Wat voor flitserset?

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Wat voor flitserset?

Berichtdoor stefan212 » za apr 30 2016 5:50 pm

Hallo

Ik mag van mijn werkgever een flitserset kopen twv ong 1000 euro (liefst minder natuurlijk ;) ).
Ik fotografeer altijd de trappen/meubels (voornamelijk trappen) die wij maken en om die soms door te weinig licht op locatie beter te belichten een flitsset aan te schaffen hoop ik betere foto's te kunnen leveren

Maar nou komt de vraag waar doe ik goed aan meerdere flitsers aanschaffen met paraplus/softboxen of beter studioflitsers? En dan welke flitsers?

Heb mezelf nooit eigelijk verdiept in flitsers en toestanden omdat me dat niet zozeer interesseerde :) vandaar de vraag
Het gaat dus om product fotografie alleen dan vrij grote producten ;)

Hoop dat jullie me enigzins kunnen helpen met mijn vraag en jullie ervaringen en als er nog vragen zijn hoor ik het wel :)

Grz stefan
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » za apr 30 2016 6:21 pm

Ben je al in bezit van 1 of 2 reportage flitsers. Mijn ervaring is dat je binnen in een huis beter een stribist set kunt gebruiken, als je de ruimte hebt(b.v. een hal of loods) kun je studioflitsers overwegen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor Tzigane » za apr 30 2016 6:21 pm

Moet je de set steeds opbouwen of kan alles blijven staan?
Indien het laatste: Met een setje van 3 250 watt flitsers, wat reflectie en afschermmateriaal en een achtergrond moet je een eind kunnen komen.
Worden het wat artistiekere foto's of moet het product gewoon netjes uitgelicht en vrijstaand op de foto komen? Als je dat weet kun je ook wat gerichter nadenken over wat voor lichtvormers je wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor stefan212 » za apr 30 2016 6:27 pm

@ Gérard ik heb zelf alleen 1 kleine nissin flitser
@ tzigane
Ik moet het op locatie gebruiken dus steeds opbouwen en de Trap of Meubel moet gewoon mooi belicht worden
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor Tzigane » za apr 30 2016 6:37 pm

Ah, juist!

Dan zou ik voor een setup met speedlights gaan, licht om mee te nemen en gemakkelijk op te zetten. Met 3 speedlights en lightvormers (softboxen bijvoorbeeld? ) moet je een eind komen.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor stefan212 » za apr 30 2016 6:55 pm

Ok heel erg bedankt voor je antwoord ik ga op onderzoek uit :)
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor stefan212 » za apr 30 2016 7:03 pm

En welke speedlights raad jij mij aan?
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor Gerard de Zwaan » za apr 30 2016 7:09 pm

stefan212 schreef:@ Gérard ik heb zelf alleen 1 kleine nissin flitser

Met een nissin zou je leuke dingen kunnen doen, voor grote objecten zo als een trap heb je al gauw 2 flitsers nodig. Kamera express had een leuke strobistset, helaas is het niet te krijgen(http://www.kamera-express.nl/product/12 ... obist-kit/).
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor ATOR » za apr 30 2016 7:43 pm

Als zo'n trap ingebouwd zit heb je misschien helemaal niet de ruimte om licht goed op te stellen zonder dat het in beeld komt.

Wat je zou kunnen doen is je camera op statief zetten en meerdere foto's maken waar je rondlopend met een flitser met softbox in je hand de verschillende delen belicht. Dan kun je later in photoshop de lagen over elkaar heen leggen en van alle foto's het mooiste licht combineren. Het is een techniek die veel gebruikt wordt bij high end vastgoedfotografie.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor JW17 » za apr 30 2016 8:00 pm

Je hebt uiteraard meerdere opties. Dus een advies geven, is lastig...

Bij twee reportageflitsers van Nikon zoals de SB700 ben je al 279 euro per stuk kwijt. Dan nog softboxen, ik ben tevreden over deze: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... -kit-80cm/ maar die moet je ook nog met triggers aanschaffen om ze aan te sturen, dat werkt het meest prettig. Dan ben je zo over die 1000 euro heen...

Maar je kunt ook een eenvoudig setje studioflitsers kopen, zeker om nu mee te beginnen. Je werkt op locatie dus ik neem aan dat daar al stroom is. Met een verlengsnoer kun je b.v. een setje van Falcon Eyes bedraad aansturen vanaf de camera. Falcon Eyes heeft veel sets, in allerlei wattages. Zo maar eentje er uitgeplukt: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... oflitsset/
Een beetje afhankelijk van de situatie ter plekke neem ik aan dat je alleen 'een beetje licht' moet invullen en vanaf statief werkt. Dus je hoeft niet veel vermogen te hebben in de set maar genoeg licht om van twee of drie kanten de trap fraai uit te lichten, deze rest regel je met een sluitertijd. Een goede fotozaak kan je verder adviseren welke set voor jou zou kunnen voldoen. Ik zou wat voorbeeldfoto's meenemen zodat de grootte van de ruimtes en de trappen in te schatten is om een wattage te bepalen van de flitsset.

Kun je hier wat mee?
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor stefan212 » za apr 30 2016 9:07 pm

@Ator bedankt voor je antwoord maar dat is voor mij iets te ingewikkeld denk ik en ik zou photoshop ook nog helemaal moeten leren...
@Jw17 ook jij bedankt voor je uitgebreide reactie het is inderdaad om dat beetje bij te lichten. En zal ook even naar die setjes kijken
en idd je gaat snel over dat bedrag maar eventueel kan ik zelf nog wat bijbetalen maar denk dat het wel moet lukken met dit bedrag
en ik ga zeker ook naar een camera winkel :)
There are no bad pictures; that's just how your face looks sometimes.
Abraham Lincoln
Camera: Nikon D750 lenzen: Nikkors ~ 24-70mm ~ 70-200mm ~ 18-105mm ~ 35mm 1.8 ~ 50mm 1.8 ~ Sigma's ~ 70mm 2.8 Macro ~ 10-20mm ~
Gebruikersavatar
stefan212

Forumlid
Berichten: 379


Locatie: De Goorn
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor JW17 » za apr 30 2016 11:33 pm

Dan moet je min of meer in twee richtingen gaan denken. Of je kiest voor de reportageflitsers of voor een set studioflitsers.
Voor de apparatuur kun je naar de grotere winkels zoals Cameraland in Alkmaar of Kamera Express in Amsterdam of een ritje naar Urk naar Cameranu maar misschien heb je een lokale fotohandel in de buurt?

Het snelst kun je leren werken met beide versies door ergens een cursus of een workshop te volgen. Bij jou in de woonplaats 8) verzorgt Arend Spaans dit soort workshops: http://arendspaans.nl/workshop-flitstechniek-1
Via zijn handelsonderneming verkoopt hij ook studioflitsers met een korting op de workshop. Of andersom; misschien kan hij je na een workshop adviseren welke keuze je kunt maken en welke set je het beste kunt kopen voor jouw fotografieopdrachten?

Succes!
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat voor flitserset?

Berichtdoor oud0001 » zo mei 01 2016 4:50 pm

Ga naar YouTube en gebruik de zoekfunctie. Type interior photography techniques.
Dan kom je dit tegen: https://www.youtube.com/results?search_query=interior+photography+techniques
Bekijk ze. Leer van ze. Even een paar flitsers aanschaffen en mooie platen maken is er niet bij.
HDR is ook een optie en veel simpeler. :wink:

Een statief en een lange sluitertijd maken, op de simpelste manier, meer mogelijk.
oud0001




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten