Rare zwarte vlek

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Vincent » zo feb 14 2016 1:34 pm

Ik blaas al jaren in mijn camera en ik gebruik ook nog natte swabs die volgens sommigen nig veel erger zijn... :D

Maar ja... Ik doe ook maar wat :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor DannySan » zo feb 14 2016 1:40 pm

Wat 'n leuke 'ontsporing' van een topic weer; ik gaf alleen maar aan dat er ook mensen zijn die het professioneel 'doen'; niet dat wat Chipclean zegt 'heilig' is ofzo.
Doe lekker wat je zelf wilt met je camera, maar beticht mij niet van 'kul'; wat een 'vreemde' (het minder nette woord maar weggehaald) reactie :silent:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Cyrus » zo feb 14 2016 3:44 pm

Er is geen sprake van een rare ontsporing, je brengt onderstaand advies van een bedrijf dat z'n brood verdient met sensorreiniging (we weten allemaal dat daar Chipclean mee wordt bedoeld) als feit:

DannySan schreef:Met een blaasbalg je camera inblazen? Ehm... *adviseert om dat NIET te doen...


Niet zo gek dat daar dan een reactie op volgt zoals die van A90; omdat Chipclean nu eenmaal geld verdient met - jawel - middels o.a. een blaasbalg stof van je sensor verwijderen, laat zich raden dat Chipclean z'n klanten vooral afraadt dit zelf te doen. Dus "kul" als kwalificatie van het advies van Chipclean is niet bepaald ver bezijden de waarheid. Daartoe hebben A90, djunclesam en ondergetekende genoeg valide argumenten aangevoerd.

Niettemin: genoeg gezegd hierover, verder met het oorspronkelijke onderwerp: het oplossen van JJG
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Flandria » zo feb 14 2016 4:30 pm

Gebruik al jaren een blaaspeertje en in het uiterste geval laat ik de sensor cleanen (om de 3-4 jaar).
Laat je ook niet een smetvrees aanpraten, ik wissel objectieven soms in de niet meest ideale omstandigheden (stof, wind, regen), erna schoonblazen
is afdoende.
Flandria



Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Léon Obers » zo feb 14 2016 6:02 pm

Stof is van alle tijden. "Indertijd" in het analoge tijdperk en met velletjes vlakfilm in de cassette, blies ik van tevoren de cassettes schoon met "stikstof" ("ziekenhuis" kwaliteit). Had altijd zo'n fles van pakweg 1 meter hoogte in mijn studio staan. Ook om stof van je table-top product set-up af te blazen.

Zou ook prima te gebruiken zijn voor sensors. (Niet te hoge druk uiteraard, anders blaas je de sluiter eruit :lol: ).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Replay » zo feb 14 2016 6:20 pm

Blaasbalgje werkt prima, zo te zien. Zelfs TS is ermee weggeblazen. :lol:
We weten nu nog steeds niet wat hij bedoelt.
Als hij de ronde boog onderin de foto bedoelt, dan lijkt het mij de achterzijde van de zonnekap. Maar daar is de foto in zijn geheel wel een beetje donker voor.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor emiel » zo feb 14 2016 9:31 pm

Ik zie nog steeds geen duidelijke vlek. Is het die L ? Kan me niet voorstellen dat dat een stofje is. Zo scherp is een stofje nooit.

Volgens mij gewoon graffiti op de muur. #hoopdrukteomniks en TS is in geen velden of wegen te bekennen.

Ajuus
Emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » zo feb 14 2016 10:03 pm

djunclesam schreef:Vuil op de sensor wordt beter zichtbaar naarmate je het diafragma verder knijpt.

In het donker op f/10 gaan flitsen insinueert op zijn minst dat je flits op de automatische stand. Als je zonder flits alles op 1.8-2.8 schiet en flitst op automaat waardoor de camera f/10 kiest dan kan dat verklaren waarom je er wel last van hebt met flitsen en niet zonder.

Eenvoudig te controleren door binnen in huis de A-stand te kiezen (diafragma voorkeur). Knijpen naar f/16 of lager en Iso op 100. (Dan heb je dus een lange sluitertijd). Camera op plafond richten, afdrukken en rondjes draaien tijdens de belichting. Als je hem dan ziet dan zit er rotzooi op je sensor.


Ik was weer eens te snel... Als ik wat langer had nagedacht ipv te 'panieken' dan had ik dit ook moeten bedenken.. :oops:

Met een andere lens op f/10 hetzelfde euvel... En op bijna f/2.8 niets te zien..

Excuus voor de wat late reactie ( druk druk ) en dat dit topic zo ' uit de hand loopt' ( bij wijze van ) :wink2:
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor strangeartefact » zo feb 14 2016 10:42 pm

Off topic of niet, het blaasbalg verhaal is al besproken verder.
Ik reageerde omdat het mijn wenkbrauwen fronste. Mij is nmlk door 2 winkels geadviseerd eerst zelf te blazen(met blag met filtertje erin) en als het niet helpt pas vervolgstappen te nemen ;) En met prima succes!
En natuurlijk met beleid :)

groet.

p.s. JJG fijn dat het opgelost is!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » zo feb 14 2016 10:47 pm

Nouja, die zooi zit er nog op... Maar de oorzaak is idd duidelijk...
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 15 2016 7:58 am

Herken de vlek in de vorm van een L wel, maar is dat zwarte vlek waar JJG het over heeft als TS.
Idem, lijkt me geen stof in de gebruikelijke vorm.
Wil wel graag weten hoe dit afloopt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » ma feb 15 2016 9:34 am

Ik schiet alleen met primes waardoor ik erg vaak wissel. Dus het lijkt mij stof/viezigheid.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JurjenF » ma feb 15 2016 11:32 am

Easy te checken : even een onscherpe opname van egale achtergrond en klaar is klara
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor ATOR » ma feb 15 2016 11:45 am

Nog een paar van die vlekken en je kunt Tetris spelen :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:



Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten