Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » di feb 23 2016 3:07 pm

Hoi allemaal,

Lange tijd niet op het forum geweest maar nu heb ik toch even hulp / advies nodig.
Mijn werk als fotograaf heeft een mooie vlucht genomen. Steeds meer uit mijn studio (waar ik veel werk met de 50mm 1.4G) en steeds meer fotografie tijdens zakelijke bijeenkomsten.
Nooit echt de behoefte gehad aan een telezoom; misschien alleen voor hobby, maar ik loop tijdens mijn klussen toch tegen wat dingen aan.
Twijfel wat erbij aan te schaffen en de gedachten gingen tussen langere primes en telezooms f2.8, maar die laatste is toch meer geschikt omdat ik vaak niet dichtbij sprekers en deelnemers kan komen en als dat wel kan, dan wil ik juist niet zo in het zicht staan van het publiek. De bijeenkomsten zijn meestal verlicht met sfeerlichten en vrij donker, maar ik gebruik de reportageflitser er ook bij.
Mijn Tamron 17-50 2.8 presteert wel wat minder in dit soort situaties, maar die is wel prima voor studio.

Nu is mijn budget niet oneindig en qua prijs klinkt deze wel goed:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-7 ... i-ld-nikon
(Er is ook een duurdere SP versie van, buiten budget)

Aan de andere kant...is een tweedehands Nikon niet een beter idee?
Er is al wat voor me gespeurd:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... b9c5b7a618
(vraagprijs €450)

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
(vraagprijs €599)

Gisteravond zag ik nog iemand op MP met de naam 'Camera Tweedehands'. De advertentie zie ik nu niet meer. Wel bied men 3 maanden garanties.
Iemand ervaring met deze verkoper?

Oja, doorsparen wil ik ook wel of nu iets meer investeren snap ik heel goed (dat zal zich dan wel weer belonen in de toekomst) maar ik heb 10 maart a.s weer een opdracht staan en daar wil ik eigenlijk een andere lens voor...Huren is in deze omgeving geen optie helaas.
Ander merk mag wat mij betreft ook...Sigma, Samyang? Vanaf 70mm in ieder geval.

Wat zijn de gedachten?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor ArendV » di feb 23 2016 3:27 pm

Ik heb zowel de "oude" Tamron 70-200/2.8 als de "tweerings" Nikkor 80-200/2.8 gehad.

De Tamron is optisch erg goed maar de autofocus is frustererend. Hij is zowel traag als onzeker in scherpstellen en dat brak mij uiteindelijk op.
Daarna heb ik naar tevredenheid de Nikkor 80-200/2.8 gebruikt, waar je op moeten letten is de schakelring tussen AF en MF, die wil nog wel eens kapot gaan.
Ik heb de Nikkor verkocht voor iets lichters maar ook duurder en minder lichtsterk (70-200/4 VR).
Dus tussen deze twee zou ik zeker voor de Nikkor gaan.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » di feb 23 2016 3:33 pm

Okay dat is goed om te weten, Arend! Snelle focus is wel redelijk belangrijk...soms heb ik maar 5 seconden of een foto te maken van een spreker. Of het is bijvoorbeeld iemand die veel praat met de handen erbij en erg geanimeerd spreekt...Ik kan me voorstellen dat het dan frustrerend gaat worden als het niet lukt!

Ik zal 'm veelal AF gebruiken...misschien als ik tijd en ruimte heb dat ik 'm op MF zou zetten?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Peter » di feb 23 2016 4:18 pm

Ik heb een Sigma 70-200 2.8 (zonder stabilisatie)
Ik denk dat die 2e hands prijstechnisch goed uit de bus komen. De autofocus is meer dan snel genoeg.
En al helemaal voor het doel waarvoor jij de lens wilt gebruiken. Ik gebruik de lens voor natuurfotografie .

Je woont in Enschede, ik ook
Mocht je belangstelling hebben dan stuur me maar een PB. (persoonlijk bericht)
Niet dat ik de lens wil verkopen, maar om de lens even uit te proberen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » di feb 23 2016 4:38 pm

Dank je voor je reactie, Peter! Ik neem deze lens mee in mijn zoektocht in elk geval.
Mis je de stabilisatie niet? Ik heb geen kleine handen, maar merk wel dat zwaardere objectieven voor mij iets moeilijker te hanteren zijn. Trillende handen krijg ik vooral als ik moe ben...maar soms met fotograferen ook! Anders is een monopod misschien een idee?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Peter » di feb 23 2016 4:53 pm

neen, ik mis de stabilisatie niet.
Zoals gezegd gebruik ik de lens vooral voor natuurfotografie (dus bij daglicht) De sluitertijden liggen dan dusdanig hoog dat stabilisatie dan (vaak) alleen maar tegen zal gaan werken. Een monopod verlicht het dragen wel inderdaad. Bij donkere omstandigheden kun je dan ook met je sluitertijden beter uit de voeten. Bij 1/100 of lager zit ik wel tegen de grens aan als het gaat om trillingsvrij uit de hand schieten.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Jester » di feb 23 2016 5:36 pm

Hoi,

Ik heb vorig jaar een nieuwe Nikon 70-200 VRII gekocht. Ja, die is flink aan de prijs en ik heb er zeker een poos over nagedacht voor ik hem kocht (ik heb ook over de Sigma nagedacht), maar het is echt een top-ding, kan ik je melden. Ik heb er kort nadat ik hem kocht 3 concerten van mijn favoriete band mee geschoten, en nog geen seconde spijt van gehad. Later heb ik er ook nog een 1.7 extender bij gekocht, en die doet het ook goed. De 70-200 heeft een supersnelle AF, ook als het licht wat minder wordt. Vorige week heb ik er ook ong. 1000 foto's van een repetitie voor een toneelstuk (bij mijn dochter op school, ook niet ideaal qua licht, en de meesten op 200mm / f4.5) mee gemaakt. Eerlijk gezegd vind ik hem nog iets beter dan de Nikon 24-70 qua scherpte. Dus als je het geduld kunt opbrengen om door te sparen... Over de andere merken kan ik je niet veel vertellen, sorry, maar heb je de zeer uitvoerige test van Matt Granger (That Nikon Guy) op YouTube al gezien? De afweging zul je toch zelf moeten maken. Alleen heb je ook nog eens de pech dat het ding zó goed is dat weinig mensen hem verkopen als ze hem eenmaal bij elkaar gespaard hebben (denk ik)...

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
Gebruikersavatar
Jester

Forumlid
Berichten: 416


Locatie: Zwijndrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor emdeklerk » di feb 23 2016 6:24 pm

Tamron. Net zo goed, zo niet beter dan Nikon maar met vijf jaar garantie standaard. Top.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op zo feb 28 2016 7:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor ATOR » di feb 23 2016 7:02 pm

De Nikon AF-D 80-200mm is een prima lens, heb hem zelf een tijd gehad op een D7000. Hij is behoorlijk wollig op f/2.8 maar vanaf f/4 prima scherp. Een voordeel vergeleken met de nieuwe €600 Tamron is dat je er bij verkoop ongeveer hetzelfde voor terug krijgt. Daarmee is hij een prima budget tussenstop naar eentje die scherp is vanaf f/2.8 en VR heeft. Want VR is wel erg handig in dit bereik, zeker als je vaak met weinig licht en vrij statische onderwerpen werkt.
Misschien dat een tweedehands Tamron of Sigma met VR iets voor je is en nog in het budget past, ik weet verder niet hoe die zijn op f/2.8.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Marwo » di feb 23 2016 10:29 pm

Misschien ook een optie. http://www.photozone.de/nikon_ff/764-nikonafs8020028fx
Die van mij mag na vele jaren nooit meer weg, maar er zijn er nog wel een paar in optimale staat te vinden.
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor schilder » di feb 23 2016 11:07 pm

Ik heb de nikon 70-200vrII prachtige lens zeer tevreden
maar gezien de prijsstijging van de nikon ten opzichte van een paar jaar geleden zou ik nu toch echt de tamron kopen.
de lens is bijna 40% duurder geworden.
wel kan ik zeggen de nikons zijn wel waarde vast ( nu misschien zelfs meer rendement als op de bank )
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor mozes » wo feb 24 2016 12:16 am

Dreamlogic schreef:Hoi allemaal,

Nu is mijn budget niet oneindig en qua prijs klinkt deze wel goed:
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-7 ... i-ld-nikon
(Er is ook een duurdere SP versie van, buiten budget)

Wat zijn de gedachten?

Ik heb hem gehad op een 1DmkII, vlijmscherp op 2.8.maar de AF is een ramp, als die lockt blijft die continu bijstellen, en doet dat steeds in net te grote stappen.
Hierdoor ontstaan nogal wat missers, en dat gaat erg tegenstaan.
Echter doe je singel AF, dan is het vrijwel altijd raak, maar in afc helaas niet.
O, en je hebt bij hoog contrast nogal last van de paarse randjes... :oops:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » wo feb 24 2016 9:21 am

Hoi allemaal, dank voor de reacties!

De nieuwe Tamrom gaat het dan toch niet worden. Kan me de missers niet veroorloven....als ik gewoon de tijd heb en voor de hobby fotografeer dan is het niet zo erg maar bij een opdracht kan je geen gedoe gebruiken.

Ik denk dat ik toch ga voor een 80-200mm AF-D, die zijn tweedehands erg goed betaalbaar. Volgens mij is dat wel een goede tussenoplossing.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor mozes » wo feb 24 2016 11:33 am

De SP versie van Tamron is natuurlijk een heel ander verhaal.

Als je voor de 80-200mm AF-D versie gaat, kies dan de 2 rings uitvoering.
Ik heb de schuif, en ik trek of duw hem steeds van het onderwerp af, kan nog gewenning zijn, maar ik vind het best wel wennen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » wo feb 24 2016 11:49 am

Inderdaad, de SP versie is ook wel een wat duurder, neem aan dat die het dan beter doet dan zijn 'broertje'.

En wil dan inderdaad de draaizoom, niet de trekzoom.
Volgens Tuihanti een 'stofzuiger' ;-)
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten