Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor erikcreugers » wo feb 17 2016 9:36 am

Onlangs is een kennis waarmee ik regelmatig ging fotograferen na een kort ziektebed overleden aan slokdarmkanker. Nadat ze anderhalf jaar geleden de diagnose hadden gesteld, en hem hadden medegedeeld dat er niks meer aan te doen was, is het ontzettend snel gegaan.
Aangezien hij een nogal uitgebreide collectie non-Nikon apparatuur bezit, hij fotografeerde met een camera van Nikons grootste concurrent, met die rode ringen om de objectieven..., gaat zijn echtgenote die geen bal verstand heeft van fotograferen alles verkopen.

Mijn kennis beschikte over een Eizo ColorEdge CG223W monitor en die gaat ook verkocht worden. Alleen hebben we geen flauw idee wat dit scherm van nog geen 1 1/2 jaar oud momenteel nog zal opbrengen. Daarom roep ik de hulp van jullie in om een indicatie te geven wat deze nu waard zou zijn.

Alvast bedankt voor de medewerking!
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor Jur » wo feb 17 2016 9:49 am

Volgens deze site was de laatst/laagst bekende prijs € 729,-. Voor een 1.5 jaar oud scherm zou mij een afschrijving hierop van 15-20% redelijk lijken.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 17 2016 9:54 am

Prijsbepaling van elektronika blijft altijd lastig, zeker als het een wat ouder model betreft.
http://tweakers.net/pricewatch/257951/e ... zwart.html
Dit specifieke model dateert al uit 2010 en is qua resolutie niet echt gewild.
Laatste nieuwprijs was ca. 700 euro.
Monitoren met vergelijkbare resoluties zijn heden ten dage een stuk goedkoper.

De restwaarde is ook afhankelijk van de staat en de hoeveelheid branduren (levensduur backlight). Grofweg gezegd; 60% van de laatste nieuwwaarde; mits in goede staat en geen pixeldefecten.
Displayapparatuur daalt heel snel in waarde, veel meer dan b.v. objectieven.
Komt vooral door de voortschrijdende ontwikkelingen op dit gebied.

Als bonus zou er b.v. een calibrator bij kunnen zitten(?)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor erikcreugers » wo feb 17 2016 10:04 am

CaptainHook schreef:De restwaarde is ook afhankelijk van de staat en de hoeveelheid branduren (levensduur backlight).
Zijn het aantal branduren ergens te achterhalen?
Hij is er altijd heel zuinig op geweest, Zo zat de kap er altijd op de monitor en als de monitor uitstond deed hij er zelfs een doek overheen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 17 2016 10:12 am

Sommige monitoren geven dit ergens in hun setup menu aan.
Of wellicht de Eizo Color Navigator software? (volgens de manual zou het aantal gebruiksuren te zien zijn)
http://www.eizoglobal.com/support/db/fi ... N-CN64.pdf
hoofdstuk 14-7
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor Jacob_O » wo feb 17 2016 10:56 am

Persoonlijk denk ik dat afschrijvingen van 15% tot 40% behoorlijk optimistisch zijn.
Voor aanzienlijk minder geld zijn er monitoren te koop met betere/modernere specificaties en dan ook nog eens groter.
Ik zou zeker niet bereid zijn om bijv. € 350,- voor deze Eizo te betalen wanneer ik een splinternieuwe Dell Ultrasharp U2515H voor € 350 kan aanschaffen.
Maar goed, zoals ik mijn bericht al begon, dat is persoonlijk.

Wat de waarde wel is.... Geen idee, voor een echte Eizo fan wellicht meer dan dat ik denk.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor CaptainHook » wo feb 17 2016 11:50 am

Mijn idee Jacob! Maar sommige mensen menen dat 'dure' merknamen per se betekenen dat je er tweedehands ook veel voor kunt vangen... :crazy:

Zoals al eerder aangegeven; dit is een 'oud', incourant (qua resolutie) model. Lastig te verkopen.
Je kunt 'm natuurlijk altijd op b.v. marktplaats, fotoapparatuur en/of tweakers zetten. :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor Jacob_O » wo feb 17 2016 12:00 pm

CaptainHook schreef:Maar sommige mensen menen dat 'dure' merknamen per se betekenen dat je er tweedehands ook veel voor kunt vangen...


Daartegenover zijn er ook weer mensen die denken dat een "oude" Eizo altijd nog beter is dan een nieuwe Iiyama ;-)
Dát werkt dan weer in het voordeel van de verkoper van de Eizo.
Laatst gewijzigd door Jacob_O op wo feb 17 2016 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor MarcoEos70D » wo feb 17 2016 12:10 pm

Was die kennis toevallig ook lid van eosdigitaal.nl? Daar zou je dan de Canon-spullen te koop kunnen zetten. Stuur me anders even een pb als je dat zou willen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor erikcreugers » do feb 18 2016 11:16 am

CaptainHook schreef:De restwaarde is ook afhankelijk van de staat en de hoeveelheid branduren (levensduur backlight). Grofweg gezegd; 60% van de laatste nieuwwaarde; mits in goede staat en geen pixeldefecten.
Net gekeken: 6828 branduren sinds juli 2014 en de Spyder 4 zit erbij.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor CaptainHook » do feb 18 2016 1:22 pm

Da's best wel veel; 6828 uur.
Als 'ie 8 uur per dag aan zou hebben gestaan (m.a.w. niet eens op standby oid), dan betekent dat ruim 820 dagen continu ingeschakeld. Da's gewoon heel veel.

Zo heb ik zelf nu al 5 jaar, 2 stuks Dell U2711's en die zitten nu op 8K power on uur. En die gebruik ik de hele dag.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Waarde Eizo ColorEdge CG223W monitor

Berichtdoor Alex » do feb 18 2016 4:20 pm

dat is dus sinds de aankoop 12 uur per dag !
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten