Aanschaf eerste nikon dslr

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor kelly89 » ma mar 28 2016 1:11 pm

Hoi iedereen.
Ik wil weer een camera aanschaffen.
Ik heb 4/5 jaar geleden een dslr gehad van canon (sorry!) de 1100d die heb ik uiteindelijk verkocht vanwege het te weinig gebruiken.

Ik zou het nu graag weer oppakken maar ik weet niet precies wat ik wil.
Ik ben al 1,5 week heel internet aan het afspeuren maar ik kom er niet echt uit.
Ik twijfel namelijk vanwege de prijs, om een boel geld uit te geven aan iets waarvan ik niet zeker weer of ik er echt uit ga halen wat er in zit.

Deze twijfel ik tussen
D3300 (minder focuspunten.. Geen kantelbaarscherm)
D5200 (ouder en nog de aa filter)
D5300 (duurder maar wel kantelbaar scherm en zonder aafilter)
D5500 (nog veel duurder maar wel touchscreen)

Ik vind de nikon d5500 mooi vanwege het kantelbare touchscreen maar de meerprijs weet ik niet of dat het waard is.
Ik had een aanbieding met de D5200 incl 2 kitlenzen (18-55 en 55-200) gezien voor 599,-

Ik had ook gelezen over back/front focus problemen met de d5200 ? In hoeverre komt dit voor?

Ik weet echt niet wat ik wil, qua lenzen vind ik de 55-200 wel mooi genoeg voor nu dus die zal los eventueel rond de 230 euro zijn.

Al deze cameras zijn natuurlijk al beter als de canon die ik toen had haha.

Ik weet niet in hoeverre ik de extraatjes van de duurdere modellen ga missen maar die focuspunten lijken me sowieso handig (39 tegen over 11) kantelbaar scherm lijkt me alleen handig in combi met touch want live view is toch altijd erg traag volgens mij.

Wat ik wil fotograferen is voornamelijk natuur (bloemen, planten, insecten (wil ooit een macro lens kopen als ik weer gespaard heb) en mijn twee honden.

Kunnen jullie mij misschien wat voor of nadelen van de modellen vertellen?
En welke lens jullie evntueel aan aanbevelen qua telelens maar dan voor een budgetvriendelijke prijs?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door kelly89 op ma mar 28 2016 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
kelly89

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Westland
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor Hilda » ma mar 28 2016 1:18 pm

Is het niet handiger dan eerst het eea 2e hands aan te schaffen? Kan je eerst eens kijken of je de hobby leuk genoeg vind. Vind je het niks zet je het zo weer op bijv MP zonder en al te veel bij in te schieten.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 28 2016 1:29 pm

Kelly,
Welkom.
re: mijn twee honden.
Hoe klein zin die honden ? (grapje)
Voor serieus macro, onderwerpen even groot als de sensor, zijn speciale lenzen.
Ik zou (gelet op de algemene vraagstelling) kijken naar een D5200 (als je denkt het klapscherm heel te houden), aangevuld met een 18-105mm lens van Nikon.
Algemeen: laat je niet gek maken door marketing-prietpraat over resolutie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor kelly89 » ma mar 28 2016 1:48 pm

@Hilda: Ja ik was al aan het kijken tweedehands maar ik vind dat er nog behoorlijke prijzen worden gevraagd op MP en op camera webshops staan bijna alleen bodys waardoor de totaalprijs met lens ook duur word.
En op MP weet je nooit wat je koopt, en ik heb vaal nogal pech met dingen kopen haha.
Hou het wel in de gaten hoor.

@Gijs Sandberg; Mijn honden zijn relatief klein, maar als macro gaat het toch niet lukken ;) Haha.
En dat over macro, dat weet ik, en ik weet ook dat die lenzen net zo duur zijn als mijn hele set straks ;) Maar vandaar dat ik eerst wil kijken om het zo te proberen en als ik het echt gaaf vind wil ik daar best in investeren,

Ik zal eens naar die lens gaan kijken.
Bedankt.
kelly89

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Westland
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor Tzigane » ma mar 28 2016 2:45 pm

Ik zou lekker een camera kopen. Maakt niet uit welke, en fotograferen. :)

In al die tijd die je hebt zitten zoeken heb je nog geen enkele foto gemaakt, en daar gaat het om! :D
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor gijs sandberg » ma mar 28 2016 2:59 pm

Kelly,
re: eerst wil kijken
Zoiets dacht ik al, vandaar mijn advies voor één kamera en lens (waarmee velen tevreden zijn).
Een additionele lens als de 55-200 kan je altijd nog een keer aanschaffen (en regelmatig tweedehands te koop).
Minpuntje van de genoemde 18-105 lens: echt dichtbij fotograferen lukt niet.
Maar ach: iedere lens is een compromis, maak je daar geen zorgen over.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor kelly89 » ma mar 28 2016 3:09 pm

@Tzigane Haha ja daar heb je helemaal gelijk in!

Het probleem is ook wel dat ik mezelf erg goed ken. Alles wat ik koop had beter gekund, alles wat ik doe had beter gekund.
Nooit tevreden zijn en altijd spijt hebben van een aankoop..

Al zal ik het aller duurste kopen dan nog denk ik: had iets goedkopers niet net zo goed geweest? (voor mijn gebruik) en dan slaat de twijfel weer toe haha.

Hoeveel aankopen ik al niet heb gedaan na dagen/weken heel internet afstruinen, keuze gemaakt, aankoop gedaan en dan na de aankoop toch nog spijt hebben van de keuze?

Pff

Maar ik neig nu toch naar die set van de d5200 + 18-55 + 55-200
600 euro is een mooie prijs, gewone lens en zoom lens (niet de beste kwaliteit waarschijnlijk) maar goedgenoeg om te leren fotograferen.
Die 18-105 zal vast beter kwaliteit zijn maar ik wil toch liever iets meer bereik want ik weet zeker dat ik dat anders ga missen.

Het liefst zou ik wel iets van 55-300 of 70-300 willen maar ik heb al veel gelezen dat vooral aan het tele eind de scherpte vaak niet goed is voor de goedkope varianten. En das ook weer zonde.
Dan maar proberen te zoomen met mijn voeten ;)
Laatst gewijzigd door kelly89 op ma mar 28 2016 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
kelly89

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Westland
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor Tzigane » ma mar 28 2016 4:12 pm

Ik zou je niet zo druk maken om spullen. Het zijn maar spullen.

Wat wil je doen? Fotograferen. Wat heb je nodig. Een camera.

Tegenwoordig zijn alle camera's goed.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor BlackBox » ma mar 28 2016 4:18 pm

Zoek een fatsoenlijke fotozaak en vraag om advies
Bij de dozenschuivers krijg je dat niet, is ook uit de prijs gehaald.
Bij een beetje fotozaak hoef je echt niet veel meer te betalen
BlackBox



Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor Hilda » ma mar 28 2016 5:25 pm

BlackBox schreef:Zoek een fatsoenlijke fotozaak en vraag om advies
Bij de dozenschuivers krijg je dat niet, is ook uit de prijs gehaald.
Bij een beetje fotozaak hoef je echt niet veel meer te betalen


Hier in de buurt 2 "gewone" fotozaken, hun prijzen zijn dezelfde als de webwinkels
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor kelly89 » ma mar 28 2016 9:18 pm

Ja dat klopt wel, ik ben van de week ook ff wezen kijken bij een echte fotowinkel en die was net zo goedkoop als de meeste winkels. Alleen toen ging ik nog niet echt voor een spiegelreflex maaar voor een bridgecamera voor mijn moeder.

Alleen bij mij in de buurt zitten niet erg veel echte speciaalzaken.

Toch van de week nog eens informeren naar de dslr's van nikon bij hen. Voelt vaak beter en eerlijker aan en ze hebben er tenminste verstand van in tegenstelling tot de "dozenschuivers"
kelly89

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Westland
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor JurjenF » di mar 29 2016 7:11 pm

Die aanbieding van de D5200 met de 2 objectieven is bij de MM. Kun je absoluut geen foute aankoop aan doen. Mijn dochter heeft destijds de D3200 met diezelfde lenzen gekocht en het zijn scherpe lenzen (kwa beeld dan). De D5200 is weliswaar een wat 'oudere' camera maar als je altijd het nieuwste wilt hebben moet je een dikke portemonnee of een watergekoelde credit card hebben....Als je macro wilt doen is de Nikkor 85 mm met VR geen verkeerde keus. En niet zo duur. Voor een herintreedster is de genoemde combinatie een verantwoorde aankoop denk ik.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor Nikkormaat » di mar 29 2016 7:26 pm

Voor macro dicht bij de grond zou ik voor een kantelbaar scherm gaan. Ik heb er in combinatie met Liveview enorm veel plezier van. Bij macro is de traagheid van het scherpstellen bij mij nog geen punt geweest. Ik heb om te kijken of je macro echt leuk vindt nog een Nikkor AF zoomlens over 28 - 105, F 3,5 - 4,5 D met macrostand. Daarmee ben ik met macro begonnen. Je kunt met de macrostand gemeten tot de sensor in plaats van 50 cm tot 20 cm komen. Dat geeft op een DX ongeveer 1:1 verhouding. Geen VR, maar dat gebruik je op een statief toch niet. Incl. doos doppen en zonnekap. Voor een plaatje.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor kelly89 » wo apr 13 2016 9:32 pm

Helaas wat later als gepland want een van mijn hondjes moest ineens geopereerd worden dus ik had er ff geen zin in. Maar alles is gelukkig weer goed met haar nu.

Ik heb een camera gekocht! (Bij een echte speciaalzaak :thumbup: )
Het is de D5300 + 18-55 vr2

En een Tamron 70-300 f/4-5.6 met VC (en nog een lading afkortingen haha :crazy: )

En ik ben er al erg blij mee. :D Ben al ff weggeweest om te testen en ik vind het bereik perfect. Kan er mooie scherptediepte mee maken en door het inzoomen word de achtergrond mooi wazig. Dat wou ik graag.

Natuurlijk kan ik hier geen macro mee doen maar ik ga eerst lekker mijn camera en lens leren kennen.
En dan voor macro wil ik ooit een echte macrolens kopen. Eerst weer sparen :oops:

Bedankt voor jullie hulp.
kelly89

Forumlid
Berichten: 11


Locatie: Westland
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf eerste nikon dslr

Berichtdoor breimer » wo apr 13 2016 11:41 pm

in de eerste plaats is de vraag, waarom gestopt met je C...?
te zwaar? wisselen lenzen?? te groot?
ben je wel/niet beter af met een systheemcamera?
of een gewone met een dsrf sensor?
als het om de Nikons gaat is de D3300 en de D5300 aan te raden compact, licht, en een goede sensor met prima iso prestaties
begin met een 18-105 vr breed inzet baar goede kwaliteit, en heel betaalbaar.
Na je eigen ervaring weet je wat je mist en eventueel nog zou kunnen gaan kopen.
ik lees nergens iets waarom ik je de D7200 zou moeten adviseren.
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten