Welk objectief voor motorsport

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Sloajke » zo feb 28 2016 9:47 am

Ik gebruik zelf nu een d5200 met standaard kit lens 18-55 en 55-200 maar wil eigenlijk mijn 55-200 vervangen ga dit jaar naar TT Assen voor moto gp en naar Italië naar moto gp in dan Marino en natuurlijk formule 1 in spa dus had een kleine vraag welke lens zouden jullie nemen heb onderzoek gedaan naar een 18-300 70-300 of de 80-400 wil natuurlijk niet hoofdprijs betalen ben met begonnen hoop response te krijgen van jullie
Laatst gewijzigd door Robert op zo feb 28 2016 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deze post komt uit een ander draadje, verplaatst en aangepast.
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Voorstellen nieuwe fotograaf haha

Berichtdoor Sloajke » zo feb 28 2016 11:06 am

Dank je wel cornerstone ik heb meteen een vraag :)
Zoals je weet hen ik een d5200 met kit lens 18-55 en 55-200 heb natuurlijk natuur foto's en ga nu ook naar moto gp Assen en Italië misano circuit en formule 1 maar ik Zoek een lens of jah een verbetering van de twee heb research gedaan voor de 18-300 vr 70-300 vr of de 80-400 vr welke zou idiaal zijn
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Voorstellen nieuwe fotograaf haha

Berichtdoor NielsO » zo feb 28 2016 12:01 pm

Welkom op het forum!
De Nikon 80-400 is wel een hele mooie lens. Wel vrij prijzig kan ik je vertellen.
Bij het fotograferen van formula 1 en motoGP is deze lens wel ideaal.
Je zou ook kunnen gaan voor een 70-200 met eventueel een converter. Deze lens heeft iets meer lichtopbrengst.
Verder geen flauw idee wat handig is bij formula 1 & MotoGP.
/// "The best camera is the one that's with you." ///
/// Otto Photography Flickr
Gebruikersavatar
NielsO

Forumlid
Berichten: 370


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Voorstellen nieuwe fotograaf haha

Berichtdoor Sloajke » zo feb 28 2016 12:35 pm

Ah super wilde namelijk de 70-300 halen tweede hands voor 275 euro maar welke converter hebt ik dan nodig voor die 70-200 en de 80-400 staat bij occasion in fito winkel voor 745 euro is dat Een goede prijs ervoor ?
En super voor de snelle reactie
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Voorstellen nieuwe fotograaf haha

Berichtdoor M@rcel » zo feb 28 2016 12:51 pm

Welkom!

Er zijn 2 uitvoeringen van deze lens:

Vorig model: 80-400mm f/4.5-5.6D AF ED VR
NIeuw model: 80-400mm f/4.5-5.6G AF-S ED VR

De advertentie betreft het vorig model. Dit model heeft een langzame autofocus (AF), de 70-300 heeft een sneller AF en de lens wordt niet geadviseerd om bewegende onderwerpen mee te fotograferen. Het nieuwe model wel, maar die is gebruikt nog steeds aan de prijs.

Het advies van NielsO om voor de 70-200 te gaan doet hij waarschijnlijk omdat hij denkt dat je het over het budget beschikt van het nieuwe model 80-400 die gebruikt rond de EUR 2.000 is. Een 70-200 kost nieuw EUR 2.500,-

In je huidige line up is de 70-300 een erg goede aanvulling. Je kunt dan zelfs overwegen om de 55-200 te verkopen.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Voorstellen nieuwe fotograaf haha

Berichtdoor pveenstra » zo feb 28 2016 1:51 pm

Aanvulling: het oude model 80-400 heeft geen eigen scherpstelmotor. Dus met een d5200 heb je geen autofocus.

Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Sloajke » ma feb 29 2016 6:42 pm

nou het ging zich om deze Nikon 80-400mm 4.5-5.6 D ED VR AF (7215) 80-400 is te krijgen voor een 700 euro 2e hands of deze Nikon 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR AF-S (7374) 70-300 rond de 300 euro
voor mijn d5200 gebruik het voor wildlife/motor-auto sport
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor pveenstra » ma feb 29 2016 7:49 pm

Als er bij een Nikon geen AF-S staat, maar AF of AF-D, dan heb je met dat objectief dus geen autofocus, en moet je met de hand scherpstellen.
Als de keuze tussen deze twee is, zou ik voor de 70-300 gaan (ik ken het objectief niet hoor) want autofocus is toch wel erg fijn.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor gijs sandberg » ma feb 29 2016 8:03 pm

Beste S,
Eens met de opmerkingen van Peter, met een AF-D lens krijg je geen AF op een D5nnn kamera.
Achterin het kamera handboek staat e.e.a. uitputtend toegelicht.
re: lens-keuze
Kijk eens wat de professionals gebruiken, en leer te leven met evt. budgettaire beperkingen.
re: converter
Nikon bouwt een serie TC-E converters, die passen alleen op geselecteerde AF-S lenzen, de meesten lichtsterk en met een professioneel prijskaartje.
Een budget/niet-zo-lichtsterke 70-300 lens met een (niet Nikon) converter is een recept voor teleurstellingen.
Groeten, foto-jonker.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Replay » ma feb 29 2016 8:39 pm

Ik zou, in jouw geval, je budget bijstellen en op zoek gaan naar een goed gebruikte 70-200mm 2.8 VRI. Die worden regelmatig aangeboden maar zullen nog steeds rond de 1000 euro zitten,denk ik. Maar daarmee haal je wel een stukje kwaliteit in huis waar je nog jaren plezier van hebt.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Sloajke » ma feb 29 2016 9:00 pm

okeej thnmx voor de vele reacties jah de 70-200 met een AF-I TC-20 denk ik wel leuk is alleen wat aan duurdere kant maar heb hem pas rond juni echt nodig dus effe door sparen
nog een vraagje en met een sigma lens wat komt dan in de buurt bedoel zijn goede lenzen voor een leuk prijsje
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor JurjenF » ma feb 29 2016 9:45 pm

Zit je tegenwoordig niet dermate ver van de baan af dat je bijna een 800 mm of langer nodig hebt? Om nog maar niet te spreken over die manshoge hekken helemaal rondom de circuits? Ik heb het erg lang gedaan op diverse circuits maar ben na die (weliswaar veilige) uitloopstroken en hoge hekken er maar mee gestopt. Met 300 mm kreeg ik alleen maar kleine vlekjes op de dia of Fuji film....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Sloajke » ma feb 29 2016 10:02 pm

nou in assen zit je letterlijk op het circuit en de hekken zitten niet in de weg als je op de hoofdtribune zit en de shots worden gedaan bij vrije trainingen vooral dan is het rustig
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor mozes » ma feb 29 2016 11:47 pm

Vrije training op assen is fijn.
In 't analoge tijdperk heb ik er wel eens foto's gemaakt.

Bij de vrije training kan je toch binnen het circuit komen.?
Je hebt dan geen last van hekken.

In principe is elke lens geschikt.
Maar hoe licht sterker, en sneller de AF, des te groter dat je het moment hebt.
Bij trage lenzen mis je vaak dat moment net, waardoor de foto's het vaak net niet zijn.

Belangrijk is dat je de camera al vooraf laat scherpstellen op het punt waar je de foto gemaakt wil hebben.
De focus motor in je camera of lens hoeft dan niet te gaan zoeken, dat kan je zomaar een seconde schelen, bij snelheid sporten is dan enorm veel.
Of volg de coureur over een langere periode, met de ontspan knop half ingedrukt, dat verhoogt de slagingskans ook.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welk objectief voor motorsport

Berichtdoor Sloajke » do mar 03 2016 6:23 pm

wil graag jullie mening wat vinden jullie van de lens Sigma 150-500 mm 5.0-6.3 DG APO RF OS HSM voor alsnog een leuek lens hele leuke prijs en ik ben alleen overdag er mee aan het spelen op circuit etc
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten