D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » ma mar 21 2016 9:28 pm

Hallo,

Een vraagje: ik heb een D3300 met een 18 - 105 mm. Alle foto's zijn naar mijn mening lichtjes overbelicht. Dit is geen onoverkomelijk probleem, met Capture NX-D krijg ik het immers in de meeste gevallen terug goed.

Nu ken ik echter enkele mensen met een D3300, maar zij hebben een 18 - 55 mm. Mijn gevoel is dat bij deze lenzen geen sprake is van overbelichting. Daarom de vraag, is dit iets wat kan zijn?
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 21 2016 9:34 pm

Beste T,
Welkom.
Een voorbeeld (met EXIF informatie) zegt meer dan ....
Als je een (link naar) een voorbeeld plaatst kunnen velen op dit forum nader advies geven.
Enkele bijkomende vraagjes
-fotografeer je in RAW/NEF ?
-gebruik je een gecalibreerd beeldscherm ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » di mar 22 2016 6:59 am

Hierbij een voorbeeld:

Afbeelding

Deze werd nog in JPEG genomen, tegenwoordig fotografeer ik in NEF. Deze foto is iets overbelicht, 1 of 2 stops.

Als ik daarentegen de lens 18 - 55 mm gebruik, heb ik dat probleem niet naar mijn gevoel.
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Richard » di mar 22 2016 9:52 am

1 EV naar beneden vind ik aan de donkere kant:

Afbeelding

Met bijna 3000 bewaarde foto's gemaakt met de 18 - 55 en bijna 6000 met de 18 - 105 is me dat nooit opgevallen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Vincent » di mar 22 2016 12:05 pm

Trainferry schreef:Deze foto is iets overbelicht, 1 of 2 stops.


Hoezo te licht? De trein is prima belicht dus ik vermoed dat je spotmeting op de trein hebt gedaan. Niets mis met de camera/lens dus. De lucht is inderdaad overbelicht. Discussie daarover loopt al in een ander draadje, je schaduwpartijen worden bij daglicht al snel te donker of je hooglichten te licht, afhankelijk van waar je de lichtmeting uitvoert.

Dat moet je dus accepteren, of voortaan iets onderbelichten en de schaduwen optrekken in nabewerking, of jpeg schieten en D-lighting aanzetten, of een ND-grad filter over je lucht leggen (maar dan wordt het dak ook donkerder), etc.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 22 2016 2:36 pm

L.S.
re: vermoed dat je spotmeting
Zonder EXIF informatie is daar niet veel van te zeggen, mogelijk is de contrast-omvang gewoon te groot voor een gewone belichting van wolken en schaduwen onder de trein (zonder D-lighting/HDR).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » wo mar 23 2016 7:45 pm

Het was matrixmeting wat ik gebruikt heb. Ik heb er helaas geen voorbeeld van, maar het verschil tussen mijn lens en die van mijn vader, bij het fotograferen van groene bladeren. Dit op de auto-stand.

- 18 - 55 mm: bladeren op de foto hebben een mooie groene kleur

- 18 - 105 mm: bladeren ogen wat te licht (fletsgroen). Uiteraard kan ik dit wel aanpassen door in de manuele stand te fotograferen.

Klopt het als ik stel dat de 18 - 105 mm lens niet echt bedoelt is om in de auto-stand te fotograferen waar dat bij de 18 - 55 mm wel zo is?
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Robert » wo mar 23 2016 7:55 pm

Nee dat klopt niet. Wel of niet fotograferen staat los van de auto stand.
Dat de foto in dit geval niet goed belicht wordt heeft niet zozeer met de hardware te maken, maar met het bedienen daarvan.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » wo mar 23 2016 8:02 pm

Dat snap ik wel, ik ben dan ook geen topfotograaf, daar heb ik ook geen ambitie in. Ik vind het gewoon vreemd dat de kleuren toch verschillen met beide lenzen, eigenlijk zelfs zo erg dat ik vaak spijt heb van mijn keuze voor de 18 - 105 mm. Als ik daarentegen lees dat er zoveel mensen zijn die er net tevreden over zijn, ga ik er vanuit dat de fout bij mij ligt.
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor jan24 » do mar 24 2016 8:45 pm

Wat zou het effect zijn, als je de 18-105 mm op een andere body probeert?
Mogelijk zit er iets niet goed in de lens.
En beide lenzen proberen op je huidige body met identieke instelling, bijvoorbeeld op Manual.
Als er dan geen verschil in zit, dan ook lijkt er haast sprake van een defect in jouw lens.
Ik kan mij voorstellen dat in de auto stand de instelling ook nog beinvloed zou kunnen worden door het type lens, dat op dat moment in gebruik is.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » zo apr 03 2016 5:41 pm

Ik heb voorbije week eens een ander toestel kunnen gebruiken, aan de lens is er inderdaad niets mis. Ik blijf echter met een wrang gevoel bij de Auto-stand. Ik besef dat een dergelijk toestel misschien niet gemaakt is om in de Auto-stand te gebruiken, toch heb ik de indruk dat er iets mis is. Hierbij 2 voorbeelden:

Auto stand:

Afbeelding

P stand, eerst op de lucht gericht:

Afbeelding
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor JurjenF » zo apr 03 2016 10:24 pm

De auto- of groene stand meet niet alleen met meerdere AF-punten, die AF-punten bepalen ook voor een deel de matrix lichtmeting. Je kunt de belichting dus via de P-stand en het selecteren van een AF-punt (AF-S) zo de belichting 'sturen'. Probeer maar eens met een AF-S instelling het punt op een donker gedeelte van de scene en daarna op een licht gedeelte van diezelfde scene. Je zult zien dat de belichting dan afwijkt, ondanks de dezelfde belichtings instellingen. In jouw voorbeeld heb je het licht gemeten op de lucht. De lichtmeter compenseert die lichte delen door de belichting bij te sturen. Dat zie je dus terug in de andere delen van de foto.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » di apr 05 2016 8:09 am

Ik ben helaas de exif waarden verloren door de foto's te verkleinen, maar ik zou toch even willen polsen: is het resultaat van de eerste foto (in de auto-stand) "normaal" of zou deze aanleiding kunnen geven om mijn toestel toch eens ter controle binnen te brengen?
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor LJ-Jochem » di apr 05 2016 10:47 am

djunclesam schreef:
Trainferry schreef:Deze foto is iets overbelicht, 1 of 2 stops.
of een ND-grad filter over je lucht leggen (maar dan wordt het dak ook donkerder), etc.


Als je die er dan digitaal overheen legt met bv Lightroom dan poets je het dak er vrij makkelijk weer uit in deze.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor JurjenF » di apr 05 2016 1:18 pm

Toch eerst een kwestie van uitproberen onder verschillende omstandigheden : veel lichte delen/geen lichte delen etc. en dan op de verschillende belichtingsstanden. Dan kun je er achter komen of e.e.a. een camerafout of bedieningsfout is.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten