Rare zwarte vlek

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor ATOR » di feb 16 2016 3:07 pm

@Hans
Het hele stuk over het zelf schoonmaken van de sensor zou ik weglaten uit je gids als je daar geen ervaring mee hebt.

Wat opmerkingen:
Je gebruikt om de sensor schoon te maken absoluut niet de functie Bulb/Mup maar de instelling in het menu: Lock mirror up for cleaning. Dan blijft na het indrukken van de sluiter de spiegel omhoog geklapt staan tot je de camera uitzet. Dat doe je inderdaad met een volle accu, de camera laat je deze functie zelfs niet te gebruiken als de accu ver leeg is.

Bij een foto met zo te zien een statische sensor borstel schrijf je:"Niet aan te raden met een Nikon camera!!" Terwijl dat de meest eenvoudige en foolproof manier is om stof te verwijderen. Het is een borstel met zachte haartjes die je statisch oplaadt en die als je hem over de sensor veegt alle stof opneemt. Bij mij is dan in 9 van de 10 gevallen de sensor al schoon.

Een sensor loep is erg handig bij het schoonmaken van je sensor. Tijdens het schoonmaken elke keer een foto moeten maken om te kijken of er nog een stofje aanwezig is (spiegel neerklappen, lens bevestigen, foto maken, foto bekijken, lens eraf, spiegel opklappen) is veel te omslachtig. Met een loep, liefst eentje met verlichting, zie je stof en andere verontreiniging direct zitten. Je hoeft ook niet het beeld van de foto om te draaien om te weten in welke hoek zich de verontreiniging bevindt.

De opmerking "anderen (die niet door Nikon service de sensor laten schoonmaken) proberen van alles uit" is wat denigrerend. De mensen die o.a. bij Nikon de sensor schoonmaken zijn echt geen supermensen met top secret supertools. Het zijn normale mensen die net als anderen die het zelf "proberen" gewoon een blaaspeer, sensor brush, een gel stick of sensor stamp, een swab en een sensor pen gebruiken.


De eerste keer vond ik het een enge klus. Een sensor is ten slotte een gevoelig en kostbaar iets en er zijn genoeg mensen met angstverhalen dat het helemaal mis kan gaan. Zoals het hoort bij angstverhalen zijn ze vaak niet duidelijk over wat er dan precies mis kan gaan en uiteraard nog minder duidelijk over hoe je dat eenvoudig kunt voorkomen :P

Maar het zelf schoonmaken van de sensor is prima zelf te doen als je zorgvuldig werkt. Het is een investering in het juiste gereedschap en je moet je verdiepen in de juiste manier van werken. Maar dat je zelf als het nodig is in 10 minuten (30 bij hardnekkige vette verontreiniging) even je sensor schoon kunt maken is voor mij een onmisbare vaardigheid.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo feb 17 2016 7:41 am

Zal m'n teksten aanpassen.
Heb geen ervaring met een borstel die je statisch op laadt. Dacht dat er op de foto een kwast met blaaspeer te zien was.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Cyrus » wo feb 17 2016 8:51 am

Er wordt gedoeld op de Arctic Butterfly. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, misschien dat anderen die 'm wel gebruiken / gebruikt hebben er meer over kunnen vertellen?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor ATOR » wo feb 17 2016 10:26 pm

Het is een hoop geld voor een kwastje maar de Arctic Butterfly werkt goed. Je moet wel opletten dat je niet buiten je sensor komt. Het is me een keer gebeurd dat ik per ongeluk wat vet wat net naast de sensor zat over de sensor heb uitgesmeerd. Dan moet je met swabs het vet van je sensor halen en de brush heb ik daarna met 99% isopropyl-alkohol schoongemaakt.

Verder is het een eenvoudige en snelle manier om stof van je sensor te halen. Het is maar af en toe dat er viezigheid op de sensor zit die er niet mee weggaat en waarvoor ik dan sensor stamps, swabs en/of een sensorpen tevoorschijn moet halen. De laatste keer was dat na wat lenswissels op een stormachtig strand.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » wo feb 17 2016 10:32 pm

Dank allemaal voor de tips.

Maar mezelf kennende ga ik beter naar Cameratools, duurder maar veiliger.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JaapV » wo feb 17 2016 11:23 pm

Nog even JJG, wat was nou die "zwarte" vlek die je bedoelde?
Was dat de L?
Of de hele donkere onderkant?
Of dat rare plekje in het raam?
En waarom nou net die sowieso al slechte foto als voorbeeld?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » do feb 18 2016 5:42 pm

Slechte foto?? ;-)
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Replay » do feb 18 2016 5:50 pm

Mee eens met Jaap. Was ook mijn eerste gedachte maar liet het voorbij gaan. (Het ging over de vlek en niet over de kwaliteit.)
Wanneer mij pa zo'n foto laat zien dan zeg ik "leuk plaatje." Maar hij heeft nul komma nul affiniteit met fotografie.
Maar voor iemand die zich ervaringsniveau *** toekent..... Tsja, dan heeft Jaap wel gelijk.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » do feb 18 2016 5:56 pm

Ach jongens... Ik weet ook heus wel dat dit een baggerfoto is...

Ging mij erom de vlek te laten zien waar deze in de reeks het beste te zien is...
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JaapV » do feb 18 2016 6:31 pm

De reden waarom ik de algehele kwaliteit aanhaalde is dat er verscheidene "donkere-plek-euvels" zijn aan te wijzen, zodat niet duidelijk is wat je specifieke probleem was.
Dus nogmaals, mijn vraag - die ook al door anderen gesteld is en waarop ik nog steeds geen antwoord zie - was:
JaapV schreef:Nog even JJG, wat was nou die "zwarte" vlek die je bedoelde?
Was dat de L?
Of de hele donkere onderkant?
Of dat rare plekje in het raam?
(...)

Hint: als je twee verschillende foto's met het zelfde probleem laat zien dan kan er geen twijfel meer zijn over wat je bedoelt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » do feb 18 2016 6:55 pm

Excusez, door de vele berichten in dit topic is me dat ontgaan.

Zie :

1

In het midden van de foto, op het kozijn.

AfbeeldingKim_Sjaal-4018 by Jelmer Gremmen, on Flickr


2

Ook in het midden, op de opgerolde sjaal, aan het eind van het woord Deventer en einde woord Voorstad.

AfbeeldingKim_Sjaal-4014 by Jelmer Gremmen, on Flickr
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor CaptainHook » do feb 18 2016 8:30 pm

Ik moet zeggen...het is wel een heel bijzondere vlek! Zo'n L-vormige... :shock:

Knap dat je dat op je sensor krijgt. :angel:

Maar als je nou gewoon ff een plaatje maakt tegenover een witte, verlichte achtergrond. Bijvoorbeeld een wit scherm van een simpele editor op je beeldscherm (full screen, groot wit vlak). Camera er vlak voor houden, diafragmagetal zo hoog mogelijk, scherpstellen op oneindig en fotootje maken.

Zie je dan ook een wit vlak met alleen de bizarre 'L'? Dit is zo'n grote vlek, die moet je gewoon met het blote oog op je sensor kunnen zien zitten.
Begin me nu trouwens wel af te vragen; ZIT 't wel echt op de sensor?
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor Léon Obers » do feb 18 2016 9:21 pm

Met die twee foto's is die "L" wel wat gedraaid.
Maar wie weet? Een spinnetje wat aan een stukje spinrag daar een prooi heeft hangen wat vastgeplakt voor de sensor bungelt ???
(Ik heb zelf ooit gehad dat er een spinnetje over het matglas kroop). Thee-kan, koffiekan, alles kan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JJG » do feb 18 2016 9:30 pm

Dank wederom,

Ik zie echt een stofje of wat het ook is op de sensor liggen/plakken.

Ik ga daar zelf niks aan doen.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rare zwarte vlek

Berichtdoor JaapV » do feb 18 2016 10:14 pm

Maar ik zou de flitser bij nachtelijk buitengebruik niet meer schuin omhoog richten.
Het enige licht dat de camera registreert komt onder die omstandigheid van de flitser en dat reikt met de omnibounce erbij maar zwakjes tot onderin het beeld. Zonder die bounce zelfs helemaal niet.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten