Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor M@rcel » za feb 27 2016 9:39 am

plincky schreef:Maar als het toch niks uit maakt en er toch weinig gevallen zijn dan maakt het juist toch niet uit en getuigt het in mijn beleving als een commidmend naar je product waar je achter kan staan.


En daar is de logica weer die ik begrijp dat je die hebt, maar die redenatie is juist waar gebruik gemaakt van wordt. Probeer zaken van een andere kant te bekijken hoe je het normaal zou doen. Stel je de vraag waarom ze zoiets doen, waarom zou een bedrijf 5 jaar garantie geven, terwijl je in de basis als commercieel bedrijf liever helemaal geen garantie geeft ivm de mogelijke kosten?

Wat djunclesam ook aanhaalt: je lijkt haast wel gek om een duurdere product te kopen. Je kunt immers dezelfde kwaliteit voor minder geld krijgen en nog langere garantie ook, oftewel het is zelfs duurzamer!

In de autowereld wordt dit ook gebruikt. Ga maar eens na welke merken als argument de lange garantie aandragen. Kia heeft er zelfs een hele pagina aan besteed waarbij het argument zelfs genoemd wordt van gemoedsrust. Als je die pagina leest, dan ben je toch overtuigd dat je de eerste 7 jaar niets kan overkomen en geen kosten hebt? Maar ik ben benieuwd in hoeverre je garantie gaat claimen, aan welke voorwaarden je moet voldoen en je daadwerkelijk gebruik kan maken van de regeling. Er zijn geen kleine lettertjes zeggen ze, maar onderaan de pagina staat opeens een disclaimer met voorwaarden. En waar geven ze 2 jaar garantie op? Op zaken waarvan je kunt verwachten dat ze na 2 jaar en voor 7 jaar defect raken. Oftewel, ze verkopen een gemoedsrust op producten waarvan ze weten hoe lang het meegaat bij normaal gebruik.

Lees eens onderstaand artikel
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... ntie.dhtml

plincky schreef:Maar volgens mij heb je een ander beeld dan ik van de pro. Die moeten gewoon geld verdienen daar is dat ook gewoon belangrijk. Veel fotografen die ik ken hebben juist wat oudere spullen (op enkele daar gelaten ) en veel hobbyisten die ik ken hebben vaak de nieuwste en duurste spullen.(Alleen kunnen of doen ze er vaak niet veel mee)

Over de missers:
Ik snap ook wel wat jij bedoelt, maar in zo'n test spelen vaak stiekem toch veel meer dingen mee die invloed kunnen hebben. Dus ik ben altijd heel voorzichtig in dat soort dingen. Daar speeld gevoel ook een belangrijke rol, en dat kan elke dag anders zijn. :-)
Ik moet wel zeggen dat ik niet tot zelden objectieven zie die betere AF hebben dan die van Nikon. Vaak wel gelijke of met minimale verschillen. Die wegen dan vaak niet op tegen het prijsverschil in mijn ogen. (Lange tele objectieven 300mm + even buiten beschouwing gelaten)


Mijn beeld van een pro is dat die persoon een verantwoordelijkheid voelt naar zijn klanten toe. Die bestaat uit het minimaal voldoen aan de verwachtingen van de klant, maar ook meer. De pro heeft de kennis die een klant niet heeft. Als pro heb je de verplichting om met foto's te komen die een uniek moment vast legt. Als je dat moment niet kan vastleggen omdat je apparatuur daar niet geschikt voor is, dan moet je de opdracht niet aannemen, of apparatuur aanschaffen die het wel kan. Bijvoorbeeld apparatuur waarbij de kans op niet scherp stellen zo laag mogelijk is.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor plincky » za feb 27 2016 12:29 pm

We hebben idd een andere kijk op de pro.
Ik snap je verhaal over de pro wel en dat zal ook het ideale scenario zijn, maar zo is de werkelijkheid niet.
Pro fotograaf is in mijn ogen iemand die zijn geld ermee verdient. niks meer niks minder. (of het ook een goede fotograaf is, is iets heel anders.)
Deze heb je in verschillende gradaties en vormen en ze hebben echt niet allemaal het beste. het gaat erom wat ze ermee doen.
Als je alleen maar pro kan zijn met de beste apparatuur dan zullen er maar een paar zijn die overblijven.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Jur » za feb 27 2016 1:03 pm

Gaat dit allemaal nog steeds over een 70-200mm?? :roll:
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor ATOR » za feb 27 2016 1:07 pm

Garantie is garantie en kwaliteit is kwaliteit. Langer garantie betekent niet meer kwaliteit, maar langer garantie is natuurlijk net zo min een graadmeter voor minder kwaliteit.

Als je inkomen er vanaf hangt is degelijkheid en betrouwbaarheid de initiële meerprijs waard, omdat het uiteindelijk meer geld oplevert. Maar ik kan me geen 'pro' voorstellen die niet liever 5 jaar garantie op zijn apparatuur zou hebben. Dingen gaan stuk, ook als ze superdegelijk gebouwd zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor M@rcel » za feb 27 2016 1:32 pm

plincky schreef:We hebben idd een andere kijk op de pro.
Ik snap je verhaal over de pro wel en dat zal ook het ideale scenario zijn, maar zo is de werkelijkheid niet.
Pro fotograaf is in mijn ogen iemand die zijn geld ermee verdient. niks meer niks minder. (of het ook een goede fotograaf is, is iets heel anders.)
Deze heb je in verschillende gradaties en vormen en ze hebben echt niet allemaal het beste. het gaat erom wat ze ermee doen.
Als je alleen maar pro kan zijn met de beste apparatuur dan zullen er maar een paar zijn die overblijven.


We bedoelen in grote lijnen het zelfde, alhoewel een pro voor mij niet als enige criteria heeft dat ie zijn geld ermee verdient :)
Als fotograaf hoe je niet het beste apparatuur te hebben wat te koop is. Wel het beste apparatuur wat nodig is voor de opdracht.
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor pfitskie » za feb 27 2016 6:42 pm

Zitten we al op pagina 4[emoji780]


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor JaapV » za feb 27 2016 11:14 pm

plincky schreef:(...)
Maar we dwalen wel erg af van het onderwerp!

plincky schreef:(...)
Ik laat het verder hierbij.

:lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » zo feb 28 2016 1:13 pm

Jur schreef:Gaat dit allemaal nog steeds over een 70-200mm?? :roll:


Haha volgens mij kwam het ergens door mijn vraag over waardevastheid.
Waarom een Nikkor en waarom anders niet gewoon die Tamron?

Wat betreft aanschaffen tweedehands...Ik krijg geen btw-bon en kan 'm niet op mijn bedrijf kopen...
Maar het lijkt me wel prettig om hem aan te schaffen via een (online) winkel of verkoper. Toch nog wat meer zekerheid en/of garantie?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Sandervb » zo feb 28 2016 9:49 pm

Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Marwo » zo feb 28 2016 11:04 pm

Dreamlogic schreef:
Jur schreef:Gaat dit allemaal nog steeds over een 70-200mm?? :roll:

Wat betreft aanschaffen tweedehands...Ik krijg geen btw-bon en kan 'm niet op mijn bedrijf kopen...
Maar het lijkt me wel prettig om hem aan te schaffen via een (online) winkel of verkoper. Toch nog wat meer zekerheid en/of garantie?

Ik koop regelmatig, zonder Btw bon, via Marktplaats. ten eerste vind ik het leuk om die oudere objectieven in het bezit te hebben.
Ten 2e, staat de BTW vaak niet in verhouding ten opzichte 2e hands aanschaf.. Sommigen zetten prachtig spul, voor niet teveel, te koop omdat er een nieuwere versie is uitgekomen.. ;)
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » wo mar 02 2016 2:11 pm

Ik heb op twee advertenties gereageerd via Marktplaats (niet 70-200mm maar de Nikkor 80-200 2.8 )
De ene had 'm al verkocht (maar die advertentie staat er nog steeds...wat stom) en de ander wil de lens alleen verkopen als de koper eerst zelf komt kijken ( :?: :shifty: )
Nou vind ik de Beemster een beetje te ver weg dus dan gaat het over.
Nog even via andere kanalen zoeken dan maar!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Cyrus » wo mar 02 2016 2:43 pm

Ik vind het van vertrouwen getuigen als de verkoper aangeeft alleen zaken te willen doen na bezichtiging.

Wellicht is iemand in de buurt van Beemster bereid om voor je te gaan kijken? Zitten wel wat haken en ogen aan: je moet volledig vertrouwen op het oordeel van een ander en dan zit je nog met de logistiek. Maar afstand hoeft dus op zich geen definitief "nee" te betekenen ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » wo mar 02 2016 3:25 pm

Cyrus schreef:Ik vind het van vertrouwen getuigen als de verkoper aangeeft alleen zaken te willen doen na bezichtiging.


Zo kun je het ook bekijken. Aan de andere kant vind ik het wat typisch. Ik mag zelf beoordelen of het een goed werkend objectief is, terwijl het aangeboden word als 'werkt nog prima'. Ik vind het ook een beetje eng om zoiets te kopen zonder het te bekijken, maar door te zeggen dat je liever hebt dat iemand eerst komt kijken wek je -naar mijn mening- ook de suggestie dat er wél iets mis mee is.
In de advertentie schrijft de eigenaar ook dat als de lens niet verkocht wordt dat hij hem dan gewoon weer meeneemt op vakantie. "Wil je hem dan wel echt verkopen?" denk ik dan. De kring van kopers word ook een stuk kleiner op deze manier.

Ik ken helaas geen fotografen of mensen in die omgeving die er kijk op hebben.
Wat mij betreft mag-ie gewoon opgestuurd worden natuurlijk.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor JaapV » wo mar 02 2016 3:37 pm

Ik heb het vaak net zo gedaan als de verkoper. Ik denk nogal eens dat het glas half leeg is.
Dus ik wilde geen gedoe achteraf zoals "ja, maar je had niet gezegd dat er een krasje in de zoomring zat en nou is'ie niet zo mooi als ik dacht!"...
Wat de één gebruikssporen noemt vindt een ander zware schade.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Na wikken en wegen: 70-200mm maar welk merk, nieuw of tweedehands?

Berichtdoor Dreamlogic » wo mar 02 2016 4:30 pm

Als het in de buurt was geweest was ik wel eerder gaan kijken en testen denk ik. In dit geval wil ik er gewoon graag op vertrouwen dat het wel goed zit, maar ik verkoop zelf ook wel eens iets via Marktplaats en ik hoop toch altijd dat de spullen -ondanks dat ik duidelijk en eerlijk ben- aan de verwachtingen voldoen en ik niet zo'n reactie krijg als 'je hebt niet gezegd dat'.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
Dreamlogic

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten