Softbox voor opzetflitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 10:24 am

Tot nu toe heb ik altijd met bestaand licht gewerkt en reflectieschermen, maar morgen schaf ik een flitser aan (Yongnuo 568) om te gebruiken vanaf statief op locatie. Als het bevalt kan ik vanzelf nog uitbreiden met meer flitsers.

Maar: Ik zoek hiervoor nog een softbox. Wie kan me iets aanraden?
Wat is de maximale grootte die zin heeft voor een reportageflitser? Mijn voorkeur zou uitgaan naar iets van 50 of 60^2cm
Welke brackets/softboxen zijn handig in gebruik en heel belangrijk: vervoerbaar, aangezien mijn enige vervoer het OV of de motorfiets is.
Ik zal in eerste instantie via de optische trigger gebruiken binnen het CLS systeem van Nikon.

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor iefie » wo apr 13 2016 10:42 am

Zelf heb ik deze. Komt in een tasje van denk 30 bij 30 cm. Uitgeklapt is hij 60cm. En kost niet veel. Moet er alleen een statief bij kopen. Die zijn rond de 20.
Er zitten 2 witte schermpjes nog in. Staan niet op de foto. Diffusers.

http://m.ebay.com/itm/121870533869?_mwBanner=1

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 11:31 am

Statieven heb ik zat, dus dat komt goed! Super, ziet er goed uit.

Hoe is de stevigheid en gemak van opzetten ervan?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor ReneG » wo apr 13 2016 11:48 am

Ik heb verschillende (semi)draagbare systemen geprobeerd. Ik ga er vanuit dat je met een los (lamp)statief werkt voor de flitser gezien je opmerking over triggers. Mijn persoonlijke ervaringen zijn als volgt (in willekeurige volgorde):

  • Neem een uitklapbare softbox en niet een die je elke keer in elkaar moet zetten. Uitklapbare zijn meestal iets beter te vervoeren (geen of weinig losse onderdelen), de frustratie is ook een stuk kleiner, maar vooral ook wil je niet een kwartier met een softbox bezig zijn als er een model staat te wachten.
  • Als je buiten werkt: Hoe groter de softbox, des te gevoeliger ze zijn voor wind. Je hebt dan mogelijk een zwaarder/verzwaard lampstatief nodig.
  • Aansluitend op het vorige punt: als je een fotostatief hebt, maar die niet (altijd) gebruikt tijdens de shoot, zijn er voor verschillende systemen adapters te koop om een flitser op je gewone statief te zetten. Scheelt weer aanschaf van een lampstatief en fotostatieven zijn veelal zwaarder. Ik had zelf voor 20 euro een arca swiss flitsvoet adapter die ik ook op mijn fotostatief kan zetten. Klein ding dat ik altijd bij heb.
  • Als je de softbox als hoofdlicht gebruikt heb ik zelf het liefst 50x50 of 60x60. Gebruik je het echter als invullicht, dan kom je met wat kleiner oppervlak vaak ook al prima uit. Dat is iets wat ik buiten nogal eens doe.
  • Neem een softbox die makkelijk te verstellen/richten is (deze kun je bijvoorbeeld voor de bracket met 1 handeling in alle richtingen verstellen): http://www.fotokonijnenberg.nl/interfit-strobies-xs-bracket-kit
  • Neem er een die ook een grid heeft, dan kun je je licht beter richten (kan mooie resultaten opleveren).[/url]

Wil je het echt portable houden dan zou ik ook eens naar de Rogue flitsaccessoires kijken. Zeker deze is dan misschien interessant:
http://www.cameranu.nl/nl/p662095/rogue-flashbender-2-xl-pro-lighting-system
Ik heb zelf ook andere, zoals de grid/spot, kleine flashbender (puur voor invulflits).

De flashbender 2XL heeft niet het oppervlak van een 50x50 softbox, maar komt een heel eind. De diffusie is ook best goed, het grid en het feit dat je hem kunt vormen is handig. Grote voordeel van dit systeem is dat het extreem licht en portable is (dit past bijvoorbeeld in een laptopcompartiment) en dat het binnen een minuut is opgezet. Het wat kleinere oppervlak is wel iets beperkend, maar voor portretten en bovenlichaam werkt het prima (voor full body shots niet, maar dat wordt met een 50x50 en een enkele opsteekflitser in de open lucht ook al een uitdaging). Maar zoals gezegf, super-draagbaar.

Dan nog over CLS: Meestal werkt het wel, ECHTER: Binnen werkt het nagenoeg altijd. Buiten werkt het onder bepaalde lichtomstandigheden en op wat langere afstanden niet altijd even goed. In fel zonlicht op een afstand van een meter of 3 kom ik wel eens in de problemen, zelfs als het ook 'line of sight' is met je flitser. En soms zit de flitspuls van je interne flitser in de weg (dan heb je weer een SG3-IR, maar die kost ook geld). Ik zou persoonlijk een goedkope radiotrigger overwegen. Ik werk zelf sowieso volledig manueel met dat soort flitswerk dus een goedkope 'domme' trigger is voldoende.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 12:10 pm

Thanks!

die set van Konijnenberg ziet er goed uit. Lijkt beter te hanteren dan de softbox van Ebay ook, en alles zit er direct bij.

Goed om te horen wat jouw ervaringen zijn met de optische trigger van Nikon. Een kabeltje kan altijd nog natuurlijk, of een radiotrigger natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor ReneG » wo apr 13 2016 12:16 pm

Die kit van interfit gaf ik als voorbeeld van een verstelbare versie. Ik heb dat model zelf nooit gehad, maar heb hem wel bekeken en ik heb er goede dingen over gehoord. Het feit dat hij een draaibare hotshoe heeft ivm CLS is natuurlijk handig. En de tweede voet voor een trigger en de mogelijkheid van een reflector (en dus ook paraplu). Ik kan alleen niet ontdekken of het een makkelijk op te zetten softbox is. Daar zou ik wel even op letten.

Ik heb zelf uiteindelijk een softbox van Falcon Eyes (ja echt) gekocht. Die was in de uitverkoop en in tegenstelling tot veel ander FE spul wel degelijk en bovendien snel op te zetten. Nadeel is wel dat hij vrij zwaar is. Ik gebruik tegenwoordig steeds vaker de flashbender 2XL, spot etc. Hier een voorbeeld met de 2XL.

Opsteekflitser op lampstatief met radiotrigger als hoofdlicht links van het model. De Rogue 2XL met grid, gevormd als lange grid softbox links van het model. Het vignet is in nabewerking toegevoegd. De harde schaduwen waren een bewuste keuze, had ik evt. weg kunnen halen of verminderen met een klein reflectiescherm aan de andere kant.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor justme » wo apr 13 2016 12:47 pm

ReneG schreef:

  • Aansluitend op het vorige punt: als je een fotostatief hebt, maar die niet (altijd) gebruikt tijdens de shoot, zijn er voor verschillende systemen adapters te koop om een flitser op je gewone statief te zetten. Scheelt weer aanschaf van een lampstatief en fotostatieven zijn veelal zwaarder. Ik had zelf voor 20 euro een arca swiss flitsvoet adapter die ik ook op mijn fotostatief kan zetten. Klein ding dat ik altijd bij heb.


bij mijn SB700, zit een tafelvoetje zodat je je flitser op de grond kunt plaatsen. Maar nog mooier is het dat onder dit voetje schroefdraad getapt is, zodat je deze op een normaal statiefkop kunt draaien.

Onderzijde voetje
Afbeelding

Deze zit standaard onder m'n pocketwizard TT5 geschroefd.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 12:59 pm

Ik lees reviews over dat de Interfit softbox lastig op te zetten is.

Wel zie ik nu ineens dat het een S-bajonet heeft, wat betekent dat de lichtvormers van mijn studiospullen er ook op kunnen, heb nog een beautydish en snoot. Dat is even interessant!

Licht- en fotostatieven heb ik al, mijn studiosoftbox is geloof ik ook 50cm, dus dat scheelt dan weer een investering. :)
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Jur » wo apr 13 2016 1:05 pm

Ik heb sinds kort deze opvouwbare softbox. Lekker compact mee te nemen, maar het weer opvouwen moet je even onder de knie krijgen. Lijkt erg veel op de al genoemde softbox op Ebay.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor ReneG » wo apr 13 2016 1:07 pm

Tzigane schreef:Ik lees reviews over dat de Interfit softbox lastig op te zetten is.

Wel zie ik nu ineens dat het een S-bajonet heeft, wat betekent dat de lichtvormers van mijn studiospullen er ook op kunnen, heb nog een beautydish en snoot. Dat is even interessant!

Licht- en fotostatieven heb ik al, mijn studiosoftbox is geloof ik ook 50cm, dus dat scheelt dan weer een investering. :)


In dat geval: De bracket is momenteel los te koop (demomodel). Als je statieven en alle modifiers toch al hebt...
http://www.fotokonijnenberg.nl/interfit-strobies-xs-bracket-ex-demo
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 1:09 pm

Thanks! Ook een goede optie.

Ik zit nog even te twijfelen of ik ga voor makkelijk op te zetten, of de veelzijdigheid van die S bajonet.
Toen ik nog een (beperkte) studioruimte had bleef die softbox ook altijd in elkaar zitten omdat het zo'n gehannes was.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor ReneG » wo apr 13 2016 1:37 pm

Ja dat ken ik, alleen om die reden heb ik al mijn Softboxen vervangen voor snel opzetbare modellen. Als in 'uiklappen met een paraplu-achtig systeem, met klitteband diffusor ervoor' en klaar. Ik was helemaal klaar met het uren opzetten of het meeslepen van fullsize softboxen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor Tzigane » wo apr 13 2016 1:46 pm

Dat kan ik me helemaal voorstellen Rene! Ik neig nu naar die Jinbei suggestie van Jur.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Softbox voor opzetflitser

Berichtdoor iefie » wo apr 13 2016 2:07 pm

Inderdaad. Die jinbei is volgens mij gewoon dezelfde als die van meking. Die ik aangaf. Ik heb m via ebay gedaan omdat hij dan nog 20€ goedkoper is. Maar vind het een fijn ding.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja



Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten