D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor iJoost » di apr 05 2016 1:21 pm

Trainferry schreef:Ik ben helaas de exif waarden verloren door de foto's te verkleinen, maar ik zou toch even willen polsen: is het resultaat van de eerste foto (in de auto-stand) "normaal" of zou deze aanleiding kunnen geven om mijn toestel toch eens ter controle binnen te brengen?

Nah, is een hoog contrast situatie. Bekijk voor de grap het histgram maar eens. Dat vertelt het hele verhaal... Gewoon wat extra aandacht voor je belichtings-vaardigheden en je komt een heel eind.

Overigens moet je auto standen natuurlijk alleen gebruiken als ze precies doen wat je zelf ook zou doen. Als je ze gebruikt omdat je niet weet wat je zelf zou doen, dan wordt het moeilijk(er).

Mocht je toch graag willen vasthouden aan de auto-standen, dan zou je kunnen overwegen om ADL aan te zetten. Dat helpt bij dit soort zonnige omstandigheden. Maar eigenlijk geldt ook daarvoor dat je dan wel even moet begrijpen wat het doet. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » di apr 05 2016 2:37 pm

Ja, maar hiervoor had ik een Olympus e500, dus ook een DSLR. Ik vind het vreemd dat ik dit niet voorhad met dat toestel, ook niet in de auto-stand...
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor iJoost » di apr 05 2016 9:49 pm

Nou dan ga je er toch mee naar Beverwijk, wat jij wil. ;-)
Maar op basis van wat je hier laat zien denk ik niet dat er iets mis is met je camera. Je zult je belichtingsvaardigheden een beetje moeten oppoetsen. Of je zet die ADL aan in contrastrijke situaties.
iJoost



Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Boem » ma apr 11 2016 7:24 pm

Even een vraag, of heb ik het gemist? Je fotografeert tegenwoordig in RAW (nef), zeg je. Zijn dit dan de oorspronkelijke jpg's of zijn dit jouw bewerkingen? Zelf ben ik bijvoorbeeld nooit zo te spreken over de standaard aanpassingen van lichtroom, die maakt de foto's gauw te flets naar mijn smaak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » ma mei 16 2016 6:50 pm

Hier nog eens een voorbeeld, ik heb dezelfde gelukkig ook genomen in manuele stand, anders was het een grote ontgoocheling:

Afbeelding

Is het normaal dat de lucht (een wit/grijze lucht die dag) en de zee zo overbelicht is?
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor iJoost » ma mei 16 2016 9:37 pm

Ben je al naar Beverwijk geweest?

Dat was toch de vorige keer de uitkomst, dat je dacht dat het aan de camera lag en niet aan jou... dan moet je ermee terug gaan. Zo simpel is het.

En ja, de automaat produceert wel een een verkeerd resultaat. Als dat niet zo was hadden al die andere knoppen waarvoor je zoveel geld betaald hebt er niet op hoeven zitten. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » di mei 17 2016 6:11 am

Het toestel werd nog niet ter controle binnen gebracht, dit doe ik woensdag. Ik vermoed echter dat ze er geen fouten aan zullen vinden.
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor iJoost » di mei 17 2016 7:02 pm

Ik ook. ;-)

Weet je al hoe een histogram werkt (in de fotografie) en hoe je die kunt gebruiken om met je belichting het maximale eruit te halen?
iJoost



Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Frans Heinsbroek » za mei 21 2016 11:30 am

Beste Trainferry,

Kijk eens op deze site http://www.digitalefotografietips.nl/ en ik adviseer je de artikelen aandachtig door te lezen. Ik zie op de foto's die je hier laat zien een aantal dingen terugkomen die ik zelf ook had. Deze site en veel zelf studie/proberen hebben ervoor gezorgd dat in korte tijd mijn foto's er veel beter uitzagen.
Vergelijk de D3300 niet met een compactcamera. Die laatste doen veel bewerkingen om het er goed uit te laten zien. Die kun je zelf ook met Lightroom doen van een NEF bestand maar dan nog beter.
Probeer eens te gaan fotograferen in de A stand met AF-s. Zoals Joost ook al geadviseerd heeft histogram erbij houden. Nadat je een foto gemaakt heb even terugkijken op het scherm, histogram erbij. Links in het histogram staan de donkere delen van d efoto, rechts de lichte. Gebruik dan d ebelichtingscompensatie om te plussen of minnen. Overigens vond ik mijn foto's met de D5100 vaak mooier met een kleine belichtingscompensatie van -0,5 ;-)

Je toestel wegbrengen kun je altijd nog doen.

Grtn en suc6,


Frans
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » zo mei 22 2016 8:12 pm

Uiteraard haal ik hier enkel dit deel van mijn toestel aan. Ik heb al veel leuke en goede aspecten gevonden van de Nikon D3300. Eén grote reden dat ik liever bij mijn Nikon blijf: ik vind een Canon (letterlijk) niet goed in de hand liggen, knoppen die naar mijn mening niet logisch staan en zo, wat voor mij van belang is om foto's te maken.

Ik heb mijn toestel ter controle binnengebracht, niet omdat ik ervan overtuigd ben dat er iets aan is, maar gewoon dat die nog onder garantie valt. Is er niets aan, en eigenlijk is dit sowieso, weet ik dat er nog veel te leren valt. Ik heb enkele jaren terug lessen fotografie gevolgd, net omdat ik toen was overgestapt van compactcamera naar een spiegelreflex (eerst Olympus E500, na een +/- 10 jaren dus Nikon D3300). Daar werd er echt geoefend op sluitertijd, diafragma, ISO, ... Mijn idee was dat je ook niet zomaar achter het stuur kruipt zonder lessen te volgen. Ik heb dus al wel wat "ervaring" met een spiegelreflex, echter kon ik bij Olympus iets meer op de auto-stand vertrouwen, dit heeft me wellicht "lui" gemaakt. Ik speel wel met het idee om nog eens een lessenreeks digitale fotografie te volgen, als opfrissing.

Van de Olympus E500 was ik zeer tevreden, maar het toestel was naar het einde toe héél traag (opstart ea). Daar ik vaak treinfoto's neem, deed dit veel foto's dit mislukken, nog voor ik ze kon maken. Ik ken ondertussen de betekenis van een histogram, en weet dit hoe te interpreten. Echter dit "on the field" toepassen, vraagt nog wat om te oefenen.

Ik zal bij gelegenheid eens enkele foto's posten waar ik best wel tevreden mee ben.

Groetjes
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3300 met lens 18 - 105mm, foto lichtjes overbelicht

Berichtdoor Trainferry » vr jun 03 2016 8:21 am

Zoals verwacht werd er niets gevonden. Toch vond ik het geen verloren moeite, ik ben nu 100% zeker dat er niets mis is. Ook hebben ze er de laatste firmware op geplaatst.

Een vraagje ivm bewerking: ik gebruik nu Capture NX D. Ik heb ook eens Lightroom gebruikt, wat naar mijn gevoel betere resultaten gaf. Wat zijn jullie ervaringen?
Trainferry

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten