grip is zoals een ander lid al aangaf, geen eerste levensbehoefte. Dus je hoeft er niet wakker van te liggen.

Die grip kan, maar wil ik niet betalen, althans geen 489 euro.
En als ik zie dat je voor een grip voor een Canon 7dII de helft betaald, voor een Olympus EM5 mkII zelfs maar 150 euro vraag ik mij echt af waar Nikon mee bezig is. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet indenken dat Nikon er nou zoveel meer ontwikkelingskosten of productiekosten aan heeft.
En zoals iemand eerder al memoreerde, als de kwaliteit en kwaliteitscontrole de laatste jaren nou zo geweldig was kon je het daar nog op afschuiven.
Het is natuurlijk ieders goed recht om Nikon met hand en tand te verdedigen, ik ben echter bang dat Nikon zich zo langzamer hand echt uit de markt aan het prijzen is, vooral op lenzen en accessoires. Dat gevoel deel ik in iedere geval met bv Thom Hogan. En een merk in de marge is voor ons allemaal nadelig.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Daniel1975 » vr feb 12 2016 7:21 pm

ReneG schreef:
Nou dit is toch wel wat kortzichtig. Je beschrijft een grip als een 'supersimpel' iets... nou niet dus. Dat lijkt misschien zo omdat er maar een paar knoppen op zitten. Die grip is nl. niet 'een stukje plastic', wat nagenoeg alle imitatiegrips overigens wel zijn. De originele grip is veelal gemaakt van aanzienlijk betere (en veel duurdere) materialen als magnesium, tegenwoordig mogelijk carbon etc. wat veel duurder is dan het materiaal dat in imitatie-grips wordt gebruikt. De componenten (knoppen, printplaat, accusensors etc.) zijn van beduidend betere kwaliteit. De bouwkwaliteit idem. Dat kun je van die imitatie-grips niet zeggen (maak er maar eens eentje open). En de grip mechanisch (zeker op langere termijn) beter pas/sluitend maken om contact te houden etc. vergt ook meer werk. Om over de aansluiting en levensduur maar niet te spreken. Ik ben er redelijk zeker van dat de toleranties voor speling etc. van de Nikon grips aanzienlijk kleiner zijn dan die van imitatie grips. Want breek me de bek niet open over ellende met imitatie-grips (van storingen tot niet goed herkende originele accu's tot contactproblemen na slijtage etc.

Als dat je de prijs niet waard is, prima hoor, maar ga niet kleinerend lopen doen over mensen die weloverwogen voor betere kwaliteit kiezen. ;)

Rene, ik snap wat je wilt zeggen, maar naar mijn mening niet juist.
Imitatiegrips zijn idd met budgetmaterialen gemaakt, daar zijn we het wel over eens. Daar wordt op vele manieren bespaard op zaken en dan met serieuze marges aangeboden.
Maar de materialen die Nikon gebruikt leveren niet zo'n schandalig dure verkoopprijs op. Want dan zou de prijs van de 810 of van een vergelijkbare Canon net zo hoog moeten zijn. Ik ben behoorlijk goed bekend met het high-end materiaal in de atb&racefietswereld en daar is het algemeen bekend dat op accessoires de hoogste marges zitten.Carbon kost tegenwoordig echt geen drol meer, zeker niet in Azie.
In de basis is het nog steeds dezelfde grip als bij de 810, maar dan fors duurder. Dus ben heel benieuwd waar die meerprijs vandaan komt ;-)
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor arjan916 » vr feb 12 2016 7:28 pm

Vergelijkbare opvatting hier, wat meer geld uitgeven voor een origineel vind ik geen probleem. Mits de prijs in relatie is tot het primaire doel van het item.
Een grip is voor mij niet veel meer dan een extra batterijhouder en wat knopjes.
Bewust wat gechargeerd genoteerd, primair doet het ding niet meer.
Dat er in de loop van de tijd kennelijk meer functionaliteiten (waarom?) voor nodig zijn, kan ik beperkt inkomen, maar extra knoppen vergen toch geen printkaartjes, bovendien kosten printkaartjes geen fluit, hooguit wat extra engineeringwerk, wat als je het slim aanpakt gespreid kan worden over diverse (camera)types.
Mocht er daadwerkelijk meer bij komen kijken dan een accuhouder en knpjes, vraag ik me af wat Nikon bezielde toen ze hiermee startte...
De schoen wringt hem voor mij bij het simpele feit dat ik een batterijhouder geen kleine 500 waard vind, en dat is gelukkig vrij mogelijk ;)

Mocht ik ooit overtuigd raken om 500 euri's uit te geven voor een batterijhouder en wat knoppen, wie weet, koop ik alsnog een origineel....
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor mozes » vr feb 12 2016 7:57 pm

Wel grappig, op canon klaagt men dat ze achter blijven met de sensors, en zich daarmee uit de markt werken.
Bij Nikon omdat het allemaal te duur word.

Op deze manier houden deze 2 zich tegenover elkaar mooi in balans.

Degen die hier van profiteert lijkt Sony te zijn, als ze dat lens aanbod maar eens op orde krijgen.
Want als je eens goed naar bv de A77 kijkt, of de a7rII of de s versie...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » vr feb 12 2016 8:10 pm

Om een eventueel misverstand uit de wereld te helpen, de prijs van de D500 vind ik wel acceptabel, daar zit immers wel de nodige r&d in.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Marten » vr feb 12 2016 9:40 pm

Een ander misverstand is, dat de prijs van een product uitsluitend betrekking heeft op de kosten en opbrengsten van dàt ene product.
Maar ook de kosten en verkoopresultaten van andere producten die door datzelfde bedrijf worden gemaakt kunnen verrekend worden.
Zo kan je voor een grip voor de D500 meebetalen aan de tegenvallende resultaten van een Nikon verrekijker, een 58mm Nikkor, de uit de hand gelopen ontwikkelingskosten van een D5, of zelfs de ruimtevaart aspiraties van Nikon, om maar wat te noemen.
De klant bepaalt of hij/zij dat redelijk vindt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Flandria » vr feb 12 2016 9:45 pm

Sterker, in het verleden kon de Nikon Pro camera lijn bestaan op basis van de consumenten (volume) lijn.....zal nu echt niet anders zijn vrees ik.
Flandria



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Marten » vr feb 12 2016 9:57 pm

En als je niet wilt bijdragen aan die Pro camera lijn, dan koop je géén extra D500 grip, maar stop je een accuutje in je achterzak. Wel met het risico op een geëlektrocuteerd achterste in geval van een zweterige bilnaad, naar ik heb begrepen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor signxpress » vr feb 12 2016 10:23 pm

Je moet natuurlijk niet altijd van jezelf uitgaan ;-)
Ik heb niet echt last van een zweterige bilnaad.
Maar goed, zo'n accu pst volgens mijn ook in je tas, zo groot is deze nu ook weer niet.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor mozes » vr feb 12 2016 10:29 pm

On topic 8)
Nikon D5/D500 hands-on review (video)
https://youtu.be/dmBU09a85Ng
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor w.wind » vr feb 12 2016 10:46 pm

Zullen we verder praten over de D500 en niet meer over de prijzen
Daar is een ander draadje voor
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten