MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Aan welke foto denk jij als we het over lijnen hebben?

jur001
15
36%
richhanz
1
2%
joosiej89
0
Geen stemmen
EdvandeZilver
0
Geen stemmen
Marco D750
0
Geen stemmen
jan
6
14%
Belinda
7
17%
Alex
2
5%
Reina B
0
Geen stemmen
Marc B
3
7%
fmulders
2
5%
Gerrit
1
2%
JDPix
0
Geen stemmen
edrocket
1
2%
SandorGora
2
5%
Jacob_O
1
2%
KeesH
0
Geen stemmen
Josti
0
Geen stemmen
Charlie Scene
0
Geen stemmen
nootje53
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 42

Onderwerp:

MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Mieke53 » vr apr 01 2016 1:48 am

Dag allemaal, wat een super foto's zitten er weer bij. Er mag weer gestemd worden en je stemming mag met begeleidend commentaar.

Linkje naar de foto's "Lijnen" viewtopic.php?f=61&t=63920
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor edrocket » vr apr 01 2016 3:30 pm

Mijn stem gaat dit keer naar Rinus71
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Richard » vr apr 01 2016 5:02 pm

Die zie ik boven in het lijstje niet staan, degenen met stemmen zijn jur001, fmulders en Belinda.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Alex » vr apr 01 2016 5:29 pm

Het is 1-4 hetgeen niet jur vs fsmulders is.
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Mieke53 » vr apr 01 2016 5:39 pm

Joehoeeeeeee ......Ehèd.
Wie heeft nu echt jouw stem? :wink:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor ReinaB » vr apr 01 2016 11:22 pm

Mijn stem naar Jacob_O, strakke foto, zelfs de wolken lijken bijna in spiegelbleed. Veel prachtige foto's, maar naar deze blijf ik kijken!
Nikon D5300 met 18-105mm, 55-300mm en 40mm
ReinaB

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Bert vD » za apr 02 2016 11:25 am

Prachtige lijnen deze maand; het lijnenspel wat mij het meest doet voor wat betreft compositie, belichting en originaliteit zijn die van Jur001.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor josti » za apr 02 2016 2:41 pm

Vanuit de Dutch jury het 'deskundig' :wink: juryrapport.
In een maand waarin ik overal lijnen zag, bij deze een poging te verwoorden wat ik van de inzendingen vind.

jur001; tja, als op bijna de eerste dag zo'n prachtige foto wordt geplaatst... alles klopt voor mij. De originaliteit, de symmetrie, de kleuren, het blauwe uurtje en als klap op de vuurpijl ook nog de richhanz; een leuk idee wat waarschijnlijk vaker uitgevoerd wordt. Hier mis ik juist de symmetrie en de sprankelende kleur. Jammer dat je niet terug bent gegaan :P
Joosiej89; boeiend beeld, juist door de asymmetrie en toch ook weer ergens wel symmetrie. Wat ik jammer vind, is het grote witte vlak links en de onscherpte rechts. Misschien was dat te voorkomen geweest door de onderste etage niet mee te nemen op de foto.
EdvandeZilver; duidelijk een lijnentrekker. Overal zijn lijnen te zien. Zelfs de ster van de koplamp van de bus. Leuke foto, maar het totaalbeeld oogt wat rommelig.
MarcoD750; deze vind ik dan juist weer lekker rustig overkomen. Daar houd ik wel van. Mooie zwart-wit-omzetting ook. Een van de favorieten.
jan; mooi gezien en een mooi ritmisch lijnenspel. Ik mis ergens de scherpte in de foto. Het scherptegebied is nu erg klein.
Belinda; lekker frisse foto met mooi lijnenspel. Een goed gekozen standpunt. Ook een van mijn favorieten.
Alex; mooi gezien dit lijnenspel met net iets meer dan een standaardfoto. Ergens mis ik iets, maar moeilijk te zeggen wat; misschien zijn de hoogtewerkers net iets te klein in beeld, maar dan heb je natuurlijk het dilemma dat je de lijnen als onderwerp wilt hebben en niet de hoogtewerkers.
ReinaB; leuk gedaan. Ook deze lijnenfoto had ik in mijn hoofd. Geslaagde compositie en frisse foto.
MarcB; mooie combinatie van harde en zachte lijnen. De kleuren vind ik ook lekker kijken, bij het rijtje favorieten als het een verse zou zijn.
fmulders; een andere manier van lijnen op een originele manier in beeld gebracht. Door het lage standpunt komt de achtergrond wat teveel in beeld voor mij. Dat leidt mij wat af.
Gerrit; origineel idee en mooi uitgevoerd. Ook weer lekker rustig en daardoor veel aandacht voor het onderwerp van de foto. Qua compositie had ik voor iets meer vulling aan de rechterkant gekozen.
JDPix; eenvoudig en simpel. Een duidelijk lijnenspel waarvan de eenvoud mij aanspreekt. De compositie vind ik echter niet bijzonder.
edrocket; ook weer een van de ideeën die ik had, maar die het ieet werd. Hier geen tramlijnen in de buurt. Wel een foto die ik wat langer bekeek. Hij komt wat blauw over. Misschien is hij met wat meer contrast (zwart) nog wat krachtiger.
Sandor Gora; waartoe lijnen kan leiden.. Weer een originele 'Sandor Gora'-foto. Leuk concept en goed uitgewerkt. Jammer dat je model niet echt graatmager is :wink:
Jacob_O; mooie symmetrie in de alom aanwezige hoogspanningskabels. Mooi beeld. Weer een voor de favorietenlijst.
Kees H; onmiskenbaar veel lijnen op deze foto. Hij oogt voor mij wat rommelig. Ik zou proberen hier wat meer symmetrie te zoeken, maar op zo'n toren zal dat best lastig zijn.
josti; mijn eigen inzending. Lang getwijfeld wat ik zou insturen. Ik zag deze maand overal lijnen en heb veel foto's gemaakt. Uiteindelijk voor een zwart-wit-bewerking gekozen van deze nieuwe trappen bij station Utrecht.
Charlie Scene; mooi standpunt en een mooi zwart-wit-bewerking. Misschien iets meer contrast of iets donkerder maken.
noortje53; prachtige opname met een doordachte compositie. Minder is meer geldt hier voor mij. Jammer dat het een oudje is, anders zou het een van de favorieten zijn.

Alles bij elkaar, kies ik voor de foto van jur001.
Laatst gewijzigd door josti op za apr 02 2016 6:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Mieke53 » za apr 02 2016 6:51 pm

:thumbup: Jos bedankt voor je kundig commentaar.
Ik hoop dit weekend ook weer eens te beoordelen.

Ik kan me vinden in je commentaar van mijn foto, maar ik wilde toch even iets laten zien en vers gaat bij mij ook voor op archief :)

Fijn weekend allen.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Alex » ma apr 11 2016 8:04 am

He, wat leuk ......toch een stem !!

Mijn dank aan deze stemmer die het klinische karakter van de compositie kan waarderen.

@Jos, dank voor je beoordeling.
Op zich snap ik wat je bedoeld, mijn bedoeling was zo dicht mogelijk bij de opdracht te blijven met het thema lijnen er op diverse wijzen ingebracht.
De brug zelf is al 1000e keren op foto gezet, dus dat was niet uniek.
Ik heb met name voor deze foto gekozen vanwege de positie's tov de kabels.

grt

Alex
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Mieke53 » do apr 14 2016 12:41 am

:) Nog een stem voor je Alex.
Hij kwam binnen en ik dacht: yep!
Maar er kwam toch nog heel wat concurrentie bij.
Na echt heel veel wikken en wegen is het toch jouw foto gebleven.
Van de week even een omschrijving en beleving van mij van de andere foto's.
Groet,
Noor
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Alex » do apr 14 2016 8:26 am

:thumbup:

Bedankt Miek, dat vind ik leuk !

Groet,

Alex
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor Richard » do apr 14 2016 5:21 pm

@josti mooie beoordeling.

Dit was de zonnigste dag van de week die we in Parijs waren. Inderdaad heeft evelakes er een mooiere variant van in Weekendje Parijs. en aanvulling

Mijn stem is naar jan gegaan omdat ik dat het mooiste lijnenspel vind.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor edrocket » do apr 14 2016 7:12 pm

MIJN beoordeling
Jur: deze foto verdient een uitgebreidere beoordeling. Het was meteen de gedoodverfde winnaar. Veel strakke lijnen, perfect symmetrisch (zo goed als), prachtige kleuren, mooie donkere lucht. Mooi lijnenspel van Ben van Berkel met de bekende Jursaus. Berekend, bewust uitgezocht, goed de tijd genomen voor een perfect resultaat. Posterwaardig.
Nu even wat kritische noten. Jur is teruggegaan, waarop je zou kunnen zeggen: ‘been there, done that’. Dat geldt ook voor het onderwerp zelf. Het is vele malen gefotografeerd en daardoor misschien wat saai. Jur heeft er wél een eigen draai aan gegeven.
Na van de eerste schrik te zijn bekomen ; ) is het voor mij niet meer de gedoodverfde winnaar. Dat zou ook de inspanningen van de anderen te kort doen. Posterwaardig, dat blijft staan, maar er zijn foto’s bij die (voor mijn gevoel) interessanter zijn.


Ricchanz: Zo’n punt verdient meer tijd om te fotograferen. Neem de tijd om het zo goed mogelijk te doen

Joosiej: trappen lenen zich uitstekend voor een onderwerp als dit. Ik zie een trappenhuis dat schuin wegloopt naar boven. Heb je heen weer gelopen, op zoek naar een verdwijnpunt of naar het meest interessante lijnenspel? De voorgrond is wat onscherp en springt daardoor in het oog. De lijnen waar het om lijkt te draaien vallen daardoor een beetje in het niet. Trappen hebben potentieel en dat komt er hier nét niet uit. Zelf heb ik moeite met het ter plekke zien van wat een goede compositie is.

Edvande zilver: Arnhem, prachtig nieuw station van van Berkel? Een wirwar van lijnen. Passend bij het thema dus! Lijnen, lijnen en nog eens lijnen. Door de hoeveelheid vallen ze echter weer minder op. ‘Door het bos zien we de bomen niet meer. In deze prachtige opname valt mijn oog vooral op het rechterondergedeelte. Een bus en een soort betonnen onderzeeer. Wat een prachtig beeld. Maar ik mis een beetje ‘de lijn’.

Marco: een ingewikkeld lijnenspel waarbij ik ga zoeken wat het is. Het komt op mij over alsof er goed is nagedacht over het gekozen standpunt. Dat de rechtervoorkant wat onscherp is, maakt hier niet veel uit. De pijler leidt mij naar een druk en ingewikkeld lijnenspel. De omzetting naar zwartwit maakt de foto wat somber.

Jan: een blijde foto met mooi licht dat mooie schaduwen werpt op het strand. Het scherptepunt ligt op een goed gekozen punt. De compositie is erg prettig: rustig. Geen storende elementen. Bijzonder dat een lijnenfoto met zo’n beperkte dof tóch zo mooi is.

Belinda: andere invalshoek als Jur. Het lijnenspel van de tuien is wel heel mooi in beeld gebracht. De wolkenlucht geeft de foto iets charmants mee. Goed dat je je niet hebt laten weerhouden door de andere foto’s van tuien.

Alex: van Berkel, populair in dit topic. Toch weer een andere en originele invalshoek. De lijnen zijn in gebruik en er zijn andere lijnen gebruikt om de mensen te zekeren. Een mooie observatie van lijnen in gebruik. Klopt het dat je eerst een andere uitsnede had?

ReinaB: waslijnen, mét wasgoed. Lijnen in dagelijks gebruik (zoals ik ze wel eens tegenkom tijdens lange wandeling over het platte land ;) De foto vind ik erg verrassend en verfrissend in dit onderwerp. Heb je lang gezocht naar een standpunt? Ik vind m lekker sierlijk en aards (ook al zie je de lucht). Een van mijn favorieten

Marc B lijnen in zee en kitelijnen. Laatst hoorde ik bij een beoordeling van foto’s van een bondswedstrijd een jurylid zeggen: de fotograaf heeft geen keus gemaakt. In deze foto word ik heen weer geslingerd tussen de kleurige lijnen in zee en de strakke lijnen van de kite. Mooie combi, dat wel. Als ‘gewone foto’vind ik m prachtig, als lijnenfoto wat onduidelijk. De combinatie van zee, zon, het industriële en de sport hebben meer kracht dan ‘de lijnen’ Wel een foto waar je net als die van Jan erg blij van wordt.

Fmulders. Bonbons op lijn. Geestige vondst omdat je binbos op rij en gewichtsafname/toename met elkaar kan verbinden. Over de uitvoering valt wel iets te zeggen. De achtergrond is wat onrustig en de voorgrond begint voor mijn gevoel iets te onscherp. Gezien mijn gewichtsafname van de afgelopen maanden is dit wel één van mijn lekkerste foto’s :D

Gerrit: prachtig idee. De omgekeerde kleuren van de lijnen lijken mij een originele invalshoek (ik ken het niet.) De foto lijkt zo uit een stock te komen. Lekker licht, goed gecomponeerd, leuk om naar te kijken. Wel écht heel jammer dat het zo’n postzegel is gebleven. Dat beoordeelt niet lekker. Wel een van de toppers!

JDPix: klein atomium , leuk gezien. Goed teruggebracht tot een paar enkele kleuren. Aan de linkerkant zie ik echter een dominant groot blauw vlak. Heb je dat bewust gedaan? Als ik dat gedeelte eraf haal en er een vierkante uitsnede van maak, dan zie ik een ‘soort symmetrie’ ontstaan die de foto nog interessanter zou maken. Maar dat is mijn gevoel bij de foto.

Mijn eigen foto: DE gedoodverfde winnaar :D Ik ging voor craquele op de de verweerde lantaarnpalen op de middenweg, maar kwam toen dit tegen. Ik had in de nabewerking idd wat moet moeite met de witbalans. Misschien had ik meer succes gehad als ik tramlijn 9 had genoemd en dat het vlak bij het geboortehuis van Johan C lag. Maar een foto moet voor zich spreken.

Sandor: ik zie in de foto’s van Sandor wel een lijn. Als je een aantal van zijn foto’s op groot formaat in een gallery zou hangen, zit er denk ik wel samenhang in. Intrigerende beelden, met een gewillig model. Altijd weer erg leuk.

Jacob_O: electiciteitsvervoer midden in een landschap. Het zijn de moeilijkere obejecten om interessante foto’s van te maken. Dit lijkt me simpelweg een ‘registratie’, maar ik kan er naast zitten. Had je een bedoeling met deze foto? Bij je graf-foto’s was het meteen duidelijk.

Kees H: ik zie door het bos de bomen niet meer. Iets teveel lijnen. Trappen zijn een mooi, maar moeilijk vast te leggen onderwerp. Het lijkt een bouwtrap, maar het kan ook ergens in de alpen zijn. Door de enorme hoeveelheid roosters in de treden valt de diepte een beetje weg. Je verdient wel een eervolle vermelding ten aanzien van de moeite die hebt gedaan om zo hoog te klimmen ;)

Josti heeft wéér een mooie foto. Die invoerende lijnen van de treden zijn mooi vloeiend, om vervolgens uit te komen bij plotseling afwijkende lijnen. Die zijn afleidend. Boveinin de mooie rustige foto is het wat onrustig. Zwartwit benadrukt wel mooi het lijnenspel. Goed gekozen.

Charlie Scene: duidelijk de tijd genomen om deze foto te maken. Helaas wat te veel tijd, gezien de datum ;) Goede insteek dat wel.

Noortje: tja, een oudje. Maar daarom niet minder mooi. Is deze foto ‘as is’? Geen zwartwitomzettig met uitzondering van de kleur geel? Het is een klassieker. Misschien al vaker gedaan (ws al héél vaak), dit soort plekken zijn populair. Het is net als bij de foto van Jur wel het eigen sausje dat de foto maakt. Topper.

De foto van Jan kan me het meest bekoren.
Gebruikersavatar
edrocket

Forumlid
Berichten: 362


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO mrt. 2016, beoordelen foto's - "Lijnen"

Berichtdoor ReinaB » do apr 14 2016 11:07 pm

Edrocket; bedankt voor t commentaar! Ik hou van waslijnen, vaak een klein openbaar kiekje in de privesfeer, dus die keuze was snel gemaakt, maar kreeg hem frontaal niet zo als ik hem wilde, dus dan maar uitproberen. Had gelukkig het voordeel van de wind. Wappert mooi en de was was snel droog ;)
Nikon D5300 met 18-105mm, 55-300mm en 40mm
ReinaB

Clublid
Berichten: 63


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten