Foto's bewaren voor de toekomst.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor ATOR » wo mar 09 2016 10:25 pm

De opslag is meestal niet het probleem maar hoe lang zou het bij jouw cloud service maximaal duren om 1TB te downloaden Peter?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor John'47 » wo mar 09 2016 10:31 pm

Ik heb bij transIP een stack van 1TB
Dat is gratis
Dan staan al je bestanden en foto's op (in mijn geval) twee iMac's en in de cloud. Die drie synchroniseren automatisch en continu
Zou de cloud even eruit liggen dan staat alles ook nog op die twee iMac's
Verder heb ik op twee iphones en een ipad een appje van transip waarmee ik onmiddellijk bij elke foto kan.
Het uploaden van alles wat ik op een servertje had staan kostte een uur of drie helft van de stack zat toen ongeveer vol
Ik denk dat ik mijn foto-opslag op smugmug ga afbouwen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Léon Obers » do mar 10 2016 4:40 pm

De al wat oudere draad wat terug lezende gelden de eerdere antwoorden eigenlijk nog steeds.
Waarbij ik denk dat de laatste jaren met de opkomst van sneller internet (glasvezel) en meer geintreerede PC / tablet / smartphones.... systemen thuis, een NAS groot of klein als "eigen cloud" oplossing mij toch de beste optie lijkt om daar in te investeren (aangevuld met een back-up elders, mogelijk ook weer op een NAS, voor de belangrijkste data).

Zeker de bedenkelijke status van clouddiensten in USA en "big brother is watching you" praktijken, en aanverwante tracking van persoonlijk dataverkeer, een steeds onaantrekkelijker alternatief om van online Clouddiensten gebruik te maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor JaapV » do mar 10 2016 4:51 pm

Ik verbaas me ook vaak over de luchtigheid waarmee mijn bedenkingen over de veiligheid van "de cloud" worden weggelachen.
Dat struisvogelige optimisme lijkt me voort te komen uit gemakzucht.
Maar ik zal wel paranoïde zijn :shock:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor MarcoEos70D » do mar 10 2016 4:56 pm

JaapV schreef:Maar ik zal wel paranoïde zijn :shock:

Nee. Eerder realistisch. :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Peter » do mar 10 2016 5:59 pm

ATOR schreef:De opslag is meestal niet het probleem maar hoe lang zou het bij jouw cloud service maximaal duren om 1TB te downloaden Peter?


Lang. denk ruim één week.
Maar in het geval dat je alles kwijt bent geraakt.... is dat het laatste waar ik me druk om kan maken eerlijk gezegd.
Het gaat om beeldmateriaal van pakweg 25 jaar. Geboortefoto's/films/trouwerijen en dergelijke.

Of de NSA of welke instantie dan ook mijn beeldmateriaal kan doorspitten ?, Geen idee. Ongetwijfeld.
Dan moeten ze dat maar doen. Ik schat in dat het ze een glimlach zal opleveren

Mijn persoonlijke info staat niet in de cloud, alhoewel..., net mijn belastingaangifte volledig 'gecloudamitseert" afgerond :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Highlander » do mar 10 2016 6:12 pm

Aangezien hier alles nog door 0.2 mm² koper gaat, ben ik waarschijnlijk zelf eerder in de cloud dan mijn foto`s
Hier werken we met het al oude principe van twee losse harde schijven die om de week verwisseld worden.
Dus bij brand,diefstal of oorlog heb ik altijd nog een back-up van een week oud op een ander adres liggen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor ATOR » do mar 10 2016 6:51 pm

Mijn 8TB off site backup heb ik binnen een half uurtje in huis. Dat is wel wat relaxter dan maanden, bij sommige aanbieders meer dan een jaar, wachten tot je je data vanuit de cloud gedownload hebt. Liefst zou ik een cloud provider hebben die als het nodig is een HD met al je data stuurt, in de US zijn er een paar maar die versturen niet naar NL. Het idee om alles ook nog eens in een betrouwbaar datacenter ergens ver weg te hebben staan spreekt me wel aan.

Bij mij zijn er trouwens binnen een paar maanden tijd vier harde schijven gesneuveld, dan ben je wel blij dat je de backups goed op orde hebt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Peter » do mar 10 2016 8:53 pm

Léon Obers schreef:Zeker de bedenkelijke status van clouddiensten in USA en "big brother is watching you" praktijken, en aanverwante tracking van persoonlijk dataverkeer, een steeds onaantrekkelijker alternatief om van online Clouddiensten gebruik te maken.


klopt ongetwijfeld, alhoewel we dan graag de feiten/bewijzen lezen
maar op het moment dat je eigen harddisk versleuteld raakt met ransomware, defect raakt etc ..., is de cloud zo gek nog niet.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor John'47 » do mar 10 2016 9:49 pm

https://www.transip.nl/stack/

Toch wel een bekend en gerenommeerd bedrijf

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor JaapV » do mar 10 2016 11:41 pm

Zou best kunnen. Maar die zin hoor je even vaak met daarvóór de woorden "Wat erg! Het was...".
En als je er toch alleen maar je broek laat stomen is er nóg niets aan de hand.
Maar met persoonlijke (financiële) gegevens is elk bedrijf net zo betrouwbaar als de minst betrouwbare medewerker ervan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Carlo1966 » vr mar 11 2016 10:13 am

We maken ons druk om foto's in de cloud, maar mijn geld zit ook gewoon in de cloud. Je ziet bijna geen echt geld meer. We maken ons te druk. Ik maak altijd eerst een mooi fysiek foto album, en zet daarna alles in de cloud. Super
Carlo1966

Forumlid
Berichten: 23



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor oud0001 » vr mar 11 2016 12:34 pm

Ik denk niet dat we ons te druk maken, ik denk eerder dat we ons niet druk genoeg maken. We geven alles in handen van derden. We verworden tot slaaf van fictieve getallen. Eén druk op de knop en alles is weg. Dat is nog al een risico. Het wordt langzaam ingevoerd waardoor je het niet in de gaten hebt, maar je maakt je totaal afhankelijk van die ander en daarmee geef je die ander enorm veel macht.
Cash geld blijven gebruiken is de beste weg. Je foto's op 2 of meer HD's opslaan waarbij 1 elders opgeslagen wordt i.v.m. brand. De claod kan als extraatje er bij, maar niet als vervanger, vind ik.
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor JaapV » vr mar 11 2016 3:35 pm

Al mijn geld in contanten in een kluis lijkt me geen goed plan. En als het toch door mijn bank beheerd wordt dan maak ik ook graag gebruik van hun betaalmogelijkheden zoals pin en creditcard. Ik heb wel altijd 40 eurootjes plus wat muntjes op zak, voor wanneer pin dienst weigert.
Met 2 HD's waarvan 1 elders ben ik het helemaal eens. En "cloud" valt daar bovenop (voor alleen foto's) overigens best te overwegen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's bewaren voor de toekomst.

Berichtdoor Jos » zo mar 27 2016 7:51 pm

Ik heb de volgende opzet: de 2 gieg harde schijf in de PC, een NAS met 2 x 2 gieg schijven in gemirrord, een externe 1 gieg harde schijf voor jpg en een externe 1 gieg harde schijf voor RAW. Dze laatste twee woden buitenshuis bewaard. Een in de maand wordt een nieuwe backup gemaakt op deze twee externe schijven. Alle RAW bestanden staan ook nog op dvd en blurayschijven, om niet alleen van magnetische media afhankelijk te zijn. Deze optische schijven worden iedere 5 jaar vervangen. Ik heb momenteel 27.000 foto's.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten