Basisset primes
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Mijn ervaring is dat je met 24mm, 35mm, 50mm en 85mm goed uit de voeten kunt.
D750 + veel glas
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Absoluut!
35 Mm op fullframe is een brandpunt dat bv voor straatfotografie m.i. onmisbaar is.
35 Mm op fullframe is een brandpunt dat bv voor straatfotografie m.i. onmisbaar is.
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Eens met Marten. Op film en FX mijn favoriete brandpunt, zeker op straat.
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Maar hij heeft ook een 24 en een 50, en mijn vraag komt uit mijn uitgangspunt: heb een 24 en een 58mm
Maar kan me niet voorstellen iets er tussenin te missen
Maar kan me niet voorstellen iets er tussenin te missen
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Het verbaast me elke keer als iemand zegt een voorkeur te hebben voor bepaalde brandpunten an sich, zonder iets van gebruiksscenario en zelfs dan nog. Dat is voor mij net zo absurd als wanneer iemand zou zeggen: "Ik fotografeer nooit dingen op drie meter afstand, dat is zo lelijk. Twee meter is mooi, vier meter ook, maar drie meter, nee dat kan écht niet."
Onderwerp:
Re: Basisset primes
maar de (schijnbare) overlap hebben van een 24-35-50 stel ik ter discussie. daar raak jij precies het punt wat ik bedoel, eens stapje naar voren of naar achteren ( met een 24 of 50 ) doet een 35mm toch overbodig zijn?
nogmaals, vanuit mijn uitgangspunt gezien
Maar er is overigens niks mis met een beetje NAS.
nogmaals, vanuit mijn uitgangspunt gezien
Maar er is overigens niks mis met een beetje NAS.
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Toen ik de 24mm en de 50mm alleen nog had als vaste brandpunten, miste ik die 35mm juist. Het verschil was zo groot, dat daar nog heel goed iets tussenin paste.
Bij het fotograferen van familieleden denk ik dat ik de 35mm het meest gebruik. Maar een 24mm en 50mm kan ik er ook prima bij gebruiken.
Bij het fotograferen van familieleden denk ik dat ik de 35mm het meest gebruik. Maar een 24mm en 50mm kan ik er ook prima bij gebruiken.
D750 + veel glas
Onderwerp:
Re: Basisset primes
ik mis m nog niet. maar ieder voor zich. Ik zou bijv.
die 16mm die je hebt, lijkt mij overigens wel heel interessant!! heb je daar wat voorbeeldfoto's van?
die 16mm die je hebt, lijkt mij overigens wel heel interessant!! heb je daar wat voorbeeldfoto's van?
Onderwerp:
Re: Basisset primes
Mijn basisset bestond uit 24/1.4+58/1.4 (eerst 85/1.4).
Ik heb die 24 vervangen voor een groothoek zoom, omdat ik juist in dat gebied de vrijheid van net een beetje zoomen heel prettig vind.
Ik wil hierna nog een 105mm (macro of DC) en een 180mm f2.8 (het meest onderschatte objectief uit de Nikon lineup) toevoegen.
Ik heb die 24 vervangen voor een groothoek zoom, omdat ik juist in dat gebied de vrijheid van net een beetje zoomen heel prettig vind.
Ik wil hierna nog een 105mm (macro of DC) en een 180mm f2.8 (het meest onderschatte objectief uit de Nikon lineup) toevoegen.
Onderwerp:
Re: Basisset primes
wiebeterpstra schreef:maar de (schijnbare) overlap hebben van een 24-35-50 stel ik ter discussie. daar raak jij precies het punt wat ik bedoel, eens stapje naar voren of naar achteren ( met een 24 of 50 ) doet een 35mm toch overbodig zijn?
Het stapje naar voren of naar achteren maakt juist veel verschil, zeker in dit bereik. Het verandert namelijk het perspectief, de verhoudingen van de elementen, de lijnen, de sfeer, de impact. De keuze van het perspectief, de afstand tot het onderwerp, vind ik erg bepalend voor een foto.
Het kleine stapje verschil in afstand tussen de 24 en 50mm foto's maakt ze totaal verschillend. Kijk b.v. naar de relatieve grootte van de beer, hoeveel je ziet van de basketbal of hoe lang het ronde kussen rechtsvoor lijkt.
Om het compleet te maken de langere brandpunten. De verschillen zijn hier een stuk minder groot.
Onderwerp:
Re: Basisset primes
ATOR schreef:Het stapje naar voren of naar achteren maakt juist veel verschil, zeker in dit bereik. Het verandert namelijk het perspectief, de verhoudingen van de elementen, de lijnen, de sfeer, de impact. De keuze van het perspectief, de afstand tot het onderwerp, vind ik erg bepalend voor een foto.
Dat is nou nét waarom er mensen zijn die een voorkeur voor een specifiek brandpunt hebben. In mijn geval de 35mm (op FX), waarmee ik al sinds jaar en dag 85% van mijn foto's maak. Gisteren zag ik werk van Pim Vuik, die voor zijn vrije werk alleen groothoek gebruikt. En zo ken ik wel meer fotografen die voornamelijk met één bepaald brandpunt werken, er zijn er bijvoorbeeld veel die (nagenoeg) alles met 50mm (op FX) doen. Iets wat ik zelf overigens vorig jaar ook heb gedaan tijdens mijn deelname aan het 3x50-project.
Daar is geen enkele technische verklaring voor, hooguit kun je spreken van "smaak" of "persoonlijke voorkeur" - de blik die dat specifieke brandpunt door de zoeker geeft, voelt kennelijk voor de fotograaf het beste aan. Ik vermoed dat het 'm zit in de verhoudingen, perspectief en de context om het onderwerp heen die dat specifieke brandpunt geven (feitelijk de compositie dus).
Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten