lenzen kalibreren

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor justme » ma mar 07 2016 9:08 pm

Misschien staat je dioptrie afstelling niet goed?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor BlackBox » ma mar 07 2016 9:20 pm

Laat ik als beginner eens proberen een uitleg te geven

Wat Wiebe aangeeft als eerste, je kijkt door de zoeker naar het beeld, via een aantal spiegels en je scherpstelglaasje
In de zoeker zelf zit een scherpte fijnstelling om (net als een bril) je oogafwijking te compenseren
Die afstelling moet als eerste goed staan.

Dan kijk je door de viewer naar het scherpstelglas en daarop zie je een patroon, liefst een met een "roos" in het midden
Nu zijn de glaasjes voor AF eigenlijk vlak en is het patroon een elektronisch dingetje dat met MF lenzen niet lekker werkt
Dus idealiter neem je een ander glaajes, met een patroon dat voor MF lenzen twee halve rondjes van en op elkaar laat schuiven
Door het rondje precies rond in te stellen staat ook de focus van de lens goed, mits ....

De mits gaat over de afstanden in de camera
De route naar de zoeker, de route naar de AF (onderin) en de route tot aan de sensor
Met de een stel je de ander af, en de camera zelf gaat er ook van uit dat die routes qua lengte overeen komen
Juist daar zit dan de ruimte voor afstelling, en voor de AF kan die ook nog in de software

Aan de software instelling kan je niets fout doen, kan je via het menu zo weer terug zetten (op nul)
De mechanische afstelling is wat anders, dan moet je echt weten wat je doet en de materialen hebben
Voor een enkele MF lens zou ik de moeite niet doen. Gewoon wat oefenen en kijken of je verbetering kunt halen
BlackBox



Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor henkk » di mar 08 2016 4:38 am

Cyrus schreef:AF finetuning is alleen voor AF-objectieven. MF-objectieven zijn logischerwijs niet te calibreren met de AF-finetuning optie in je camera.

Dat vraag ik me af. Ik meen dat de 'standaard' waarde wel doorwerkt in de focus-hulp. Dat kan dus wel maar voor 1 lens en je moet ook de af-fijninstelling van je af-lenzen overeenkomstig aanpassen.
Gr. Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor mozes » di mar 08 2016 11:33 am

2eX_trots schreef:Beetje oud topic, maar ben er ben er mee bezig dus stuit ik op dit draadje...

Ik had nog nooit iets gedaan met de kalibratie en had ook geen problemen. Nou heb ik pas voor de lol een oud Nikkor 50mm 1.4 AI-s objectief gekocht (mijn eerste manueele objectief) maar ik heb veel moeite met het krijgen van de scherpte op de plek waar ik 'm wil hebben.

Via het menu objectief zonder CPU heb ik de lensdata ingevoerd...deze lens heb ik lens 1 genoemd. Uiteraard zit ik te experimenteren met een zo groot mogelijk diafragma en dan heb je natuurlijk gauw een focus foutje gemaakt. Maar zelfs als ik de foto's schiet op 2.8 dan zit de focus er vaak nog naast. Voor mijn gevoel zit het focuspunt verder af van waar ik op "mik".

In mijn D7000 zit een setup menu met AF-fijnafstemming....maar dit is geen AF objectief. Moet je dit menu ook gebruiken voor manueele objectieven? Ik heb het menu gebruikt en ben van -20 tot +20 geweest maar merk niet echt veel verschil en krijg daardoor het gevoel dat ik het niet goed doe of dat deze functie alleen voor AF is en niet voor manueel. En als ik nou van objectief wissel....wat gebeurd er dan met die ingestelde waarde? Word dan het scherptepunt ook beinvloed door deze info?

Richard.

zet de ontspanknop op de ael-af-l knop.
stel scherp via live view, zoom in op wat je scherp wil.
schakel live view uit, en druk de ontspanknop half in, als het groene bolletje linksonder continu brand, dan hoef je geen af fijntuning te doen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor JaapV » di mar 08 2016 3:11 pm

"Zoom"? Met een 50mm 1.4? :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor henkk » di mar 08 2016 3:47 pm

Hij bedoelt waarschijnlijk op het scherm...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor Cyrus » di mar 08 2016 4:24 pm

@henkk: inderdaad, je zou de setting "standaard" kunnen gebruiken om de focushulp af te stellen. Geen gek idee... Ik heb een aardige rij MF Nikkors die nog regelmatig gebruik worden :)

Ik weet alleen niet of die als het ware optelt bij de AF-finetuning per objectief?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 08 2016 4:40 pm

Heren toch, :shock:
In diverse handboeken staat dat de kamera fine-tune alleen werkt met CPU objectieven.
Richard /2ex is waarschijnlijk het beste af met gebruik van live view.
Een check of de dioptrie=instelling van de zoeker optimaal is, is nooit weg.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor henkk » di mar 08 2016 5:07 pm

Je moet niet alles geloven wat wordt geschreven... (waar heb ik dat vaker gelezen?)
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor Cyrus » di mar 08 2016 10:14 pm

Gijs toch :shock:

De "standaard" instelling werkt op alle objectieven, ook MF-Nikkors. Zojuist getest met de Df.

De restrictie "voorbehouden aan CPU-objectieven" geldt alleen voor de AF-fijnafstelling per objectief. Simpelweg omdat de camera anders niet meer weet welke instelling bij welk objectief hoort. Overigens is dat redelijk rudimentair: alleen het type is gekoppeld (ongeacht een Nikkor of 3rd-party), het serienummer wordt niet gekoppeld. Dus als je een ander exemplaar van een bepaald objectief aan de camera koppelt, pakt de camera gewoon de ooit ingestelde waarde...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor 2eX_trots » wo mar 09 2016 8:56 pm

Bedankt voor de verschillende reactie's en bijna net zoveel verschillende ideeën.

Voor de duidelijkheid....ik gebruik voor de scherpstelling het groene rondje linksonder in de zoeker. Naar mijn weten is dat een meting welke de camera uitvoerd en die betrekt daar (volgens mij) helemaal het dioptrie niet in mee (het branden van het focus balletje kan toch niet worden beinvloed door dat draaiwieltje bij de zoeker, alleen de fotograaf kijkt door het lensje wat je daarmee versteld, de AF hulp doet daar niks mee?). Wanneer het groene balletje constant brand zou het geselecteerde scherpstelpunt in focus moeten zijn.
Mijn dioptrie staat overigens wel goed afgesteld, maar dat terzijde.

Als ik Henkk goed begrijp dan zou AF-fijnafstemming waarbij je de waarde van -20 t/m +20 kan verstellen dus wel degelijk moeten werken voor een op dat moment gemonteerd objectief, en daarbij is het niet belangrijk of het een cpu of non cpu objectief is.
Het verschil is dat je een AF-fijnafstemming voor een cpu obectief kan opslaan en voor een non cpu objectief niet?

AF-fijnafstemming had dan eigenlijk scherpstelhulp fijnafstemming moeten heten want het heeft niks met autofocus te maken.

Heb ik het zo correct begrepen?

Richard.
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor JaapV » wo mar 09 2016 9:47 pm

Nee.
AF-fijnafstemming heeft de juiste naam. Het is bedoeld voor correctie van de interpretatie in één camera van een beperkt aantal AF + CPU objectieven.
Als je in die camera ook een correctie kunt meegeven aan één enkel niet-AF, niet-CPU objectief dan is daarmee nog niet de gegeven benaming fout.
Dat staat los van de scherpstelhulp met het groene bolletje.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor ArendV » wo mar 09 2016 11:35 pm

De scherpstelhulp met het groene bolletje is gekoppeld aan het fase detectie scherpstelsysteem dat je calibreert, dus dat staat zeker niet los van elkaar !
En je hebt het goed begrepen Richard, maar calibreren heeft dus zowel invloed op de autocus als op de scherpstelhulp. Over de naam zullen we maar niet verder twisten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor henkk » do mar 10 2016 4:50 am

Niet helemaal begrepen. De AF-fijnafstelling kent twee onderdelen:
- een instelling per (type van) objectief;
- een algemene instelling.
Beide vormen van fijninstelling werken op het 'groene bolletje'. De instelling per objectieftype werkt alleen voor objectieven met een chip (dus ik denk dat ze ook voor MF objectieven met een chip werkt zoals bijv. ZF2 Zeissen (ga dat eens proberen)).
De algemene instelling werkt op alle lenzen die worden gebruikt. Ik heb de algemene instelling op +4 gezet om mijn meest geliefde en beste 50 mm Nikkor objectief goed in te regelen. Dat is geen AF-objectief dus daarom heb ik dat zo gedaan.
Mijn AF-objectieven (incl. andere 50 mm) zijn vervolgens ieder voor zich ook ingeregeld, soms ook icm een converter, uitgaande van die algemene instelling.

Helaas gaat het niet om op die manier meer dan één MF-objectief in te regelen (m.uv. die Zeiss dan?). De camera kan die immers niet uit elkaar houden. Je zou dat natuurlijk wel zelf kunnen doen via een lijstje of zo maar dan wordt de combinatie met AF-objectieven wel heel gecompliceerd omdat je die dan ook steeds allemaal moet aanpassen. Of je kunt voor elk objectief een specifieke correctie als algemene instelling invoeren.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: lenzen kalibreren

Berichtdoor becas » za jul 01 2017 3:09 pm

Oud draadje omhoog halen:

ik wilde mijn nieuwe 24-70mm lens kalibreren:
1. Camera op statief in A-mode
2. Diafragma vd lens vol open en lens volledig uitgezoomd.
3. VR uitgezet
4. fine-tune chart onder een hoek van +/- 30 graden voor de camera geplaatst.
5. AF (-S) op de '0' gemikt via liveview
6. foto maken met de timer functie.

Alles volgens het filmpje van (de verschrikkelijk irritante) angry-photographer https://youtu.be/QP8g8iZ0JZM

Resultaat bekeken: scherpte ligt mooi op de '0'.

Om te kijken wat de AF fine-tune nu zou doen, heb ik em eens helemaal naar -20 gedraaid, nieuwe foto gemaakt en vergeleken.
Er was geen verschil te zien, exact dezelfde foto. Hetzelfde proces nog eens herhaald met een andere lens, met precies
hetzelfde resultaat.

Weet iemand hoe dit kan? Mis ik iets in mijn aanpak?
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten