Groothoek voor landschappen/bruiloften

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Vincent » di apr 26 2016 2:45 pm

Nicole21 schreef:Wat betreft vervorming heb je helemaal gelijk en daar wil ik ook geen 'last' van krijgen.


Let op met de termen vervorming en vertekening die je klakkeloos door elkaar gebruikt terwijl het toch echt verschillende verschijnselen zijn. Al denk ik dat iedereen je wel begrijpt.

Maar toch snap ik niet dat je hier zo'n punt van maakt... :angel:

Ten eerste is lensvervorming met slechts 1 klik weg in nabewerking met, in verreweg de meeste gevallen, geen enkel probleem. Alleen als je objecten/mensen prominent in de hoeken plaatst kun je rare effecten krijgen. Maar dat is met een beetje handigheid ook zo weer opgelost in nabewerking.

Maar ten tweede, bruiloften is in mijn optiek juist totaal geen argument om zo uitgesproken tegen vervorming van je lens te zijn dat je daardoor eigenlijk geen keuze kunt maken. Vrijwel geen enkele tak van fotografie is dat trouwens. Architectuur is dat bijvoorbeeld wel.

Bij een bruiloft gaat het echt totaal niet om de technische perfectie van het beeld vrij van perspect maar om de emotie die je weet vast te leggen. Dat klinkt cliche, maar als je een killershot maakt met een fisheye lens (toch wel het extreemste geval van vervorming), dan hoor je echt niemand achteraf zeggen dat er zoveel vervorming in je foto zit (behalve op een foto forum)...

Ga je echt voor bruilfotten neem dan een zo lichtsterk mogelijk groothoek objectief. Een f/2.8 objectief kun je altijd op f/4 schieten. Een f/4 objectief niet op f/2.8. Elke stop sluitertijd/iso die je wint tov evenuteel aanwezige VR te gebruiken verkleint de kans/aanwezigheid op bewegingsonscherpte of ruis.

En ook ruis is geen probleem als je gewoon een vette plaat schiet: klik
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Braincake » di apr 26 2016 4:11 pm

Inderdaad, als je geen vervorming wilt dan moet je in ieder geval geen groothoek lens kopen.
Je kan het daarentegen ook op een creatieve manier in je voordeel gebruiken...

Zo lichtsterk mogelijk is natuurlijk voor iemand met een ruim budget een mooie wens, maar als je nog niet helemaal weet wat je precies gaat doen, dan hoef je niet meteen in f/2.8 te investeren toch?
Als je echt groothoek wilt dan zul je zien dat 16mm op je DX misschien wel te veel is, dus dan zou je al uitkomen bij de 14-24mm f/2.8.
Die is niet alleen stervensduur, maar heeft ook nog eens een onhandig voorste element (en daardoor geen filtermogelijkheden en een groot risico op beschadiging).

Daarbij kan een foto met ruis ook net zo mooi zijn, dat bewijst de prachtige foto hierboven wel.
Gebruikersavatar
Braincake

Forumlid
Berichten: 212


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Boem » di apr 26 2016 6:26 pm

En als je met zulke grote hoeken gaat werken moet je zorgvuldig je beeld samenstellen, dan kun je ook nog wel even handmatig scherpstellen. Samyang 14 mm?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor MaartenH » wo apr 27 2016 12:02 pm

Ik gebruik de 16-35/f4 al ruim 3 jaar, eerst op een D200 (DX), nu al weer 2,5 jaar op een D800 (FX). Zowel voor landschappen als voor binnen is dit voor mij dé perfecte groothoek lens. De beeldstabilisatie zorgt voor scherpe foto's vanaf 1/4 sec. Die f4 is dus nauwelijks meer een probleem en qua scherptediepte is het verschil tussen een f2.8 of f4 groothoekobjectief ook niet wereldschokkend. Aangezien ik standaard op f5.6 fotografeer is het al helemaal geen issue meer. Prijs op dit moment 1100 euro. Ik kijk af en toe wel eens naar de groothoek primes van nikon en sigma, maar kom steeds tot de conclusie dat deze groothoekzoom een uitstekende keuze is geweest. Enig puntje van kritiek (ook in de reviews) is de vertekening bij 16mm, maar dat is eenvoudig in LR of andere software te corrigeren, vaak gebeurd dat al automatisch op basis van een objectief-profiel. Dus dat punt van kritiek is nauwelijks meer relevant. Hopelijk helpt dit je keuze te maken.
Maarten
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor bcvthul » wo apr 27 2016 1:45 pm

Is de sigma 12-24 lens al genoemd in deze discussie? Deze lens is geschikt voor FX.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor JurjenF » za apr 30 2016 7:09 pm

Ik zou zonder nadenken gaan voor de f4/12-28 van Tokina. Heb nu de 12-24 in de verkoop maar alleen omdat ik een groothoek wil/moet gebruiken op een 2e body zonder ingebouwde af-motor. Anders verkocht ik hem zeker niet.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Nicole21 » do jan 19 2017 2:43 pm

Om even weer een oud draadje naar boven te halen; ik 'weet' inmiddels wat ik wil.

Ik ben sinds november in het bezit van een Nikon D610, dus heb ik in eerste instantie de groothoek laten schieten voor een nieuwe body aangezien deze aan vervanging toe was. Maar, ik wil nog steeds graag een groothoek. Deze groothoek is NIET voor bruiloften bedoelt maar echt voor landschappen.

Ik ben op zoek naar een niet te dure groothoek (niet te duur is bij mij in dit geval rond de € 500,-) om landschappen (vooral op vakantie de bergen in Oostenrijk) op de foto te zetten. Ik ben zoveel opties tegengekomen van de Laowa tot Tokina en nog wat andere merken en opties. Ik zou graag een MF lens willen die dus geschikt is voor een FF body.

De vorige keer werden hier ook erg veel opties genoemd en veel heb ik ook bekeken. Sommige lenzen die eerder genoemd werden waren DX lenzen, daar ben ik dus niet naar op zoek. Ik heb de volgende lenzen nog uit eerdere tips gehaald:

Tokina 16-35mm
Sigma 12-24mm
Tokina 12-28mm (is dit geen DX lens?).

Brand los! :D
Nikon D610
Nikon D60
Nikon 70-200mm f/2.8 VR1
Nikon 50mm f/1.8
Nikon 35mm f/1.8
Nikon 28mm f/1.8
Nicole21

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do jan 19 2017 8:27 pm

Nicole21 schreef: Ik heb de volgende lenzen nog uit eerdere tips gehaald:

Tokina 16-35mm
Sigma 12-24mm
Tokina 12-28mm (is dit geen DX lens?).

Brand los! :D


De eerste bedoel je denk ik de Nikon 16-35 VR mee. Mooi groot hoekobjectief waar tevens (schroef)filters bij gebruikt kunnen worden.
Sigma 12-24 is ook een ff objectief. Ik heb laatst de nieuwe 14-24 f4 Art van Sigma mogen proberen. Echt een juweeltje en heel weinig vervorming maar 1750 euro.
Tokina heeft een mooie 16-28 f 2.8. Deze is ook heel geschikt en komt het meest in de buurt van de prijs die je noemt. Let er wel op dat je niet in direct licht gaat fotograferen met dit objectief. Overstraling hebben ze bij Tokina nog niet( helemaal) onder controle.

Heb zelf ook lang een groothoekzoom objectief overwogen maar vind een 20mm voor FF al mooi zat.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Nicole21 » vr jan 20 2017 9:44 am

Frans Heinsbroek schreef:
Nicole21 schreef: Ik heb de volgende lenzen nog uit eerdere tips gehaald:

Tokina 16-35mm
Sigma 12-24mm
Tokina 12-28mm (is dit geen DX lens?).

Brand los! :D


De eerste bedoel je denk ik de Nikon 16-35 VR mee. Mooi groot hoekobjectief waar tevens (schroef)filters bij gebruikt kunnen worden.
Sigma 12-24 is ook een ff objectief. Ik heb laatst de nieuwe 14-24 f4 Art van Sigma mogen proberen. Echt een juweeltje en heel weinig vervorming maar 1750 euro.
Tokina heeft een mooie 16-28 f 2.8. Deze is ook heel geschikt en komt het meest in de buurt van de prijs die je noemt. Let er wel op dat je niet in direct licht gaat fotograferen met dit objectief. Overstraling hebben ze bij Tokina nog niet( helemaal) onder controle.

Heb zelf ook lang een groothoekzoom objectief overwogen maar vind een 20mm voor FF al mooi zat.


Bedankt voor je antwoord!

Ik bedoelde de Tokina 16-28 en een andere optie zou ook nog zijn de Tokina 17-35 (die twee dus door elkaar gehaald :lol: ). Maar wanneer we kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding van Tokina is die (toch) prima? Heb nog nooit een Tokina lens vast gehad om eerlijk te zijn.

Welke 20mm heb jij dan als ik vragen mag? Op dit moment zal het meer een lens zijn voor erbij, dus om er dan meer dan €1.000 voor uit te geven wordt me net iets te gek na m'n nieuwe body haha.
Nikon D610
Nikon D60
Nikon 70-200mm f/2.8 VR1
Nikon 50mm f/1.8
Nikon 35mm f/1.8
Nikon 28mm f/1.8
Nicole21

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Jur » vr jan 20 2017 9:54 am

Zeker voor landschappen zou ik ook een Nikkor AF-S 20mm F1.8 G ED een serieus FX alternatief vinden voor een groothoekzoom, Prijs beneden € 800,-
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Nicole21 » vr jan 20 2017 10:19 am

Jur schreef:Zeker voor landschappen zou ik ook een Nikkor AF-S 20mm F1.8 G ED een serieus FX alternatief vinden voor een groothoekzoom, Prijs beneden € 800,-

Ik houd alle opties open :mryellow:. Bedoel je deze lens? http://www.cameranu.nl/nl/p49/nikon-af- ... f#tab-info

Edit: Tweedehands (AF-D; maar dat is toch geen 'probleem' op D610?) http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=14
Nikon D610
Nikon D60
Nikon 70-200mm f/2.8 VR1
Nikon 50mm f/1.8
Nikon 35mm f/1.8
Nikon 28mm f/1.8
Nicole21

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Jur » vr jan 20 2017 10:42 am

Nicole, de Nikkor AF 20mm f/2.8D heb ik vroeger zelf gehad. Dat objectief voldeed prima in het analoge tijdperk, maar op digitale camera's was ik er niet zo enthousiast over. Verder vond ik ook de grote zonnekap (niet standaard bijgeleverd!) op de f/2.8D versie tamelijk onhandig. De veel nieuwere Nikkor AF-S 20mm F1.8 G ED is een veel aantrekkelijker objectief, dat zeer goede testbeoordelingen heeft gekregen en ook nog eens ruim een stop lichtsterker is. Zelfs voor mijn geliefde Nikkor 14-24mm f/2.8 zou ik het een mooi en lichter alternatief vinden.

Test Nikkor AF 20mm f/2.8D

Test Nikkor AF-S 20mm f/1.8 G ED
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Nicole21 » vr jan 20 2017 10:53 am

Jur, bedankt voor je antwoord! Ik zie het inderdaad, had niet door dat het verschil zo groot was (meende al iets gelezen te hebben over 1989, toen was ik er nog niet eens ... :P).

Ik zal eens de linkjes bekijken, dank je wel!
Nikon D610
Nikon D60
Nikon 70-200mm f/2.8 VR1
Nikon 50mm f/1.8
Nikon 35mm f/1.8
Nikon 28mm f/1.8
Nicole21

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jan 21 2017 8:15 am

Bedenk dat je met een FX objectief op een DX camera, wel heel veel groothoek inlevert. Heb nog een oude 20-35 die ik soms gebruik. De voorloper van de reeds genoemde 17-35. Lekker compact en toch goed om ook met een grote opening te gebruiken. Op een DX camera wordt de 20-35 een 30-53. Dat is dus totaal niet bijzonder. De 16-85, ook reeds genoemd is aanmerkelijk beter dan het kit objectief . Tweedehands goed verkrijgbaar. Let op, er is ook een AF-S DX 16-80 f/2,8-4,0 E ED VR, aanmerkelijk duurder.

Anders dan dat anderen hierboven vermelden, maak ik graag gebruik van slechts één of hooguit twee stopjes.

Overigens in je onderschrift staat al een D610 vermeldt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek voor landschappen/bruiloften

Berichtdoor JerryBig » za jan 21 2017 3:57 pm

Kijk ook eens naar de Nikon 18-35 F3.5-4.5 G. Lekker licht en niet duur. Presteert op een D610 uitstekend (heb zelf de D750) iets minder geschikt voor bv D810 (lees review Thom Hogan).
Is wat minder groothoek dan ander genoemde lenzen, maar presteert uitstekend. Nieuw €719, maar misschien tweedehands goedkoper. Vind het zelf een heerlijke wandel lens door het geringe gewicht.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten