Basisset primes

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Remco H » wo mar 02 2016 6:18 pm

Mijn ervaring is dat je met 24mm, 35mm, 50mm en 85mm goed uit de voeten kunt.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » wo mar 02 2016 7:43 pm

Voegt een 35 iets toe, tussen een 24 en 50mm?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Marten » wo mar 02 2016 8:11 pm

Absoluut!
35 Mm op fullframe is een brandpunt dat bv voor straatfotografie m.i. onmisbaar is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Cyrus » wo mar 02 2016 8:33 pm

Eens met Marten. Op film en FX mijn favoriete brandpunt, zeker op straat.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » wo mar 02 2016 8:45 pm

Maar hij heeft ook een 24 en een 50, en mijn vraag komt uit mijn uitgangspunt: heb een 24 en een 58mm

Maar kan me niet voorstellen iets er tussenin te missen
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Marten » wo mar 02 2016 9:36 pm

Dat is ook lastig als je hem niet hebt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Patrick » wo mar 02 2016 10:56 pm

Ik zou eerder een 50 eruit gooien dan een 35mm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor ATOR » do mar 03 2016 12:02 am

Het verbaast me elke keer als iemand zegt een voorkeur te hebben voor bepaalde brandpunten an sich, zonder iets van gebruiksscenario en zelfs dan nog. Dat is voor mij net zo absurd als wanneer iemand zou zeggen: "Ik fotografeer nooit dingen op drie meter afstand, dat is zo lelijk. Twee meter is mooi, vier meter ook, maar drie meter, nee dat kan écht niet."
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » do mar 03 2016 8:32 am

maar de (schijnbare) overlap hebben van een 24-35-50 stel ik ter discussie. daar raak jij precies het punt wat ik bedoel, eens stapje naar voren of naar achteren ( met een 24 of 50 ) doet een 35mm toch overbodig zijn?

nogmaals, vanuit mijn uitgangspunt gezien


Maar er is overigens niks mis met een beetje NAS. ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Remco H » do mar 03 2016 10:06 am

Toen ik de 24mm en de 50mm alleen nog had als vaste brandpunten, miste ik die 35mm juist. Het verschil was zo groot, dat daar nog heel goed iets tussenin paste.
Bij het fotograferen van familieleden denk ik dat ik de 35mm het meest gebruik. Maar een 24mm en 50mm kan ik er ook prima bij gebruiken.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » do mar 03 2016 10:22 am

ik mis m nog niet. :) maar ieder voor zich. Ik zou bijv.

die 16mm die je hebt, lijkt mij overigens wel heel interessant!! heb je daar wat voorbeeldfoto's van?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor JanJacob » do mar 03 2016 10:43 am

Mijn basisset bestond uit 24/1.4+58/1.4 (eerst 85/1.4).

Ik heb die 24 vervangen voor een groothoek zoom, omdat ik juist in dat gebied de vrijheid van net een beetje zoomen heel prettig vind.

Ik wil hierna nog een 105mm (macro of DC) en een 180mm f2.8 (het meest onderschatte objectief uit de Nikon lineup) toevoegen.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor ATOR » do mar 03 2016 3:29 pm

wiebeterpstra schreef:maar de (schijnbare) overlap hebben van een 24-35-50 stel ik ter discussie. daar raak jij precies het punt wat ik bedoel, eens stapje naar voren of naar achteren ( met een 24 of 50 ) doet een 35mm toch overbodig zijn?


Het stapje naar voren of naar achteren maakt juist veel verschil, zeker in dit bereik. Het verandert namelijk het perspectief, de verhoudingen van de elementen, de lijnen, de sfeer, de impact. De keuze van het perspectief, de afstand tot het onderwerp, vind ik erg bepalend voor een foto.

Afbeelding
Het kleine stapje verschil in afstand tussen de 24 en 50mm foto's maakt ze totaal verschillend. Kijk b.v. naar de relatieve grootte van de beer, hoeveel je ziet van de basketbal of hoe lang het ronde kussen rechtsvoor lijkt.

Om het compleet te maken de langere brandpunten. De verschillen zijn hier een stuk minder groot.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor justme » do mar 03 2016 3:37 pm

Mooie toevoeging, het versterkt mijn standpunt over die 35mm.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Basisset primes

Berichtdoor Cyrus » do mar 03 2016 3:42 pm

ATOR schreef:Het stapje naar voren of naar achteren maakt juist veel verschil, zeker in dit bereik. Het verandert namelijk het perspectief, de verhoudingen van de elementen, de lijnen, de sfeer, de impact. De keuze van het perspectief, de afstand tot het onderwerp, vind ik erg bepalend voor een foto.


Dat is nou nét waarom er mensen zijn die een voorkeur voor een specifiek brandpunt hebben. In mijn geval de 35mm (op FX), waarmee ik al sinds jaar en dag 85% van mijn foto's maak. Gisteren zag ik werk van Pim Vuik, die voor zijn vrije werk alleen groothoek gebruikt. En zo ken ik wel meer fotografen die voornamelijk met één bepaald brandpunt werken, er zijn er bijvoorbeeld veel die (nagenoeg) alles met 50mm (op FX) doen. Iets wat ik zelf overigens vorig jaar ook heb gedaan tijdens mijn deelname aan het 3x50-project.

Daar is geen enkele technische verklaring voor, hooguit kun je spreken van "smaak" of "persoonlijke voorkeur" - de blik die dat specifieke brandpunt door de zoeker geeft, voelt kennelijk voor de fotograaf het beste aan. Ik vermoed dat het 'm zit in de verhoudingen, perspectief en de context om het onderwerp heen die dat specifieke brandpunt geven (feitelijk de compositie dus).
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten