Heb ik een grip nodig?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor ArendV » di feb 16 2016 11:27 am

Met een 70-200/2.8 zou ik wel een grip gebruiken op mijn D7100 voor een betere balans.
Sinds de 70-200/4 mijn zwaarste regelmatig gebruikte objectief is, ligt hij meestal werkloos in de kast.
Enkel als ik weet dat ik veel in portretstand ga werken schroef ik hem eronder.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor ReneG » di feb 16 2016 11:38 am

De grip zit bij mij er standaard onder, ik kan niet zonder, vooral bij de zware objectieven zorgt het voor meer stabiliteit. Zowel qua formaat, werken in portretstand etc. is het voor mij ook een must. Daarbij moet ik vermelden dat gewicht voor mij verder geen factor is (als ik een 500 f/4 zou kunnen betalen zou ik hem heel de dag meeslepen). ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Highlander » di feb 16 2016 12:09 pm

Man naar mijn hart Rene, zo denk ik er ook over.
Als ik gewichtsbesparing wil, moet er maar wat van mijn dikke buik af, daar heb elke dag dan plezier van :lol:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Cornerstone » di feb 16 2016 1:31 pm

Bij mijn camera's zit er bij allen een grip op. Hou veel beter vast, staat mooier, snellere burstrate en extra accutijd alhoewel je ook een losse accu in je zak kunt steken.
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor plincky » di feb 16 2016 8:57 pm

Naar mijn weten is de burst burstrate bij de D750 hetzelfde met of zonder grip. Bij bv de D700 is dat anders. Maar het hangt van het model af.
Grip gebruik ik alleen als ik weet dat ik veel portretten moet schieten. Anders blijft hij er lekker af. Alleen maar extra gewicht en ruimte in de tas. Voor de baatterij duur hoeft je het bij de meeste modellen ook niet te doen. Hoe vaak maak je meer de 1000 foto's? Staat misschien wel leuk maar is voor mensen vaak ook intimiderend zo'n groot toestel voor hun neus.
Het is wel iets beter vasthouden.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Cornerstone » do feb 25 2016 9:45 pm

Smoelt een stuk beter maar dat is persoonlijk. Vind een camera zonder grip een beetje naakt :-)
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor JaapV » do feb 25 2016 11:34 pm

Zo zie ik het niet. Ik mijn ogen lijkt het met grip een beetje alsof je voor pro speelt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Marten » vr feb 26 2016 12:04 am

Net zoiets als een achterspoiler op een voorwiel aangedreven auto.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor pveenstra » zo feb 28 2016 5:20 pm

Met dit verschil: voor grote handen heeft de grip gewoon een functie.
En look like a pro kan ook héél functioneel zijn....

Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor NielsO » ma feb 29 2016 6:03 pm

Haha dat look like a pro doet het um vooral ;)
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Autofan1985 » di mar 01 2016 9:32 am

JaapV schreef:Zo zie ik het niet. Ik mijn ogen lijkt het met grip een beetje alsof je voor pro speelt.
Marten schreef:Net zoiets als een achterspoiler op een voorwiel aangedreven auto.


Hmm, ik heb beiden. Wat zegt dat nu? :lol:
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Marten » di mar 01 2016 9:47 am

Even "off topic" dan maar.
Dat zegt dat je twee nutteloze accessoires op je auto hebt zitten. Tenzij je regelmatig ver boven de 200km/u rijdt.
Bovendien is het zo dat bij dat soort snelheden geldt, dat alleen een achterspoiler op een voorwielaangedreven auto de achterwielen omlaag drukt waardoor de voorwielen juist omhoog gaan.....
Dat is pas LOL.
Gauw maar weer terug naar dat andere accessoire dat "smoel geeft" omdat het er "pro" uitziet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Autofan1985 » di mar 01 2016 11:03 am

Kan een discussie gaan houden dat dit voor mijn achterspoiler niet geldt (genereert geen downforce, maar verlaagt juist de Cw-waarde), maar dat is idd te offtopic. ;)

De grip daarentegen heb ik niet "omdat het er pro uit ziet", maar puur omdat ik het veel beter vindt werken zo. Waar ik voorheen toch maar landscape pakte omdat portret de onhandig was merk ik nu al dat ik dit minder doe. De extra accucapaciteit en fps zijn leuk meegenomen, maar dat is niet waarvoor ik de grip heb aangeschaft. En die "Pro"-looks zijn wel het laatste wat mij boeit...
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di mar 01 2016 12:06 pm

Autofan1985 schreef:De grip daarentegen heb ik niet "omdat het er pro uit ziet", maar puur omdat ik het veel beter vindt werken zo. Waar ik voorheen toch maar landscape pakte omdat portret de onhandig was merk ik nu al dat ik dit minder doe.

Een grip is zeker handig om de staande(portret) foto's te maken. Ik heb als eerder aangegeven dat ik meer staande(portret) foto's maak sinds ik de grip heb.
Autofan1985 schreef:De extra accucapaciteit en fps zijn leuk meegenomen, maar dat is niet waarvoor ik de grip heb aangeschaft.

De extra accucapaciteit is leuk maar eigenlijk niet nodig ten zij je weekend lang foto's maakt en geen stopcontact is om je accu's op te laden is.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Heb ik een grip nodig?

Berichtdoor Faiz » di mar 01 2016 12:18 pm

Qua balans body vs objectief vind ik een grip (vooral bij zwaardere objectieven, 24-70 of 70-200) best lekker. En moet eerlijk zeggen, ik heb de grip bijna standaard aan de camera hangen en als de grip eraf haal (voor een wandelingetje door de stad of een fietstochtje) dan vind ik de camera een beetje "ielig" :huh:
Op onze volgende citytripje New York gaat de grip gewoon aan de camera.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten