Welke flitser te kopen

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Welke flitser te kopen

Berichtdoor Fredsel » vr feb 12 2016 9:53 pm

Hallo,

Ik ben opzoek naar een externe flitser voor mijn D3200 maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Er zijn zoveel verschillende dat ik niet weet wat ik moet kiezen ik zou graag wat info willen hebben over welke flitser het best bij mij en mijn camera zou passen.

Ik zou graag een flitser willen hebben die ik automatisch en handmatig kan instellen hij moet degelijk zijn en ook voor de "toekomst" als ik meer ervaren ben goed genoeg zijn.
Ik heb niet echt een budget in gedachte, maar wil vooral prijs kwaliteit.

Alvast bedankt
Fredsel

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor iefie » za feb 13 2016 2:07 am

Sb700

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor DannySan » za feb 13 2016 6:48 am

Hallo Fred (Fredsel),

je vraag is niet zo makkelijk te beantwoord; wat wil je met de flitser gaan doen?
Een SB700 (zoals aangegeven door iefie) zou prima kunnen voldoen; die heeft TTL (automatische stand) en kan ook handmatig, is degelijk (Nikon kwaliteit) en kan nog wel even mee.
Maar naast Nikon zijn er ook andere producenten die prima flitsers maken (ik heb zelf 3 Yongnuo flitsers bijvoorbeeld) maar het zou handig zijn als je zou aangeven wat je er mee wilt gaan doen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Hans Braakhuis » za feb 13 2016 10:14 am

Op een instap camera zoals een D3X00 of D5X00 kun je niet alle mogelijkheden van een SB-700 of SB-910 gebruiken. Als de instap camera tzt vervangen gaat worden voor een D7200 of hoger, dan is een SB-700 de moeite waard.
Je kunt dan spelen met twee flitsers, terwijl je er maar één koopt. De tweede flitser is dan de ingebouwde flitser van je camera, en met de flitscommander in een D7200 of hoger kun je regelen welke flitser wat gaat doen. Een eenvoudig menu, met heel veel mogelijkheden. Helaas kost dat geld en daardoor zit er geen commander menu in de D3X00 of D5X00 serie.
Ga dan voor een bij je camera passende Metz 44 of 36 of een ander goed merk. Prijs en kwaliteit zijn veelal met elkaar in overeenstemming.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor iefie » za feb 13 2016 10:39 am

Oke...dat wist ik niet Hans. Van het ontbreken van de cls stand.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Jacob_O » za feb 13 2016 12:49 pm

Maar de SB700 biedt wel de mogelijkheid om als commander te fungeren met het CSL systeem, ook op de D3x00 & de D5x00.
Misschien ook iets om rekening mee te houden mocht je in de toekomst nog verder willen uitbreiden wat betreft flitsers.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Fredsel » za feb 13 2016 2:02 pm

Ik wil de flitser gebruiken voor foto's van mijn kinderen te maken ook als het donker is. En ook vakantie foto's.
Mijn kinderen hebben ook toneelvoorstellingen waarbij het ook donker is.

Ik heb gelezen in mijn instructieboekeje dat de de SB800 900 en 910 de volledige opties ondersteunen zijn er hier ook gelijkwaardige alternatieven voor of moet ik dan voor 1 van deze 3 gaan?
Fredsel

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Gerard de Zwaan » za feb 13 2016 4:28 pm

Een SB-700 is een mooie flitser om te beginnen, als het bevalt kun je altijd een tweede erbij nemen. Een SB-700 kun je ook als commander gebruiken om een tweede flitser aan te sturen.
Hans Braakhuis schreef:De tweede flitser is dan de ingebouwde flitser van je camera, en met de flitscommander in een D7200 of hoger kun je regelen welke flitser wat gaat doen.

Ik weet dat een D7100 een ingebouwde commander functie heeft, Nikon heeft bij de D7200 de commander functie er af gehaald(ik ben het niet in het menu en handleiding tegen gekomen). In de Handleiding van de D7200 staat wel een SU-800 comander vermeld.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Jaap Driest » za feb 13 2016 4:34 pm

Ik zou voor de SB700 gaan. Mooi compact, krachtig genoeg en op de toekomst voorbereid. Ik heb ook een 900, maar die neem ik nooit mee. Te groot.
En ik zou zeker ook een goedkoper merk overwegen, zoals Yongnuo of Nissin. Voor mijn Fuji heb ik Nissin i40 e dat is een juweeltje.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Jacob_O » za feb 13 2016 4:47 pm

Gerard de Zwaan schreef:Ik weet dat een D7100 een ingebouwde commander functie heeft, Nikon heeft bij de D7200 de commander functie er af gehaald(ik ben het niet in het menu en handleiding tegen gekomen). In de Handleiding van de D7200 staat wel een SU-800 comander vermeld.


Dan zou ik pagina 283 & 354 van de handleiding nog eens goed nakijken. :wink:
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor w.wind » za feb 13 2016 7:52 pm

Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld een yongnuo een lager richtgetal heeft
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1687


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 14 2016 9:01 am

Wat is nu handiger: een D-3200 met twee SB-700 of een D70, of één D70, D80, D90, D7X00 camera met één SB-700, die dan niet boven op de camera hoeft te staan.
En natuurlijk is een SB-700 een uitstekende flitser. heb er zelf ook een, maar als je bij een D3X00 of D5X00 camera blijft, gebruik je de echt leuke mogelijkheden van de flitser niet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Cornerstone » ma feb 15 2016 6:57 pm

Heb een D750 met een Metz 52 AF-1, goede prijs kwaliteitsverhouding en een hele bak licht!
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Fredsel » za feb 20 2016 7:53 pm

Na wikken en wegen heb ik een metz mecablitz 52 AF-1 Nikon digital gekocht. Ff mee oefenen maar zitten al leuke foto's bij

Bedankt voor de Info.
Fredsel

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser te kopen

Berichtdoor Cornerstone » wo apr 06 2016 4:41 am

Goede keuze alhoewel ik zelf nog een SB700 ga aanschaffen naast mijn Metz.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten